Метою такого виду роботи є: повторити, узагальнити вивчене десятикласниками про фразеологію та поглибити їхні знання з даного розділу. Розкрити функціонально стилістичні можливості фразеологічних одиниць. Допомогти зрозуміти дивовижний і різнобарвний світ крилатих висловів; збагачувати мовлення дітей фразеологізмами та формувати вміння використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння працювати колективно, в парах та самостійно; підвищувати комунікативну активність дітей;
Тема. Країна, де вирази стійкі живуть, фразеологією звуть.
Мета: повторити, узагальнити вивчене десятикласниками про фразеологію та поглибити їхні знання з даного розділу. Розкрити функціонально стилістичні можливості фразеологічних одиниць. Допомогти зрозуміти дивовижний і різнобарвний світ крилатих висловів; збагачувати мовлення дітей фразеологізмами та формувати вміння використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння працювати колективно, в парах та самостійно; підвищувати комунікативну активність дітей; показати красу, багатство і велич рідної мови;
розвивати пам’ять, артистичність, творчі здібності;
виховувати любов до фразеологічного багатства української мови, відчуття її краси; виховувати учнів у дусі народної моралі.
Обладнання: комплект фразеологічних словників; ноутбук, проектор, сигнальні картки, роздавальний матеріал, ілюстрації учнів, «чорна скринька».
Тип уроку: урок-змагання
Епіграф до уроку:
Живіть для людського добра!
Від серця щирого бажаю
Я вам ні пуху, ні пера!
(М. Рильський)
Вчитель: Чи знаєте ви, що ні пуху, ні пера – так говорили спочатку мисливці, бажаючи успіху й удачі на полюванні. «Перо» означало вполювати птицю, а «пух» - звіра. Заперечення «ні» вживалося для того, щоб не наврочити, не накликати біди.
Рано – вранці мама – квочка
В клас відправила Синочка.
Говорила: - Ти учись,
Не ледарюй, не кокошись,
Поспішай, уже пора.
Ну ні пуху, ні пера!
Незабаром ледь живий
Повертається – кривий.
Шкутильга на дві ноги
Із шкільного він двора,
А на ньому вже нема
Ані пуху, ні пера!
А зараз це побажання стало поширеним, особливо серед школярів:
Ні пуху, ні пера,
ні двійки, ні кола
ні сімки, ні дев’ятки –
лише одні десятки!
Змагаються дві команди: «Друге дихання» та «Мудра голова».
Девіз: Крилаті вислови вивчаєм
В нашій Країні Знань.
У своїй мові їх вживаєм
Для добрих побажань.
Радимо глек не розбивати
І не ловити гав,
Носа також не задирати,
Як Синю птицю хтось спіймав.
Девіз: Варто сказати, що у школі
Бачимо ми дива.
Волю рукам дає наш Толік
Ціну собі набива,
А Діма в очі дим пускає
Вийде з води сухим.
Води у рот Єгор набирає
І задніх пасе Максим.
Ведуча: починаємо змагання.
1. Фразеологізм Гоголем ходити означає:
а) бути схожим на Гоголя;
б) ходити, пишаючись, як качка;
в) проявляти здібності в письменсті.
2. Фразеологізм Альма-Матер означає:
а) нерідна ненька;
б) навчальний заклад;
в) мати Богині наук – Альми
3. Фразеологізм Аріаднина нитка означає:
а) майстриня неперевершеного таланту;
б) доволі заплунана справа;
в) правильний шлях, дороговказ.
4.Фразеологізм Гомеричний сміх означає:
а) нестримний голосний сміх;
б) сміх крізь сльози;
в) сміх Гомера
5.Фразеологізм Драконівські закони означає:
а) неписані закони;
б) жорстокі закони;
в) смертельна небезпека
6.Фразеологізм Езопівська мова означає:
а) замаскований спосіб висловлення думок;
б) проявляти ораторські здібності;
в) вихваляти когось, щось
7.Фразеологізм Канути в Лету означає:
а) потонути;
б) зникнути;
в) бути покараним
8.Фразеологізм На ять означає:
а) бути щасливим;
б) розпочати війну;
в) знати дуже добре
Довідка: котові на сьози нема, наче ногу вломила, наче бабка пошептала, мішком з-за рогу вдарено, кадять фіміам.
Довідка: задушити в пузі комара, заговорю зуби, крихти в роті не було, на сьомому небі, горох при дорозі.
Танталові муки страждання
Авгієві стайні запущені справи
Березова каша бути покараним
Пташине молоко найвишуканіше, найбільш бажане
Гордіїв вузол швидке, рішуче вирішення проблеми
Дамоклів меч постійна смертельна небезпека
Дерево пізнання добра і зла попередження про можливість скоєння гріха
Єгипетські кари велике нещастя
Золоте теля гонитва за матеріальними благами
Іти на ВИ виступати війною проти кого-небудь
1. Ярмо на шию.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
1 |
К |
Л |
О |
П |
І |
Т |
|
|
|
|
|
|
2 |
Т |
І |
К |
А |
Т |
И |
|
|
|
|
|
|
3 |
З |
А |
Л |
Ю |
Б |
К |
И |
|
|
|
|
|
4 |
З |
Л |
И |
Т |
И |
С |
Ь |
|
|
|
|
|
5 |
Р |
О |
З |
У |
М |
Н |
И |
Й |
|
|
|
|
6 |
П |
Р |
О |
В |
Ч |
И |
Т |
И |
|
|
|
|
7 |
П |
І |
Д |
П |
А |
Л |
И |
Т |
И |
|
|
|
8 |
П |
Е |
Р |
Е |
М |
О |
Г |
Т |
И |
|
|
|
9 |
В |
Е |
Р |
Е |
Д |
У |
В |
А |
Т |
И |
|
|
10 |
П |
Р |
И |
Б |
О |
Р |
К |
А |
Т |
И |
|
|
11 |
З |
Н |
Е |
С |
И |
Л |
И |
Т |
И |
С |
Я |
|
12 |
Н |
Е |
С |
П |
О |
Д |
І |
В |
А |
Н |
О |
|
13 |
П |
Р |
И |
С |
Л |
У |
Х |
А |
Т |
И |
С |
Я |
14 |
П |
Е |
Р |
Е |
Ш |
К |
О |
Д |
Ж |
А |
Т |
И |
Картка №1
Картка №2
Завдання 1. Відгадати, що це?
Його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник.
Він є в голові легковажної, несерйозної людини. (вітер)
Його задирають, коли зазнаються;
Його можна всунути будь-куди. (ніс)
Його можна нагострити, як ніж;
Він схожий на лопату, особливо у балакучих. (язик)
Вони не квіти, а в’януть.
На них вішають лапшу. (вуха)
Інколи він буває в овечій шкурі.
Якщо його боятися, то в ліс краще не ходити. (вовк)
Їм можна не вірити, а інколи і правда їх коле.
Їх можна віддкривати комусь на щось. (очі)
Завдання 2. Додати слова (хто швидше), щоб вийшов фразеологізм.
Завдання 3. Додати у фразеологізм назви тварин (птахів).
Ми залишаємо Країну,
В якій багато справжніх див.
Одне поняття неодмінно
Вживає двоє, кілька слів.
Не забуваймо про країну,
У світі мовному єдину,
Де вирази стійкі живуть,
Фра-зе-о-ло-гі-є-ю звуть!!!
Завдання 1: «Знайди зайве»
Завдання 2: Відгадати, що це?
Його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник.
Він є в голові легковажної, несерйозної людини.
Його задирають, коли зазнаються;
Його можна всунути будь-куди.
Його можна нагострити, як ніж;
Він схожий на лопату, особливо у балакучих.
Вони не квіти, а в’януть.
На них вішають лапшу.
Інколи він буває в овечій шкурі.
Якщо його боятися, то в ліс краще не ходити.
Їм можна не вірити, а інколи і правда їх коле.
Їх можна віддкривати комусь на щось.
Завдання 3: Додати слова, щоб вийшов фразеологізм.
Ходити Сидіти Розбити Викликати
Знати Виходити Купити Втратити
Поставити Задерти Летіти Віддавати
Завдання 4: Додати у фразеологізм назви тварин (птахів).
Упертий як Хитрий як Полохливий як Колючий як
Надутий як Німий як Брудний як Голодний як
Балакучий як Глухий як Покірливий як Здоровий як
Завдання 5. 1. Редагування тексту. «Повернути» в речення фразеологізми, користуючись довідкою.
Довідка: котові на сьози нема, наче ногу вломила, наче бабка пошептала, мішком з-за рогу вдарено, кадять фіміам.
Завдання 5.2. Редагування тексту. «Повернути» в речення фразеологізми, користуючись довідкою.
Довідка: задушити в пузі комара, заговорю зуби, крихти в роті не було, на сьомому небі, горох при дорозі.
Завдання 6: Знайди пояснення. До фразеологізімів лівого стовпчика дібрати пояснення з правого.
Танталові муки виступати війною проти кого-небудь
Авгієві стайні гонитва за матеріальними благами
Березова каша запущені справи
Пташине молоко постійна смертельна небезпека
Гордіїв вузол попередження про можливість скоєння гріха
Дамоклів меч найвишуканіше, найбільш бажане
Дерево пізнання добра і зла страждання
Єгипетські кари велике нещастя
Золоте теля бути покараним
Іти на ВИ швидке, рішуче вирішення проблеми
Завдання 7: «Фразеологічні східці». У клітинки вписати слова – синоніми до поданих фразеологізмів.
1. Ярмо на шию.
2. Давати драла.
3. З дорогою душею.
4.Кусати губи.
5. Має кибету.
6. Показати, де раки зимують.
7. Червого півня пустити
8.Класти на лопатки
9.Воду варити.
10.Обламати роги.
11.Звалитися з ніг.
12.Як грім серед ясного неба.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1