"Урок гра-змагання "Країну, де вирази стійкі живуть, Фразеологією звуть" у 10 класі"

Про матеріал

Метою такого виду роботи є: повторити, узагальнити вивчене десятикласниками про фразеологію та поглибити їхні знання з даного розділу. Розкрити функціонально стилістичні можливості фразеологічних одиниць. Допомогти зрозуміти дивовижний і різнобарвний світ крилатих висловів; збагачувати мовлення дітей фразеологізмами та формувати вміння використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння працювати колективно, в парах та самостійно; підвищувати комунікативну активність дітей;

Перегляд файлу

Тема. Країна, де вирази стійкі живуть, фразеологією звуть.

Мета: повторити, узагальнити вивчене десятикласниками про фразеологію та поглибити їхні знання з даного розділу.  Розкрити функціонально стилістичні можливості фразеологічних одиниць. Допомогти зрозуміти дивовижний і різнобарвний світ крилатих висловів; збагачувати мовлення дітей фразеологізмами та формувати вміння використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння працювати колективно, в парах та самостійно; підвищувати комунікативну активність дітей; показати красу, багатство і велич рідної мови;

 розвивати память, артистичність, творчі здібності;

 виховувати любов до фразеологічного багатства української мови, відчуття її краси; виховувати учнів у дусі народної моралі.

 

Обладнання: комплект фразеологічних словників; ноутбук, проектор, сигнальні картки, роздавальний матеріал, ілюстрації учнів, «чорна скринька».

Тип уроку: урок-змагання

 

         Епіграф до уроку:

Живіть для людського добра!

Від серця щирого бажаю 

Я вам ні пуху, ні пера!

                              (М. Рильський)

Вчитель: Чи знаєте ви, що ні пуху, ні пера – так говорили спочатку мисливці, бажаючи успіху й удачі на полюванні. «Перо» означало вполювати птицю, а «пух» - звіра. Заперечення «ні» вживалося для того, щоб не наврочити, не накликати біди.

 Рано – вранці мама – квочка

 В клас відправила Синочка.

 Говорила: - Ти учись,

 Не ледарюй, не кокошись,

 Поспішай, уже пора.

 Ну ні пуху, ні пера!

 Незабаром ледь живий

 Повертається – кривий.

 Шкутильга на дві ноги

 Із шкільного він двора,

 А  на  ньому вже нема

 Ані пуху, ні пера!

А зараз це побажання стало поширеним, особливо серед школярів:

 Ні пуху, ні пера,

 ні двійки, ні кола

 ні сімки, ні девятки –

 лише одні десятки!

  Змагаються дві команди: «Друге дихання» та «Мудра голова».

Девіз: Крилаті вислови вивчаєм

 В нашій Країні Знань.

 У своїй мові їх вживаєм

 Для добрих побажань.

 Радимо глек не розбивати

 І не ловити гав,

 Носа також не задирати,

 Як Синю птицю хтось спіймав.

 

Девіз: Варто сказати, що у школі

 Бачимо ми дива.

 Волю рукам дає наш Толік

 Ціну собі набива,

 А Діма в очі дим пускає

 Вийде з води сухим.

 Води у рот Єгор набирає

 І задніх пасе Максим.

 

Ведуча: починаємо змагання.

  1. З’ясувати значення фразеологізму. Підібрати до них синоніми.

 

  • Куди ворон і кісток не заносить – далеко.  (за тридевять земель, на краю світу, де козам роги правлять, у дідька в зубах, у чорта на куличках, у чорта на болоті, де Макар телят пасе)
  • Тільки душа в тілі – про людину, яка має хворобливий вигляд. (виходець з того світу, од вітру валиться, мов з хреста знятий, одна тінь залишилася)
  • Ганяти собак – ледарювати. (не братися і за холодну воду, бити байдики, годувати баглаї, справляти посиденьки, горобцям дулі давати, ганяти вітер по світу)
  • Туман вісімнадцятий – нерозумна людина. (дурний, аж світиться; без царя в голові, прибитий на цвіту, дурний піп хрестив, на розум небагатий, голова напхана половою, мати порожню макітру, клепки нема, без сьоиої клепки в голові, зелено в голові)
  • Хоч з лиця воду пий – про дуже гарну, привабливу людину. (любо оком глянути, очей не одведеш, хоч у рамку вправ, ні в казці сказати, ні пером описати; хоч картину малюй, як лялечка, як намальована)
  • З усіх ніг – дуже швидко, поспішати. (аж у вухах вітер свистить, конем не доженеш, семимильними кроками, одним махом, як на пожежу, на всіх парах, як стріла)

 

  1. «Цікава математика». Ведучий зачитує фразеологізми, випускаючи числівники. Представники від кожної команди (по одному  учаснику) записують на дошці числівники, яких не вистачає.

 

  1. Знати як свої … (5) пальців.
  2. (7)… пятниць на тиждень.
  3. Зігнувся в … погибелі (3)
  4. Один з сошкою, а … (7) з ложкою.
  5. Сім раз відмір, а … (1) відріж.
  6. Один розум добре, а … (2) краще.
  7. Не (1) пуд солі зїсти.
  8. (7)… вода на киселі.
  9. (0) без палички.
  10.  На всі … (4) сторони.
  11.  За …(тридевять) земель.
  12.  Не звяже (2) слів.
  13.  (10) дорогою обминати.
  14.  За (7) верств киселю поїсти.
  15.  (5) колесо до воза.

 

  1. «Включи інтуїцію» (у вигляді тестових завдань). Учні піднімають сигнальну картку (А, Б, В).

  1. Фразеологізм Гоголем ходити означає:

а) бути схожим на Гоголя;

б) ходити, пишаючись, як качка;

в) проявляти здібності в письменсті.

 

  2. Фразеологізм Альма-Матер означає:

а) нерідна ненька;

б) навчальний заклад;

в) мати Богині наук – Альми

 

 3. Фразеологізм Аріаднина нитка означає:

а) майстриня неперевершеного таланту;

б) доволі заплунана справа;

в) правильний шлях, дороговказ.

 

  4.Фразеологізм Гомеричний сміх означає:

а) нестримний голосний сміх;

б) сміх крізь сльози;

в) сміх Гомера

 

  5.Фразеологізм Драконівські закони означає:

а) неписані закони;

б) жорстокі закони;

в) смертельна небезпека

 

  6.Фразеологізм Езопівська мова означає:

а) замаскований спосіб висловлення думок;

б) проявляти ораторські здібності;

в) вихваляти когось, щось

  

  7.Фразеологізм Канути в Лету означає:

а) потонути;

б) зникнути;

в) бути покараним

 

 8.Фразеологізм На ять означає:

а) бути щасливим;

б) розпочати війну;

в) знати дуже добре

 

  1. Редагування тексту. «Повернути» в речення фразеологізми, користуючись довідкою. (по пять речень кожній команді)

 

  1. Він то кричить, аж піна з рота котиться, то… (наче бабка пошептала). (В. Поліщук)
  2. Нарешті всі чомусь зійшлися на тій думці, що його (мішком з-за рогу вдарено), і перестали звертати на нього увагу. (Г. Тютюнник)
  3. Як заміж вийшла – ні разу в мене не була, …(наче ногу вломила). (Панас Мирний)
  4. Раби і підніжки  всякої влади … (кадять фіміам) земським начальникам. (М. Коцюбинський)
  5. В них там орної землі і … (котові на сьози нема), єдиний заробіток біля колії. (І. Муратов)

 

Довідка: котові на сьози нема, наче ногу вломила,  наче бабка пошептала, мішком з-за рогу вдарено, кадять фіміам.

 

  1. Посидівши трохи з матір’ю та земляками, нашвидку перекусивши, бо з самого ранку … (крихти в роті не було), Артем зразу й пішов додому. (А. Головко)
  2. Приїхав додому, місця не знаходжу, мама, правда, радіє, щаслива, …(на сьомому небі) старушка. (О. Гончар)
  3. - Так і жили, Іване,, - аби день до вечора. Як той …(горох при дорозі). (Ю. Бедзик)
  4. Ондечки батько знов чимчикують, балакайте, балакайте собі тут, а я піду їм назустріч та й … (заговорю зуби). (М. Кропивницький)
  5. Хлопець поспішав додому, щоб …(задушити в пузі комара) й запокоїти неню, коли та й досі не спить, дожидаючи сина. (О. Ільченко)

 

 Довідка: задушити в пузі комара, заговорю зуби, крихти в роті не було, на                        сьомому небі, горох при дорозі.

 

  1. Малюнки. Треба відгадати, який фразеологізм він відтворює.

 

  1. Знайди пояснення. До фразеологізімів лівого стовпчика дібрати пояснення з правого. (працює один учень або декілька з команди)

 

  Танталові муки    страждання

  Авгієві стайні    запущені справи

  Березова каша    бути покараним

  Пташине молоко    найвишуканіше,  найбільш бажане

  Гордіїв вузол    швидке, рішуче вирішення проблеми

 

  Дамоклів меч    постійна смертельна небезпека

  Дерево пізнання добра і зла  попередження про можливість                                                                                                                  скоєння гріха

  Єгипетські кари     велике нещастя

  Золоте теля     гонитва за матеріальними благами

  Іти на ВИ     виступати війною проти кого-небудь

     

  1. Пантоміма. Тільки за допомогою міміки та жестів розкрити значення фразеологізму, який учасники витягнуть із «чорної скриньки». (Топтати ряст, танцювати під чужу дудку, у поті чола, сісти на свого коника, дерти носа, поставити на коліна, склавши руки, горобцям дулі давати)

 

  1. Жартівлива вікторина (по 11 запитань кожній команді)

 

  • Чи буває душа у пятах? (так, коли злякаєшся)
  • Кому може бути море по коліна? (сміливому)
  • Коли енциклопедія може бути ходячою? (коли розумна голова на плечах).
  • За яких обставин можна продати зуби? (коли сміятися)
  • Що можна ламати без рук і без усякого знаряддя? (голову)
  • Коли беруть ноги в руки?  (коли тікають)
  • Чи можна з вареної крашанки курча висидіти? (так, якщо людина винахідлива)
  • Коли не знаєш, де очі подіти? (коли говориш неправду)
  • На кому шапка горить? (на злодієві)
  • Коли ніс дзьобом стає? (як людина дрімає, кльоє носом)
  • Який цар жив, коли було людей трохи? (Горох)
  • Чи можна їсти березову кашу? (так, коли когось лають)
  • Хто пасе телят? (Макар)
  • Коли можна почесати язика? (коли вести пусті, несерйозні розмови)
  • Кого можна клеїти? (дурня)
  • Чи можна робити зарубки на носі? (так, коли треба запамятати)
  • У кого сім пятниць на тиждень? (хто змінює свої рішення)
  • Коли можна упустити рака в рота? (бути ошуканим)
  • Чи можна кілок на голові тесати? (так, коли не можна переконати вперту людину)
  • Яким зерном часто бють об стіну? (горохом)
  • Чи можна вийти сухим із води? (так, якщо станеш качкою або гускою)
  • Хто може зробити з мухи слона? (фантазер)

 

  1. «Фразеологічні східці». У клітинки вписати слова – синоніми до поданих фразеологізмів.

 

1. Ярмо на шию.

  1. Давати драла.
  2. З дорогою душею.
  3. Кусати губи.
  4. Має кибету.
  5. Показати, де раки зимують.
  6. Червого півня пустити.
  7. Класти на лопатки.
  8. Воду варити.
  9. Обламати роги.
  10. Звалитися з ніг.
  11. Як грім серед ясного неба.
  12. Нагострити вуха.
  13. Ставати поперек дороги.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

 

1

К

Л

О

П

І

Т

 

 

 

 

 

 

2

Т

І

К

А

Т

И

 

 

 

 

 

 

3

З

А

Л

Ю

Б

К

И

 

 

 

 

 

4

З

Л

И

Т

И

С

Ь

 

 

 

 

 

5

Р

О

З

У

М

Н

И

Й

 

 

 

 

6

П

Р

О

В

Ч

И

Т

И

 

 

 

 

7

П

І

Д

П

А

Л

И

Т

И

 

 

 

8

П

Е

Р

Е

М

О

Г

Т

И

 

 

 

9

В

Е

Р

Е

Д

У

В

А

Т

И

 

 

10

П

Р

И

Б

О

Р

К

А

Т

И

 

 

11

З

Н

Е

С

И

Л

И

Т

И

С

Я

 

12

Н

Е

С

П

О

Д

І

В

А

Н

О

 

13

П

Р

И

С

Л

У

Х

А

Т

И

С

Я

14

П

Е

Р

Е

Ш

К

О

Д

Ж

А

Т

И

 

  1. Поетична хвилинка. Фразелогізми у творах. Учні читають напамять підготовлені вірші (гуморески). («Жити на широку ногу», «Собаку на цьому зїв», «Зарубай на носі», «По саму завязку» Д. Білоуса, «Веремій» Г. Бойка, «В словниках немає», «Знаки», «Кучерики» П. Глазового)

 

  1. Міні-твір. (домашнє завдання). Учні зачитують твори з використаними в них фразеологічними зворотами.

 

  1.  «Пригадай фразеологізм». Підібрати фразеологізми до малюнків, які демонструються через проектор.

 

  1.  «Знайди зайве».  На аркушах паперу записані 3 ряди  стійких словосполучень. У кожному рядку є «зайвий» фразеологізм. Знайти, обгрунтувати свій вибір.

 

  Картка №1

  • На кудикину гору, бабине літо, виносити сміття з хати, жити на широку ногу, відкладати в довгий ящик.  (фольклор – антична міфологія)
  • Баляси точити, водити за носа, зайти в глухий кут, і слід прохолов, буря в склянці води.(вирази професійно-виробничого походження – влучні вирази видатних людей)
  • Зустріч за круглим столом, дантове пекло, ведмежа послуга, воювати з вітряками, левова частка. (літературного походження – антична міфологія)

 

  Картка №2

  • Краще вмерти стоячи, ніж жити на колінах; закопати талант в землю;  без надії сподіваюсь; прийшов, побачив, переміг; всякому городу нрав і права; і рости, і діяти нам треба. (афоризми – біблійного походження)
  • Злий геній, вовк в овечій шкурі, за сімома замками, золоте теля, берегти як зіницю ока. (біблійного походження – антична міфологія)
  • Жереб кинуто, крапля камінь точить, свята простота, бабине літо, робити з мухи слона. (влучні вирази видатних людей – фольклор)

 

  1.  Конкурс капітанів.

Завдання 1. Відгадати, що це?

 

  • На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують.

   Його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник.

   Він є в голові легковажної, несерйозної людини. (вітер)

  • Ним можна клювати, як дзьобом.

              Його задирають, коли зазнаються;

              Його можна всунути будь-куди. (ніс)

  • Він може довести до Києва і далі;

   Його можна нагострити, як ніж;

   Він схожий на лопату, особливо у балакучих. (язик)

  • Крізь них пролітають, як крізь отвір.

   Вони не квіти, а вянуть.

   На них вішають лапшу. (вуха)

  • Він коневі не товариш і дружній череді не страшний.

   Інколи він буває в овечій шкурі.

   Якщо його боятися, то в ліс краще не ходити. (вовк)

  • Ними можна косити.

   Їм можна не вірити, а інколи і правда їх коле.

     Їх можна віддкривати комусь на щось. (очі)

Завдання 2. Додати слова (хто швидше), щоб вийшов фразеологізм.

  • Ходити (на задніх лапах,ходором)
  • Сидіти (на шиї, склавши руки).
  • Розбити (глека).
  • Викликати (вогонь на себе).
  • Знати (як своїх пять пальців, на зубок).
  • Виходити (на фінішну пряму, з себе).
  • Купити (кота в мішку).
  • Втратити (голову).
  • Поставити (себе на місце, на рейки, на ноги,на коліна).
  • Задерти (носа, ноги)
  • Летіти (кулею, вітром).
  • Віддавати (кінці).

Завдання 3. Додати у фразеологізм назви тварин (птахів).

  • Упертий як (осел)
  • Хитрий як (лис)
  • Полохливий як (заєць)
  • Колючий як (їжак)
  • Надутий як (індик)
  • Німий як (риба)
  • Брудний як (свиня)
  • Голодний як (вовк)
  • Балакучий як (сорока)
  • Глухий як (тетеря)
  • Покірливий як (теля)
  • Здоровий як (бик)

 

  1.  «Плутаниця -нісенітниця». В одному слові замінити букву так, щоб вийшов неправильний фразеологізм. Наприклад: жди з горя (моря) погоди. (г-м)

 

  •  Не знаючи броду, не лізь у в(м)оду.
  •  Бачить кіт с(р)ало, та сили мало.
  •  Тиха в(х)ода греблю рве.
  •  У прир(г)оді пізнавай приятеля.
  •  Від добра д(б)обра не шукають.
  •  У здоровому тілі здоровий д(п)ух.
  •  Крутиться, як бі(у)лка в колесі.
  •  Яйця курку не в(м)чать.
  •  Не роби з мухи слон(в)а.
  •  Правда очі к(п)оле.
  •  Боягуз своєї т(л)іні боїться.
  •  Купити ко(и)та в мішку.
  •  Молоко на г(д)убах не осохло.
  •  Камінь на с(п)ерці лежить.

 

  1. «Фразеологізм без імені». На аркушах паперу написані приказки та прислівя, в яких пропущене імя. Завдання: з конверта вибрати доречне слово-імя. Зачитати правильниий варіант.

 

  • З нашої … (Параски) ні серця, ні ласки.
  • Сиди, … (Тетяно), бо ще рано.
  • Не лакомся, (Грицю), на дурницю.
  • Од …(Миколи) та ніколи.
  • За царя … (Панька), як земля була тонка.
  • Товчеться, як … (Марко) в пеклі.
  • Казала … (Настя), як удасться.
  • У всякої … (Федори) свої одговори.
  • Який … (Сава), так й слава.
  • Парочка … (Мартин) та … (Одарочка).
  • Ти йому про … (Хому), а він тобі про … (Ярему).
  • Сиди, … (Векло), ще не смеркло.
  • Мудрий, як … (Соломон).
  • Хапай, … (Петре), поки тепле.
  • Говорив … (Мирон) рябої кобили сон.
  • Мели, … (Іване), доки вітру стане.

 

  1. Презентація. (Один учень з команди показує презентацію до теми «Фразеологія»)

 

  1. Підсумок. Заключне слово вчителя.

   Ми залишаємо Країну,

В якій багато справжніх див.

Одне поняття неодмінно

Вживає двоє, кілька слів.  

Не забуваймо про країну,

   У світі мовному єдину,

   Де вирази стійкі живуть,

   Фра-зе-о-ло-гі-є-ю звуть!!!

 

 

      

 

 

 

 

  1. Олійник І.С., Сидоренко М.М. Українсько-російський і російсько-український фразеологічний тлумачний словник. К.:  Радянська школа, 1991
  2. В.А. Забіяка, І.М. Забіяка. Фразеологічний словник школяра, К.:  Освіта, 2007
  3. Великий шкільний словник української мови. Уклад. Т.К. Співак, Х.: Весна, 2008. С.343-428
  4. О.В. Слюніна. Усі уроки української мови в 10 класі. Х.: Основа, 2012. С.12-22, 34-36.
  5. Д. Білоус. Чари барвінкові. К.: Веселка, 1996
  6. Грицько Бойко. Вибрані твори в двох томах. К.: Веселка, 1983
  7. П. Глазовий. Гуморески. Упор. І. Малкович. К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1: «Знайди зайве»

  • На кудикину гору, бабине літо, виносити сміття з хати, жити на широку ногу, відкладати в довгий ящик. 
  • Баляси точити, водити за носа, зайти в глухий кут, і слід прохолов, буря в склянці води.
  • Зустріч за круглим столом, дантове пекло, ведмежа послуга, воювати з вітряками, левова частка.
  • Краще вмерти стоячи, ніж жити на колінах; закопати талант в землю;  без надії сподіваюсь; прийшов, побачив, переміг; всякому городу нрав і права; і рости, і діяти нам треба.
  • Злий геній, вовк в овечій шкурі, за сімома замками, золоте теля, берегти як зіницю ока.
  • Жереб кинуто, крапля камінь точить, свята простота, бабине літо, робити з мухи слона.

 

Завдання 2: Відгадати, що це?

  1. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують.

   Його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник.

   Він є в голові легковажної, несерйозної людини.

  1. Ним можна клювати, як дзьобом.

              Його задирають, коли зазнаються;

              Його можна всунути будь-куди.

  1. Він може довести до Києва і далі;

   Його можна нагострити, як ніж;

   Він схожий на лопату, особливо у балакучих.

  1. Крізь них пролітають, як крізь отвір.

   Вони не квіти, а вянуть.

   На них вішають лапшу.

  1. Він коневі не товариш і дружній череді не страшний.

   Інколи він буває в овечій шкурі.

   Якщо його боятися, то в ліс краще не ходити.

  1. Ними можна косити.

   Їм можна не вірити, а інколи і правда їх коле.

     Їх можна віддкривати комусь на щось.

Завдання 3: Додати слова, щоб вийшов фразеологізм.

Ходити   Сидіти   Розбити   Викликати   

Знати   Виходити   Купити   Втратити  

Поставити  Задерти  Летіти   Віддавати

 

Завдання 4: Додати у фразеологізм назви тварин (птахів).

Упертий як  Хитрий як   Полохливий як  Колючий як

Надутий як   Німий як   Брудний як   Голодний як

Балакучий як   Глухий як   Покірливий як  Здоровий як

 

Завдання 5. 1. Редагування тексту. «Повернути» в речення фразеологізми, користуючись довідкою.

  1. Він то кричить, аж піна з рота котиться, то…
  2. Нарешті всі чомусь зійшлися на тій думці, що його і перестали звертати на нього увагу.
  3. Як заміж вийшла – ні разу в мене не була, …
  4. Раби і підніжки  всякої влади …земським начальникам.
  5. В них там орної землі і …  єдиний заробіток біля колії.

 

Довідка: котові на сьози нема, наче ногу вломила,  наче бабка пошептала, мішком з-за рогу вдарено, кадять фіміам.

 

 

Завдання 5.2. Редагування тексту. «Повернути» в речення фразеологізми, користуючись довідкою.

  1. Посидівши трохи з матір’ю та земляками, нашвидку перекусивши, бо з самого ранку … , Артем зразу й пішов додому.
  2. Приїхав додому, місця не знаходжу, мама, правда, радіє, щаслива, … старушка.
  3. - Так і жили, Іване,, - аби день до вечора. Як той …
  4. Ондечки батько знов чимчикують, балакайте, балакайте собі тут, а я піду їм назустріч та й ….
  5. Хлопець поспішав додому, щоб … й запокоїти неню, коли та й досі не спить, дожидаючи сина.

Довідка: задушити в пузі комара, заговорю зуби, крихти в роті не було, на   сьомому небі, горох при дорозі.

 

Завдання 6: Знайди пояснення. До фразеологізімів лівого стовпчика дібрати пояснення з правого.

  Танталові муки    виступати війною проти кого-небудь

  Авгієві стайні    гонитва за матеріальними благами

  Березова каша    запущені справи

  Пташине молоко    постійна смертельна небезпека

  Гордіїв вузол     попередження про можливість                                                                                                      скоєння гріха

  Дамоклів меч     найвишуканіше,  найбільш бажане

  Дерево пізнання добра і зла  страждання

  Єгипетські кари     велике нещастя

  Золоте теля      бути покараним

  Іти на ВИ     швидке, рішуче вирішення проблеми 

Завдання 7: «Фразеологічні східці». У клітинки вписати слова – синоніми до поданих фразеологізмів.

1. Ярмо на шию.

           2.  Давати драла.

            3. З дорогою душею.

4.Кусати губи.

5. Має кибету.

6. Показати, де раки зимують.

7. Червого півня пустити

8.Класти на лопатки

9.Воду варити.

10.Обламати роги.

11.Звалитися з ніг.

12.Як грім серед ясного неба.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. З нашої     ні серця, ні ласки.
  2. Сиди,     , бо ще рано.
  3. Не лакомся,  …,   на дурницю.
  4. Од               …    та ніколи.
  5. За царя   … ,   як земля була тонка.
  6. Товчеться, як   в пеклі.
  7. Казала   …,   як удасться.
  8. У всякої     свої одговори.
  9. Який   …,   так й слава.
  10. Парочка     та   .
  11. Ти йому про   … ,   а він тобі про … .
  12. Сиди,    …,  ще не смеркло.
  13. Мудрий, як   .
  14. Хапай,    …,  поки тепле.
  15. Говорив     рябої кобили сон.
  16. Мели,   … ,   доки вітру стане.
  1. Чи буває душа у п’ятах?
  2. Кому може бути море по коліна?
  3. Коли енциклопедія може бути ходячою?
  4. За яких обставин можна продати зуби?
  5. Що можна ламати без рук і без усякого знаряддя?
  6. Чи можна з вареної крашанки курча висидіти?
  7. Коли не знаєш, де очі подіти?
  8. На кому шапка горить?
  9. Коли ніс дзьобом стає?
  10. Чи можна їсти березову кашу?
  11. Коли можна почесати язика?
  12. У кого сім п’ятниць на тиждень? 
  1. З нашої     ні серця, ні ласки.
  2. Сиди,     , бо ще рано.
  3. Не лакомся,  …,   на дурницю.
  4. Од                   та ніколи.
  5. За царя   … ,   як земля була тонка.
  6. Товчеться, як   в пеклі.
  7. Казала   …,   як удасться.
  8. У всякої     свої одговори.
  9. Який   …,   так й слава.
  10. Парочка     та    .
  11. Ти йому про   … ,   а він тобі про … .
  12. Сиди,    …,  ще не смеркло.
  13. Мудрий, як   .
  14. Хапай,    …,  поки тепле.
  15. Говорив    рябої кобили сон.    16. Мели,  … ,  доки вітру стане.
  1. Чи буває душа у п’ятах?
  2. Кому може бути море по коліна?
  3. Коли енциклопедія може бути ходячою?
  4. За яких обставин можна продати зуби?
  5. Що можна ламати без рук і без усякого знаряддя?
  6. Чи можна з вареної крашанки курча висидіти?
  7. Коли не знаєш, де очі подіти?
  8. На кому шапка горить?
  9. Коли ніс дзьобом стає?
  10. Чи можна їсти березову кашу?
  11. Коли можна почесати язика?
  12. У кого сім п’ятниць на тиждень? 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 22
Оцінки та відгуки
  1. шевченко петр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. чупыс татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. блажко ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. хоружый александр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. сергей кутас
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. номерчук галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. галинская тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. петренко тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. оноприенко надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. устяновская татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. арсентьева валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. жбанова анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. терещенко сергей
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. фастович лидия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. крайнюк наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. мірошник андрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. дядюра галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. колесникова людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. щур наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  20. Васильевич Василий
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  21. гаращенко валентина
    Прекрасний урок. Цікаві завдання!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  22. кононенко людмила
    Вчителька доцільно збагатила мовлення дітей фразеологізмами
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 19 відгуків
doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
4144
Оцінка розробки
5.0 (22 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку