Урок на тему: "Логарифми"

Про матеріал
Методична розробка уроку з алгебри 11 кл. на тему: "Логарифми". Навчальні цілі заняття: Знати: 1.Означення логарифма 2.Властивості логарифмів 3.Використання логарифмів при моделюванні реальних процесів і явищ Вміти: 1.Обчислювати логарифми. 2.Знаходити невідоме за його логарифмом. 3.Логарифмувати та потенціювати вирази. 4.Застосовувати логарифм для опису реальних процесів. Виховні цілі: 1.Формувати навички раціонального використання кожної робочої хвилини. 2.Розвивати математичну мову студентів, кмітливість, увагу, логічне мислення. 3. Сприяти розвитку інтересу до математики. 4.Процес логарифмування і потенціювання сприяє розвитку таких розумових операцій, як аналіз, узагальнення, підвищує математичну культуру студентів. 5. Виховувати спостережливість, акуратність, точність виконання дій, розуміння значимості алгебри серед інших наук
Перегляд файлу

Тема уроку: «Логарифми та їх властивості»

 Навчальні цілі заняття:

Знати:

1Означення логарифма

2Властивості логарифмів

3Використання логарифмів при моделюванні реальних процесів і явищ Вміти:

1Обчислювати логарифми.

2Знаходити невідоме за його логарифмом.

3Логарифмувати та потенціювати вирази.

4Застосовувати логарифм для опису реальних процесів.

Виховні цілі:

1Формувати навички раціонального використання кожної робочої хвилини.

2Розвивати математичну мову студентів, кмітливість, увагу, логічне мислення.

3 Сприяти розвитку інтересу до математики.

4Процес логарифмування і потенціювання сприяє розвитку таких розумових операцій, як аналіз, узагальнення, підвищує математичну культуру студентів.

5 Виховувати спостережливість, акуратність,точність виконання дій, розуміння значимості алгебри серед інших наук.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

 

Структурно-логічна схема взаємозв’язків основних понять і способів діяльності які розглядаються в темі:  «Логарифми»

image

 І. Підготовчий етап

1.     Організаційна частина.

   Формування мети і завдань уроку.

2.     Мотивація навчальної діяльності.

Математика – це всеосяжна наука, без знання якої неможливо ні пізнати оточуючий нас світ, ні забезпечити науково – технічний прогрес. Одним із понять математики, яке розкриває красу природи, її загадки, досягнення науки і техніки, мистецтва є логарифмічна функція.

 

3.     Інформація для здобувачів освіти :

-         Орієнтовний план вивчення теми;

-         Кількість навчальних годин;

-         Приблизний зміст матеріалу;

-         Основні вимоги до знань і вмінь здобувачів освіти;

-         Терміни проведення контрольної роботи;

-         Орієнтовний зміст завдань, що будуть внесені на контрольну роботу.

4. Актуалізація опорних знань.

image 

Почнемо із завдання на увагу

Прочитайте вислів М.Амосова: «У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу. Щоб бути здоровим, потрібні власні зусилля, постійні й значні».

Полічіть частоту використання у цьому вислові літери «і».

Виконання усних вправ («вільний мікрофон»)

1)   Подайте у вигляді степеня з основою 2:

imageimageimage4; 32; 128; ;; 2;3 4;5 8; 1 ; 1 ;1. 2 3 16

imageimage                                                                                                1         2        3           1

Відповідь:22;25;27 ;21;22;22 ;23 ;25 ;22 ;2;20.

image4

2)   imageОбчисліть: 26;34;image1 ;16 ; 114; 72;0,43;0,13. 5

Відповідь:64;81;625;image;121;image;0,064;1000.

3)   До якого степеня потрібно піднести : а) число 2, щоб дістати 8; б) число image , щоб дістати image; в) число 1000, щоб дістати 0,1; г) число 3, щоб дістати image.

imageд) число 7, щоб дістати 49; е) число 32, щоб дістати 2?

Відповідь:a)3;б)2;в)image;г)-2;д)4;е)image.

ІІ. Основний етап

1. Вивчення нового матеріалу.

                 План вивчення нового матеріалу:

Відеоурок «Логарифми та їх властивості»

     1.Означення логарифма

     2.Десятковий та натуральний логарифм

3.   Властивості логарифмів

4.   Формула переходу до іншої основи

Презентація «Застосування логарифма»

Відеоуроки «Розв’язання вправ»

Відеоуроки «Підготовка до ЗНО» (посилання в дистанційному курсі - тема 1)

 

        

                            Слово вчителя 

А зараз повернімось до теми сьогоднішнього уроку: «Логарифм числа та його властивості». Я сподіваюся, що цей урок пройде цікаво, з великою користю для всіх. Дуже хочу, щоб ті, хто ще байдужий до цариці всіх наук, з нашого уроку пішов із глибоким переконанням: Математика - цікавий і дуже потрібний предмет.

Алгебру називають теорією розв’язування рівнянь. На сьогоднішньому уроці  ми  введемо нове поняття – логарифм числа, яке допоможе розв’язувати задачі, що передбачають використання властивостей логарифмів. 

Для успішного розв’язування вправ на уроці ми повинні знати:

      Означення логарифма числа.

      Означення десяткового і натурального логарифма.

      Основну логарифмічну тотожність.

      Властивості логарифмів.

 

 Розглянемо рівняння aх N , де а і N – деякі числа, причому a 0і a 1 . Якщо N 0, то це рівняння не має коренів, бо значення показникової функції yaхдодатні при будь-якому х.

 Для N 0 рівняння має корінь, і до того ж єдиний. Справді, областю значень показникової функції yaхпри a 1є множина додатних чисел. Крім того, кожне своє значення показникова функція набуває лише при одному значенні аргументу( отже, цей корінь єдиний).

Означення: Логарифмом числа N за основою a ( a 0;a1)

називається показник степеня х, до якого треба піднести a , щоб дістати число N .

 

loga N х

 

Наприклад:  

1)    53 125 log5125 3;

2)    image62   log6 image1 2;

36

3)    70 1 log71 0.

 Слово «логарифм» у математичних записах замінюють символом log . Запис loga N хозначає, що ах N . Запис log216читають так: логарифм числа 16 зо основою 2.

 Вирази log2 0та log216не мають смислу, бо рівняння 2х 16і 2х 0 не мають розв’язків.

Вираз loga N , де a 0і a 1, має смисл лише при N 0.

Логарифмічна рівність     loga N bі показниковa рівність ab Nвиражають одне й те саме співвідношення між числами a,b, N

За цими рівностями можна знайти одне з трьох чисел, що входять до них, якщо задано два інші.

Відповідно до цього можна розв’язати три задачі:

1)  Знайти число N за даним його логарифмом b і його оновою а.

2)  Знайти основу а за даним числом N і його логарифмом b.

3)  Знайти логарифм b даного числа N за даною основою а. 

 У математиці широко використовують десяткові логарифми, це логарифми за основою 10. Для запису таких логарифмів застосовують символ lg ,замість log10 Nпишуть lg N .

                     Наприклад:  1) lg100 2 ;

2)   lg1000 3; 

3)   lg0,01 2.

 Натуральні логарифми. В математичних дослідженнях використовують логарифми за основою, вираженою ірраціональним числом, наближене значення якого дорівнює 2,718281828459045…або ≈ 2,718. Леонард Ейлер запропонував позначити це число літерою е. Його називають неперовим числом на честь шотландського математика Джона Непера(15501617).

 Логарифми з основою е називають натуральними, або неперовими, і позначають ln х . Тут основу е не пишуть, а лише мають на увазі. Отже,

ln х loge х

 

                       Наприклад: 1) ln e1;

2)    ln1 0;

3)    ln 2 0,693.

 Натуральний логарифм приблизно в 2,3 рази більший за десятковий логарифм того самого числа.

 

Основна логарифмічна тотожність. Розглянемо показникову рівність 

                                                           aх N.                                                (1)

За означенням логарифма,

                                                       х loga N.                                               (2)

Підставимо цей вираз у показникову рівність (1). Дістанемо:

                                        

aloga N N

                                                              

Ця рівність називається основна логарифмічна тотожність. Вона є коротким записом означення логарифма.

Наприклад: 1) 5log5125 125;                 2) 10lg1000 1000;

log1 9

image                                                3) 1 3 9.

3

Приклад 1. Записати у вигляді логарифмічних рівностей:

                                                    а) 27 128;            б) 53 image1 ;      в) 216image 6. 125

Розв’язання. Застосовуючи означення логарифма даного числа за даною основою, маємо:

imageа) log2128 7;         б) log5 image1 3;       в) log216 6 . 125

Приклад 2. За означенням логарифма, визначити, яке число має логарифм 3 за основою 7.

Розв’язання.За умовою log7 х 3,звідси х 73 343.

Приклад 3. Знайти основу х, якщо logх image1 2.

49

image                     Розв’язання. Маємо: х2 491 , х12 491 ;х2 49;х 7.

image            Приклад 4. Знайти логарифм числа image за основою     3.

image                       Розв’язання. Маємо: log 3 91 х; 3х 19;32х 32;х4.

Операцію знаходження логарифмів чисел називають логарифмуванням. Операція логарифмування обернена операції піднесення до степеня при фіксованій основі. 

                    Широкі застосування логарифмів ґрунтуються на їхніх властивостях.

Проблема:А чи можна без таблиці логарифмів швидко і точно обчислити значення виразів :  log3 54 - log3 6;         log6 3 + log6 2?

    

Основні властивості логарифмів

 Властивості виражаються в ряді теорем, на яких ґрунтується практичне застосування логарифмів.

Теорема 1. Логарифм добутку двох додатних чисел дорівнює сумі  логарифмів цих чисел, тобто

logaх у loga х loga у, де х 0, y 0.

Доведення. Візьмемо два додатні числа х і у у вигляді степеня з основою а (a 0;a 1). За основною логарифмічною тотожністю, маємо:

хаloga х і уаloga y .

 Знайдемо добуток цих чисел за правилом множення степенів з однаковими основами й запишемо результат за означенням логарифма:

                      х у аloga х аloga y;х у аloga хloga y.

Маємо: logaх у loga х loga у,х 0, y 0,a 0,a 1

Аналогічно можна довести й інші властивості логарифмів для чисел

х 0, y 0,a 0,a1..

Теорема 2. Логарифм частки двох додатних чисел дорівнює різниці  логарифмів цих чисел, тобто

logaimageху loga х loga y.

Теорема 3. Логарифм степеня додатного числа дорівнює показнику степеня, помноженому на логарифм основи цього степеня, тобто

loga хт mloga х

Теорема 4. Логарифм кореня з додатного числа дорівнює логарифму підкореневого виразу, поділеному на показник кореня, тобто

image1 loga n х loga х

n

Теорема 5. Якщо логарифми двох додатних чисел за тією самою основою рівні, то й самі числа рівні. І навпаки, якщо два додатні числа рівні, то і їх логарифми за тією самою основою рівні, тобто

loga b loga c b c,a 0,a 1,b 0,c 0.

До основних властивостей логарифмів належать ще й такі.

6.    loga1 0

7.    loga a1

Основні властивості логарифмів широко використовуються під час перетворення виразів, що містять логарифми. Окремим видом таких перетворень є логарифмування виразів.

    

Прологарифмуватиодночлен означає виразити його логарифм через логарифми додатних чисел (позначених цифрами і літерами), що входять до його складу.

 Користуючись теоремами про логарифм добутку, частки, степеня і кореня, можна прологарифмувати будь-який одночлен. Під час логарифмування основою будемо вважати число 10.

Приклад 5. Прологарифмувати вирази:

 а)х 5ас(а 0,c 0);       б)х 11а2b3 (a 0,b 0).

Розв’язання. а) даний вираз є добутком, а тому, за теоремою 1:

lg х lg5 lg a lgc.

б) за теоремами 1 і 3: lg х lg11 2lga 3lgb.

    

Потенціювання. Перетворення, за допомогою якого за даним логарифмом числа (виразу) визначають саме число (вираз), називають потенціюванням. Це перетворення є оберненим до логарифмування.

 

Приклад 6. Пропотенціювати вираз, тобто знайти х за його логарифмом.

                       lg х 7lgb 2lgc(b 0;c 0).

Розв’язання.Скористаємося теоремами 3 і 2:

imagelg х lgb7 lgc2,lg х lg bc27 ;хbc27 .

Формула переходу від однієї основи логарифма до іншої

(a 0,a1,b 0,b1, х 0) :

log

loga х b х logb a

log210; Наприклад: 1) log510 imagelog2 5

2)    log510 imagelog310;  log3 5

3)    log510 imageloga10. loga 5

 

Деякі важливі тотожності, що містять логарифми

1 logb a    image; (a 0,a1,b 0,b1)

loga b

1) 

2) loga b logak bk;(a 0,a1,b 0)

logan bm imagemn loga b;(a 0,a1).

3) 

Наприклад: 

1)   Спростити вираз log 25 36.

                      Розв’язання: log25 36 log52 62 log5 6.

2)   Знайти значення виразу log8 4.

                    Розв’язання: log8 4 log23 22 image23.

3)   Подати log3 7у вигляді логарифма з основою 7.

                    Розв’язання: log3 7 image1 .

log7 3

 

 

Опорний конспект

 

1. Логарифм числа

Означення

Приклади

Логарифмом додатного числа b (b > 0) за основою а (а >0, a ≠1) називається показник с, до якого треба піднести а,  щоб одержати b.

Позначення: loga b;    loga b=с, ас =b

Дія знаходження логарифма – логарифмування.

1.                log4 16 = 2, оскільки 42 = 16

2.                log7          image, оскільки image           

Десятковий логарифм – це логарифм за основою 10. Позначення: log10b = lg b

 lg 1000 = 3, оскільки

                                 103 = 1000

Натуральний логарифм – це логарифм за основою е (е ≈ 2,7182818).

Позначення: logеb = ln b

  

 ln image=-2, оскільки е-2 = image.

2. Основна логарифмічна тотожність

                         image, а > 0, a ≠ 1, b > 0                      image             2) image 

3. Властивості логарифмів і формули логарифмування

1) loga 1 = 0 а > 0, a ≠ 1          

Логарифм одиниці за будь-якою основою дорівнює нулю.

  

 log7 1 = 0  , 70 = 1

2) loga а = 1, а > 0, a ≠

1                               

Логарифм будь-якого числа за такою ж  основою дорівнює одиниці.

  

log8 8 = 1, 81 = 8

3.       loga (ху)= loga х + loga у

 (а > 0, a ≠ 1,  x > 0, y > 0)   

  

Логарифм добутку додатних чисел дорівнює сумі логарифмів множників.

  

log3 2 + log3 4,5 = log3 (2·4,5)=

= log39 = 2, 32 = 9

  

4)  image ,

(а > 0, a ≠ 1,  x > 0, y > 0)

 Логарифм частки при діленні  додатних чисел дорівнює різниці логарифмів діленого і дільника.

image 

5) image,

(а > 0, a ≠ 1,  x > 0)

Логарифм степені додатного числа дорівнює добутку показника степеню на логарифм основи.

image  

4. Формула переходу до іншої основи

image   ,  a, b, c – додатні, a ≠ 1, c ≠1

  1) image         2)   image 

 

Наслідки

 

image (а > 0, a ≠ 1,  b > 0, b ≠ 1)   

image 

(а > 0, a ≠ 1,  b > 0)

image 

(а > 0, a ≠ 1,  b > 0)

image 

(а > 0, a ≠ 1)

 

 

2. Осмислення нового матеріалу.

Параграф 4 на стор. 32 – 38.  (Істер О. Математика 11 клас 2019р.) 

№ 4.8,  4.16,  4.31, 4.48 (парні приклади).

 

 

 

image

 

 

 

Гра «Влучні стрільці».

image 

Гра «Вставляйка»

image

       

                                    

ІІІ. Заключний етап

 

Самостійна робота

 

image

 

                                                                                                                

    

 

 

Завдання на повторення шкільного курсу математики

Задача 1

image 

Відстань від Бердичева до Солотвина 22 км. Автобус подолав цю відстань за 25 хв. З якою швидкістю рухався автобус? Розв’язання.

Щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час. Залежність між швидкістю V, відстанню S і часом руху t у математиці виражають формулою:

V = S : t

                                25                   5

           25 хв =     год =     год

                                60                 12

5

           22 км :     год = 52,8 км/год

12

 

Відповідь: 52,8 км/год.

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

 Підведення підсумків заняття

  На сьогоднішньому уроці ви    ще раз переконались , що математика – всеосяжна наука , без знання якої неможливо пізнати оточуючий нас світ, ні забезпечити науково-технічний   прогрес. Як казав великий   Ейнштейн: «Природа- це реалізація найпростіших математичних ідей».                                    

image

 

 

                                      Домашнє завдання

Параграф 4 (вивчити правила і означення, спираючись також і на опорний конспект цього уроку) №4.9, 4.23, 4.34, 4.51 (непарні приклади) вислати розв’язки вправ.

Пройти тести і виконати інтерактивні вправи (посилання в дистанційному курсі) – вислати скріншоти результатів.

 

 

Якщо є проблеми при виконанні вправ, можна продивитися відеоуроки

https://www.youtube.com/watch?v=UQH6YFlzyXE https://www.youtube.com/watch?v=3w9gKFSpFKs https://www.youtube.com/watch?v=EJYWkE9ehOU

 

Хто детально хоче розібратися в даній теми і підготуватися до успішної здачі ЗНО, рекомендую такі відеоуроки:

https://www.youtube.com/watch?v=lLYaA_9QQys&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-3OMaRBXwOmes&index=27

https://www.youtube.com/watch?v=giwIKUxp3Tg&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-

3OMaRBXwOmes&index=28&t=4s https://www.youtube.com/user/MathTutor777 https://www.youtube.com/watch?v=m6azW9b0sf4&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-3OMaRBXwOmes&index=30 https://www.youtube.com/watch?v=WzgsuwQlChM&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-3OMaRBXwOmes&index=31 https://www.youtube.com/watch?v=7xUjCFcYRvs&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-3OMaRBXwOmes&index=32 https://www.youtube.com/watch?v=mWwNEWnB9n0&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-3OMaRBXwOmes&index=33 https://www.youtube.com/watch?v=D93VDRxSoR0&list=PLk91qesJngSK8tu025oH-3OMaRBXwOmes&index=34

 

 

 

pdf
До підручника
Алгебра (академічний, профільний рівень) 11 клас (Нелін Є.П., Долгова О.Є.)
Додано
12 квітня
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку