Урок – подорож
з учнями 3 класу
Узагальнення і систематизація знань
за темою «Літературні казки»
Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів за темою «Літературні казки».
Мета.
Навчальна: систематизувати знання дітей про літературні казки; перевірити рівень сформованих в дітей знань, умінь, навичок.
Розвивальна: оцінювати вчинки героїв казок, розвивати вміння читати вибірково, працювати в парах, розвивати зв’язне мовлення, увагу, кмітливість, мислення, пам’ять, уміння відтворювати зміст прочитаного; збагачувати словниковий запас.
Виховна : виховувати чесність, порядність, інтерес до читання казок, доброту, працелюбність, щирість, дружелюбність.
Обладнання: мультимедійна презентація, малюнковий план уроку, індивідуальні завдання, картки для роботи в групах, тестові завдання, ілюстрації казкових героїв, мобільні телефони, ілюстративний матеріал для рефлексії та оцінювання.
Тип уроку: урок-подорож, узагальнення й систематизації знань.
Методи, прийоми, технології: «Асоціативний кущ», гра-тренінг «Давайте познайомимося. Піднеси настрій», ігри: «Засвіти ліхтарик», «Режисери», «Розмова по телефону», технології: «У майстерні художника» , «Незакінчене речення», робота з підручником, самостійна робота над тестами.
План уроку
I. Організаційна частина.
1. Привітання.
2.Гра - тренінг ,, Давайте познайомимося. Піднеси настрій”
II.Актуалізація опорних знань.
1. Розчитування
2. Гра «Озвуч малюнок»
3. Скоромовка
4. Інтонування.
5. Гра «Блискавка»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Узагальнення і систематизація знань з розділу «Літературні казки»
Станція «Загадкова»
1. «Асоціативний кущ»
2. « Пазли» (Скласти малюнок, впізнати казку.)
3. «Казкова ярмарка»
Станція «Дерев’яних чоловічків»
1. «Розшифруй прислів’я»
2. Вправа «Мімікрічі» ( поєднати обличчя з характеристикою серця)
V. Фізкультхвилинка
Станція «Морська»
1. Відгадати казку за початком
2. Удосконалення навичок читання
3. Технологія «У майстерні художника»
4. Дописати героям риси характеру
Станція «Дружба»
1. Відгадування казки
2. Поради майстру Кросу
3. Гра «Засвіти ліхтарик» - (редагування плану казки)
4. Гра «Чомусики і Всезнайки»
5. Гра «Режисери»
VI. Узагальнення матеріалу.
Гра «Найрозумніший» - (тести)
VII. Підсумок уроку
«Кінцева зупинка»
1. Віднови прислів’я
2. Рефлексія
3. Розмова по телефону
VIII. Оцінювання
1. Гра «Незакінчене речення»
ІХ. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина.
1. Привітання.
Доброго ранку, доброго дня!
Я вам бажаю здоров’я й добра.
Любі діти, у ваш клас
завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час.
Гостей посмішкою й миром.
- Давайте їх привітаємо. (Діти кивають головами).
- Кому дозволимо першими сісти ? (Дівчаткам)
- Так, спочатку краса, а потім сила.
2.Гра-тренінг ,, Давайте познайомимося. Підніми настрій”
Мене звати Марія Володимирівна, а вас як? Давайте візьмемось за руки і передамо частинку своєї душі своєму товаришу, давайте усміхнемось один одному і побажаємо доброго настрою.
3. Намалюйте, на смайликах усмішку, покажіть сусіду, щоб вона супроводжувала вас весь день.
II.Актуалізація опорних знань.
Наш девіз : ,,Хто багато читає, той багато знає’’
1. Розчитування
- Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому, ми й розпочнемо наш урок з розчитування.
3. Гра «Озвуч малюнок»
Немовля – уа-уа-уа.
Мишка – пі-пі-пі.
Півень – ку-ку-рі-ку-у-у.
Жабка – скре-ке-ке-е-е.
Тигр – р-р-р.
4. Скоромовка
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
(Прочитати: повільно, швидко, з прискоренням)
На доброті існує світ
І добротою пахне хліб,
І мирне небо, в школу йти —
це також вияв доброти.
(Прочитати: спокійно, весело, з питальною інтонацією.)
6. Гра «Блискавка» (прочитати швидко слова)
(Доброта, чесність, працелюбність, дружба, взаємодопомога.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, а ви любите казки ? (Так). Отже, ми сьогодні вирушимо в подорож по країні Казок, на казковому паровозі, із казковими ведмежатами. По дорозі ми будемо робити зупинки і виконувати різні хитромудрі завдання. Отож, збираємося в дорогу. Не забудьте покласти у свої валізки розум, спостережливість, кмітливість, увагу, а також знання, пригадати все, що ви знаєте.
ІV. Узагальнення і систематизація знань з розділу «Літературні казки»
Станція «Загадкова»
1. «Асоціативний кущ» до слова казка.
- Учні записують одну асоціацію, прикріплюють біля слова «Казка». (Автор, чарівні перетворення, фантастичні предмети, добро, зло, проза, вірш). Давайте, підсумуємо, що означають ваші асоціації? Як вони пов’язані зі словом «Казка»?
Слово вчителя.
- Ви ознайомились з розділом «Літературні казки». Давайте пригадаємо, що ж таке «Літературна казка»? Що змальовується у казках? Давайте згадаємо казки, які недавно прочитали, для цього виконайте наступне завдання.
2. « Пазли» «Склади малюнок. Впізнай казку.»
Щоб виконати завдання, вам у парах потрібно скласти пазл, сказати з якої казки цей епізод і пригадати її автора.
Складання пазлу (відгадування казки) («Для чого людині серце» - Анатолій Дімаров, «Чому у морі вода солона» –Вадим Скомаровський, «Місто дружних майстрів» – Юрій Ярмиш, «Суд у цирку» – Всеволод Нестайко)
3. «Казкова ярмарка»
Прийшла криза і у казкову країну. Скрутно стало жити героям казок. Ось і понесли вони на базар продавати свої речі. А ви за речами впізнайте героїв. По черзі (серце, жорна, лялька, окуляри)
Станція «дерев’яних чоловічків»
1. «Розшифруй прислів’я»
Роз’єднайте слова, прочитайте прислів’я
Раз добром зігріте серце – вік не прохолоне.
- Як ви, розумієте зміст прислів’я.
- Які це люди з зігрітим, гарячим серцем ? А з холодним серцем?
добрі злі
чуйні байдужі
душевні егоїстичні
Герої, якої казки вам згадалися? («Для чого людині серце») Хто її автор?
- Прочитайте які запитання ставив дерев’яний чоловічок дівчинці?(с. 62-63)
Чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів?
Як змінилося життя чоловічка, коли лікар подарував йому серце доброї людини?
2. Вправа «Мімікрічі»
(на картках поєднати обличчя з характеристикою серця)
Бажаю, щоб у вас серця завжди були гарячі, золоті, щоб ви ніколи не були деревяними чоловічками, байдужими до чужого нещастя.
V. Фізкультхвилинка (Давайте відпочинемо, потанцюємо)
Станція «Морська»
1. Відгадати казку за початком
Десь там, за тридев’ять земель,
де хвилі піняться між скель
і сохнуть біля моря сіті,
рибалка жив колись на світі…..
Назвіть головних героїв казки?
Яким змальовано старшого брата? Зачитайте з підручника, слова, що підтверджують вашу думку.
Що можете сказати про молодшого брата? Зачитайте з підручника, слова, що підтверджують вашу думку.
2. Удосконалення навичок читання
Знайти в тексті і продовжити речення за поданим початком.
І ось неждано в літній час…
Міркуючи і сяк і так,….
І раптом жорна, як живі,…
А він волає: «Ще!» та «Ще!»,…
Знайдіть і зачитайте кінцівку
3. Технологія «У майстерні художника»
- Які епізоди казки зображено на малюнках? Якби ви були художниками, які ілюстрації домалювали б?
Що ви засуджуєте у цій казці? (Скупість, скнарість, жадібність старшого брата). На кого із братів хочете бути схожими? Яким би його намалювали?
4. Дописати героям риси характеру.(Збоку, біля героїв напишіть риси їхніх характерів)
Станція «Дружба»
1. Відгадування казки
З’являється лялька. Ця героїня заблукала і забула як називається її казка. Давайте їй допоможемо. З якої казки вона завітала? Хто написав казку? (Юрій Ярмиш)
Хто її змайстрував? А хто є автором казки? Чому місто назвали містом дружніх майстрів? Хто зруйнував дружбу? Чому? Яка головна думка казки? Зачитайте.
2. Поради майстру Кросу? Уявіть, що пишете листа герою. Що порадите? (Попросити вибачення у людей, майстра Лара та його синів. Не бути заздрісним і хитрим. Навчитися працювати спільно, допомагати іншим, стати дружелюбнішим, радіти перемозі друзів)
3. Гра «Засвіти ліхтарик»
(Редагування плану казки)
- Перед вами план до казки, але учень Незнайко його переплутав та ще й пункти добавив, які стосуються іншої казки. Візьміть у руки жовті олівці і чорні, засвітіть ліхтарик біля потрібних пунктів жовтим, а зайві зафарбуйте чорним. Потрібні пункти пронумеруйте в правильному порядку. А може ви, знаєте до якої казки підходять зайві пункти?
(Суд у цирку) А хто її автор? (Всеволод Нестайко).
Хто є героями казки? Які чарівні перетворення в ній відбуваються? В яке місто потрапили хлопці? Кого із хлопців судили у цирку і за що? Знайдіть опис цих подій у тексті і зачитайте. (с.78, 80) Які чарівні предмети згадуються у казці? А на вашу думку суд був справедливим? Чого вчить нас ця казка?
4. Гра «Чомусики і Всезнайки»
Група «Чомусики» презентує запитання , а група «Всезнайки» відповідає на них (за змістом казки)
5. Гра «Режисери»
Як би ви знімали фільм - казку. Які були б кадри? Як би виглядали герої? У яких місцях відбувалися б дії фільму?
VI. Узагальнення матеріалу.
Гра «Найрозумніший» (тести)
Щоб закріпити ваші знання виконайте тести
.(Учні міняються листками - взаємоперевірка)
VII. Підсумок уроку
«Кінцева зупинка. Шкільна»
1. Віднови прислів’я
- Час повертатися додому. Для того щоб допомогти машиністові швидше нас довезти, відновіть прислів'я, у яких загублено кінцівки. Це додасть швидкості потягу!
2. Рефлексія
- Діти, а вас казки навчили чогось? Давайте задумаємось, які погані і хороші риси є у кожного з вас? Запишіть на жовтих листочках свої погані риси характеру і киньте їх у мою скриньку. Я їх викину далеко від вашої школи, щоб вони до вас ніколи не повертались.
- А на зелених запишіть хороші риси і зберігайте на пам’ять про те, що треба бути добрими, примножуйте їх.
3. Розмова по телефону (складання діалогу за проведеним уроком)
Давайте пограємо у гру: я – учениця, яка захворіла, пропустила урок, хочу у кожного з вас дізнатися, що відбувалося за моєї відсутності.
(Учням роздаються телефони)
(Наприклад. Доброго дня, Аліно. Я сьогодні не була у школі. Що вивчали на уроці літературного читання? Чого ти, навчилася на уроці? Що сподобалося? В які ігри грали? Які завдання виконували?На яких героїв хочеш бути схожою? Що для тебе здавалося важким? Кому з героїв казок ти б написала листа? Що порадила б? Дякую за інформацію, бувай.
VIII. Оцінювання
А зараз давайте оцінимо свою роботу на уроці.
1. Гра «Незакінчене речення»
Я зрозумів(зрозуміла) сьогодні…….
Я навчилася (навчився)…..
Мені вдалося на уроці…..
Я вважаю, що активно працював (працювала), тому що…
Мені не все добре вдавалося….
ІХ. Домашнє завдання
- І, на завершення, я дарую вам символ доброти і любові – серце, на якому записане ваше домашнє завдання.(намалювати ілюстрацію до казки, яка найбільше сподобалася). З іншої сторони серця пропоную вам виставити собі бал за роботу на уроці і узгодити зі мною.
Додатки
Тест________________________________
,,Літературні казки’’
1. Казка - це …
а) пісня, за допомогою якої присипляють дитину;
б) розповідний твір про вигаданих осіб та події, іноді за участю фантастичних сил, із щасливим кінцем, перемогою добра над злом;
в) невеликий розповідний твір про життя персонажа
2. Автором українських літературних казок є:
а) письменник
б) народ.
в) художник
3. Серце людині потрібне …
а) тільки для краси
б) тільки для здоров’я
в) щоб жити і робити добрі справи
4.Яке слово зупиняло жорна?
а) досить
б) доволі
в) Ще! Ще!
5.Що запропонував мешканцям свого міста майстер Лар?
а) працювати дружно
б) назвати місто його іменем
в) знайти злодія
6. Як називалося чарівне місто у якому всі мешканці були руді?
а) Рудоград
б) Кросград
в) Циркоград
Відновіть послідовність подій.
Засвітіть ліхтарик жовтим кольором, навпроти пунктів плану, які підходять до казки «Місто дружних майстрів» і чорним - замалюйте ті, що не з цієї казки!
Винахід майстра Лара і його синів
Завдання – зробити ляльку, що розмовляє
Лялька розказала правду
Підлий вчинок майстра Кроса
Місто отримало назву
Новачок – Рудик Руденко
Подорож у Рудоград
Відновіть послідовність подій.
Засвітіть ліхтарик жовтим кольором, навпроти пунктів плану, які підходять до казки «Місто дружних майстрів» і чорним - замалюйте ті, що не з цієї казки!
Винахід майстра Лара і його синів
Завдання – зробити ляльку, що розмовляє
Лялька розказала правду
Підлий вчинок майстра Кроса
Місто отримало назву
Новачок – Рудик Руденко
Подорож у Рудоград
1