Урок позакласного читання « На шлях я вийшла ранньою весною…»

Про матеріал
Розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; працювати над розвитком зв’язного мовлення, спонукати дітей до самостійного пошуку творів, формувати навички виразного читання; вміння відчувати емоційний зміст поезії; виховувати любов до творчості поетеси, захоплення великою силою волі Лесі Українки.
Перегляд файлу

 

Тема.  Урок позакласного читання « На шлях я вийшла ранньою весною…»

Мета. Розширити знання учнів про життєвий і  творчий шлях  Лесі  Українки; працювати над розвитком зв’язного мовлення, спонукати дітей до самостійного пошуку творів, формувати навички виразного читання; вміння відчувати емоційний зміст поезії; виховувати   любов до творчості поетеси, захоплення великою силою волі Лесі  Українки.

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: літературне читання, розвиток зв’язного мовлення, музика.

Форма проведення уроку: урок-усний журнал

Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка книг поетеси,  картки для роботи в групах, ілюстрації до творів Лесі Українки, музичне та мультимедійне оформлення уроку.

Хід уроку

І. Організація класу

     Діти, я рада вітати вас на нашому уроці позакласного читання. Сьогодні у нас незвичайний урок: до нас завітали гості. А гостям ми завжди раді. Отже:

                            Заходьте, будь ласка,

                            До нас на гостину,

                            Де Лесина казка

                            І слово – єдині !

                            Ласкаво просимо !

                            Доброго дня !

 Емоційне налаштування

1

Привітання.

Створімо собі гарний настрій! Знайдіть очима сусіда/сусідку й посміхніться так,

щоб стало приємно і йому/їй, і вам.

 

2

Вправа “Башточка побажань”.

Діти говорять одне одному побажання, вибирають цеглинку відповідного

своєму настрою кольору, викладають башточку.

  • Цеглинок якого кольору в нашій башточці найбільше?

Вправа  «ОЧІКУВАННЯ»

     За виразом ваших облич я бачу, що у вас гарний настрій. Я дуже хотіла б, щоб цей настрій не покидав вас упродовж усього уроку.

  • Дітки, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Діти:  - цікавих повідомлень;

      - задоволення від співпраці;

      - ми будемо активні;

      - будемо багато розповідати, уважно слухати.

Вчитель: Я впевнена що працюючи разом ваші очікування не будуть марними.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 1)

  1. Читання епіграфу до уроку

Твій голос в пісні нашій, в нашому житті,

Твоя зоря цвіте над рідним краєм.

Так! Ти жива! Ти будеш вічно жити!

Ти маш всерці те, що не вмирає.

Й. Струцюк

2. Робота з виставкою книг

  •  Як ви думаєте, кому належать такі слова:

Я на гору круту, крем'яную

буду камінь важкий піднімать,

і, несучи вагу ту страшную,

буду пісню веселу співать.

  -  Так. Ці слова належать жінці. Ніжній, тендітній, розумній, вольовій… Цей рядок епітетів можна продовжувати ще досить довго. Ми будемо говорити про життєвий і творчий шлях письменниці, яку знає і шанує весь світ. Саме ім’я Леся Українка – наче символ України. Воно викликає в нас світлі почуття радості від зустрічі з талановитою людиною, яка настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім Українка. 25 лютого українці святкують 150 років від дня народження цієї талановитої жінки.

- За виставленими біля дошки книгами визначте, чиї твори ми будемо читати. Чому ви так думаєте?

3. Вступне слово вчителя.

Є люди,як свічки,-

згоряють, відходять в небуття.

Є люди, як зірки,-

Горять і світять все життя.

Та ні, це не зірки, холодні, мертві,

вони сонця засвічені у небі,

які горять, обігрівають все.

І не згасають, і не згаснуть…

 Пройдуть роки, десятиліття, століття, а Лесина поезія буде жити, бо так написано, щоб не забувати.

 Сьогодні ви дізнаєтеся про дитячі роки письменниці, глибше вивчите іі творчість, а сторінки усного журналу доповнять ваші знання.

 Відкриваємо першу сторінку життя поетеси.

ІІІ. Усний журнал

1 сторінка – « Стежиною Лесиного дитинства ».

Ти себе Українкою звала.

І чи краще знайти ім'я,

Тій, що радістю в муках сіяла,

Як Вітчизна велика твоя.

Тернистий шлях обравши у житті,

Вона ішла, не знаючи спочину.

І щедре серце й мрії золоті

Тобі несла, кохана Україно!

Виходять хлопчик і дівчинка (Леся Українка).

Хлопчик. Ти, дівчино, в які світи мандруєш?

Леся. Я до людей.

Хлопчик. А як твоє імення?

Леся. Леся.

Хлопчик. А де зросла ти, дівчино вродлива?

Леся. Мене весна при лузі породила, заквітчана у проліски. Водила вона мене за руки на лани, на луки дальні до верби старої, розчепленої громом весняним, водицею з криниці степової щоранку напувала. Ну, а тепер, на шлях ступити мушу. Я поспішаю. Я до них іду.

Леся йде до дітей.

1-ша дитина 

Хто ця дівчинка вродлива? —

Запитає хтось із вас.

Про її велику славу.

Чули, певно, ви не раз!

  1.     га дитина

Леся Українка звалась.

Добре це запам'ятай!

Що палкі вірші писала,

Що любила рідний край.

Леся

На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несмілий заспівала.

А хто стрічався на шляху зі мною,

Того я щирим серденьком вітала.

 

1

Розглядаємо світлину письменниці (“Світлина Лесі Українки”).

  • Розгляньте світлину відомої української поетеси Лесі Українки.
  •  Опишіть її зовнішність. Яке в неї обличчя, волосся, очі, ніс?
  • Поміркуйте, про що говорить погляд Лесі.
  • Чи можна за зовнішнім виглядом дізнатися про риси характеру поетеси?

 

 

2

Таблиця “З-Х-Д” 

  • Запишіть у першу колонку те, що ми вже знаємо про Лесю Українку.
  • Подумайте, що нового ви хотіли б дізнатися про видатну поетесу.

Методичні поради

 

Заповнюйте таблицю разом із дітьми на дошці (діти — в зошитах, на аркушах),

 послідовно виконуючи такі кроки:

Крок 1: до ознайомлення з текстом або змістом теми заповніть першу колонку “Знаємо”.

Крок 2: запропонуйте дітям сформулювати, про що ще вони хочуть дізнатися,

 і заповніть другу колонку “Хочемо дізнатися”.

Крок 3: після ознайомлення з текстом або наприкінці уроку заповніть колонку

 “Дізналися”, запитавши в учнів, що нового вони дізналися на цьому уроці.

Крок 4: підбиваючи підсумки роботи, порівняйте зміст колонок.

 

 

3

Прочитайте інформацію про відому українську письменницю 

(“Інформація про Лесю Українку”).

Поставте біля кожного абзацу відповідний знак.

  • + — інформація, відома мені;
  •  — зовсім нове для мене, те, що я почув/почула вперше;
  • ! — те, що є надзвичайно цікавим і несподіваним;
  • ? — незрозуміла інформація, виникає бажання дізнатися більше.

Запитання до тексту.

  • Яка інформація виявилася вам відомою?
  • Що видалося несподіваним і цікавим?
  • Про що хотіли б дізнатися ще?
  • Чи знайшли відповіді на запитання, які записали у другій колонці
  •  нашої таблиці?

 

Сторінка 2. «Дитинство»

Повідомлення учениці. (В українському одязі учениця розповідає від імені Лесі):

На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несміло заспівала,

А хто стрічався на шляху зо мною,

Того я щирим серденьком вітала...

Віртуальна екскурсія до Колодяжненського літературно-меморіального

музею Лесі Українки

  • Що нового ви дізналися про Лесю Українку?
  •   Хто мав великий вплив на формування Лесі, як творчої особистості.
  • Яку пораду мама дала маленькій дівчинці.

Вчитель: Змалку Леся була незвичайною дитиною. Вона вигадувала такі ігри, від яких ходором ходив увесь дім. У дитинстві вона була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у хлоп'ячому гурті. У Луцьку, де вони жили, був старовинний замок. Леся з Михайликом любили там гратися, мріяли про „ вік лицарства". Леся уявляла себе Жанною д'Арк, французькою героїнею. Одного разу Леся втекла вночі в ліс і, перемагаючи страх, шукала там Мавку – лісову істоту, про яку почула від матері і повірила в неї. 

         Леся дуже любила слухати кобзарів. Одного разу з вішалки у кімнаті зник старий батьків піджак. Перешукали скрізь, але не знайшли. Леся заплакала і зізналася, що віддала його сліпому кобзареві, який мерз узимку. Батько не насварив Лесю, а сказав: „Ти вчинила правильно. Справедливо."

  • Скажіть мені, будь ласка, чи можемо ми Лесю назвати доброю, чуйною дівчинкою?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

 А зараз ми з вами відпочинемо. Але відпочинок буде дещо незвичайний

Звучить пісня «Вишеньки» (на сл. Лесі Українки).

Діти виконують танцювальні рухи

3 сторінка – « Слова Лесиного пломінь ».

1.Робота з віршем Лесі Українки “Давня весна”

 Сьогодні ми ознайомимося з однією з поетичних перлинок Лесі Українки.

Вчитель.

 Весна – найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто.  Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортіло поспілкуватися з живою природою – власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списи зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.

 Весна для Лесі Українки – це час, коли їй не так болить, це відчуття припливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

 Поезія «Давня весна» написана під час хвороби. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом даного вірша.

 

1

Вправа “Передбачення”.

  • Як ви думаєте, чи може весна бути давньою?
  • Як ви вважаєте, про що йдеться у вірші, який має такий заголовок?

 

           2

Слухання аудіозапису вірша Лесі Українки “Давня весна” 

  • Які почуття викликав у вас вірш?
  • Що ви уявляли, слухаючи його?

 

  • Який у вас настрій, коли приходить весна ?
  • Які дві картини протиставляються у вірші ?

3. Словникова робота.

    весела                      я                          ясна

    хвора                       шум                    мила

    радісна                    весна                  щедра

    тісна                        квітки                 зелений

    білесенькі               хатина                самотна

 

  • Прочитайте “луною” за вчителем, “буксиром” у парах.
  • Що об’єднує слова І і ІІ стовпчиків ?
  • Яке слово зайве у ІІ стовпчику ? Чому ?
  • Доберіть антоніми до слів І стовпчика.
  • Доберіть синоніми до слів: ЯСНА, МИЛА, ВЕСЕЛА, ЩЕДРА.
  • Поясніть значення слова САМОТНА.
  • Визначте, до яких частин мови належать слова в кожному зі стовпчиків.

4

Читання вірша мовчки.

Бесіда за змістом прочитаного.

  • Від чийого імені ведеться розповідь?
  • Яким спочатку був настрій дівчинки?
  • Чому вона була сумна?
  • Який подарунок принесла весна поетесі?
  • Як потім змінився настрій дівчинки?

 

5

Вибіркове читання.

  • Знайдіть і прочитайте рядки, у яких авторка говорить про весну,

 як про живу істоту.

  • Прочитайте, як поетеса описує свій настрій.
  • Знайдіть у вірші слова, що римуються.

 

6

Виразне читання вірша. Вправа “Квіточка”.

Читає вірш той учень / та учениця, на парту якого/якої впала квіточка.

 

7

Визначення головної думки твору.

  • Чого вчить нас мужня, стійка, з люблячим життя серцем Леся Українка?
  • Чи змусив вас цей вірш якось змінити вашу поведінку? Як саме?

8. Вправи на розвиток техніки читання.

 а) Гра «Знайди рими».

б) Гра «Комп’ютер»

- Скільки разів у вірші зустрічається слово ВЕСНА ?

9. Мовно-логічне завдання.

- З’єднайте слова ІІ стовпчика з відповідними прикметниками (словникова робота), щоб утворилися словосполучення із вірша.

7. Гра « Що я чую, що я бачу ».

- Назвати все, що бачив, коли слухав вірш.

- Назвати все, що чув, коли слухав вірш.

8. Робота в групах. ( Гра « Віднови вірш ».)

Вчитель.

   Вірш «Давня весна» автобіографічний, пов’язаний із власними переживаннями поетеси, яка мала тяжку недугу й змушена була лежати, страждати через біль. Єдина її розвага і розрада клаптик голубого неба у вікні, гілочка квітучої яблуні, свіжий вітерець, що долинає крізь відчинену кватирку, та дзвінкі співи пташок. Усе інше додавали уява і фантазія дівчини.

Та давня весна запам’яталася, як дарунок долі, бо навчила цінувати найменші радості життя, загартовувала волю.

9. Перегляд відеокліпу до поезії Лесі Українки “Давня весна”

 

Вірші Лесі Українки такі мелодійні, що багато з них покладені на музику.

 Послухайте пісню на її вірш “Давня весна”.

  • Які емоції та почуття викликала у вас ця пісня?

 Сторіка 4. «Я в серці маю те, що не вмирає»

 Могутньою піснею лунає поетичне слово Лесі Українки по всьому світі, запалюючи «досвітні вогні правди і справедливості», що 

Леся       Як я умру, на світі запалає

Покинутий вогонь моїх пісень.

Уклін землі волинській!

Вічна слава тій,

Що зросла у тиші цих лісів,

Що віддала народові свій спів.

Незламна, чиста, гнівна і ласкава.

Такою йде в безсмертя наших днів...

Разом. Дочка Вкраїни — Леся Українка!

Сторінка 5. «Для неї»

 1. Повідомлення  «Чи знаєш ти, що ...».          

  У 1972 році засновано щорічну літературну премію імені Лесі Українки за кращий твір для дітей. Лауреатами цієї відзнаки стали Н. Забіла, І. Багмут, О. Іваненко, Ю. Збанацький, П. Воронько, М. Пригара, Г. Тютюнник, В. Нестайко та інші.

             Пам'ятники поетесі встановлено в с. Колодяжному, м. Києві, Луцьку, Новограді - Волинському, Ялті, Сурамі, Клівленді (США), Торонто ( Канада ).

  • 200 гривень – українська купюра, на якій зображена Леся Українка.
  • Фабрика одягу в Рівному названа на честь Лесі Українки.
  •  Університет у м. Луцьку носить її ім’я.
  • 1970 р. астероїд (між орбітами Марса та Юпітера) названо на честь Лесі Українки – Леся 2616.
  • А ще багато вулиць майже у кожному місті чи селі.

2. Таблиця «З-Х-Д»

  Допишіть у третю колонку, що нового ви дізналися про Лесю Українку з сьогоднішнього уроку.

  • Чи знайшли відповіді на запитання, які були у другій колонці?

Сторінка 6 – « Вінок пам’яті Лесі Українки ».

Вчитель.

Творчість Лесі Українки дуже багата і різноманітна. Всі її поезії свідчать про велику любов до рідної землі, її вболівання за долю свого народу. Вона любила пісні й музику свого народу, його звичаї, вбрання, на голові носила віночок. А, оскільки, Л.Українка дуже любила квіти, то ж сплетімо сьогодні з вами віночок у пам’ять про неї.   

 Учениця.    

Я вплету до віночка ромашки – символ миру і кохання. Це улюблені квіти

Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забирав багато життів, надто молодих, зокрема і Лесине. Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.

Учениця.                     

Я хочу вплести барвінок. Ця дивна квітка зберігає свій синій колір навіть під снігом. Люди шанують барвінок, вважають його символом життя.

Учениця.                                         

 А я безсмертник вплету. Він тому так і називається, що людям здоров’я дарує. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмертя.

Учениця.                                         

 Я вплету у віночок волошки. Волошки – символ вірності і постійності. Ще їх вважають царськими.

Учениця.                                       

 А я хочу вплести до Лесиного віночка калину. Калина – символ краси, вроди і мужності.

Учениця.                                        

 Я любисток вплету – символ любові, відданості.

Учениця.                                       

 Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками лісових гномів. Їх ще звуть лілія долин, маївка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі ці квіти порівнюють із перлинами щасливого сміху лісової Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш «Конвалія», який написала у 13 років.

Учениця.                                     

 Я вплету мак. Мак – символ печалі й туги. Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.

Учениця.                                     

 А я вплету незабудки. Незабудки – квіти постійності й вірності.    

Учениця.                                      

 А тепер подивіться на чудові стрічки у віночку.

Зелені – уособлюють життя,

коричневі – рідну землю,

сині – небо і воду,

жовті – сонце,

червоні – молодість і красу.

СТОРІНКА 7       Підсумкова

       Оскільки остання сторінка нашого журналу підсумкова, то закріпимо наше знання грою «Так чи ні».

Леся виховувалася у великій дружній родині?                            так

  • Хвороба дівчинки була серйозною?                                      так
  • Леся мала хист до малювання, музики?                                 так
  • Їй вдалося стати відомою піаністкою?                                    ні
  • Чи любила Леся займатись художньою працею?                 так
  • У зв’язку з хворобою Леся Українка змушена

      довгий час не жити вдома?                                                    так

  • Леся знала понад 10 іноземних мов?                                     так
  • За своє життя Леся часто скаржилась на хворобу

      мамі, близьким?                                                                      ні

  • Прожила Леся всього 42 роки?                                               так

Вчитель.   Хіба жила на світі ще така жінка,

               в серці якої поєдналися б така мужність,

               така геніальність, такий вогонь і розум,

               така пристрасна любов до Батьківщини !

               Ні, другої такої на світі не було.

                                                                     Л.Смілянський

   Леся вболівала за щастя свого народу. Тяжка недуга, з якою вона боролася 30 років, не стала на заваді її літературного, творчого і героїчного життя.

   Ще змалку Леся усвідомила, що від болю треба сміятися, а не  плакати. Ніхто ніколи не чув від неї нарікань на долю. Вона – безсмертна, бо і сьогодні її поезія кличе на боротьбу за справедливість, пробуджує любов до прекрасного.

Нехай і у ваших серцях вічно горить вогник Лесиної поезії і зігріває вам душу.               Кажуть: ти не вмирала ніколи,

               Кажуть: ти, наче, пісня живеш.

               Ніби юність ясна, смаглочола,

               По країні в майбутнє ідеш.

                                                            Я.Шпорта

2.Чи погоджуєтесь з тим, що Леся Українка – геніальна донька українського народу?

3. Яка головна думка всіх творів Лесі Українки (любов до природи, до рідного краю?)

4.

Самооцінювання.

Оцініть свою роботу на уроці.

  • Якщо ви працювали недостатньо старанно — підніміть руки вгору.
  • Якщо ви працювали добре — покладіть руки на плечі.
  • Якщо ви працювали чудово — поаплодуйте собі.

5. Рефлексія.

- Чи справдились ваші очікування?

  • З яким настроєм закінчуєте най урок?
  • Чи було вам цікаво подорожувати за сторінками нашого журналу?
  • У якому мальовничому куточку України ми сьогодні побували?
  • Чи була для вас ця подорож цікавою? Чому?
  •                      Чому так кажуть «Леся Українка – поетична квітка України»? Поясніть.  Учитель.

По всьому світі лунає поезія поетеси, будить від сну людські душі, наповнює серця добром. Нехай і у ваших серцях вічно горить і зігріває душу вогник Лесиної поезії.

 

1

 

doc
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
1284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку