Урок позакласного читання «Легенда про запорожців»
Мета: розвивати зв'язне мовлення, мислення, пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати групами, колективно, самостійно, вдосконалювати навички виразного читання, вміння аналізувати, робити висновки, збагачувати словниковий запас;
закріплювати знання про минуле українського козацтва, виховувати повагу до козаків, розширити знання дітей про цінності українців, виховувати почуття національної свідомості, гідності, прищеплювати глибокі почуття любові до рідного краю, до Батьківщини;
ОР: виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань; вибирає інформацію з почутого і пояснює, чому вона зацікавила, обговорює її з іншими особами; висловлює своє ставлення до почутого: до подій, персонажів тексту; розповідає про власні почуття, які викликав прослуханий текст; пояснює, чому щось подобається, а щось ні; усно переказує текст з опорою на допоміжні матеріали (ілюстрація, план, опорні слова, словосполучення); створює власне висловлення за ілюстраціями; розповідає про свої спостереження, враження; пояснює значення більшості слів; знаходить у тексті незнайомі слова, з’ясовує їх значення, користуючись виносками, тлумачним словником; визначає, правильно називає персонажів художнього твору, виділяє серед них головного.
Обладнання: таблиці для розчитування, картки зі словами, букви, конверти з ілюстраціями, тлумачні словники, кольоровий папір, олівці, ножиці, мультимедійний проектор.
Тип уроку: позакласне читання, засвоєння нових знань, умінь, навичок
Хід уроку
Всі почули вже дзвінок,
Він покликав на урок.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай!
"Самоналаштування" (Психологічна настанова)
-Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю однокласникам і собі успіхів на уроці.
Перевіримо, чи все необхідне у нас є на партах? У всіх хороший настрій, збережемо його до кінця уроку. Починаємо працювати під девізом (слайд 2)
Хто багато читає, той багато знає.
Хто швидко читає, той багато зробити встигає.
1.Вправа «Мікрофон»: ми хочемо, щоб урок читання був… ( на дошці прикріплені букви, учні мають назвати слово)
З – загадковим
П – повчальним
К – корисним, казковим
Ц– цікавим
-Тому на уроці ми маємо бути: активними, уважними, креативними, слухняними, творчими…
2.Мовленнєва розминка (слайд 3)
-Урок почнемо з розчитування, щоб язичок був слухняним, а очі далеко бачили
на-на-на – рідна сторона.
ай-ай-ай – це наш рідний край.
жу-жу-жу – природу бережу.
лю-лю-лю – Батьківщину я люблю.
-А що для вас Батьківщина? (слайд 4)
-Батьківщина – це земля, на якій народилися ми, наші батьки; це найдорожче, найсвітліше, найкраще місце на землі. Батьківщина – спадщина від батьків.
3.Робота над скоромовкою. Гра «Дощик» (слайд 5)
Над квіткою гуде бджілка,
Сидить в житі перепілка,
На черешні горобець,
А хто зловить – молодець!
4. Робота над rештеrом (слайд 6, 7)
- Роз’єднайте слова і прочитайте речення.
Миродукозацькогодіти,земліукраїнськоїцвіт
( Ми роду козацького діти, землі української цвіт.)
- Чому ви роду козацького діти?
Прочитайте це речення - пошепки; - повільно; - тихо; - швидко; - голосно.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку
1. Відгадайте ребус (слайд 8 - 9)
- Хто такі козаки? (вони боронили народ і рідну українську землю від ворогів)
- Від кого обороняли свою рідну землю? (від турків і татар)
- Які риси характеру були притаманні козаку? (добродушність, безкорисливість, сміливість, патріотизм, відданість рідній землі, щедрість, щирість, дружелюбність. Особливо козаки цінували власну свободу)
- Що найбільше любили козаки? (свою землю, Україну і волю).
- Де жили козаки? (на Запорізькій Січі)
За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами, за високими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильну,
Цінували волю вільну,
Й Україну свою рідну
Як зіницю берегли.
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про українських козаків.
Славна добрими і героїчними традиціями українська земля. Її сини — запорозькі козаки — навіки увійшли до скарбниці пам’яті українського народу. Ми, її нащадки, маємо свято шанувати і примножувати козацьку славу. Наш народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку української історії, а хлопці наслідуватимуть козаків.
Отже, ми продовжимо знайомитись з життям українських козаків, з їх побутом та рисами характеру.
Робота над темою уроку
— Доберіть слова, пов’язані зі словом козак. (Кінь, чайка, оселедець, шабля, захист, воля, січ, вільний, сміливий, мужній тощо)
✵ Той не козак, (що боїться собак).
✵ Україна — це козацька (мати).
✵ Ми з такого роду, що (любим свободу).
✵ Козак усім народам друг, міцний у нього (дух).
✵ Козак — слабому (захисник).
(слайд 11)
Давайте пригадаємо, що таке легенда?
Словникова робота. Під час читання вам будуть незнайомі такі слова (слайд 12)
Пуд - одиниця ваги або маси, яка вживалася в Україні з княжих часів.
Кошовий – отаман козаків у Запорозькій Січі.
Полк – назва військового підрозділу.
Читання легенди вчителем.
Первинне закріплення.
-Хто такі запорожці?
-Що в тексті вигадане, а що справжнє? Поясніть свою думку.
Стратегія «Віднови сюжет за серією малюнків». Робота в групах (слайд 13)
Читання легенди учнями.
Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.
-Якими чудодійними силами були наділені запорожці згідно з легендою? Прочитайте про це в тексті.
-Знайдіть і прочитайте опис запорожця.
-Що оберігало запорожців у походах? Прочитайте.
-Як ви розумієте вислів «Вийти сухим з води»?
Робота в парах -Доберіть із поданих слів ті, якими можна охарактеризувати запорожців (слайд 14)
Сильні, мужні, щедрі, хоробрі, відважні, турботливі, працьовиті, розумні.
-Діти, не забувайте своєї історії. Які важкі часи не переживала наша країна, як не намагалися вороги знищити Україну, вона вистояла, набула незалежності і зберегла свої прекрасні традиції.
— Бажаю, щоб у вашому серці оселилися козацький розум, відвага, сила, доброта, братерство, які б допомагали вам вирости гідними нашої славної України.
ІІІ.
Творчий підсумок
(слайд 15) На аркуші паперу діти обводять свою долоню і на кожному пальчику дають відповіді на запитання (записані на дошці).
Великий – що найбільше вам сподобалось на уроці?
Вказівний – з яким настроєм пройшов урок?
Середній – що нового ви дізналися?
Безіменний – про щоб хотіли розповісти вдома?
Мізинчик – яку рису характеру ви хотіли б у собі вдосконалити?
Долоньки з написами зачитуються за бажанням дітей, а потім прикріплюються на дошку.
Оцінювання
Встаньте ті, хто сьогодні виразно читав.
Встаньте ті, хто сьогодні давав повні відповіді на питання.
Встаньте ті, хто пильно слідкував під час читання.
Встаньте ті, хто активно працював.
Встаньте ті, у кого в домашній бібліотеці є твори про славних козаків.
Домашнє завдання
Завдання до наступного уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.