Урок, Прислів’я і приказки. Скоромовки « Сів шпак», «Хлопець», « Сорока»,. Загадки.

Про матеріал

Збагатити знання дітей про малі форми усної народної творчості; вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Розвивати образність мовлення , кмітливість, вчити складати загадки.

Перегляд файлу

Урок – ярмарок

«Золоті зернята народної мудрості»

 

 

Тема. Прислів’я і приказки. Скоромовки « Сів шпак», «Хлопець», « Сорока»,. Загадки.

Мета. Збагатити знання дітей про малі форми усної народної творчості;  вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Розвивати образність мовлення , кмітливість, вчити складати загадки.

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми проведемо з вами незвичайний урок – всі разом побуваємо на ярмарку.

   Увага! Увага! Спішіть - поспішайте!

   Господарі й гості, глядіть, не минайте!

   На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

   Чекають на всіх там чудові гостинці!

ІІ. Мовна розминка.

  • Щоб добре поторгувати на ярмарку, нам потрібно набратися сили. Проведемо розминку.
  1. Гра « Хто більше».

Учитель називає слово. Учні добирають до нього слова – синоніми.

Ярмарок –

Подарунок –

Народ –

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Прочитайте, що ми сьогодні будемо купувати на ярмарку. ( запис на дошці :  « Золоті зернята народної мудрості»
  • А завітаємо ми у магазин з чудернацькими назвами. Може, ви  зможете « Перекласти» ці написи. ( Учитель прикріплює на дошці картки назвами, формуючи умовний шлях, яким учні « проходитимуть» на ярмарку).

 

 

ілсПрив я                мовкороСки              гадЗаки

        і

зикирпак

( Прислів’я  і приказки, скоромовки, загадки)

ІV. Робота над прислів’ями і приказками.

  1. Читання прислів’я учнями. «ланцюжком»
  • Чи великі ці вислови? Пригадайте, що таке прислів’я і приказки? ( Це короткі влучні вислови повчального змісту)
  1. Робота над змістом  і формою прислів’я .
  • Яке з прочитаних прислів’їв ви б хотіли «купити»? Поясніть його зміст.
  • Перегляньте всі прислів’я , що у підручнику. Із скількох речень складається кожне?
  • Знайдіть і прочитайте прислів’я , які мають риму як вірші.
  • Прочитайте прислів’я ,в яких дві частини протиставляються за змістом, хоча утворюють єдине ціле, що виражає узагальнену думку.
  • Такі особливості будови дають можливість прислів’ям , залишаючись короткими висловами, бути дуже влучними, дотепними правилами, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Недарма кажуть у народі :

«Прислів’я  вчить, як на світі жить».

  1. Вправи на розвиток техніки читання.

  Учитель читає останнє слово прислів’я , а учні швидко знаходять і читають його початок.

  1. Мовно – логічне завдання.

А) Добір узагальнюючої назви до груп прислів’їв.

- У прислів’ях розкривається мудрість народу, його спостережливість, великий життєвий досвід. Доберіть із тем ,  які я називатиму, узагальнюючі назви до груп прислів’їв, що є у підручнику:

- про любов до рідного краю

- про працю

- про дружбу і товаришування

- про розум і навчання

- про силу слова.

Б) Гра «Склади прислів’я».

- Складіть прислів’я . До якої з груп прислів’їв ви віднесете кожне з них?

Потрібно вчиться -

все перетруть.

Вміння і труд -

а матері боляче.

Удар забувається,

завжди пригодиться.

Дитина плаче,

а слово пам’ятається.

 

  • Яке з прислів’їв ви не можете віднести до жодної з груп?
  • А яку узагальнюючу назву можна дібрати до цього прислів’я і йому подібних?( Про батьків і дітей) .

V. Робота над скоромовками.

   - В який магазин «ідемо» тепер? З яких двох слів складається слово «скоромовка»? Чому так назвали ці жартівливі вислови?

- На «прилавку» виставлені для покупців три скоромовки. Прочитайте хором їх назви.

- Прочитайте скоромовку «Сів шпак» «буксиром» ( за вчителем) .

- В якому місці треба звернути увагу на правильну вимову слів?

- Прочитайте скоромовку «Хлопець».

- Які звуки найчастіше зустрічаються?

- Про читайте скоромовку «Сорока» мовчки. Які слова у ній пишуться однаково, але мають різне значення і наголос? 

- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова ?

- Виберіть скоромовку , яку б хотіли «купити» на нашому веселому ярмарку. Щоб вона залишилася у вас, за дві хвилини вивчіть її і розкажіть її швидко і чітко.

    VІ. Робота над загадками.

1. Мотиваційна підготовка.

  • Ще по одні зернята народної мудрості ми «зайдемо» у магазин «Загадки». Доберіть споріднені слова до слова «загадка». ( Загадувати, згадувати, нагадувати, гадати).
  • Зараз ми відгадуватимемо загадки, визначимо, які бувають загадки, створені народом, і спробуємо самі складати їх.
  1. Читання і відгадування загадок.

Загадки вони читають «ланцюжком» .

  • Чому ти так вважаєш? Доведи свою думку.
  1. Визначення структурної композиції загадок.

Розглянемо загадки. Які це речення? Як вони побудовані? Чим характерним відрізняється загадка? ( Загадка має форму розповідного чи питального речення; часто слова в ній римуються).

  1. Складання учнями загадок.
  1. Читання інструкції щодо складання загадок. ( с. 81).
  2. Складання загадки за опорними словами.

 

VІІ. Підсумок уроку.

  • Ви повернулися із ярмарку не з порожніми руками.
  • Що це за золоті зернята народної мудрості ви «купили» на ярмарку?
  • Чим прислів’я і приказки подібні на казки?
  • Чим цікаві скоромовки ?
  • А загадки?

 

VІІІ. Домашнє завдання . Вдома пригадайте наш похід на ярмарок .

С.

Скласти  загадку*
1. Який це предмет (якого кольору, форми, розміру)?
2. Яка його будова?
3. Для чого він потрібний?
4. Що з ним можна робити?

Наприклад: (картинка-капуста). "Вона біло-зелена, багато-багато листя, немов сто суконь одягла, вона соковита і со­лодка, з нею роблять салат і варять борщ".

doc
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
1543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку