Збагатити знання дітей про малі форми усної народної творчості; вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Розвивати образність мовлення , кмітливість, вчити складати загадки.
Урок – ярмарок
«Золоті зернята народної мудрості»
Тема. Прислів’я і приказки. Скоромовки « Сів шпак», «Хлопець», « Сорока»,. Загадки.
Мета. Збагатити знання дітей про малі форми усної народної творчості; вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал. Розвивати образність мовлення , кмітливість, вчити складати загадки.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми проведемо з вами незвичайний урок – всі разом побуваємо на ярмарку.
Увага! Увага! Спішіть - поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
ІІ. Мовна розминка.
Учитель називає слово. Учні добирають до нього слова – синоніми.
Ярмарок –
Подарунок –
Народ –
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ілсПрив я мовкороСки гадЗаки
і
зикирпак
( Прислів’я і приказки, скоромовки, загадки)
ІV. Робота над прислів’ями і приказками.
«Прислів’я вчить, як на світі жить».
Учитель читає останнє слово прислів’я , а учні швидко знаходять і читають його початок.
А) Добір узагальнюючої назви до груп прислів’їв.
- У прислів’ях розкривається мудрість народу, його спостережливість, великий життєвий досвід. Доберіть із тем , які я називатиму, узагальнюючі назви до груп прислів’їв, що є у підручнику:
- про любов до рідного краю
- про працю
- про дружбу і товаришування
- про розум і навчання
- про силу слова.
Б) Гра «Склади прислів’я».
- Складіть прислів’я . До якої з груп прислів’їв ви віднесете кожне з них?
Потрібно вчиться - |
все перетруть. |
Вміння і труд - |
а матері боляче. |
Удар забувається, |
завжди пригодиться. |
Дитина плаче, |
а слово пам’ятається. |
V. Робота над скоромовками.
- В який магазин «ідемо» тепер? З яких двох слів складається слово «скоромовка»? Чому так назвали ці жартівливі вислови?
- На «прилавку» виставлені для покупців три скоромовки. Прочитайте хором їх назви.
- Прочитайте скоромовку «Сів шпак» «буксиром» ( за вчителем) .
- В якому місці треба звернути увагу на правильну вимову слів?
- Прочитайте скоромовку «Хлопець».
- Які звуки найчастіше зустрічаються?
- Про читайте скоромовку «Сорока» мовчки. Які слова у ній пишуться однаково, але мають різне значення і наголос?
- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова ?
- Виберіть скоромовку , яку б хотіли «купити» на нашому веселому ярмарку. Щоб вона залишилася у вас, за дві хвилини вивчіть її і розкажіть її швидко і чітко.
VІ. Робота над загадками.
1. Мотиваційна підготовка.
Загадки вони читають «ланцюжком» .
Розглянемо загадки. Які це речення? Як вони побудовані? Чим характерним відрізняється загадка? ( Загадка має форму розповідного чи питального речення; часто слова в ній римуються).
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання . Вдома пригадайте наш похід на ярмарок .
С.
Скласти загадку*
1. Який це предмет (якого кольору, форми, розміру)?
2. Яка його будова?
3. Для чого він потрібний?
4. Що з ним можна робити?
Наприклад: (картинка-капуста). "Вона біло-зелена, багато-багато листя, немов сто суконь одягла, вона соковита і солодка, з нею роблять салат і варять борщ".