Тема : Урок – проект «Подаруймо ялинці життя.»
(Слайд 2)
Мета:
навчальна - ознайомити з результатами проекту по темі: «Подаруймо ялинці життя».
Сприяти усвідомленню учнями потреби захисту зелених насаджень;вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії, узагальнювати результати роботи, шукати різні джерела інформації, залучити учнів до пошуку цікавих фактів про ялинку та умови її збереження; вчити учнів здійснювати проектну діяльність на основі дослідження про ялинку; повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну ялинку;
розвивальна - розвивати спостережливість, мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ; розвивати самостійність та відповідальність.
виховна - виховувати культуру поведінки, переконувати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина. Виховувати у дітей бережливе ставлення до природи, інтерес
до пошукової роботи, екологічну культуру.
Проблемне питання уроку: Як відсвяткувати Новорічні свята, не завдавши лиха живій природі,та захистити зелені красуні від бездумного знищення?
Дидактична характеристика проекту
Тип проекту: творчий, груповий.
Об'єкт пізнання: інформація про ялинку
Освітній продукт: виставка композицій ялинок, виставка малюнків.
Навчальні предмети: читання, природознавство , трудове навчання.
Тривалість: три тижні.
Учасники проекту: учні 3 класу
Тема : Урок – проект «Подаруймо ялинці життя.»
(Слайд 2)
Мета:
навчальна - ознайомити з результатами проекту по темі: «Подаруймо ялинці життя».
Сприяти усвідомленню учнями потреби захисту зелених насаджень;вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії, узагальнювати результати роботи, шукати різні джерела інформації, залучити учнів до пошуку цікавих фактів про ялинку та умови її збереження; вчити учнів здійснювати проектну діяльність на основі дослідження про ялинку; повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну ялинку;
розвивальна - розвивати спостережливість, мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ; розвивати самостійність та відповідальність.
виховна - виховувати культуру поведінки, переконувати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина. Виховувати у дітей бережливе ставлення до природи, інтерес
до пошукової роботи, екологічну культуру.
Проблемне питання уроку: Як відсвяткувати Новорічні свята, не завдавши лиха живій природі,та захистити зелені красуні від бездумного знищення?
Дидактична характеристика проекту
Тип проекту: творчий, груповий.
Об'єкт пізнання: інформація про ялинку
Освітній продукт: виставка композицій ялинок, виставка малюнків.
Навчальні предмети: читання, природознавство , трудове навчання.
Тривалість: три тижні.
Учасники проекту: учні 3 класу
Очікувані результати: зацікавленість учнів проектною діяльністю; застосування власного життєвого досвіду; покращення моральних якостей учнів.
Характеристика проекту: за метою проективної діяльності - практико-орієнтований; за кількістю учасників проекту — колективний; за тривалістю виконання – середньотривалий.
(Слайд 3)
Завдання проекту :
Актуальність проекту. Проект спрямований на екологічне виховання учнів. У сучасних умовах загострення проблем взаємодії людства й природи виникає необхідність виховувати молоде покоління у шанобливому ставленні до всього сущого, змінити споживацьке ставлення до природи.
Спосіб вирішення проблеми. Екскурсії, спостереження, аналіз, робота з додатковою літературою, практична робота.
Обладнання :малюнки про ялинку, плакати, штучна ялинка.
Презентація проекту
Рекомендації до уроку.
І група – «Пошуковці» - досліджуватимуть історію святкування Нового року з ялинкою.
ІІ група – «Літератори» - шукатимуть твори, вірші про Новий рік та знайомитимуться з поетами, письменниками рідного краю,що написали вірші і твори про ялинку.
ІІІ група – «Екологи» - з’ясовуватимуть, яку користь приносять зелені рослини, зокрема ялинки, і якої шкоди завдають люди природі, святкуючи Новорічні свята.
ІV група - «Трударики» - виготовлять поробки з різних матеріалів.
V група – « Журналісти» - проведуть опитування «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?»
2.Вивчити фізкультхвилинки.
Девіз уроку: «Природа рідна – наша втіха,
Тож хай вона не знає лиха».
Хід уроку
І. Загальнокорекційна частина
Я вітаю сонечко «Здрастуй, золоте!»
Я вітаю квіточку «Хай собі росте!»
Я вітаю дощичок «Лий, як із відра!»
Діти , вас вітаю, зичу вам добра.
- Усміхніться один одному і привітайтесь до гостей. Роботи в нас дуже багато і тому пропоную – не просто слухати, а чути; не просто дивитись, а бачити; не просто відповідати, а міркувати; дружно й плідно працювати.
ІІ. Основна частина.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні у нас звітний урок за проектом «Ялинка», про свої здобутки звітуватимуть наші групи: «Пошуковці», «Трударики» «Літератори», «Екологи», « Журналісти».
2.Мотивація навчальної діяльності та визначення провідної проблеми.
(Слайд 4)
- Прочитайте девіз уроку.
- Що таке природа? А лихо?
- Як можна завдати природі лиха? Як зрозуміти ці слова?
- Сьогодні урок у нас незвичайний ще й тим, що ми вирушаємо на зустріч веселого свята, а якого, ви здогадаєтесь, як складете з розсипанки слова
(Слайд 5)
(Діти складають речення «Незабаром Новий рік»)
3.Постановка проблеми.
- Усі діти люблять Новорічні та Різдвяні свята. А що ж залежить від природи, щоб Новий рік був гарний? Відгадайте загадку:
Зелену сукню маю,
ніколи не міняю.
Один єдиний раз на рік
її я прикрашаю.(Ялинка).
- Який настрій викликають слова ялинка, Новий рік?
(Піднесений, радісний, святковий).
Створення проблемної ситуації.
- Пригадайте девіз уроку. Виникає проблема: як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдати їй лиха, а захистити її. Захистіть ялинку!
Отже, яку проблему ми вирішимо сьогодні ? Чи актуальна вона?
4. Вправа ,,Очікування’.
Передбачення за ключовими словами ( ялинка, не купуємо, прикрашаємо, лісник, красуня, болісно, нищити, смітник).
- Чого чекаєте від уроку?
- Що б хотіли побачити на уроці?
- З ким хотіли б зустрітися під час уроку?
- Давайте сплануємо нашу роботу:
ЗНАЄМО
ВМІЄМО
ХОЧЕМО ЗНАТИ
Людина, яка живе в єдності з природою не буде руйнувати цей світ, не стане аморальною людиною.
Тому саме уроки читання, природознавства, трудове навчання спонукали учнів класу створити спільний проект на тему,, Подаруймо ялинці життя."
Діти, запам’ятайте і зрозумійте, що «новорічна ялинка» - це жива істота, збереження якої залежить від кожної людини, навіть маленького хлопчика чи дівчинки.
III. Обдумування шляхів вирішення проблеми.
Наші завдання :
1. Робота над текстом О. Олесь. «Ялинка».
2. Практичні завдання - дослідження. «Збережемо ялинки».
3. Презентація творчих робіт.
IV. Формування груп для проведення дослідження.
(Слайд 6)
Учні класу об'єдналися в групи і дали їм назви :
Група 1 – «Пошуковці»
Група 2 – « Літератори»
Група 3 – «Екологи»
Група 4 – «Трударики»
Група 5 – «Журналісти»
V. Реалізація проекту.
(Слайд 7)
«Асоціативний кущ».
- Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово ялинка?
(ліс , свято, птахи, тварини, краса, кисень, парк).
- Молодці, багато знаєте про ялинку. Сьогодні навіть уявити важко, що цей символ Нового року зовсім таким не був . Більше того - заборонявся. У наш час існує доволі установлений стереотип щодо атрибутів цього свята, і серед них ялинка посідає якщо не перше, то вже точно друге(після подарунків) місце. Проте навряд чи хтось серйозно замислювався про те, чому ми прикрашаємо її,а не,наприклад, дуба чи березу, які, до речі, більш символічні для слов’ян. Зрозуміла річ – так повелося здавна, традиція, якій ми не збираємося зраджувати…Але де її витоки?
Самостійна пошукова робота учнів.
Група «Пошуковці» приготували цікаві повідомлення.
(Слайд 8)
1 група «Пошуковці».
Учень.
Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували, що у перекладі з давньослов’янської мови ялинка означає колюча. Її листки – хвоїнки живуть
на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік -500 років.
Учитель.
- Чому ми святкуємо Новий рік з ялинкою?
Перша згадка про ялинку пов’язана з регілійною постаттю ченця Святого Боніфація. Одного разу він читав проповідь про Різдво та, щоб переконати людей в тому, що дуб не є священним і недоторканним деревом, він зрубав один з них. Коли зрубаний дуб падав, він повалив на своєму шляху всі дерева, окрім молодої ялини. Боніфацій представив виживання ялини як диво і вигукнув: «Хай буде це дерево – деревом Христа!».
Учень.
У 1699 році Російський цар Петро І видав Указ, який велів святкувати Новий рік 1 січня і прикрашати дім хвойними гілками, які символізують молодість, сміливість, безсмертя.
Кожен по-своєму хотів привітати новонародженого, щось йому подарувати. Тільки зелена ялиночка засмучена, в неї н було нічого.
Вона опустила голівку і прошепотіла: – Я дуже бідна і недостойна приносити дар Божому дитяткові. Але в ту саму хвилину підійшов до ялинки Янгол і промовив: – Від цього знаменного дня ти своїм вбранням прославлятимеш народження року і Господа нашого, Ісуса Христа. І з того часу всі люди прикрашають ялинку – цю вічнозелену красуню.
Учень. Існує така легенда. Коли у Віфлеємі народився Христос, тієї ночі раділи всі. Ми хочемо, щоб ви всі задумалися над миттєвістю вашої радості й задоволення. Цій ялинці треба рости 10 – 15 років, щоб прикрасити наш дім на якихось два тижні.
2група «Літератори»
(Слайд 9)
Учитель. Ключовим питанням, яке досліджувала група «Літератори», було прочитати вірш О. Олесь «Ялинка», уявити себе дійовими особами.
Ялинка
Раз я взувся в чобітки,
Одягнувся в кожушинку,
Сам запрігся в саночки
І поїхав по ялинку.
Ледве я зрубати встиг,
Ледве став ялинку брати,
А на мене зайчик – плиг !
Став ялинку відбирати.
Я сюди, а він туди …
- Не віддам, - кричить , - нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай, ледащо!
Не пущу, і не проси!
І цяцьками можна гратись,
Порубаєте ліси –
Ніде буде і сховатись … ( О.Олесь).
- Чи сподобався вам вірш? На що він схожий?(На казку).
_ Хто головні герої вірша?
- Кого зустрів хлопчик у лісі?
- Чи правильно вчинив зайчик, коли почав відбирати ялинку?Чи зрозумів хлопчик зайчика і свою провину?
- Що ви знаєте про дбайливе ставлення до природи?
Зробіть висновок.
- не слід вирубувати ялинок для новорічних розваг.
Учитель . Прослухайте вірш, який ви знаєте.
У лісі, в лісі темному,
Де ходить хитрий лис,
Росла собі з нею ріс.
Ой снігу, снігу білого
Насипала зима,
Прийшов сховатись заєнька –
Ялиноньки нема.
- Де ж поділась ялинка?
- Що буде з зайчиком?
- А що буде з ялинонькою?
- Молодці, вмієте висловлювати свої пропозиції щодо розв’язання проблеми.
Фізхвилинка
Пісня («Новий рік до нас прийшов»)
На допомогу «Літераторам» прийшла група «Екологи».
- Хто знає, хто такі екологи?
Словникова робота.
Екологи – люди, які захищають природу.
3група «Екологи»
(Слайд 10)
Учень.
Незабаром свято, якого з нетерпінням чекають і дорослі, і діти – Новий рік. Головним атрибутом Новорічних свят була й досі є ялинка. Саме в цей час активізують свою діяльність браконьєри або ті, хто хоче підзаробити. Адже кожна родина традиційно прикрашає свою оселю ялинкою чи сосною, але чи задумувались ви, шановні, скільки це коштуватиме нашій природі? Хвойний ліс – не тільки джерело наснаги, радості й світлих почуттів. Це й чудовий біологічний фільтр повітря. Так 1 га соснового бору за рік вбирає з повітря 36 тонн пилу, а виділяє 3 тонни кисню.
Учень.
Не рубай ялинку, бережи ялинку,
Хай пташки співають її вітах дзвінко.
Хай маленька білка тут гризе горішки,
А вухастий зайчик відпочине трішки.
Учитель.
«Новий рік – казкове свято. Під час якого здійснюються всі бажання» - так кажуть батьки дітям в новорічну ніч. Наступного дня діти знаходять подарунки під ялинкою, а через два тижні ялинку викидають на смітник. Коли я була маленька і мені пропонували загадати бажання в новорічну ніч, я думала: «А про що мріє ялинка у лісі на Новий рік?». Тоді мені здалось, що вона мріє стояти «красунею» в моїй кімнаті. Тепер я розумію, якби ялинка могла мріяти, вона, напевне, мріяла б про те, щоб не бути зрубаною сокирою браконьєра під наступний Новий рік.
- Діти, то яку ж ми відповідь дамо ялиночці?
- Давайте звеселимо нашу ялиночку, заспокоїмо її і заспіваємо їй пісеньку
4 група «Трударики»
(Слайд 11)
Альтернатива є! І навіть не одна.
Відсвяткувати Новий рік ближче до природи і справжніх ялинок (на туристичній базі в Карпатах).
Купити штучну ялинку.
Маючи свій будинок та двір,можна виростити свою власну ялинку чи сосну і прикрашати на новорічні свята.
Купити ялинку у горщику, а навесні висадити в ґрунт.
Прикрасити оселю ялинковим букетом.
(Слайд 12)
Пам’ятайте.
Якщо кожен з із вас урятує маленьку сосонку або ялинку, то через десятки років це відгукнеться в нашому серці вдячним і радісним дзвоником.
5.Виготовлення штучної ялинки з паперу та стрічок.
- Чим можна замінити живу ялинку?
VII. Презентація проекту.
(Слайд 13)
Виставка новорічних композицій, малюнків.
5 група «Журналісти»
(Слайд 14)
Учень.
Ми провели опитування в нашій школі «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?»
«Так !» сказало - 27 учнів.
«Ні!» сказало - 65 учнів.
«Не знаю» - 18 учнів.
«Ні» сказали тому, що це шкодить природі, що цим псуємо дім для тварин та птахів, зменшуємо надходження повітря, обсяг виробництва меблів.
(Слайд 15)
Новий рік – це веселе свято для всіх. Але кожна людина розуміє, що зрубування дерев призводить до непоправних наслідків. Потрібно садити дерева, а не рубати.
III. Заключна частина.
1.Підсумок проекту.
Висновок. Всі учні класу брали активну участь у пошуках матеріалу. Опрацювали багато книг, енциклопедій, в яких вибирали основне. Діти творчо підійшли до оформлення проекту. Учні вчились оцінювати роботу інших, співвідносити свою оцінку та оцінку інших груп. В учнів з'явилося бажання виразно, швидко і свідомо читати.
Ось уже кілька років я не купую новорічну ялинку, а прикрашаємо штучну. Вона велика, гарна з безліччю шишок.
- А ви задоволені роботою на уроці?
- Що найбільше вдалося?
- Можливо ви хотіли б попрацювати ще над якимсь питанням?
- Як ви вважаєте ми змогли сьогодні захистити ялинку?
- А яка ваша думка, дітки? ( Так, всі молодці)
(Слайд 16)