. Урок –телепередача . Читання ( 3 кл. ) Тема . Олександр Олесь « Довго хмарами небо вкрите було», Максим
Рильський «Дівчина» , Василь Сухомлинський «Сергійкова квітка» .
Мета. Вчити учнів сприймати змальовані словами образи рідної землі
у віршованих творах ; продовжити роботу над розвитком зв’язного
мовлення дітей , її образністю, виразністю ; виховувати любов до
природи , бажання її оберігати .
Обладнання : ілюстрації пір року
Тип уроку : урок – телепередача
Хід уроку
І. Організаційний момент .
Ось продзвенів уже дзвінок,
Запросив усіх він на урок.
Щоб урок пройшов не марно ,
Сядемо рівно , гарно .
Вчителя уважно слухать будемо
І знання нові здобудемо .
ІІ. Перевірка домашнього завдання .
1. Учитель : - Діти , сьогодні нас запросили на телебачення до студії каналу « 1+ 1» для проведення конкурсу «Кращий декламатор віршів».
Новини з життя класу розповість ведуча каналу «1 + 1» Алла Мазур.
Ведуча (із мікрофоном в руках ) : - Шановні телеглядачі , сьогодні в нашій студії присутні учні 3-Б класу Рокитнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1. Вони виховані , ввічливі діти. Поважають учителів , однокласників , дорослих. Правила для учнів не порушують , бережуть шкільне майно і підручники . З великим задоволенням навчаються , беруть активну участь у позакласному житті школи .
Учитель : - Діти , вам приємно такі слова в свою адресу ? Подякуємо телеведучій .
( Діти висловлюють слова вдячності .)
Ведуча : - Ми запросили учнів 3- Б класу в нашу студію на конкурс
« Кращий декламатор віршів». Вони прибули сюди зі своєю вчителькою Зінченко Світланою Семенівною .
Шановні телеглядачі , ви також можете взяти участь у визначенні кращого декламатора віршів , якщо подзвоните нам на номер 515 і скажете свою думку щодо конкурсантів .
Отже , починаємо конкурс. Запрошуємо першу пару Доредоренко Валерію і Лісняк Каріну показати свої здібності.
( Ведуча по черзі викликає учасників конкурсу і вони декламують вірш Лесі Українки « Мамо , іде вже зима» )
2. Визначення переможця конкурсу.
( Журі в складі ведучої , класного керівника і двох – трьох учнів визначають переможця . )
Ведуча : - Ось і закінчився наш конкурс. Переможцем ( із урахуванням дзвінків від телеглядачів ) став ( стала ) ___________________ ..
( Ведуча вручає учениці диплом переможця конкурсу .)
Дякуємо всім , хто брав участь у конкурсі , дякуємо телеглядачам , що не залишилися байдужими і взяли участь у визначення переможця .
На сьогодні я прощаюся з вами . До нових зустрічей !
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку .
Учитель : - Діти , вам сподобалося на телебаченні ? Чи хочете ще тут побути? (Так ! )
Сьогодні ми не залишаємо студію каналу « 1+1» , а будемо тут працювати , щоб набратися більше знань і умінь, щоб наша участь у студії була ще більш цікавішою як для нас , так і для телеглядачів
ІУ. Вправи для вдосконалення читацьких навичок.
1. Мовна гра « Яка пора року».
Учитель : - Студія кагалу «1+1» дала нам завдання . Я думаю , ми з ним впораємося. Ви повинні за допомогою лише одного складу назвати пору року.
- на ( весна ) , - то ( літо ) , - ма (зима) , - о ( осінь )
2. Гра « Впізнай пору року».
Голі поля , мокне земля , дощ полива , листя облітає. ( Осінь)
Сонце пече , липа цвіте , жито достигає . Коли це буває ? ( Влітку)
Сонечко сміється , дощик теплий ллється , зеленіють дерева і трави.(Весна)
3. ФІізкультхвилинка .
В студії ми старанно працювали
І у силі трохи підупали.
Треба нам трохи відпочити,
Щоб сили відновити .
Раз - устали , два - присіли,
Потім вгору знов злетіли.
Покрутились на всі боки,
В танці закружляли , мов листочки.
Ось уже ми й відпочили ,
Для роботи сили відновили .
У. Опрацювання вірша О. Олеся «Довго хмарами небо вкрите було».
Вчитель: - Ми , діти , не даремно залишилися в студії каналу «1+1». Зараз нас будуть навчати , як правильно декламувати вірші, де потрібно робити паузу , логічний наголос. Отже , будьте уважні , щоб потім самі зуміли так красиво прочитати вірш.
1. Виразне читання вірша вчителем .
- Як ви думаєте , про яку пору року йдеться у вірші ? ( Про весну)
- Доведіть свою думку . ( А сьогодні дивлюся – і весна , і тепло, і блакить , і повітря весняне . )
( Діти висловлюють свої думки , підтверджуючи їх словами вірша .)
Учитель : - Працівники студії вирішили перевірити , чи зможете ви виконати їхнє завдання . Я , звичайно , в цьому не сумніваюсь . Ось це завдання .
2. Словникова робота .
вселили - ( селиться) здавалося
весняне - ( весни ) обертаються
живе - ( жити ) наближається – ( близько )
- Прочитайте , знайдіть слова , в яких треба перевірити написання букви « е» чи «и» за правилом. Доберіть перевірні слова .
- Зверніть увагу на два останні дієслова . Яка в них спільна буквена частина ? ( - ться )
- Правильно вимовляємо ці слова луною : обертаю ( ц ц а ), наближаю (ц ц а).
- Знайдіть найкоротше і найдовше слова . ( Живе , наближається )
3. Читання вірша учнями мовчки .
4. Робота над змістом вірша з елементами вибіркового читання .
Учитель : - Працівники студії каналу «1+1» будуть ставити вам запитання, то ж будьте уважні й відповідайте швидко й правильно .
- Як автор пише про весну ? Прочитайте про зміни в природі .
( А сьогодні – дивлюсь - і весна , і тепло , і блакить , і повітря весняне . )
- Що йому здавалось ? ( що кричать журавлі десь у блакиті , що несуть і любов , і пісні )
- Які почуття охопили поета ? Чому він зрадів ? ( Поет стояв і радів ,що минула зима , що весна т наближається , літо . )
- Прочитайте мовчки останній куплет . Чи змінився настрій поета ? Чому?
( Так , змінився . Бо вже сонця ясного нема , небо хмарами сизими вкрито ,)
5. Виразне читання вірша учнями вголос .
УІ. Опрацювання вірша М. Рильського «Дівчина».
1. Читання вірша комбінованим способом ( перші рядки читає вчитель , останні два – учні ).
2. Словникова робота .
Учитель: - Діти , ми повинні показати журналістам студії каналу «1+1» всі аспекти нашої роботи. Для вас є завдання . Подумайте гарно , і ви з ним впораєтесь .До поданих слів дібрати спільнокореневі слова .
Перлисті – перли , перлина , перлинний ; зіткане - ткати , ткаля , ткацький ; сяєво - сяє , осяйний , сяяти.
3.Вибіркове читання і робота над змістом .
Уявіть , що ви журналісти і хочете взяти інтерф’ю в учнів по прочитаному тексту.
( Учень з мікрофоном в руках підходить до учня і ставить йому запитання , а він дає відповідь .)
- Де літали бджілки золотисті ? ( Бджілки золотисті літали в квітах.)
- Що купається в сяєві ? ( В сяєві купається ліс .)
- Що було в косах дівчини ? ( У косах дівчини були студені роси- перлини) .
- Що за дівчина вийшла у шатах зелених ? (У шатах зелених вийшло літо.)
- Що грало в оченятах дівчини ? ( В оченятах дівчини грало сонечко .)
УІІ. Опрацювання оповідання в. Сухомлинського «Сергійкова квітка».
1. Метод « Передбачення».
- Як ви думаєте , про кого це оповідання ? ( Про хлопчика Сергійка .)
- Пофантазуйте , про що тут може йти мова .
(Учні висловлюють свої догадки .)
2. Слухання оповідання , яке читає вчитель .
- Про кого оповідання ? ( Про чотирьох хлопчиків .)
- Чи здійснились ваші передбачення ? ( Частково .)
Учитель : - Діти , кореспондент студії каналу «1+1» хоче побачити , як ви працюєте на цьому етапі . То ж будьте уважні .
3. Читання оповідання учнями мовчки .
4. Вибіркове читання . Робота над змістом оповідання.
(Кореспонденти із числа учнів ставлять запитання іншим учням , а ті відповідають )
- Який подарунок отримав Петро ? ( Ножик .)
- Прочитайте опис ножика . ( Це був чудовий ножик з мідною колодочкою, а на колодочці намальований кінь і на ньому вершник .)
- Чим хвалився Максим ? ( Ліхтариком )
- Прочитайте , який був цей ліхтарик . ( На білій ручці його було вирізьблено дивовижного птаха .)
- Що показав Гриць ? ( Металевого соловейка . )
- Що показав хлопчикам Сергійко ? ( Квітку, яка цвіла під акацією. Це була прекрасна квітка . )
- Що відповів Сергійко Грицеві на його слова ? («А хіба від цього квітка стане гіршою»)
5. Читання тексту в особах .
УІІІ. Підсумок уроку .
Учитель: - Ось і закінчився наш час перебування в телестудії «1+1». Ми багато чого навчилися тут .
Вам сподобалось працювати в студії ? ( Так )
Метод « Мікрофон»
Я б хотів …
Я зрозумів…
Тепер я знаю …
Мені було цікаво ….
ІХ. Домашнє завдання .
Опрацювати тексти О. Олеся «Довго хмарами небо вкрите було» , М.Рильського «Дівчина» , В. Сухомлинського « Сергійкова квітка»