Удосконалюємо знання про стилі мовлення, зокрема говоримо про науковий стиль. Виховую любов до природи завдяки текстам про річки, квіти, всю ту красу, що оточує нас.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 5 класі
на тему:
Письмовий
твір-опис предмета
в науковому стилі
Підготувала
Хоменко Н.М
ТЕМА. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПРЕДМЕТА В НАУКОВОМУ СТИЛІ
Мета:
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Ознайомлення п'ятикласників з темою, метою
і завданнями уроку
III. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної
активності учнів
Творче спостереження на основі зіставлення:
Прочитати висловлювання. На основі зіставлення з'ясувати відмінність стильової приналежності текстів
Текст І
Красен Дніпро під ясну погоду, коли вільно та рівно несе крізь ліси і гори, і степи повнії води свої. Дивишся й не знаєш, стала чи пливе його величава ширина. Нічого немає у світі, що б могло вкрити Дніпро, такий він величний і могутній. Синій, синій, пливе він рівним потоком і серед ночі, як серед дня, мріє в таку далину, скільки сягнути може людське око
За М. Гоголем
Текст ІІ
Найбільшою водною артерією України є Дніпро — третя за величиною річка Європи. Загальна довжина Дніпра становить 2201 км, у межах України — 981 км. Річка бере початок на північному заході Росії — на Валдайській височині, де витікає невеликим струмком. На березі Дніпра лежить багато великих міст України — Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон. Дніпро є найбільшою судноплавною річкою, основним джерелом водопостачання
3 підручника
► Визначити тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що висловлювання належать до одного типу мовлення?
► Проаналізувати художній і науковий опис. Назвати відмінні ознаки текстів-описів художнього й наукового стилів.
► У якому тексті створюється образ річки, передається певне ставлення, а в якому подається точна інформація про довжину, розташування, особливості річки?
Творче спостереження з елементами стилістичного аналізу:
► За поданими описами назвати вид рослини. З'ясувати, які ознаки в кожному описі є домінуючими.
1. Її можна зустріти скрізь: на пустирищах, обіч дороги, на узліссях, на смітниках біля хат. Зеленіє густим листом на гінких і чіпких стеблах. Чотиригранне стебло і листя поспіль усіяні жалючими волосинками. Кінчики цих волосинок, насичені кремнеземом, легко обламуються, і, ранячи шкіру, їдка рідина — уміст волосинок — потрапляє в рану. (Кропива)
2. Квітка рослини — своєрідний кошик, корзинка. Суцвіття її складається з півтори й більше тисячі маленьких квіточок. Розмішені вони в такому порядку — плідні квітки всередині, а попід краєм кошика — безплідні, вони утворюють жовте обрамлення, яке комах-запилювачів принаджує. (Соняшник)
3. Водяна рослина; до дна водойми прикріплюється великим міцним кореневищем товщиною до 10 см, укритим бурими лусками. Від нього на поверхню води піднімаються плаваючі великі цілісні листки овальної форми з серцевидною основою. Усі частини квітки розміщуються по спіралі. У центрі квітки — маточка з оранжевою променистою приймочкою. (Латаття біле)
IV. Підготовча робота до складання твору-опису в науковому стилі
Колективна робота з текстом-зразком
► Прочитати текст. Довести, що висловлювання належить до наукового опису. Назвати речення, що не стосуються опису
ТЮЛЬПАН
Тюльпан — декоративна рослина висотою 15—40 см, з великими різноколірними квітками (червоними, білими, жовтими) на верхівках струнких безлистих стебел. Біля основи стебло обгортають 3-4 сизуватих, трохи закручених листки. 6 листочків оцвітини розміщені в 2 ряди. Листочки оцвітини довгасті, загострені, пелюстковидні. Цвіте тюльпан у травні.
Існує багато видів цієї рослини, і всі вони потребують охорони й занесені до Червоної книги
3 альбому з ботаніки
► Прочитати мовчки текст. Підготувати усний докладний переказ
V. Самостійне складання письмового твору-опису в науковому стилі
Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої
ситуації
Уявити ситуацію: під час навчальної практики вашому класу необхідно підготувати альбом поширених у вашій місцевості трав'янистих рослин. Скласти науковий опис однієї з рослин: лікарської ромашки, проліска, нарциса, волошки або якоїсь іншої, виділивши такі ознаки:
• багаторічна чи однорічна рослина,
• лікарська чи декоративна,
• висота рослини,
• її стебло,
• листки (форма і колір),
• квітки (колір і кількість).
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Продовжити роботу над складанням письмового твору-опису рослини в науковому стилі, розпочатого на уроці.
1