Урок української мови в 5 класі на тему: "Письмовий твір-опис предмета в науковому стилі"

Про матеріал

Удосконалюємо знання про стилі мовлення, зокрема говоримо про науковий стиль. Виховую любов до природи завдяки текстам про річки, квіти, всю ту красу, що оточує нас.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

План-конспект

уроку української мови

у 5 класі

на тему:

 

 

 

 

 

Письмовий

твір-опис предмета

в науковому стилі

 

 

                                                                                    Підготувала

                                                                                    Хоменко Н.М

 

 

 

ТЕМА. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПРЕДМЕТА В НАУКОВОМУ СТИЛІ

 

Мета:

  • ознайомити учнів з особливостями наукового опису; удосконалити творчі вміння аналізувати тексти-описи наукового стилю, розуміти істотну відмінність наукового і художнього описів предметів;

 

  • розвивати мовленнєво-комунікативні вміння п'ятикласників будувати тексти-описи в науковому стилі, ураховуючи ситуацію спілкування, викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання і додержуючись єдності стилю мовлення;

 

  • виховувати любов до природи

 

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

II. Ознайомлення п'ятикласників з темою, метою

і завданнями уроку

 

III. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної

активності учнів

 

Творче спостереження на основі зіставлення:

 

Прочитати висловлювання. На основі зіставлення з'ясувати відмінність стильової приналежності текстів

 

Текст І

 

Красен Дніпро під ясну погоду, коли вільно та рівно несе крізь ліси і гори, і степи повнії води свої. Дивишся й не знаєш, стала чи пливе його величава ширина. Нічого немає у світі, що б могло вкрити Дніпро, такий він величний і могутній. Синій, синій, пливе він рівним потоком і серед ночі, як серед дня, мріє в таку далину, скільки сягнути може людське око

За М. Гоголем

 

 

 

 

 

Текст ІІ

 

Найбільшою водною артерією України є Дніпро — третя за величиною річка Європи. Загальна довжина Дніпра становить 2201 км, у межах України — 981 км. Річка бере початок на північному заході Росії — на Валдайській височині, де витікає невеликим струмком. На березі Дніпра лежить багато великих міст України — Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон. Дніпро є найбільшою судноплавною річкою, основним джерелом водопостачання

3 підручника

 

► Визначити тип мовлення текстів. Чи можна стверджувати, що висловлювання належать до одного типу мовлення?

 

► Проаналізувати художній і науковий опис. Назвати відмінні ознаки текстів-описів художнього й наукового стилів.

 

► У якому тексті створюється образ річки, передається певне ставлення, а в якому подається точна інформація про довжину, розташування, особливості річки?

 

Творче спостереження з елементами стилістичного аналізу:

 

► За поданими описами назвати вид рослини. З'ясувати, які ознаки в кожному описі є домінуючими.

 

1. Її можна зустріти скрізь: на пустирищах, обіч дороги, на узліссях, на смітниках біля хат. Зеленіє густим листом на гінких і чіпких стеблах. Чотиригранне стебло і листя поспіль усіяні жалючими волосинками. Кінчики цих волосинок, насичені кремнеземом, легко обламуються, і, ранячи шкіру, їдка рідина — уміст волосинок — потрапляє в рану. (Кропива)

 

2. Квітка рослини — своєрідний кошик, корзинка. Суцвіття її складається з півтори й більше тисячі маленьких квіточок. Розмішені вони в такому порядку — плідні квітки всередині, а попід краєм кошика — безплідні, вони утворюють жовте обрамлення, яке комах-запилювачів принаджує. (Соняшник)

 

3. Водяна рослина; до дна водойми прикріплюється великим міцним кореневищем товщиною до 10 см, укритим бурими лусками. Від нього на поверхню води піднімаються плаваючі великі цілісні листки овальної форми з серцевидною основою. Усі частини квітки розміщуються по спіралі. У центрі квітки — маточка з оранжевою променистою приймочкою. (Латаття біле)

 

 

 

 

IV. Підготовча робота до складання твору-опису в науковому стилі

 

Колективна робота з текстом-зразком

 

► Прочитати текст. Довести, що висловлювання належить до наукового опису. Назвати речення, що не стосуються опису

 

ТЮЛЬПАН

 

Тюльпан — декоративна рослина висотою 15—40 см, з великими різноколірними квітками (червоними, білими, жовтими) на верхівках струнких безлистих стебел. Біля основи стебло обгортають 3-4 сизуватих, трохи закручених листки. 6 листочків оцвітини розміщені в 2 ряди. Листочки оцвітини довгасті, загострені, пелюстковидні. Цвіте тюльпан у травні.

Існує багато видів цієї рослини, і всі вони потребують охорони й занесені до Червоної книги

3 альбому з ботаніки

 

► Прочитати мовчки текст. Підготувати усний докладний переказ

 

V. Самостійне складання письмового твору-опису в науковому стилі

 

Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої

ситуації

Уявити ситуацію: під час навчальної практики вашому класу необхідно підготувати альбом поширених у вашій місцевості трав'янистих рослин. Скласти науковий опис однієї з рослин: лікарської ромашки, проліска, нарциса, волошки або якоїсь іншої, виділивши такі ознаки:

 

• багаторічна чи однорічна рослина,

• лікарська чи декоративна,

• висота рослини,

• її стебло,

• листки (форма і колір),

• квітки (колір і кількість).

 

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання

 

Продовжити роботу над складанням письмового твору-опису рослини в науковому стилі, розпочатого на уроці.

1

 

doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
3466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку