Урок з літературного читання на тему: «Ознайомлення із життям і творчістю Тараса Шевченка. А. Лотоцький «Малий Тарас чумакує ».»

Про матеріал

Урок з літературного читання для 3 класу на тему: «Ознайомлення із життям і творчістю Тараса Шевченка. А. Лотоцький «Малий Тарас чумакує ».»

Підготувала:

КЗ «Добровеличківське НВО»

вчитель початкових класів

Щербова Наталія Миколаївна

Перегляд файлу

Урок з літературного читання для 3 класу на тему: «Ознайомлення із життям і творчістю Тараса Шевченка.  А. Лотоцький «Малий Тарас чумакує ».»

Підготувала:

КЗ «Добровеличківське НВО»

вчитель початкових класів

Щербова Наталія Миколаївна

Тема уроку: Ознайомлення із життям і творчістю Тараса Шевченка. А.Лотоцький «Малий Тарас чумакує».

Мета:

Освітня: поглибити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного.

Розвиваюча: розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів.

Виховна: виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, ілюстративний матеріал.
 

Хід уроку

І. Організаційний момент

(Учитель)

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Він незвичний і цікавий,

До нас гості завітали.

Повернемось обличчям до гостей

І лагідно промовимо: «Добрий день!».

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда-розповідь

- Як називається наша країна?

Ми любимо свою країну, шануємо і поважаємо людей. А коли згадують про Україну в інших далеких країнах, то при цьому обов’язково називають ім’я одного чоловіка. Пам’ятники йому стоять під небом: Аргентини, Франції та багатьох інших держав. Багато людей знають його і шанують бо він – народний поет.

- Кого ж ми звемо сином України ?

- Що ви запам’ятали про Шевченка з 2 класу ?

Ім’я Т. Г. Шевченка невіддільно пов’язане із Україною.

Україна – це Шевченко. Шевченко – це Україна!

ІІІ. Оголошення теми уроку

Вам, діти, цікаво буде більше дізнатися яким був у дитинстві Шевченко. То ж ми сьогодні розпочинаємо вивчати новий розділ «Шевченкове слово». Будемо опрацьовувати оповідання Антона Лотоцького «Малий Тарас чумакує».

IV. Практична робота спрямована на вивчення нового матеріалу

1. Інсценізація

(Звучить запис «Колискової» у виконанні Ніни Матвієнко. Заходить жінка одягнена в селянський одяг, до неї підходить хлопчик.)

Хлопчик:  Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається ?

Мати:  Так, синку, правда.

Хлопчик:  А чому так багато зірок на небі ?

Мати:  Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив ?

Хлопчик:  Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, а інші ледь видно ?

Мати:  Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє, а коли добра, любить людей, ясне її світло це далеко видно.

Хлопчик:  Матусю, я буду добрим, я хочу щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати:  Старайся мій хлопчику.

Учитель:  Так одного разу навесні на небі спалахнула ще одна яскрава зірочка, зірочка Тараса Шевченка.

2. Пошукова робота

Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринці на Черкащині. Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. Але радість і втіха хлопчика потьмарилась горем: коли йому було 9 років померла мама і почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа не добра жінка дуже погано ставилась до Тараса. Коли Тарасові виповнилось 11 років помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса. Його горе описано в таких рядках:

 

 

Там батько плачучи з дітьми

(а ми малі були і голі)

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині…А ми

Розлізлися межі людьми,

Мов мишенята. Я до школи –

Носити воду школярам. (Слайд 6,7)

 

- Тарас наймитував у школі, рубав дрова, а потім був і пастухом, і нянькою.

Про своє нелегке сирітське дитинство він згадував у своїх віршах.

(Вірш «Мені тринадцятий минало). (Слайд 8)

Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї, і дитинство його було тяжким і безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком.

Його не полишала думка навчитися малювати у хлипківського маляра. Той згодився навчити хлопця малювати, та пан Енгельгарт забрав Тараса в Петербург козачком.

Хоче малювати, прагне він до знань,

Та за це багато зазнає знущань.

Нишком він малює статуї в саду,

Вночі пише вірші про свою біду…(Слайд 9)

- Т.Г. Шевченко прожив усього 47 років, із них 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. (Слайд 11)

 9 березня 1861 року Тарасу Шевченку минуло 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітали поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Він був похований у Каневі на Чернечій горі. Так заповідав великий поет. (Слайд 12).

3. Робота з підручником

Опрацювання оповідання А. Лотоцького «Малий Тарас чумакує»

Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз.

 (Читає вчитель)

- Які нові факти ви дізналися з життя Шевченка ?

4. Словникова робота (робота в парах)

    воли                                              паша

    татари                                           ясир

    обабіч                                           козацькі

    пасинки                                        безмежний

    вольниця                                      бранці

- Прочитайте слова буксиром із сусідом по парті (робота в парах).

- Які слова вам мало зрозумілі ?

(Учитель пояснює значення слів)

5. Читання оповідання вголос («ланцюжком», «перекотиполе»)

- Чому Тарас хотів чумакувати разом із батьком ?

6. Аналіз змісту з вибірковим читанням

- Коли відбулися описані події ? Скільки років було Тарасику ?

- Де жила сім’я Шевченків ? Прочитайте опис Кирилівки.

- Чому в хаті Шевченків було невесело ?

- Чому старенький дідусь і тато жаліли малого Тараса.

- Як сприймав новину про чумакування хлопчик ? Доведіть думку словами із тексту.

- Які місця проїжджали чумаки ? Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик, чому ?

- Які картини малювала уява хлопчика ? Прочитайте.

7. Характеристика головного героя

Метод «Асоціативний кущ».

Тарас

Допитливий,   уважний,   спостережливий,   мрійливий,  вразливий,

V. Рефлексія

1. Робота в групах

Складіть і прочитайте прислів’я.

1-а група:

Шевченкові твори сяють мов зорі.

2-а група:

Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.

3-тя група:

Тарасові думки будуть жити віки.

4-а група:

Вписати голосні, що втекли зі слів.

У   н..ш   ч..д..в..й   ч..с  в..ч..н   ж..т..м..   Т..р..с

5-а група:

Прочитайте деформоване речення:

иМ   мовчися   у   Шевченка   нувашати   і   лютиби   нурід   зелюм.

6-а група:

Прочитати прислів’я, роз’єднавши слова:

ШевченкоТарас-начесонцедлянас.

2. Тестування.

- У 11 років Шевченко став…

а) художником; б) поетом; в) сиротою;

- Батьки Тараса були…

а) робітниками; б) кріпаками; в) панами;

- Тарас в дитинстві мріяв стати…

а) співаком; б) поетом; в) малярем;

- Книга Шевченка називається…

а) «Кобзар»; б) «Чумаки»; в) «Садок вишневий коло хати»;

Підсумок уроку.

Джерела:

Інтернет-ресурси

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
2030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку