На сучасному етапі розвитку суспільства першочерговим завданням школи є виховання всебічно розвиненої людини. Важливою складовою частиною цього завдання є боротьба за високу якість знань і вмінь учнів, формування навичок самостійної праці, виховання творчої особистості. Роль початкової школи в розв'язанні цього завдання вирішальна. У молодших класах закладаються основи знань, умінь і практичних навичок, які необхідні для дальшого навчання, формуються моральні риси і якості, вміння дітей самостійно оволодівати знаннями, пробуджується інтерес до навчання, до творчих пошуків.
Відкриваючи цей світ, дитина розвиває свій розум і почуття, виробляє переконання, пізнає, оцінює й виховує саму себе. І нема в процесі розвитку такої ж загальнодоступної величини й направляючої сили, як книга. Книга є невичерпним джерелом постійного збагачення й духовного розвитку молодої людини.
Навчити дитину читати – головне завдання учнів початкової школи. Чим раніше дитина оволодіє технікою читання, тим легше їй вивчати всі інші предмети, передбачені програмою.
Інтерес до навчання читанню потрібно викликати способом спонукання самої дитини працювати творчо, логічно, а головне - самостійно. Саме тому вчителю початкових класів необхідно мати в своєму арсеналі творчі вправи і завдання, з допомогою яких дитина швидше і якісніше оволодіє технікою читання.
Запропоновані вправи стануть у нагоді творчим вчителям, студентам-практикантам і батькам.
Передмова
Шановний колего!
На сучасному етапі розвитку суспільства першочерговим завданням школи є виховання всебічно розвиненої людини. Важливою складовою частиною цього завдання є боротьба за високу якість знань і вмінь учнів, формування навичок самостійної праці, виховання творчої особистості. Роль початкової школи в розв'язанні цього завдання вирішальна. У молодших класах закладаються основи знань, умінь і практичних навичок, які необхідні для дальшого навчання, формуються моральні риси і якості, вміння дітей самостійно оволодівати знаннями, пробуджується інтерес до навчання, до творчих пошуків.
Відкриваючи цей світ, дитина розвиває свій розум і почуття, виробляє переконання, пізнає, оцінює й виховує саму себе. І нема в процесі розвитку такої ж загальнодоступної величини й направляючої сили, як книга. Книга є невичерпним джерелом постійного збагачення й духовного розвитку молодої людини.
Навчити дитину читати – головне завдання вчителя початкової школи. Чим раніше дитина оволодіє технікою читання, тим легше їй вивчати всі інші предмети, передбачені програмою.
Інтерес до навчання читанню потрібно викликати способом спонукання самої дитини працювати творчо, логічно, а головне - самостійно. Саме тому вчителю початкових класів необхідно мати в своєму арсеналі творчі вправи і завдання, з допомогою яких дитина швидше і якісніше оволодіє технікою читання.
Запропоновані вправи стануть у нагоді творчим вчителям, студентампрактикантам і батькам.
Учитель читає текст. Учасники гри картками з цифрами показують, скільки в ньому речень. Виграє той, хто менше припуститься помилок.
Учитель читає речення. Учасники гри
картками з цифрами показують, скільки в ньому слів. Виграє той, хто менше припуститься помилок.
Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в “так” чи “ні”.
Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою!
Відповідай, коли мастак, чи “ні”, чи “так”.
У слові “білка” чуємо голосні звуки [і], [а]?
- Звук [а] у слові “береза” чуємо на початку слова?
У слові “жолудь” два склади?
- У слові “лопата” наголос падає на третій склад?
- У слові “день” чотири звуки?
Учитель називає коротке слово, діти повинні сказати довге, додаючи до нього звуки. У довгому слові слід назвати кількість звуків (зуб – зуби – зубний і т.д.).
До дошки викликають хлопчика та дівчинку. Діти повинні визначити кількість складів в іменах хлопчика і дівчинки. Далі вчитель пропонує подумати, скільки складів у їх власних іменах. Учитель швидко опитує дітей, які пошепки відповідають йому.
Потім учитель просить дітей стати за тим учнем (дівчинкою та хлопчиком), в імені якого стільки ж складів, скільки й у вашому.
Далі вчитель пропонує подумати над тим, як змінити ім’я, щоб у ньому було більше або менше складів.
Всі діти отримують конверти з малюнками, уважно розглядають зображені на них предмети і за завданням вчителя відбирають спочатку ті, назва яких складається з двох складів, потім ті, назва яких має три склади. Відповідають діти по черзі. Інші уважно слухають і перевіряють правильність відповіді на слух.
В гості приходить Мальвіна і приносить в корзинці слова, що містять у собі інші слова. Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова. (Соловейко – соло, коло, воло, колеса, косо).
Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка, листоноша.
Учитель створює ситуацію: учні на екскурсії. Звертається до дітей: “Сьогодні, діти, ми вирушимо на екскурсію до зоопарку”. Діти розповідають, що там можна побачити. На табличках (“Вовк”, “Лисичка”, “Бегемот”, “Слон”, “Тигр” і так далі), учні читають і розповідають, що вони знають про цих тварин.
Такі екскурсії можна проводити на природу, до аптеки, до магазину, на зупинках транспорту.
Ведучий телепередачі (вчитель) викликає по черзі бажаючих, які зображають різних тварин.
Глядачам потрібно назвати цих тварин і підняти сигнальні картки (складові моделі).
- Назвіть тварин, в назві яких наголос падає на другий склад.
Виготовляють човни з буквами, що позначають приголосні звуки, і карту подорожі з буквами, що позначають голосні звуки.
Човен підпливає до острова, капітан читає назву острова: КА, ХО, КІ і
т.д. Клас доповнює склад-злиття до повного слова.
Листоноша приносить до класу листа, в якому говориться, що у клоуна Бобі день народження.
Давайте подаруємо клоуну іграшки, в назвах яких чується звук [а], - пропонує вчитель. Учні вимовляють слова, що означають іграшки, і визначають місце звука у слові: автомобіль, качка, курочка, трактор, літак, кран, машина, м’яч.
Ігровий матеріал: картки із зображенням овочів і фруктів.
Грають представники від кожного ряду (по 3 чоловіки).
Учень бере одну з карток, що лежать зображенням вниз, запам’ятовує малюнок, складає звукову модель слова. Представники пропонують запис звукових моделей на дошці для свого ряду. Учні кожного ряду повинні здогадатися, до якого з овочів чи фруктів написана модель. Виграє той ряд, який перший дасть правильні відповіді. Потім представники команд змагаються між собою в доборі ознак до предметів, що вибрали. Ознаки предметів називають за кольором, розміром, смаком. Виграє той, хто більше назве ознак до свого предмета.
Для двох команд є по одній клумбі, на яких намальовані квіти. На набірному полотні – картки із записами квітів. Кожна команда вибирає квіти, які намальовані на її клумбі.
Квіти: мак, волошка, пролісок, троянда, фіалка, конвалія, барвінок,
мальва, кульбаба, ромашка, жоржина, гвоздика, тюльпан. “Цікаві слова”
На дошці написані слова: дід, мир, кіт, сир та інші.
- У нашій мові дуже багато слів, серед них є багато цікавих. Ось подивіться на ці слова. Чим вони цікаві? А спробуйте їх прочитати навпаки, справа наліво. Які слова одержали?
Потім пропонується ряд слів, до яких треба додати по одній літері на початку чи в кінці слова і утворити слова з новим значенням: линок, буря, міх, буква, їжа, база.
Виготовляють два круги з однією кишенькою в меншому з них.
Вставляють туди букву, що позначає приголосний звук.
Навколо стоять інші, що позначають голосні. Учитель показує букву, що позначає голосний звук, а діти називають склад.
Уявімо, що будуємо будинок. Стіни і дах є. Домальовуємо частини будинку, в яких є звуки [р], [р‘] (двері, рами, труба, ручка, перила, веранда).
Посадимо дерева й квіти, у назвах яких є звуки [р], [р‘] (береза, горобина, груша, ромашка, троянда, чорнобривці).
Учитель пише на дошці слова і закриває їх. Викликані три учні стають спиною до дошки. Учитель відкриває слово і, вказуючи на одне з них, ставить запитання: “Скільки у даному слові складів, скільки голосних?”. Усі за допомогою карток дають відповідь. Учні, що стоять біля дошки, показують те слово, про яке йдеться. Виграє той, хто правильно вкаже слово. “Фініш”
До тексту ставлять запитання. Діти повинні читати текст до знаходження відповіді на певне запитання.
На таблиці написані назви тварин, біля кожної з яких стоїть цифра.
Учитель звертається до класу:
- Діти, здогадайтеся, кому жирафа дзвонила і привітала зі свят ами. Я буду набирати номер телефона, а ви – читати назву тварини, яка відповідає цьому номеру, але вголос не говоріть, а піднімайте малюнок із зображенням цієї тварини.
Так буде зрозуміло, чи правильно ви прочитали.
1- зебра, 2 – слон, 3 – лев, 4 – крокодил, 5 – носорог, 6 – гепард.
Кожному в пісочниці Дуже грати хочеться,
Бо не просто в ній пісок – Тісто в ній на пиріжок.
Для фортеці цегла в ній.
Для машин – гараж новий.
Ось чому в пісочниці
Всім погратись хочеться.
Допоможіть Старій Вороні написати назви професій, в які граються дітлахи в пісочниці, бо вона написала тільки те, що знала. Намальована ворона, а біля неї – склад “кар”. Діти пишуть на дошці слова: перукар, лікар, пекар.
Гра починається з вірша-зачину:
Спала мишка під мостом, Укривалася хвостом.
Стала мерзнути мала – До ялиночки прийшла.
Тут чудові подарунки …
Та не хоче брати мишка
Ні цукерок, ні горішків.
Хоче шапку і пальто,
Щоб не мерзнуть під мостом.
На таблиці написані назви предметів. Серед них треба вибрати слова, що означають назву одягу.
СИР |
ШАПКА |
ПАЛЬТО |
КОСТЮМ |
ГОРІХИ |
ШУБА |
ЦУКЕРКИ |
ЧОБОТИ |
Лев уміє стрибати, як у цирку, з одного слова в інше.
Відгадайте в які слова стрибнув лев.
На місці запису “лев” зображена тварина. Діти читають слова: СТАЛЕВАР, ВОЛЕВИЯВЛЕННЯ,
ТЕЛЕВІЗОР, ЛЕВАДА та пояснюють їх значення. ♦ Вправа “Назви одним словом” На дошці записані слова:
Граки, сова, горобець, ластівка, чайка - …
Шарф, рукавиці, пальто, шапка - …
Слива, яблуко, груша, черешні - …
Вовк, білка, ведмідь, лисиця, заєць - …
Діти з букв розрізної азбуки складають потрібне слово. Потім дають характеристику кожній групі слів.
Діти уважно читають пари слів. Їм треба сказати, що саме змінилося в словах.
Слова: сорт – трос, серп – прес, шрам – марш, куб – бук, сир – рис. У першу чергу учні помічають, що букви змінені місцями. За допомогою додаткових питань вони роблять висновок, що із зміною місця букв змінюється і значення слова.
Дітям пропонують вирушити в подорож автобусом.
- Без чого не можна їхати?
- Правильно, без квитків.
Щоб купити квиток, треба правильно прочитати слова, що означають дію предмета. Потім сказати, про кого ти читаєш. Квитками служать листочки дерев, зроблені з кольорового паперу. Слова для квитків: нявчить, хрюкає, крякає, тьохкає, шипить, кукурікає, реве, цвірінчить, пищить, дзижчить, кує.
У кожний вагон “посадіть” слова-пасажири.
Перший вагон – слова, що означають назви птахів.
Другий вагон – слова, що є назвами риб.
Третій вагон – слова, що означають назви звірів.
Четвертий вагон – слова, що є назвами комах.
Слова на таблиці: вовк, кит, голуб, їжак, олень, лящ, качка, коза, дятел, заєць, півень, муха, хом’як, щука, вуж, вівця, тюлень, корова, собака, синиця, ведмідь, змія, кінь, оса, сом, шпак, зозуля, кішка, рись.
Червоний Капелюшок переплутала літери в деяких словах. Їй потрібно допомогти!
Роза пасеться на галявині. Івась одягнув теплу лапку. Зайчик поранив собі шапку. З нірки виглядає сіренька мушка. У вікні дзижчить мишка.
Парашути опускаються на галявину. Кожний парашут треба посадити на свою галявину.
Слова на парашутах: щітка, рушник, порошок, гребінець.
Слова на галявинах: махровий, зубна, густий, білий.
На дошці записані слова “Зайчик-побігайчик”, Галочка-чорнявочка” вчитель пропонує дітям згадати подібні слова.
Прочитавши слова на дошці, учні підносять руки. За вказівкою вчителя один з учнів каже, наприклад,
“сорока-білобока”, учитель записує це слово і т.ін. Виграє той учень, після відповіді якого ніхто вже подібного слова сказати не зможе. Для пожвавлення гри слова можна і не записувати, тоді вчитель повторює слова, сказані учнями, щоб діти краще їх запам’ятали. Цю гру проводять і для виявлення того, хто більше знає назв птахів, свійських тварин і т.ін.; на добір епітетів, порівнянь.
На дошці записані назви кольорів. Вчитель по черзі вказує на кожен з них. Діти повинні назвати квіти, пелюстки яких мають такий колір. Наприклад: білий – конвалія, підсніжник; жовтий – кульбаба, …
Інший варіант гри: на дошці записані назви квітів, а учні відповідно до квітки піднімають кружечки певного кольору. ♦ Вправа “Знайти правильну відповідь”
Матеріал до гри написаний на таблицях.
Зайчик трава
Півник морква
Корова зерно
Котик мед
Ведмідь
Токар школа
Вчитель магазин
Лікар ферма
Продавець лікарня
Агроном фабрика
Ткаля завод
Доярка поле
Собака Мурка
Дівчинка Оленка
Хлопчик Дмитрик
Кішка Дружок
Картки із зображенням щуки, карася, окуня, сома, черевика, консервної банки, калоші.
Картки перемішують і кладуть на фон “озера” зворотним боком, промовляючи слова:
А озеро глибоке – вдалий буде лов.
Зараз спіймає любитель-риболов…
Учень показує класу картки із зображенням карася, окуня, щуки чи ін. Якщо учень взяв картку із зображенням калоші, консервної банки чи черевика, то останні слова будуть “горе-рибачок”.
вовк лис їжак борошно |
дятел кавун абрикос вишня |
молоко масло ворона каша |
коса школа урок дзвоник |
Якщо учень “спіймає” рибу, то поряд із зображенням риби читає слова і називає зайве серед них.
Учитель читає слово зліва направо, а учні – справа наліво.
Куж, куж, куж - … (жук, жук, жук).
Жув, жув, жув - … (вуж, вуж, вуж).
Риж, риж, риж - … (жир, жир, жир). Абаж, абаж, абаж - … (жаба, жаба, жаба) - Який звук є у кожному слові?
На картках багаторазового використання записані уривки з казок, в них допущенні помилки. Треба закреслити помилкові букви і написати зверху правильні.
Гра починається з читання вірша:
В країні Навпакинії Є місто Помилок. На вулиці Безглуздості Живе Казкар-дідок.
Свої казки розказує
Він на ніч дітлахам…
А помилки ти випраиш, Якщо побачиш,сам!
* Але яку ж тоді казочку сьогодні розповісти? Мабуть ось цю: Жили собі Лід та Жаба.
Спекла якось жаба колосок.
А він скік-поскік та й утік!
* Ні, краще таку казочку послухай:
Зустрілися якось миска та бабка.
Бабка й питає: “Як ти можеш в дірці шити?
От я живу в ручці…”
* Що не знаєш цієї казки? А цю, мабуть, всі знають:
Посіяв Лід річку.
Виросла річка велика-велика.
* Ой, та ти зовсім не знаєш мої казочки!
Образився Казкар-дідок, Пішов собі додому. І де тепер його шукать – Він не сказав нікому.
Сьогодні ми з вами вирушимо разом із сміливим лікарем Айболить прямо до Африки. Там нам треба буде вилікувати декілька тварин і визначити, які ліки переплутані.
Подивіться уважно на малюнки із зображенням тварин і з букв розрізної азбуки викладіть їх назву. Ці тварини прийшли на прийом до лікаря Айболить. Для їх лікування лікареві потрібні ліки. Хтось неправильно підписав їхні назви.
Дивіться уважно на таблицю, слова записані у зворотному порядку:
АРУТСКІМ, ТНИБ, АТАВ, ИКТЕЛБАТ,
ЬЗАМ.
У гості до школярів приходить веселий Олівець з плакатом, на якому записані слова. Олівець замислився: як йому краще намалювати картину? Діти допомогають Олівцевцеві, вони складають оповідання, використовуючи слова з плакату:
Діма, кіт, качка, річка, вудочка, літо, качечка.
Коли в класі заслуховуються 4-5 оповідань, всі бачать, що сталося диво – Олівець намалював картину. Вчитель перевертає плакат з опорними словами на зворотний бік, і перед дітьми відкривається готова картина. Учні бачать результат своєї
праці: всі діти допомогали Олівцеві, і він намалював картину.
Учитель називає слово, а учні добирають слово, протилежне за значенням (антонім).
ніч знайшов початок веселі холод наїв
♦ Вправа “Зарядка для язичка” Де ж наш пустун-язичок?
Заховався за біленький тиночок.
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
- Поплямкали губками.
- Поклацали зубками.
- Посичали гускою: с-с-с.
- Подзижчали комариком: з-з-з.
- Подирчали трактором: др-р-р.
- Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.
Назвіть групу слів одним словом.
Ялинка, береза, ромашка, соняшник – це … (рослини).
Заєць, собака, лисиця, жаба – це … (тварини).
Тетяна, тато, Карпо Іванович, лісник – це … (люди).
Рослини, тварини, люди – це … (жива природа).
Робота з індивідуальними карточками для розширення кута зору. Читання гнізд споріднених слів.
- З’їдемо “на санчатах” із “кучугур” слів. Очима “тримайтесь” за першу букву і намагайтесь прочитати усе слово.
сніг мороз сніги морози снігом морозно снігова морозець сніговик морозний снігурочка морожений
Учитель читає рядочки вірша, не дочитуючи останній звук, а діти хором промовляють його.
Я піду гуляти те… (ж).
Нащо ти свій зошит мне… (ш)?
Скільки у дворі калю… (ж).
Сірників, малий, не ру… (ш).
Ми підем влітку на пля… (ж).
Хлопці, м’ячик цей не ва… (ш).
На команду “Ніч!” учні заплющують очі і слухають. Учитель повільно називає звуки. Учні з’єднують їх у слова і на команду “День!” називають утворене слово.
♦ Вправа “Прочитай швидше!” Прочитай слова якнайшвидше.
За другим разом у кожному слові швидко прочитуй тільки першу букву.
1 . Місто, ананас, ложка, екзамен, щука, експрес, небо, ялинка, трон, апельсин, йод, тарілка, електрика, город, арка, внук, кіт, астронавт, єнот.
2 . Тінь, афіша, кінь, асфальт, воля, жито, егоїст, вправа, декоративний, атака, чобіт, арфа, смажити, обличчя, барліг, апетит, черевик, ангел.
Читання слів, вставляючи пропущені букви
О –і –ь |
|
ф – у –ти |
У – о – ай |
|
л – с – я |
Д – щ л – с –о – ад
Знайдіть слово, яке “перевернулось”
Атлас - салат
Автор – товар
Репет – тепер
♦ Вправа “Прочитай якнайшвидше!” Прочитай слова якнайшвидше.
За другим разом у кожному слові швидко прочитуй тільки першу букву.
1 . Навмання, імперія, сонце, іржа, лайнер, опеньки, намисто, іволга, вечірка, палац, автор, лоскотати, область, зірка, їжак, віник, карнавал, інфекція, тварина, срібло, абетка, людина, олія.
2 . Бавовник, узлісся, рояль, іграшка, брехня, оберемок, бринза, равлик, и, бриль, ракета, ім'я, дарунок, предок, елеватор, ранець, ескіз, байрак, редька, ескалатор, лимон, и. Завірюха, адреса, балет, указка, липень, и, баран, огорожа, брунька, решето, и, звичай, аптека, батько, ручай, арена, телевізор, и, трамвай, овес, ремесло, бусол, и.
Прочитай слова якнайшвидше.
За другим разом у кожному слові швидко прочитуй тільки першу букву.
1. Ягода, крапля, елеватор, намисто, агроном, стежка, інструмент, наперсток, небосхил, яхта, танець, айстра, куниця, ескіз, йорж, кульбаба, обличчя, решето, індик, нарада, нарешті, ячмінь.
2. Морозиво, іриска, цукерка, насіння, іній, завірюха, нероба, атлетика, ножиці, ніж, ярмарок, нутрія, абзац, віхола, страва, ескімо, журавлина, и, торт, тістечко, ярина.
Прочитай слова якнайшвидше.
За другим разом у кожному слові швидко прочитуй тільки другу букву.
1. Агроном, море, алея, сонце, один, ананас, сім, айстра, океан, муха, арка, ацетон, вісім, азарт, серп, крик, сни, золото, знак, мама, удар, сум, сміх, сцена,місяць.
2. Агент, клас, сало, одяг, тьотя, ткач, томат, сніг, лялька, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, абияк, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль.
1. А хочеш - з міста буде переправа?
Для літери к – це легенька справа. (Місто, місток)
2. Він корисний дуже птах, А г відкинеш – стане… (Грак, рак)
3. Місто для стоянки кораблів,
4. А с додай - загартує всіх. (Порт, спорт)
5. На клумбі гарні, запашні,
6. Без к лише гіллячка ми. (Квіти, віти)
Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка, кіт – тік, марка – рамка, кури – руки, гори – роги, тіло – літо, банка – кабан, дошка – шкода, рис – сир, липа – пила, лови, воли, спина – насип, смола – масло.
Карт(…), маш(…), кал(…) Відповідь: -ина.
Гороб(…), гле(…),паль(…) Відповідь: -чик.
Сер(…), вікон(…), сон(…) Відповідь: -це.
Класовод називає слово. Учні добирають інші слова, які за змістом
поєднуються із запропонованим. Наприклад:
школа — клас — парта — учні і т. д.
У даних словах замість рисок уявляй собі букву “а”і читай.
Перший раз читай повільно, другий — швидше,третій — дуже швидко.
м—м— |
б—б— б—нк — |
б — н — н |
м — вп — б — з — р |
ф — рб — |
х — л — т хм — р — |
ч — б — н ч — шк — ч — йк —
к — н — рк — л — в — нд — с — в — н — — кв — л — нг — н — н — с ш — хт — р з — д — ч — з — пр — вк — б — кл — ж— н б—р—б—н з—в—рк— п—пк—
У даних словах замість першої риски уявляй собі букву “е”, а замість другої — букву “а”і читай.
Перший раз читай повільно, другий — швидше, третій — дуже швидко.
т — м — в — сн — сп— к — Г—н— тв— рд — р — дьк — сц — н — в — рб— з — бр — Д — сн — в — сн— р — бр — п — н — л м — д — ль м — т — л т--тр ф — рм — с — стр — ст — жк — -м — ж — г — кт — р кр — йд — п — к — р ст — ф —
У даних словах замість першої риски уявляй собі букву “и”, а замість другої — букву “а”і читай.
Перший раз читай повільно, другий — швидше, третій — дуже швидко.
з-м— в — н — м — ш — |
|
л — п— |
р — б — н — в — |
ш — н — |
л — ж — т — ш — |
м — ск— |
п — лк — р — бк— |
в — др— |
сл — в— сп—н— |
кр— г — |
гл— н — кн— г — |
пл— т — |
пл— тк— д — в — н |
св— т — |
скр— пк— зл— в — |
Читай слова у колонках, уявляючи на місці риски вказані букви, які позначають голосні звуки.
Намагайся читати швидко і правильно.
ООЕ ЕЕО ООИ
г — р — б — ць с — м — р — в — л — г — й м — л — д — ць ч — тв — р — х — р — ш — й с — л — в — й дж — р — л — х — л — дн — й м — р — з — ць в — с — л — с —л — дк — й с — л — дк — б — р — м — г — л — сн — й м — л — дш — т — л — ф — н з — л — т — й
х — л — д — ць д — р — в — п — ль — в — й Читай слова у колонках, уявляючи на місці риски вказані букви, які позначають голосні звуки.
Намагайся читати швидко і правильно.
ЕЕА ЕЕА ИИА
с—р—д— д—р—в— д—т—н— ч — р — мх — в —т —р —н б—л—н— в — с — л — б — р — з — к — сл — чк — з — л — н — п — р — л — з с — в — н — п — р — к — з л — л — к — д — в — н — н — б — с — в — с — лк — хв — л — н —
Прочитай слова (назви предметів) подумки, вставляючи пропущені букви.
кв…тка з…рно м…впа в…вк п…ро зв…рі мороз…во ор…л п…рк оз…ро сл…н ст…вок
к…за з…ря кл…тка з…бра
д…б б…бер дід…сь г…иб бере…а не…о тор…а г…ак в…рба вед…ідь г…рбуз г…си
ри…ка ду…ло огір…к ґан…к
г…ра соне…ко п…сня вну…ка гол…б раді…ть к…аса за…чик ове…ка га…ета гай…к сол…вейко
в…итель м…як са…ок жур…вель ко…лик ка…ітан ж…то мол…ко д…тина ко…абель в…рп тарі…ка
к…рова б…рег л…сичка каз…а
ш…ола кашт…н син…чка сні…ок міш…к за…ць пш…но ко…ух пта…ка дру…зі я…ода в…хо
шиш…а ял…на гор…бина те…тр
чоб…ти сц…на юн…к кр…чок н…род хло…ець жі…ка стр…мок мор…ва лис…ця к…уб мор…з
ц…рк тва…ина к…юч ябл…ня
|
|
|
|
б…лкон |
солове…ко |
шап…а |
к…вун |
тел…візор |
с…рока |
пра…ор |
со…ира |
фі…ьм |
см…тана |
пів…нь |
в…рона |
чере…ня
|
ке…ір |
кіш…а |
ви…елка |
сам…вар газ…та лел…ка щі…ка хм…ра ж…рнал кроко…ил бар…бан цу…ор склян…а ром…шка тро…нда кре…да ящ…р комп…т л…кар
д…вгий гар…ий см…шний чер…оний в…ликий х…роший тв…рдий зел…ний мале…ький вели…ий м”…кий жо…тий крив…й ро…умний літ…ій бі…ий
т…хий чи…тий лас…авий фр…ктовий с…лодкий тон…ий см…ливий з…лотий бр…дний з…ий р…бний мор…зний тов…тий доб…ий гриб…ий яск…авий
лі…вий мир..ий м…лочний міс…евий жвав…ий кр…вий жадіб…ий зд…ровий річ…овий тих…й с…льський кр…жаний в…шневий пові…ряний ще…рий хво…ий
Прочитай текст подумки, вставляючи пропущені кінцівки слів.
Юркові сім рок… .Тепер Юрко уче… . Він ходить до перш… кла… . Тато купив сину портф… . Там лежить пен…, зош…, бук… . Бережи їх, Юр… .Вчись доб… !
Хлопці пішли ловить ри… . Сашко ніс вуд… . Коля і Алік взяли сіт… .
Сашко впіймав п”ять окун… . Коля впіймав лящи… . Алік витяг маленького кара…
Стоять мороз… день… .Тепер потрібні ковза… і ли… .Дівчат… і хлопчи… гуртом біжать на ковзанку. Вони ковзають по льо… на ковзан… Скільки радос … !
Я піш...з моїм тов... у кі....
Ми дивил... дуже цікав... фільм.
Після сеан... ми довго обговор... цей ф.... ”Що тобі особли... сподоба... в цьому ф... ?”-- спит... мій тов... .
♦ Вправа ” Читайте, відповідайте: який? яка? яке? ” Будинок — ...
білка — ... лев — ... зірка — ... пиріг — ... бабуся — ... яблуко — ... дерево — ...
Доповнення тексту словами, які підходять за змістом Повіяв холодний ...
Цій людині не можна ...
Двері з гуркотом ...
Поводь себе ...
Діти пішли до ... Над кущами кружляла … У кущах вони знайшли...
… тривожно кричала ...
У гнізді цвірінькали...
Діти відійшли від...
Прочитай речення, уявляючи на місці зірочки вказану букву, і придумай своє, щоб воно доповнювало прочитане.
Е
1.В*с*л* сон*чкозв*с*лило з*млю т*плимпромінням.
2 .Тих*нько співає солов*йко на б*р*зі.
3 . Т*плий віт*р*цьш*л*ститьст*бламиоч*р*ту.
4 . Т*п*р Ол*на — уч*ницятр*тього класу.
5.Тон*нькіст*б*льцяпш*ниці нахилились до з*млі.
6 . Б*р*за ст*литьпід ноги жовт* листя.
7 . По н*бул*тіли л*л*киіз т*плихкраїв.
8 . П*трикхоч* бути лікар*м, а Арт*м — учит*л*м.
9 .З гілки зл*тіла сір*нькапташ*чкаі в*с*ло заспівала.
10 . Ч*р*з пол* в*д* тон*нькаст*ж*чка.
І
1. Вранц* д*ти б*гали коло р*чки.
2 . Вшкол*, в клас* не см*ти.
3 . Насм*тив, то прибери.
4 . Усм*хнисявс*м насв*т*: небу, сонцю, кв*там, д*тям.
5 . Дзв*нкоцв*р*нькаютьгоробц* п*д стр*хою.
6 . На свят* школяр*сп*вали весел* п*сн*.
7 . У к*мнат* стояв ст*л * ш*стьст*льц*в.
8. Б*л* лебед* л*тали над р*чкою.
а) Пишу на дошці речення: Вчора я прочитав цікаву книжку.
Учні складають запитання до даного речення:
Коли я прочитав цікаву книжку?
Хто прочитав цікаву книжку?
Що я вчора прочитав?
Яку книжку я прочитав вчора?
Що я зробив вчора?
С Т А Д І О Н 1 2 3 4 5 6 7
1 6 7 (сон)
1 2 3 4 6 (стадо)
1 3 4 (сад)
4 6 7 (Дон)
1 2 3 7 (стан)
1 2 5 7 3 (стіна)
Знайди в кожному рядку слово, що відрізняється. барва барва барва барва баржа барва барва барва бідон бідон бідон бідон бідон бідон бізон бідон бринза бринза бринза бронза бринза бринза бринза ваза ваза ваза ваза ваза ваза вада ваза
берег берег берег берег берег берег берег
берет
важити важити вижити важити важити
важити важити
Прочитай швидко-швидко рядки слів. Які слова ”заховались”?
Баку - Баку - Баку - Баку - Баку
Ватра - ватра - ватра - ватра - ватра
Товар - товар - товар - товар - товар
Лапи - лапи - лапи - лапи - лапи
Шати - шати - шати - шати - шати
Рано - рано - рано - рано - рано
Слова, що ”заховались”: Куба, трава, варто, пила, тиша, нора.
Читаючи слова, виписуй ті букви, які пропущено, і прочитаєш прислів'я.
Твер — ий, мудр — й, о — ечка гомон — ть, по — ягнулись, крил ця, ве — ело, звір — та, бо — тися, кач — а, до — ре, смет — на, сі — енький, бр — тик, вес — а, карти — а, жур — вель, дреме — ув, гор — д, во — чик, прив — т, — ітер, вис — ко, се — еда, відп — відає, сві — ло, гл
— денький.
З — еселився, їжач — к, мо — чить, при — рашати, м — ленький, роди — а, к — ріння, ба — атий, скр — ня, ма — ніт, п — ле, бі — няк, с — сіди, кл — чі, та — о, сил — ний.
Знайди у цих словах зайві букви.
Читай швидко, уникаючи зайвих букв.
Автобусе, бульцйон, верблюдь,
гоойдалка,лисьтя, пальяниця, сиррота, сльон, хитьрість,трамввай, дзьооб, навчанння, зозулія, морроз,весьна, малюування, ворда, взьуття, кобріння,допоморга.
Борозшно, калсач, короовай, крутпа, тірсто,хлоіб, варьення, мородзиво, перчиво, родзиньки,тісьтечко, цуркерка, шокколад, верьшки, маесло,молйоко, смецтана, ковибаса, котилета, сосисока,шинека, варенники, галуешки.
Читаючи вперше, знайди зайве слово; другий раз прочитай ряди без зайвих слів, а третій — швидко назви усі зайві слова.
1.Слон, тигр, мавпа, курча, жирафа, лев.
2.Вчитель, лікар, продавець, директор, сестра, доярка.
3.Мужній, сміливий, охайний, добрий, сильний.
4. Веселий, солодка, смачний, розумний,чарівний.
5. Будильник, комп'ютер, м'ясорубка, гребінець, магнітофон.
6 . Дихати, дрімати, дружити, допомагати, гуляти, дбати.
7.Дякувати, доглядати, дратувати, дружба, догоджати.
Читаючи вперше, знайди зайве слово; другий раз прочитай ряди слів без зайвих слів, а третій — швидко назви усі зайві слова.
1.Мисливець, рибалка,лісник, космонавт, агроном.
2. Хлопчик, учень,школяр, дівчинка, друг.
3. Диван, ліжко, вішалка,колиска, тахта, лежак.
4. Гай, галявина, город,ліс, гущавина.
5. Лисичка, боровик,маслюк, печериця, опеньок,мухомор.
6. Малина, береза, верба,каштан, липа, тополя.
7. Ввічливий, виразний, вірна, відома,власний.
8. Шанувати, шарудіти, шпаклювати, шукати,чекати.
Проглянь словосполучення. Доповни пропущені слова. Правильно прочитай кожне слово.
У слонихи — слоненя.
У гуски —
У тигриці — У ...... — теля.
У…….— левеня.
У вівці —
У вовчиці — У …..— кошеня.
Склади із букв слова цукерка побільше нових слів.
Допиши їх і правильно прочитай кожне.
Цукерка - крук , рак....
Прочитай правильно текст. Підрахуй скільки разів тут повторюється слова: очі. має, бачить? Має очі — кішечка, має очі — песик, має очі Віточка, має очі Лесик. Бачить кішка мишку, бачить песик — кішку, бачить Лесик Віточку, що тримає квіточку.
(І. Січовик)
513624 3241 34215 312 13425 3214 346251 акшнат елнк бреза бду оикса пила яцакіа Слова можна добирати залежно від класу, навичок дітей та теми , яка вивчається на уроці.
Глиб – гриб |
клен – клин |
Плід – пліт |
зміст – зріст |
Плач – плащ |
гість – вість |
Сніг – сніп |
краб – граб |
Звір – збір |
грім – грам |
Грак – граб |
сталь – стиль |
Град – грам |
балка – палка |
Читати пари слів можна з різною швидкістю та силою голосу.
Слухають, пишуть — ... (сидять, ідуть, читають).
Лащиться, дряпається — ... (радіє, грається).
Лащиться (хто?) — ... (собака).
Дзвенить (що?) — ... (дзвінок, струмок).
Віє (що?) — ... (вітер).
Блимає (що?) — ... (блискавка).
Малює (хто?) — ... (художник).
Повзе (хто?) — ... (гадюка).
Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
♦ Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання учнями, кожен — у своєму темпі.
Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами.
Дістанеш слово, яке мається на увазі.
1. К + комаха = знаряддя праці
К +_____= _____
2. П + ім'я дівчинки = великі ділянки землі, засіяні культурними рослинами
П + _____= _____
3. Вед + метал = назва тварини
Вед + ___ __=______
4. То + крик ворони = назва професії То + ____ __=______
5. По + риба = гірка рослина
По+ ____ __= ______
6. З “н” — частина доби н ___________
З “п” — гріє щозими п ___________
♦ Вправа ”Склади прислів'я (приказку)” Види завдань:
— ідучи за лініями або цифровими підказками, склади прислів'я
(приказку);
— до першої частини прислів'я, написаної ліворуч, добери закінчення з правої частини.
1 пі 3 у 9 хвіст
6 за 2 шов 5 як
8 у 4 ріст 7 єць
|
|
1 Лас 6 чи 4 день |
4 вей |
5 по 2 тів 7 на |
6 кін |
З ка 1 а 2 со |
5 ко |
8 є 3 ло 8 є ♦ Вправа ”Знайди пару” |
7 ча |
1 що 4 те 3 сієш
6 по 5 й 7 жнеш 2 по
Серпень збирає, іде зима.
Держись, Хома, зима поїдає.
Поєднай слова лівої і правої колонок парами за змістом
1. зайчик |
сестричка |
котик |
побігайчик |
лисичка |
воркотик |
2. зима заквітчана
весна |
засніжена |
3. осінні росинка
жовтневий барви кришталева листопад
4. люта шубка
тепла ялинка зелена зима
Прочитавши слова, знайди і підкресли в них спільну буквену частину або скажи, чим вони відрізняються. Наприклад, у словах “ніжки, босоніжки, ніженьки” спільна буквена частина “ніж” і “ки”.
1.Кульбаба — кульдід, зима — нема.
2.Качка, качині, качечка.
3.Пень — день, лапка — шапка.
4.Живеш, гризеш, мерзнеш.
5.Колесо, колос, коло.
6.Гора, кора, нора.
7.Осика, підосичник, осичняк.
8.Квіти, віти, діти.
9.Дощ, дощить, дошка, шапка.
♦ Гра “Відшукай початок” Ридають літери у кожному рядочку:
Від слів лишилися тільки шматочки.
Початок треба відшукати,
Щоб всі слова ті врятувати.
1. КОР- КАР-
-топля, -тон, -низ, -тина, -навал, -пус, -дон, -тик, -зина, -ми.
2. КОН- КОВ-
-верт, -церт, -курс, -такт, -тур, -баса, -пак, -бой, -занка, -заняр.
3. КРА- КРО-
-лик, -кет, -ки, -пива, -кодил, -їна, -ни, -пля, -тер, -євид, -вець.
4. ПРО- ПРА-
-дід, -внук, -ця, -пор, -хід, -ба, -від, -мінь, -вопис, -воруч, -валля, -щання.
♦ Гра “Хто правильно закінчить прислів’я?” Книга вчить, як на світі … .
Наука в ліс не веде, а з лісу … .
Треба нахилитись, щоб з криниці води … .
Друга шукай, а знайдеш - … .
Продовж гру використовуючи свої прислів’я.
Гра “Хто швидше розплутає порівняння”
Дужий, як заєць
Кучерявий, як слон
Вірний, як лис боязкий, як вовк
Голодний, як ведмідь колючий, як віл
Хитрий, як баран
Здоровий, як миша
Неповоротний, як пес
Впертий, як їжак
Маленький, як осел.
“Коли закінчу школу, … ” “Як виросту, … ”.
“Улюблене заняття - …”
Один з учнів повідомляє ведучому своє улюблене заняття. Гравці жестами, пантомімікою показують свою відгадку. Той, хто відгадає, стає ведучим.
Теплого літнього дня на околиці села посідали діти і почали мріяти: хто ким буде? Хочеться бути і музикантом, і полярником, і шахтарем, і моряком далекого плавання, і прикордонником, і футболістом, і пожежником. Ці дитячі мрії художник зобразив на картині. Знайди їх.
1) Слон, тигр, курча, мавпа, жирафа.
2) Вчитель, лікар, продавець, директор, сестра.
3) Мужній, сміливий, охайний, хоробрий, сильний.
4) Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.
5) Кіт,миша, стіл, сорока ,риба.
6) Струмок, струмочок, струм.
7) Співає, слухає, спів, йде, крокує.
8) Будинок, будити, побудував, будова, будівництво.
9) Вишиває, малює, грає, бурхливі, читає.
В цих словах склади великі букви справа наліво і знайдеш назви казок.
1) Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя.
2) Андрій, Кирило, Петро, Ірина,Руслан.
3) Олександр, Корній, Розалія, Ігор, Світлана.
4) Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Лілія, Анна, Степан, Уляна, Роман.
5) Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана.
6) Валентина,Еліза, Люба, Раїса, Аза, Цезар.
7) Анна, Зоя, Едуард, Римма, Ельвіра, Дмитро – Аркадій, Захар, Олег, Ксенія.
8) Адам, Богдан, Артем, Жанна, Арсен, Ніна, Валерія, Іван, Руслан, Алла, Цибуліно.
Прочитай частину вірша в першому стовпчику ,а в другому – знайди його закінчення.
Тихо спить собі ведмідь здоровенна голова.
Сива кізка скік та скік слово “мама” написало.
Стоїть баба снігова щоб родило житечко.
Ой мороз, який мороз! хтось надворі гупотить.
По снігу дівча гуляло, через річку на той бік.
Сійся жито і пшениця треба взяти нам лопату.
Принесла я вам літечка, лиш над містом сонце встане.
Щоб город пара копати всіх пташок проймає дрож.
Ти прокинься рано-рано шкідників ним добуває.
Дзьоб міцний і гострий має буде дітям паляниця.
Розшифруй та поясни значення прислів’їв .
Хто то рід до мує сло той ба обі три ко ва га цяє
1 8 12 14 10 7 2 5 13 9 11 3 6 4
( Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.)
По гу сам то зе бо ка до у ло лі зує ро а
1 6 8 12 14 10 2 4 9 11 13 3 5 7
( Показує дорогу, а сам у болото лізе.)
Білка
МибачиливлісібілкущострибалазгілкинагілкуВонаживевдуплістарогодуба ВосенибілочказбираєназимугрибиСтрибненаземлюзнайдегрибсхопитьйогоін есенадеревоПоспішаєробитьзапасиназиму.
Єгор
ЄгорпершокласникВінходитьдошколиУЄгораєдругЄвгенЇмдужеподоба ютьсяурокималюванняЄгормалюєєнотааЄвгенмалюєлітнєсонечкосинєнебоіб агатоквітів.
двоНарі лобу нохолод, пташіц й хозатілосягріпотись , а тирквака у
іквнілабуненавідчи. бутьМа, ещ й тиїслахоті.
Після таких вправ потрібно перевірити усвідомлення прочитаного, поставивши кілька запитань за змістом.
Учитель називає слово і пропонує учням дібрати до нього рими (так, щоб останній склад повторювався).
Наприклад, гілка – бджілка...
Олівець - ...
Бичок - ...
Лисичка - ...
За командою ”земля” — діти нахиляються до книжки і читають текст.
За командою ”небо” — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову ”земля” — учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
За завданням учителя прочитати твір (вірш): а) захоплено;
б) здивовано;
в) сердито.
Читати вірш , періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
Казка "Мудра дівчина"
Розумна, мудра, справедлива, розсудлива, поміркована, добра. (Маруся)
Розумний, впертий, рішучий, жорстокий, вольовий. (Пан)
Добрий, безвольний, працьовитий. (Бідний брат)
Жадібний, злий, скупий. (Багатий брат)
— Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники.
На траві блищать росинки, Мов...
Роси падають на квіти І блищать...
Засоромилась дівчина, мов...
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного розділу.
♦ Гра «Передбачення».
— Прочитайте заголовок оповідання.
— Хто є його автором?
— Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?
Діти читають хором.
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Хитру сороку
Спіймати морока, На сорок сорок — Сорок морок.
Ведучий мовчки промовляє алфавіт. Один із гравців дає команду «стоп», а ведучий оголошує літеру, на якій він зупинився. Кожна команда записує якомога більше слів за вивченою категорією.
Наприклад, літера «К».
Істоти: качка, кенгуру, каменяр, коваль...
Неістоти: кукурудза, каша, календар, клен...
Власні: Київ, Катерина, Кіліманджаро...
Загальні: коридор, краватка, капуста...
Учитель читає слова з вірша, а учні, відшукавши їх, дочитують рядок до кінця.
Вірш І.Франко «Дрімають села...» ... ясно... (ще осіннє сонце сяє); та холодом... (осіннім вже в повітрі повіває); темно-зеленії... (садки дрімають вже без плоду); ... тихо... (гріються хатки).
• А тепер лежить під пледом,
П’є гарячий чай із... (медом).
• Що це робиться? Поясни!
Тільки вчора було влітку, А сьогодні — ... (восени).
• Цей дзвіночок — як намет.
Тільки дощ — як... (кулемет).
• Осінь брами свої замикала вночі,
Загубила у небі журавлині... (ключі).
• Задощило. Захлюпало. Серпень випустив серп.
Цвіркуни й перепілки припинили... (концерт).
— Уявіть, що ви — взалі суду. Суддя зачитує позов Вовка.
Казка І.Франко «Лисичка-кума» Учні об’єднуються у групи:
1-ша група — адвокати. Ваше завдання — захищати підсудну.
2-га група — прокурори. Ваше завдання — знаходити все негативне в підсудної.
3-тя група — судді. Ваше завдання — проаналізувати відповіді адвокатів і прокурорів та винести вирок.
Підсудна — Лисичка.
Позивач — Вовк.
Свідки — Ворона, Заєць.
Дівчина — ... (дівчинка, дівчаточко).
Хлопець — ... (хлопчик, хлопчаточко).
Вишні — ... (вишеньки).
Дерево — ... (деревце).
Руки — ... (ручки, рученята).
Хата — ... (хатинка).
Низько — ... (низенько).
Промовля корівка: «Му-у-у!»,
Діти, знаєте, чому Молочко вам треба пити?
Щоб ніколи не хворіти!
— З букв складіть слова — і дізнаєтеся, кого діти пригостили молочком:
басокакіотчкажїялет
(Собака, кіт, їжачок, теля)
Для проведення гри клас об’єднують у команди. Кожна команда отримує однакові картки, на яких записано дійову особу твору (ім’я людини, кличка тварини.)
Завдання: дібрати до кожної літери ключового слова риси, характерні для цього героя. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
Григір Тютюнник «Ласочка»
А (активний) Л (ласкава)
Р (розумний) А (активна)
С (сердечний) С (смілива)
Е (енергійний) О (обачна)
Н (небагатослівний) Ч (чемна)
К (кмітлива)
А (артистична)
— Сполучіть подані слова в одне речення.
Зразок:
Чай, окуляри, газета.
Дідусь випив чай, одягнув окуляри і почав читати газету.
Обід, тролейбус, бібліотека.
Друг, кіно, морозиво.
Літо, сім’я, ліс.
Село, бабуся, яблука.
Подвір’я, діти, літак.
Дощик, райдуга, зупинився.
Гречка, поле, пасіка.
Ялинка, заєць, ворог.
Мовчазне читання учнями твору, кожен — у своєму темпі, при цьому ворушити губами заборонено.
Читає той учень, на парту якого впала квіточка.
♦ Гра «Доповни прислів’я» Вода потекла, весну... (принесла). Грак на горі — весна на... (дворі).
Зробив діло — гуляй... (сміло).
Стук, грюк, аби з... (рук).
Поспішити — людей... (насмішити).
І сам не гам, і другому... (не дам).
На язиці густо, а на ділі... (пусто).
— Прочитайте анаграми, вилучте «зайву».
итачит(читати) ичвельт(вчитель) еркадй(крейда) ошдак(дошка) омаракш(ромашка)
Знайдіть і дочитайте речення (запис на дошці).
• «Жовто-блакитне знамено — це...»
• «З давніх-давен стяг...»
• «Учені вважають, що...»
• «Пізніше ці кольори...»
• «Вважається, що у гербах...»
• «28 січня 1992 року...»
• «Ним став прямокутний...»
— Доберіть з довідки відповідні прикметники.
Буду я навчатись мови ...
У трави-веснянки, у гори ...
В потічка ..., що постане річкою,
В пагінця ..., що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті ... ... криці.
В корневищі ... ниви ...
В леготі ... пісні ...
А. Малишко
Довідка: крутої, золотої, зеленого, веселого, гарячім, колискової, колоскової, кованої, пружному, шовкової.
Друзі пізнаються в біді. Микола Трублаїні ”Хвиля-напасниця” Мета:
- продовжити ознайомлення учнів із творчістю Миколи Трублаїні; формувати навички свідомого виразного читання вголос та мовчки, мовленнєві вміння;
- розвивати зв'язне мовлення; образне мислення, - виховувати любов до тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, портрет письменника, ілюстрації до твору, таблиця ”Читай виразно!”, пам'ятки ”Пам’ятка читача”.
Тип уроку - комбінований.
І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру
- Перед тим, як гарно попрацювати на уроці ми підготуємо свої ротики.
Читаємо чітко!
а) робота над скоромовкою. Гра ”Дощик”
Лис малий і більший лис По гриби ходили в ліс. Заздритьбілка в лісі лису — Лис лисички нісізлісу.
JI. Куліш-Зіньків
б) робота над чистомовкою
Ди-ди-ди — йшли качата до води, Иця-иця-иця — а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити — та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь — вони з розбігуу воду — плюсь!
Им-им-им — залишилась лисиця ні з чим.
в) читайте мовчки, думайте, про кого читаєте!
Нявчить, гарчить, пищить, дзижчить, кує,цвірінчить, рохкає, кряче,тьохкає, виє, шипить, кукурікає, ґелґоче, кумкає, реве.
— Про кого прочитали?
— Читайте вголос — називайте кожного.
Гра ”Обличчям до обличчя”
Учні повертаються одне до одного та переказують зміст тексту в парах.
ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми зустрінемося з нашими друзями Тико, Волоханомі Умком. Дізнаємося про їхні нові пригоди.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Від чого Волохан удруге врятував Тико?
Підіймалася заливала узбережжя прибій повернувшись гавкання випірнув перемагаючи
Читання слів ”буксиром” за вчителем.
— Прочитайте стовпчики слів на одному мовному диханні.
Фізкультхвилинка Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарнорозрівняли,
На носочки піднялись І до сонцяпотяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки Назад — вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби.
— Прочитайте речення, в якомуйдеться про міцну дружбу Тико і Волохана?
— Яким став Волохан?
— Прочитайте опис прибою.
— Чомуавтор назвав хвилюнапасницею?
— Що робилиУмк і Тиконаберезі моря?
— Як Тикоопинився у воді?
— Як Волоханрятувавсвого друга?
За командою ”земля” — діти нахиляються до книжки і читають текст.
За командою ”небо” — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову ”земля” — учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
Робота в групах
Знайти, скількиразівзустрічається в тексті:
1-ша група — слово Тико(8 разів)
2-га група — слово Умк(5 разів)
Дітистають у дві шеренги: права шеренга — ”я вважаю, щ о твердження правильне”, ліва шеренга — ”я вважаю, що твердження неправильне”.
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне — тупотить ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.
— Розгляньте малюнок. Кого ви на ньому бачите?
— Який епізод оповідання проілюстрував художник?
ІV. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання
Гра ”Закінчи речення” Сьогодні на уроці я вчився...
• Я дізнався...
• Найбільше мене вразило...
- Читати виразно
оповідання, стисло переказувати.
Порівняння. Олександр Олесь «Ліс восени» Мета:
- продовжити ознайомлення учнів з творчістю Олександра Олеся; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, знаходити порівняння, робити висновки з прочитаного;
- розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення; - виховувати любов до прекрасного.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, портрет письменника, ілюстрації до твору, таблиця ”Читай виразно!”, пам'ятки ”Пам’ятка читача”.
Тип уроку - комбінований.
І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру
а) Робота над чистомовкою Ав-ав-ав — не лови ґав.
Ив-ив-ив — я квіти полив.
Ви-ви-ви — чорні брови.
Ва-ва-ва — книжка нова.
Ву-ву-ву — вип’ємокаву.
Ув-ув-ув — новину почув.
Ві-ві-ві — здивувалисьпаві.
Ів-ів-ів — льонзацвів.
Во-во-во — намальовано криво.
Ов-ов-ов — накололи дров.
б) Робота над скоромовкою На стежину, на стіжок Тихо падаєсніжок.
Дружно вийшли ми на ганок,
Ми співаємопісень:
— Сніже, сніже, добрий ранок, — Сніже, сніже, добрий день!
А. Камінчук
в) Гра «Хто це? Що це?»
Цікава, захоплююча, ілюстрована... (книжка).
Солодка, запашна, червона... (ягода).
Весела, мелодійна, задушевна... (музика).
Прудка, маленька, пухнаста, руда... (білка).
Робота в групах
Учні в групах розказують складені розповіді «Світ очима пролісків» та «Як співає жайворонок». Найкращу розповідь від кожної групи презентують усьому класу.
ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми і завдань уроку — З творчістю якого поета почали знайомитися на попередньому уроці?
— Сьогодні ми продовжимо вивчати твори Олександра Олеся.
— Чому буде присвячений його вірш, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
• Гостя до лісуприйшла — Золотом лісфарбувала, Фарби з собою несла. Сонечко вниз опустила,
В неї роботи чимало — І павутинки пустила. (Осінь)
ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Робота за підручником (с. 61-63). Виразне читання вірша вчителем
— Чи сподобався вам вірш ?
— Який настрій він у вас викликав?
2. Словникова робота 1) Довідкове бюро.
Шум — тут: те саме, щопіна.
Вколо — навколо, навкруги.
2) Читання слів «луною» за вчителем.
Скошені, похило, тріпоче, осінніми, зайнялися, пройнялися, брехеньки, стрепенувся, неначе.
Фізкультхвилинка
3. Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
— Знайдіть у тексті порівняння. Поміркуйте, навіщо поет використовує такийхудожній прийом і чому добирає саме такі порівняння.
4. Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами 5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання — Що автор говорить пролани і степи?
— Як поет передав полохливість зайця, обережність лиса?
— Яким ви уявляєте собі лиса? зайця?
— Голоси яких пташок почув автор у лісі?
— Що він говорить про спів шпака, скрекотання сороки?
6. Гра «Диктор телебачення»
Читати вірш , періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
7. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте малюнок. Знайдіть рядки вірш а, які проілюстрував художник.
8. Гра «Хвиля»
Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
9. Гра «Знайдіть риму» Лани — ... (восени); похило — ... (мило); золоте — ... (цвіте); вами — ... (квітками); квітки — ... (нагідки); зайнялися — ... (пройнялися).
10. Читання слів Тамари Коломієць та Грицька Бойка — Які слова вам допомогли уявити прихід зими?
— Як ви вважаєте, чому обидва автори, змальовуючи зиму, використали слово срібний?
— На чому вони хотіли наголосити?
ІV. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання
— З яким віршем ознайомились на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
- Виразно читати вірш.
Поетичні картини зими. Катерина Перелісна «Віхола» Мета:
- продовжити ознайомлення учнів із творчістю Катерини Перелісної; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; вчити бачити і розуміти прекрасне в природі, в житті, в поезії; - розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; - виховувати любов до художнього слова.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, портрет письменника, ілюстрації до твору, таблиця ”Читай виразно!”, пам'ятки ”Пам’ятка читача”.
Тип уроку - комбінований.
І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру
- Перед тим, як гарно попрацювати на уроці ми підготуємо свої ротики.
Читаємо чітко!
а) Робота над скоромовкою Вибіг Гришка на доріжку,
Взяв з доріжки Гришка кішку — На доріжці сидить кіка.
Хай спіймає кішка мишку.
б) Читайте, відповідайте: який? яка? яке?
Будинок — ... білка — ... лев — ... зірка — ... пиріг — ... бабуся — ... яблуко — ... дерево — ...
в) Читайте, думайте, доповнюйте!
Слухають, пишуть — ... (сидять, ідуть, читають).
Лащиться, дряпається — ... (радіє, грається). г) Гра «Додай слово»
Лащиться (хто?) — ... (собака).
Дзвенить (що?) — ... (дзвінок, струмок).
Віє (що?) — ... (вітер).
Гуркоче (що?) — ... (грім).
Блимає (що?) — ... (блискавка).
Малює (хто?) — ... (художник).
Повзе (хто?) — ... (гадюка).
2. Перевірка домашнього завдання.
Конкурс на кращу розповідь про дружбу із пташкою.
ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми і завдань уроку
В небі хмара пролітала, Білий пух порозсипала.
Це на санях їхала
Хуртовина-Віхола.
— Що ви можете сказати про слова віхола, хуртовина? (Це слова, близькі за значенням.)
— Доберіть ще близькі за значенням слова до слів хуртовина і віхола.
(Завірюха, хуга, хурделиця, заметіль, метелиця...)
Вправа «Мікрофон»
— Що ви знаєте про віхолу? Розкажіть.
— Сьогодні ми прочитаємо, як описує у своєму вірш і віхолу поетеса Катерина Перелісна.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
— Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?
— Який настрій у цього вірша? (Веселий, жартівливий)
Віхола |
їхала |
напаковані |
побігайчики |
мальовані |
розігналися |
закрутилася |
злякалися |
Читання слів «буксиром» за вчителем; у парах; скоромовкою.
Фізкультхвилинка
За завданням учителя прочитати вірш: а) захоплено;
б) здивовано;
в) сердито.
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання — До кого їхала віхола?
— На чому вона їхала? Які були саночки?
— Хто був запряжений у саночки?
— Як поетеса пояснює, чому почалася завірюха?
— Чи можна назвати вірш «Віхола» казкою? Чому?
Віхола... (їхала); мальовані... (напаковані); зайчики... (побігайчики); розігналися... (злякалися); схопилися... (закрутилися); віхола... (заїхала).
Учитель читає уривки з вірш ів Катерини Перелісної, навмисне припускаючись помилок. Учні повинні їх помітити і виправити.
• Сніг-сніжок • Сани розігналися
Із неба (хмар) летить, Зайчики сховалися (злякалися),
Землю закриває. Віхола схопилася,
Змерз горобчик, В полі загубилася (закрутилася).
Цвірінчить —
Крихіток (зерняток) шукає.
8. Читання вірша Н. Забіли
— Які особливості сніжинок підкреслює поетеса?
ІV. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання
— Чого вас навчив сьогоднішній урок?
— Що нового ви дізналися сьогодні?
- Скласти розповідь про зиму. Виразно читати поезію.
Позакласне читання. Галина Могильницька ”Бабусина радість” Мета:
- удосконалювати навички виразного, правильного, свідомого, швидкого читання; вчити аналізувати віршовані твори, самостійно визначати дійових осіб; формувати вміння визначати головну думку твору; збагачувати словниковий запас слів на основі прочитаного твору; - розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, спостережливість; - виховувати почуття поваги і любові до бабусі.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, портрет поетеси, ілюстрації до твору, асоціативний кущ ”Бабуся”, таблиця ”Читай виразно!”, пам'ятки ”Пам’ятка декламатора”, ”Як навчитися виразно читати віршові твори”.
Тип уроку - комбінований.
Хід уроку
І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру
1. Мовленнєва розминка
- Перед тим, як гарно попрацювати на уроці ми підготуємо свої ротики.
Читаємо чітко!
а) дихальні вправи:
Секундний видих. Глибоко вдихнути носом повітря. Плавно, на одному видиху вимовити буквосполучення: ти — ди — ти — ди; те —де — те — де; та — да — та — да; то — до — то — до; ту — ду —ту — ду.
б) робота над чистомовкою:
- взірцеве читання чистомовки вчителем;
- хорове читання чистомовки учнями;
- читання ”Ланцюжком” (кожен учень читає по одному реченні).
На-на-на - рідна сторона.
Ай-ай-ай - наш рідненький край.
Жу-жу-жу - землю бережу.
Ба-ба-ба - золоті хліба.
Ті-ті-ті - руки золоті.
в) робота над скоромовкою:
- взірцеве читання скоромовки вчителем;
- хорове читання скоромовки учнями в середньому темпі;
- читання ”Бджілкою” (напівголосне читання кожною дитиною). Бабуся в кіоску забула Авоську, а внучка Гануся відразу гайнула - забуту Авоську бабусі вернула.
2. Перевірка домашнього завдання. Гра ”Обличчям до обличчям” (учні повертають один до одного обличчя у парі, виразно читають одне одному вірші).
ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні ми з вами поговоримо про сім᾿ю, родину. Пригадаймо, чим відрізняються ці поняття.
Група людей, родичів, які проживають разом, спільно: чоловік і жінка, батьки і діти. Їх об’єднує спільний дім, господарство, спосіб життя. В давнину в Україні батьки мали багато дітей — сім Я, сім осіб і це вважалося, що є повна сім’я.
Родина — це ті люди, що знаходяться в родинних стосунках по предках, бабусях і дідусях: тітки, дядьки, їхні діти, племінники, двоюрідні сестри, брати і т. д. Вони родичі — близькі і далекі, але це вже родина. Родина йде корінням у давнину, тому треба вивчати свій рід і знати з якого ти родуплемені. Для цього у родинах складають дерево роду.
Якщо бабуся і дідусь живуть разом зі своїми дітьми і внуками — це вважається сім’я.
- На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо поезію Галини
Могильницької ”Бабусина радість”.
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Робота над загадкою Ще голубонька рідненька - добра, мила і старенька. я ніколи не журюся, бо у мене є … (бабуся).
- Бабуся! Бабусенька! Бабуня-солодуня! Яке ніжне, красиве, лагідне, пестливе й тепле слово! А чому?
1. А тому, що бабуся – це мамина або татова мама, отже вона прожила на світі удвічі більше, як наші мама чи тато.
2. Бачила у житті удвоє більше. І ми, мабуть, удвоє дорожчі для неї, бо ми – діти її дитини.
3. Правду в народі кажуть: ”Діти - це діти, а справжні діти – це онуки”.
- Так, бабуся, мамина або татова мама, головна в сім’ї, бо вона найстарша, наймудріша, прожила довге трудове життя.
ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Бесіда про поетесу Г.Могильницьку
Галина Могильницька - українська поетеса, педагог. Народилася вона в сім᾿ї вчителів. Дитинство вона провела на Миколаївщині, пережила страшні роки війни.
Вона є автором багатьох віршів, написаних для дітей. Кожен її твір - це частинка душі, це повчальне слово для молодих поколінь. Саме таким є вірш ”Бабусина радість”!
2. Взірцеве читання вірша вчителем
- Сядьте всі рівненько! Приготуйтесь слухати вірш Галини Могильницької ”Бабусина радість”.
- Чому вірш має таку назву?
- Хто головний герой вірша?
а) читання і пояснення значення невідомих слів: Ø ускочить - увійде (підбираємо синоніми);
Ø хвіртка - це невеликі двері в паркані;
Ø оббирати - (гусінь) знімати, очищати від шкідників; Ø охоче - з великим бажанням, із задоволенням.
4. Читання вірша учнями
- Сядьте всі рівненько. Приготуйтесь до читання вірша”Бабусина радість”.
- пошепкове читання вірша учнями;
- хорове читання;
- читання ”ланцюжком”.
5. Аналіз змісту вірша ”Бабусина радість” - Кого бабуся з радістю чекає?
- Бабуся чекає на свого онука.
- Чому?
- Тому що він їй допомагає поратись по господарству.
- Доведіть це словами з вірша.
- Що допомагає хлопчик робити?
- Він носить воду, підмітає двір, оббирає гусінь з яблуньки.
- Чи рада бабуся такій допомозі?
- Так, вона радіє.
- З чим порівнює поетеса хлопчика?
- З кленочком.
- До чого закликає нас вірш?
- Допомагати старшим.
- А ще?
- Робити добрі вчинки безкорисно.
- Як ви розумієте вислів, безкорисливий вчинок?
- Той, який робиться від серця, із щирим бажанням допомогти.
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Бесіда
Бабуся… Чи є у світі людина краща? Мабуть ні. Яка вона добра, ніжна, щира. Скільки ночей вона не доспала, голублячи своїх дітей, онучат !
Бабуся, як невтомна бджілка. Вона заради онуків віддасть усе, останньою краплиною води поділиться. І онучата віддячують їй тим самим.
Чим можуть і як можуть допомагають бабусі.
Багато в бабусі турбот не злічить!
Одній їй роботу нелегко зробить. І хочеться нам, друзі, таке усім сказать, Ми будемо бабусі завжди допомагать.
- Як ви допомагаєте своїй бабусі?
- Як потрібно ставитись за своїх бабусь та дідусів?
- З повагою і шаною.
2. Асоціативний кущ ”Бабуся”
- Поміркуймо, з якими словами асоціюється у нас слово ”бабуся”. Яка вона?
VІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання
1. Робота в експертних групах
- Поміркуйте, чому добрий вчинок викликає радість?
Виступи учнів
2. Повідомлення домашнього завдання - На домашнє завдання:
v вивчити вірш напам'ять;
v підготувати коротку розповідь про свою бабусю.