КТП уроків українська мова 6 клас НУШ

Про матеріал
Календарно-тематичне планування із української мови 6 клас НУШ Розроблено на основі навчальної програми із української мови для 6 класу ( 4 години на тиждень)
Перегляд файлу

     Українська мова        6 клас НУШ

УКРАЇНСЬКА МОВА

6 КЛАС

(140 год, 4 год на тиждень)

 

Програма. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795):

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Movno-literat.osv.hal/Ukr.mova.5-6-kl.Zabolotnyy.ta.in.14.07.21.pdf

Підручник. Заболотний О.В., Заболотний В. В. Українська мова: підручник для 6-го класу закл. загальн. середн. освіти. – К.: «Генеза», 2023: https://pidruchnyk.com.ua/2591-ukrmova-6-klas-zabolotnyi-2023.html

 

 

 

РЕКОМЕНДОВАНІ ВИДИ РОБІТ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 6 КЛАСІ

 

Усього годин/ Години РМ

140 / 23

Критерії оцінювання

Семестри

І

ІІ

 

Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями мовних знань і компетентностей

4

4

 

1. Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

 

 

аудіювання

1

1

Обсяг тексту / час звучання

       художнього стилю – 500-600 слів / 5-6 хв

       інших стилів – 400-500 слів / 4-5 хв

2. Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння *

 

 діалог

1* 

-

7-8 реплік

 усний переказ

1* 

- 

 

 усний твір

 -

1* 

 

3. Сприймає письмові тексти/ Читання 

 

          читання вголос

 1*

- 

80-120 слів за хвилину

         

         читання мовчки

 -

1 

Обсяг тексту / швидкість читання (слів за хв)

          художнього стилю – 450-540 слів / 110-180 слів

          інших стилів – 360-420 слів / 110-180 слів

4. Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

 

переказ

 1

1

Обсяг тексту – 150-200 слів

Обсяг творчого завдання – 0,3-0,5 сторінок

твір/есей

 -

1

1-1,5 сторінки

диктант

 1

 1

100-110 слів

 

 

 

* Види діяльності, перевірка яких здійснюється індивідуально протягом семестру (на розсуд учителя); для них не виділяються окремі уроки.

**Примітка. Якщо покликання не працює, скопіюйте і вставте його в пошуковий рядок.

І СЕМЕСТР

№ за/п

К-ть год

Дата

Зміст навчального предмета

 

 

Вид навчальної діяльності

 

 

Очікувані

результати навчання

Домашнє завд., повторення

Прим.

ВСТУП

Краса та багатство української мови

Ціннісні орієнтири

• Усвідомлення естетичної цінності української мови, її багатства.

• Необхідність вільного володіння державною мовою.

• Повага до історії та культурного надбання українського народу, розуміння ментальності народу.

• Усвідомлення цінності соціального спілкування. Прагнення етично взаємодіяти у віртуальному просторі.

• Розпізнавання маніпулятивного спілкування та оцінювання його як небезпечного й небажаного. Необхідність протистояння маніпулятивним впливам.

• Усвідомлення себе як невід’ємної частини природи. Потреба пізнавати світ.

1

1

 

Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста. Багатство української мови.

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

   Міркування та відповіді на запитання за змістом висловлень відомих людей про значення мови в житті людини й суспільства.

   Розповідь за запропонованою опорною схемою чи таблицею про багатство української мови.

   Колективне «наповнення» запропонованого малюнка поетичними, мелодійними словами.

   Виконання проєкту (публічний виступ про красу й багатство української мови з використанням самостійно підготовлених постерів, малюнків, слайдів тощо).

   Аналізування ситуації спілкування, визначення її складників.

   Читання, аудіювання текстів, що належать до різних типів мовлення.

   Аналізування прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного.

   Сприймання під час читання авторської оцінки інформації, прямо вираженої в тексті.

   Складання висловлення за коміксом (малюнком) з урахуванням ситуації спілкування.

Учень / учениця:

    уважно слухає монологічні / діалогічні висловлювання, зважаючи на мету та умови спілкування, особливості текстів

    розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення, толерантно реагує, використовуючи формули мовного етикету, етично висловлює власне ставлення до почутого

    у разі потреби грамотно перепитує співрозмовника для уточнення деталей

    характеризує почуте повідомлення з погляду основних правил спілкування, дотримується їх

    добирає стиль мовлення відповідно до мети, потреб і умов спілкування

    складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними мовними нормами

    створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах

    розрізняє тексти різних стилів і типів

    дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування

    взаємодіє з іншими особами у цифровому середовищі, дбаючи про безпеку

Опрац. с.4-8, впр.4 (І).

 

2

1

 

РМ №1. Мовлення та спілкування (поглиблення вивченого; практично): види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування.

Опрац. с.299-302, впр.3, повт. типи мовлення.

 

3

1

 

РМ №2. Типи мовлення.

Опрац. с.302-305, впр.3 (І, ІІ*).

 

4

1

 

РМ №3. Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування (етикетного характеру, щодо безпеки спілкування та протистояння маніпулятивним впливам, за коміксом чи малюнком).

Опрац. с.305-306, впр.4

 

5

1

 

Виконання проєкту (заздалегідь підготовлені групами виступи-презентації на тему «Українська мова – мова моєї країни» з використанням слайдів, постерів, музичного супроводу, віршів, ілюстрації тощо).

Завд. на с.8, завершити роботу над поєктом, повт. головні й другорядні члени речення.

 

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Синтаксис і пунктуація. Орфографія

Ціннісні орієнтири

• Повага до прав і свобод людини. Розуміння особистістю своїх прав, свобод, обов’язків.

• Потреба дотримуватися високого рівня культури міжособистісних стосунків.

• Здатність перетворювальної діяльності з внесенням елементів краси в усі сфери життя людини.

• Усвідомлення краси природи як унікального явища та її значення в житті людини.

• Усвідомлення негативного впливу шкідливих звичок, залежності від соціальних мереж, комп’ютерних ігор тощо.

6

1

 

Словосполучення і речення. Головні і другорядні члени речення.

МОВНА ЛІНІЯ

    Визначення головного і залежного слова у словосполученні, членів речення, однорідних членів речення, звертань, вставних слів (сполучень слів), простого і складного речення.

    Виписування словосполучень.

    Добирання синонімічних словосполучень.

    Визначення пунктограм, обґрунтування вживання розділових знаків, записування правильно речень із вивченими пунктограмами.

    Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з орфограмами.

    Виправлення орфографічних і пунктуаційних помилок.

    Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням речень, різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

    Складання речень зі звертаннями, вставними словами (сполученнями слів), однорідними членами речення, складних речень, речень із прямою мовою.

    Складання простих речень указаної тематики з використанням поданих словосполучень.

    Поширення простих речень однорідними членами.

    Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням указаних синтаксичних засобів та обґрунтуванням свого вибору).

    Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

    Добирання заголовка до тексту.

    Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

    Складання листа (наприклад, до осені, музики, міста) з використанням риторичних звертань та однорідних членів речення (письмово ).

    Складання тексту листівки (електронного листа), що містить привітання з Днем учителя (днем народження, сімейним святом) із використанням звертань, вставних слів (сполучень слів) та однорідних членів речення.

    Складання письмово діалогу-розпитування про заплановану подію (наприклад, канікули).

    Виразне читання вголос та обговорення текстів (уривків) різних стилів.

Учень / учениця:

   вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення

   формулює тему та основну думку тексту

   розрізняє тексти різних стилів і типів

   визначає актуальність і несуперечливість тексту (наприклад, чи наведена інформація є правдивою, актуальною, не містить суперечностей) на основі власного досвіду та досвіду інших осіб

   створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

   складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними, пунктуаційними нормами

   виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст и, речення, словосполучення, слова)

   вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

Опрац. §1, впр.13 (І-ІІ), повт. однорідні члени реч., звертання, вставні слова.

 

7

1

 

Однорідні члени речення, звертання, вставні слова.

Опрац. §2, впр.26 (І, ІІІ*), повт. складне реч., пряму мову, діалог.

 

8

1

 

Складне речення. Пряма мова. Діалог.

Опрац. §3, впр.33 (І-ІІ), повт. стилі мовлення.

 

9

1

 

РМ №4. Стилі мовлення (повторення). Поняття про офіційно-діловий стиль; ділові папери.

Опрац. с.306-309, впр.4

 

10

1

 

РМ №5. Складання оголошення для розміщення на вебсайті (на шкільній дошці оголошень) про очікувану подію (екскурсію, поїздку до музею, відвідання театру та ін.).

Опрац. с.309-310, впр.4.

 

11

1

 

Основні орфограми та пунктограми (практично).

Опрац. §4, впр.40 (І, ІІ*).

 

12

1

 

Діагностична (контрольна) робота №1. Вступ. Повторення та узагальнення вивченого. Диктант із завданням.

Скласти письм. діалог-розпитування «Як я планую провести осінні канікули».

 

 

ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ

Групи слів за походженням та вживанням. Написання слів іншомовного походження. Фразеологізми

Ціннісні орієнтири

• Збереження та примноження матеріального багатства українського народу.

• Почуття любові до свого рідного краю. Гордість за свій народ.

• Інтерес до професійної діяльності рідних, знайомих. Прагнення мати професію, успішно діяти.

• Відкритість до інновацій, готовність продукувати нові ідеї.

• Повага до людей, доброзичливість, вихованість.

• Цінність здорового способу життя.

• Здатність протистояти виявам несправедливості, жорстокості. Неприйняття агресії.

13

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №1. Групи слів за походженням: власне українські слова та слова іншомовного походження (запозичені). Лексичні помилки (практично).

МОВНА ЛІНІЯ

    Тлумачення лексичного значення слова.

    Добирання українських відповідників до слів іншомовного походження.

    Добирання відповідників до діалектних слів.

    Розпізнавання в тексті чи реченні (виписування з них) власне українських слів, архаїзмів та історизмів, діалектних слів, професійних слів і термінів.

    Обґрунтування вживання в певних стилях застарілих і діалектних слів, стилістично забарвлених слів.

    Розподіляння слів на лексичні групи та за орфограмами.

    Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

    Читання вголос слів іншомовного походження (із вивченими в цьому розділі орфограмами) з дотриманням орфоепічних норм.

    Укладання словника (назв старовинних речей, діалектних слів, популярних у шкільному житті неологізмів та ін.). • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням слів.

    Лінгвістичне мінідослідження (уживання слів у різних стилях, особливості діалектних слів тощо).

    Пояснення значення фразеологізмів (прислів’їв, приказок, крилатих висловів).

    Укладання словника фразеологізмів на позначення певних якостей, ознак чи явищ (або фразеологізмів, що містять певні слова).

    Лінгвістичний експеримент (заміна фразеологізмів словами).

    Добирання фразеологізмів (прислів’їв, приказок) певної тематики.

    Добирання фразеологічних синонімів й антонімів.

    Зіставлення фразеологізмів з ілюстраціями.

    З’ясування походження фразеологізмів.

    Визначення синтаксичної ролі фразеологізмів.

    Увідповіднення слів і фразеологізмів; частин прислів’їв.

    Робота зі словниками та іншими джерелами інформації. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації.

    Лінгвістичні ігри, вікторини.

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

    Аудіювання та читання текстів різних стилів, які містять застарілі, діалектні, професійні, стилістично забарвлені слова чи фразеологізми.

    Порівнювання текстів щодо наявності в них слів іншомовного походження, застарілих, професійних слів, термінів, стилістично забарвлених слів, фразеологізмів.

    Складання речень і висловлень зі словами певної лексичної групи та фразеологізмами (з обґрунтуванням свого вибору) .

    Редагування речень і текстів, у яких допущено лексичні помилки (з коментуванням) .

    Складання діалогу в офіційно-діловому стилі з використанням стилістично забарвленої лексики.

    Створення висловлення з використанням професійних слів, неологізмів (наприклад, про професію батьків чи інших рідних; про свою майбутню професію (мрія); про тих, хто будує кораблі чи вирощує пшеницю).

    Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією, з використанням слів певної лексичної групи (наприклад, театральної лексики іншомовного походження).

    Складання розповіді про походження певного фразеологізму.

    Зіставлення наведеної в тексті інформації (наприклад, риси вдачі людини) з прислів’ями та приказками.

    Описування ситуації, у якій може бути доречним певний крилатий вислів.

    Складання мінірозповіді з використанням прислів’я чи приказки.

    Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

    Створення відеопам’яток щодо написання слів іншомовного походження.

    Укладання добірки віршів, пісень чи фрагментів із мультфільмів (фільмів, відеокліпів, реклами), які містять діалектні слова (неологізми, архаїзми тощо).

    Проведення флешмобу «Фразеологізми в повсякденному житті» (фото чи відео).

    Виконання проєкту (наприклад, створення реклами фразеологізмів; відеоролику про нові слова).

Учень / учениця:

    вказує на окремі особливості, що сприяють або заважають ефективній комунікації в конкретній ситуації спілкування

    наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи типові мовленнєві конструкції, доречні цитати з тексту для увиразнення власних поглядів, ідей, переконань

    читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання

    виокремлює в тексті мікротеми

    розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них

    розрізняє тексти різних стилів і типів

    використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації

    переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання

    записує власні міркування або інформацію з інших джерел

    створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

    складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними, стилістичними нормами

    добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення

    знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові і мовному оформленні власних висловлень

    коригує текст на основі проведеного аналізу

    аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу

    виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, слово)

    вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

    порівнює тексти щодо наявності в них певних мовних засобів (застарілих, професійних слів, фразеологізмів тощо)

    творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір

    урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами

Опрац. §5, впр.52 (І-ІІІ), 53 (І)*.

 

14

1

 

Букви и, і в словах іншомовного походження.

Опрац. §6, впр.63 (І, ІІ*).

 

15

1

 

Подвоєні букви в словах іншомовного походження.

Опрац. §7, впр.74 (І, ІІ*), повт. правила вживання апострофа.

 

16

1

 

Апостроф у словах іншомовного походження.

Опрац. §8, впр.82, повт. правила вживання Ь.

 

17

1

 

М’який знак у словах іншомовного походження.

Опрац. §9, впр.90 (І-ІІ), повт. ознаки тексту.

 

18

1

 

РМ №6. Текст, його основні ознаки, особливості будови (повторення). Складний план тексту.

Опрац. с.311-313, впр.2 (с.315), скласти складний план тексту.

 

19

1

 

Активна та пасивна лексика: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми.

Опрац. §10, впр.101 (І, ІІІ*)

 

20

1

 

Загальновживані слова. Професійні слова й терміни.

Опрац. §11, впр.110 або 111*.

 

21

1

 

РМ №7. Будова елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

Опрац. с.313-317, впр.4 (с.316).

 

22

1

 

Діалектні та просторічні слова. Лексичні помилки (практично).

Опрац. §12, впр.121 (І, ІІ*).

 

23

1

 

Стилістично забарвлені слова. Лексичні помилки (практично).

Опрац. §13, впр.131 (І-ІІ), вивч. культ. мовл. (с.54).

КЧВ (контр. чит. вголос)

24

1

 

РМ №8. Написання твору-роздуму про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі з використанням фразеологізмів (орієнтовні теми: «Чому треба берегти природу», «Який вчинок можна вважати героїчним»).

Опрац. с.317-319, завершити роботу над твором.

 

25

1

 

Урок культури мовлення. Вживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, розрізнення паронімів. Аналіз письмового твору-роздуму.

Опрац. §14, впр.136, вивч. культуру мовлення (с.56).

 

26

1

 

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологіз­ми в ролі членів речення.

Опрац. §15, впр.150 (І-ІІ).

 

27

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Сприймання усної інформації на слух / аудіювання (тестування, відкриті завдання).

Тренувальні вправи.

Повт. §15, 145 (І, ІІ*), вивч. культ. мовл. (с.62).

 

28

1

 

Джерела українських фразеологізмів

Опрац. §16, впр.156 (І, ІІ) або 157*

 

29

1

 

Прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів.

Опрац. §17, впр.168.

 

30

1

 

Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо).

Повтор. §17, впр.169.

 

31

1

 

Узагальнення вивченого з розділу.  Виконання проєкту (розігрування підготовлених заздалегідь рекламних роликів на тему «Нові слова» або «Перлини фразеології»).

Опрац. §18, впр. 172, повт. §§5-17 (підгот. до ДР).

 

32

1

 

Діагностична (контрольна) робота №2. Лексикологія. Фразеологія (тестові завдання).

Опрац. §18, впр.174 або 175*.

 

СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ

Ціннісні орієнтири

• Повага до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій.

• Оцінювання позитивно вчинків і поведінки людей, які захищають свою країну, морально й матеріально підтримують інших, допомагають їм у біді.

• Усвідомлення важливості різних професій та праці в житті суспільства.

• Бережливе ставлення до природи. Усвідомлення взаємозв’язку власного здоров’я зі станом екології.

• Готовність робити добрі справи, діяти правильно в ситуації вибору.

33

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №2. Змінювання і творення слів. Похідні і непохідні слова.

МОВНА ЛІНІЯ

    Розбір слова за будовою.

    Визначення способу творення слова.

    Складання словотвірних ланцюжків.

    Словотвірний розбір слова.

    Розпізнавання, виписування, групування похідних і непохідних слів, форм слів, слів за способами творення, особливостями написання (разом чи з дефісом).

    Лінгвістичне мінідослідження (особливості похідних слів, різноманітність способів словотворення, зміни приголосних під час творення слів тощо).

    Утворення слів вивченими способами, зокрема складних слів за допомогою сполучного голосного й без нього.

    Утворення суфіксальним способом назв осіб за професією чи видом діяльності.

    Утворення прикметників від назв населених пунктів, річок, озер за допомогою суфікса          -ськ- (дрогобицький, паризький та ін.).

    Утворення назв галузей господарства чи ремесел за допомогою суфікса -ств- (бджільництво, садівництво та ін.).

    Пояснення утворення і написання назв пам’яток архітектури чи природи (наприклад: Збаразький замок, Урицькі скелі).

    Заміна в реченнях назв (сполучень слів) абревіатурами.

    Визначення в словах змін приголосних.

    Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

    Складання словникових диктантів для взаємоперевірки.

    Розгадування і складання ребусів, основою яких є малюнок – корінь слова.

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

    Читання текстів зі складними словами та словами, у яких відбулася зміна звуків під час словотворення.

    Складання речень з однозвучними словами різних частин мови (наприклад: черговий (ім.) і черговий (прикм.)).

    Виписування складних слів з тексту та переказування тексту за цими словами.

    Створення допису до шкільного вебсайту про українських меценатів з використанням складних слів (наприклад: добродій, милосердя, життєпис, благодійність).

    Створення розповіді про віртуальну мандрівку Україною з використанням іменників, утворених від прикметників.

    Створення мультимедійної презентації (мінісценарію мультфільму) про пригоди сучасних школярів у Запорізькій Січі (середньовічному Києві, казковій країні та ін.) з використанням прикметників із суфіксами - ськ -, -цьк -, -зьк - (наприклад: козацький, запорізький, молодецький та ін.).

    Створення слайдів, (відеоролику) про мандрівку Україною з використанням підписів – іменників, утворених за допомогою суфікса -ин - (Полтавщина, Вінниччина та ін.), або власних назв зі зміною звуків (Збаразький замок та ін.).

    Написання мінітвору за початковим реченням «Люди різних професій не можуть обійтися одне без одного».

    Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією, з використанням складних слів.

    Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

    Виконання проєкту (наприклад, укладання словотвірного словника назв осіб чоловічої та жіночої статі за професією, посадою, званням, видом діяльності).

Учень / учениця:

  • передає з використання окремих способів і засобів візуалізації враження від почутого повідомлення
  • вказує на конструктивні думки, критично і толерантно ставлячись до різних поглядів
  • доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації
  • читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання
  • співвідносить зміст сприйнятого тексту (зокрема художнього тексту, медіатексту) з історичним і культурним контекстом
  • характеризує порушені в тексті проблеми
  • знаходить у тексті відому і нову інформацію
  • поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів
  • розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них
  • регулює власні емоції під час презентації повідомлення
  • записує власні міркування або інформацію з інших джерел
  • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід
  • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними нормами
  • виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, форми слова,частини слова)
  • вирізняє словотворчі та фонетичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

Опрац. §19, впр.184 (І, ІІ*).

 

34

1

 

Основні способи словотворення.

Опрац. §20, впр.194 (І-ІІ), вивч. культуру мовлення на с.81.

 

35

1

 

Тренувальні вправи.

Опрац. §20, впр.200 (І-ІІ, ІІІ*).

КУП (контр. усний переказ)

36

1

 

Зміни приголосних під час утворення прикметників та іменників за допомогою суфіксів -ськ-, -ств-.

Опрац. §21, впр.211 (І-ІІІ).

 

37

1

 

Зміни приголосних під час утворення іменників за допомогою суфікса -ин- від прикметників на -ський, -цький.

Опрац. §22, впр.216 (І, ІІ*)

 

38

1

 

Урок культури мовлення  (виразне читання текстів, правильна вимова сполучень звуків, антисуржик тощо).

Повт. §22, впр.219.

 

39

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

Повт. правила подвоєння букв.

 

40

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

Повт. §21, впр.208 (І, ІІ*).

 

41

1

 

Складні слова. Сполучні голосні [о], [е] в складних словах. Складноскорочені слова як різновид складних.

Опрац. §23, впр.226 (І-ІІ).

 

42

1

 

Правопис складних слів разом і з дефісом.

Опрац. §24, впр.236 (І, ІІ*).

 

43

1

 

Тренувальні вправи.

Опрац. §25, впр.246 (І, ІІ*).

 

44

1

 

Написання слів з пів.

Опрац. §26, впр.253 (І-ІІ, ІІІ*).

 

45

1

 

Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту.

Опрац. §27, впр.265 (І-ІІ), повт. §§19-26 (підгот. до ДР).

 

46

1

 

Діагностична (контрольна) робота №3. Словотвір. Орфографія (тестові завдання).

Впр.264 (с.107), повторити самостійні та службові частини мови.

 

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ

Частини мови (оглядово). Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників

Ціннісні орієнтири

• Усвідомлення потреби в збереженні та примноженні духовного багатства українського народу. Повага до культурних цінностей.

• Патріотизм, національна самосвідомість й ідентифікація.

• Значущість інтеграції національних та загальнолюдських цінностей.

• Прагнення миру та єдності народу.

• Усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров’я, прагнення бути фізично здоровою людиною.

47

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №3. Самостійні та службові частини мови, вигук (оглядово).

МОВНА ЛІНІЯ

  Розпізнавання, виписування та групування іменників за певними ознаками (конкретних, абстрактних, збірних тощо).

  Визначення роду, числа, відмінка, відміни, групи іменників.

  Визначення в реченні синтаксичної ролі іменника.

  Розбір іменника як частини мови.

  Лінгвістичне мінідослідження (наприклад, «Іменник означає не тільки предмет»).

  Створення «хмари слів» до певної групи іменників чи підтеми.

  Доповнення речень іменниками в правильній граматичній формі.

  Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників.

  Робота зі словником.

  Ігри зі словами (вікторини, конкурси).

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

  Аналізування, оцінювання, інтерпретація тексту.

  Читання тексту з власними назвами.

  Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

  Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки.

  Складання речень з опорними словами та певного змісту.

  Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням певних морфологічних засобів та обґрунтуванням свого вибору).

  Складання тексту з використанням топонімів.

  Проведення флешмобу «Я хочу побувати в…» (публікація в соцмережах фото місцевості та підпису до нього з власною назвою).

  Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо).

  Складання допису до вебсайту про подію із життя класу з використанням географічних назв чи прізвищ. Аналіз цього допису.

  Складання плейлиста чи добірки пісень, у текстах яких є власні назви (незмінювані іменники, іменники у кличному відмінку тощо).

  Складання алгоритму (наприклад, визначення відміни іменників чи роду незмінюваних іменників).

  Створення та розв’язування кроссенсів (за вивченим матеріалом).

  Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнти рами.

Учень / учениця:

   вибірково переказує зміст почутого повідомлення

   визначає основну мету почутого

   розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них

   розрізняє тексти різних стилів і типів

   переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання

   створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

   складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами

   знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень

   пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил

   добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення

   створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах

   висловлюється у захищеному цифровому середовищі щодо проблем, пов’язаних із власним життєвим досвідом, зокрема навчанням, читацькою практикою

   демонструє здатність до конструктивної взаємодії у процесі редагування

   виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (словосполучення, слова, форми слів)

   творчо використовує морфологічні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір

Опрац. §28, впр.274 (І), вивч. культуру мовлення (с.115).

 

48

1

 

Іменник як частина мови. Іменники конкретні й абстрактні, загальні і власні, назви істот і неістот (повторення і поглиблення). Збірні іменники.

Опрац. §29, впр.283 (І-ІІ, ІІІ*).

 

49

1

 

Велика буква та лапки у власних назвах.

Опрац. §30, впр.296 (І, ІІ*).

 

50

1

 

Тренувальні вправи.

Опрац. §31, впр.305 (І, ІІ*).

 

51

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Диктант за І семестр.

Повт. §§29-31, впр.306.

 

52

1

 

Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду.

Опрац. §32, впр.318 (І, ІІ*), вивч. культуру мовлення (с.133).

 

53

1

 

Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.

Опрац. §33, впр.330.

 

54

1

 

РМ №9. Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо).

Повт. §33, впр.331 (І, ІІ*).

КД (контр. діалог)

55

1

 

Число іменників (повторення). Іменники, що  мають форми тільки  однини або тільки  множини.

Опрац. §34, впр.343 (І, ІІ*), вивч. культуру мовлення (с.141).

 

56

1

 

Відмінки іменників (повторення). Поділ іменників на відміни та групи.

Опрац. §35-36, впр.358, 359*.

 

57

1

 

РМ №10. Будова опису приміщення. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення.

Опрац. с.322-326, завершити роботу над переказом.

 

58

1

 

РМ №11. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення.

Повторити

 

59

1

 

Тренувальні вправи.

Повт. §28-36, впр.362 (підгот. до ДР).

 

60

1

 

Діагностична (контрольна) робота №4. Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників (тестові завдання).

Впр.342 (І, ІІ*).

 

61

1

 

Урок творчості. Створення постерів, фотоколажів, малюнків, хмар слів, коміксів, відеороликів, аудіозаписів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки визначення роду іменників чи вживання великої букви у власних назвах. 

Повт. §§5-36, скл. 4 тести, підготув. до семестр. контролю знань.

 

62

1

 

Семестровий контроль. Лексикологія та фразеологія. Словотвір та орфографія. Іменник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми).

Запитати текст (5-6 речень) з вивченими орфограмами.

 

63

1

 

Аналіз діагностичної та семестрової (контрольної) роботи.

Скласти одне творче завдання до будь-якої теми, вивч. впродовж І сем.

 

64

1

 

Підсумковий урок.

Повт. правила переносу слів.

 

 

Перевірено. Заступник директора з НВР    _________________________ /__________________ /

ІІ СЕМЕСТР

№ за/п

К-ть год

Дата

Зміст навчального предмета

 

Мовна лінія

Вид навчальної діяльності

 

Мовленнєва лінія

Очікувані

результати навчання

Домашнє завдання, повторення

Пр-им.

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ

Відмінювання та правопис іменників

Ціннісні орієнтири

• Повага до особистості. Почуття честі, гідності.

• Розуміння явищ природи, знання народних прикмет.

• Здатність до конструктивної взаємодії дітей між собою та з дорослими.

• Готовність працювати над собою і своїми моральними якостями.

• Усвідомлення себе членом колективу.

• Усвідомлення своєї відповідальності за домашніх улюбленців.

65

1

 

Відмінювання іменників І відміни.

МОВНА ЛІНІЯ

  Розпізнавання, виписування та групування іменників за певними ознаками.

  Визначення відмінка, відміни, групи іменників.

  Розбір іменника як частини мови.

  Розбір іменників за будовою.

  Утворення граматичних форм іменників.

  Утворення складних іменників.

  Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

  Добирання прикладів іменників з тією самою орфограмою.

  Складання словникових диктантів для взаємоперевірки.

  Лінгвістичне мінідослідження.

  Створення «хмари слів» до певної групи іменників чи підтеми.

  Доповнення речень іменниками в правильній граматичній формі.

  Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників.

  Робота зі словником.

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

  Аналізування, оцінювання тексту.

  Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

  Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки.

  Складання речень з опорними словами та певного змісту.

  Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням певних морфологічних засобів та обґрунтуванням свого вибору).

  Складання висловлень з іменниками певної групи (наприклад, іменниками ІV відміни лисеня, лелеченя, левеня; назвами міст у формі множини).

  Складання висловлення на основі інформації, поданої в різні способи (словесної, графічної тощо).

  Створення та розв’язування кроссенсів (за вивченим матеріалом).

  Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

  Виконання проєкту (наприклад, мініжурнал «Іменник»). Колективне вдосконалення написаного, виправлення помилок.

Учень / учениця:

  добирає стиль мовлення відповідно до мети, потреб і умов спілкування

  виокремлює в тексті мікротеми

  поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів

  розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них

  висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо

  складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами

  пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил

  добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення

  визначає способи виправлення помилок у власному мовленні

  вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

  творчо використовує морфологічні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір

  урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами

Опрац. §37, впр.372 (І, ІІ*).

 

66

1

 

Відмінювання іменників ІІ відміни.

Опрац. §38, впр.384 (І, ІІ*).

 

67

1

 

Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників чоловічого  роду ІІ відміни.

Опрац. §39, впр.398 (І, ІІ*).

 

68

1

 

РМ №12. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі.

Опрац. с.326-327, впр.2.

 

69

1

 

Відмінювання іменників ІІІ  та ІV відмін.

Опрац. §40-41, впр.416 (І-ІІ).

 

70

1

 

Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку (узагальнення; практично).

Опрац. §42,  впр.421, 422*

 

71

1

 

Урок культури мовлення. Уживання звертань, виражених іменниками в кличному відмінку; вибір форми звертання; антисуржик; пароніми тощо.

Повт. §42, впр.425 (І-ІІ).

КУП (контр. усний твір)

72

1

 

Відмінювання іменників, що  мають  форму тільки множини.

Опрац. §43, впр.434 (І, ІІ*).

 

73

1

 

Написання й відмінювання імен по батькові, прізвищ.

Опрац. §44, впр.445 (І-ІІ).

 

74

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Сприймання письмових текстів / читання мовчки (тестування, відкриті завдання).

Напис. есе «Як я розумію поняття честі, гідності».

 

75

1

 

Букви е, и, і  в суфіксах -ив(о), -ев(о); -ечок, -ечк-, -ичок, -ичк-;  -інн(я), -енн(я), -инн(я), -ен(я).

Опрац. §45, впр.455 (І-ІІ).

 

76

1

 

Написання не з  іменниками.

Опрац. §46, впр.465 (І-ІІ).

 

77

1

 

Тренувальні вправи. Есе на тему стосунків між однолітками.

Повт. §46, впр.462, повт. написання складних слів.

 

78

1

 

Правопис складних  іменників (повторення й поглиблення).

Опрац. §47, впр.474 (І-ІІ).

 

79

1

 

Навчальний диктант.

Повт. §§37-47, скл. 4 тести.

 

80

1

 

Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. Створення мініжурналу «Іменник».

Опрац. §48, завершити роботу над проєктом, підгот. до ДР.

 

81

1

 

Діагностична (контрольна) робота №5. Відмінювання та правопис іменників (тестові завдання).

Опрац. с.190-191, підготув. цікавинку про іменник.

 

82

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №5.

Нетрадиційний урок. Вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо.

Повт. грамат. ознаки прикметника.

 

 МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ

Прикметник

Ціннісні орієнтири

• Почуття поваги до рідного краю, народу. Плекання українських національних цінностей.

• Збереження та примноження родинних цінностей, забезпечення єдності поколінь.

• Сформованість естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті та мистецтві.

• Почуття відповідальності, вимогливості до себе, дисциплінованості, старанності, наполегливості.

• Співпереживання, взаємоповага і взаємодопомога.

• Усвідомлення необхідності фінансової грамотності, важливості раціонального використання коштів.

83

1

 

Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Повні й короткі форми  прикметників.

МОВНА ЛІНІЯ

   Розпізнавання, виписування та групування прикметників за певними ознаками.

   Обґрунтування належності прикметників до груп за значенням.

   Визначення в реченні синтаксичної ролі прикметника.

   Розбір прикметника як частини мови.

   Розбір прикметників за будовою.

   Визначення способу творення прикметників.

   Складання словникових диктантів з правопису прикметників.

   Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

   Лінгвістичне мінідослідження.

   Створення синонімічних рядів прикметників.

   Творення прикметників різними способами, зокрема творення присвійних і складних прикметників.

   Творення ступенів порівняння прикметників.

   Створення «хмари слів-прикметників» на означення якогось іменника (пори року, куточка природи).

   Створення постерів, слайдів, відеороликів («Прикметникові наголоси», «н і нн у прикметниках»).

   Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням прикметників.

   Доповнення речень прикметниками в правильній граматичній формі.

   Робота зі словником.

   Ігри зі словами (вікторини, конкурси).

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

   Аналізування, інтерпретація тексту.

   Аудіювання текстів з прикметниками вищого і найвищого ступенів порівняння.

   Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

   Складання речень із прикметниками за картиною.

   Редагування речень, у яких допущено граматичні та лексичні помилки (з коментуванням і без).

   Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням певних морфологічних засобів та обґрунтуванням свого вибору).

   Поширення речень прикметниками-епітетами.

   Написання творів-описів з використанням прикметників-епітетів (з обґрунтуванням свого вибору).

   Складання лінгвістичного есе (наприклад, «Прикметник – творча частина мови», «Як з’явилося моє прізвище?»).

   Складання тексту реклами з використанням прикметників різних ступенів порівняння.

   Складання і розігрування діалогів з використанням прикметників певної тематичної групи («Кольорова Україна», «Мої улюблені книги»).

   Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

   Виконання проєкту (наприклад, створення мультимедійної презентації «Як розпоряджатися власними грошима» з використанням прикметників різних ступенів порівняння, складних і присвійних прикметників).

Учень / учениця:

   унаочнює та візуалізує почуте повідомлення, використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації

   аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом

   розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них

   розрізняє тексти різних стилів і типів

   проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті

   переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання

   створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

   складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами

   добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення

   створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах

   знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень

   пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил

   аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу

   вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

   творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір

Опрац. §49, 52, впр.485 (І-ІІ, ІІІ*).

 

84

1

 

Групи  прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід  прикметників з однієї  групи  в іншу.

Опрац. §50, впр.498 (І-ІІ).

 

85

1

 

Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.

Опрац. §51, впр.503.

 

86

1

 

Урок культури мовлення. Уживання ступенів порівняння якісних прикметників, плеоназм.

Повт. §51,  впр.517 (п), вивч. матер. з культ. мовл. (с.210).

 

87

1

 

Відмінювання прикметників. Прикметники  твердої  і м’якої  груп.

Опрац. §53, впр.526 (І, ІІ, ІІІ*).

 

88

1

 

РМ №13. Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису). Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

Опрац. с.327-330, впр.3, завд.5 (с.330)

 

89

1

 

Творення прикметників; перехід  прикметників в іменники (практично). Особливості творення присвійних прикметників.

Опрац. §54 (с.215-217), впр.532 (І-ІІ, ІІІ*)

 

90

1

 

РМ №14. Докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. Редагування тексту переказу.

Опрац. с.330-331, завершити роботу над переказом.

 

91

1

 

Букви  е, о, и, і  в прикметникових  суфіксах  -ев- (-єв-), -ов-, -ичн-, -ічн- (-їчн-). Написання прикметників із  суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Опрац. §54 (с.217-219), впр.537 (І-ІІ, ІІІ*).

 

92

1

 

Написання не з  прикметниками.

Опрац. §55, впр.542 (І-ІІ).

 

93

1

 

Тренувальні вправи.

Повт. §55, впр.548 (І, ІІ*).

 

94

1

 

РМ №15. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів. Редагування твору-опису.

Опрац. с.331-332, завершити роботу над твором.

 

95

1

 

Написання  н і нн у прикметниках.

Аналіз письмового твору.

Опрац. §56, впр.557 (І, ІІ*), вивч. матер. з культ. мовл. (с.227).

 

96

1

 

Написання складних  прикметників разом і з дефісом.

Опрац. §57, впр.566 (І-ІІ).

 

97

1

 

Тренувальні вправи.

Повт. §57, впр.568 (І-ІІ).

 

98

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень.

Повт. правопис префіксів пре-, при-, прі-.

 

99

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень.

Скласти одне творче завдання з теми «Прикметник».

 

100

1

 

Урок творчості. Створення постерів, фотоколажів, малюнків, хмар слів, коміксів, відеороликів, аудіозаписів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки написання прикметників.

Повт. правопис префіксів з-, с-, роз-, без-.

 

101

1

 

Написання прізвищ  прикметникової  форми.

Повт. §§49-57, скл. 4 тести.

 

102

1

 

Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту.

Опрац. §58, впр.571 (І-ІІ), підгот. до ДР.

 

103

1

 

Діагностична (контрольна) робота №6. Прикметник як частина мови (тестові завдання).

Написати есе «Що таке співпереживання, взаємоповага і взаємодопомога», викор. прикм. вищого й найвищ. ступ. порівн.

 

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ

Числівник

Ціннісні орієнтири

• Потреба дотримуватися свого слова, керуватися принципом єдності слова і діла.

• Усвідомлення взаємозалежності людини та природи. Потреба в оздоровленні довкілля.

• Усвідомлення необхідності фінансової грамотності, застосування математичних знань у реальному житті, уміння працювати із числовою інформацією. • Ощадливість, раціональне використання коштів, уміння планувати витрати.

• Прагнення поглиблювати уявлення про цілісну наукову картину світу для суспільно-технологічного розвитку.

104

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №6. Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові.

МОВНА ЛІНІЯ

   Розпізнавання, виписування та групування числівників за певними ознаками.

   Обґрунтування належності числівників до груп за значенням та будовою.

   Визначення в реченні синтаксичної ролі числівника.

   Розбір числівника як частини мови.

   Відмінювання числівників (утворення відмінкових форм).

   Записування цифр у реченнях і текстах словами (числівниками).

   Вибір відмінкової форми числівника в реченні.

   Вибір форми іменника у сполученні із числівником.

   Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

   Лінгвістичне мінідослідження.

   Виправлення помилок у написанні числівників (з коментуванням).

   Доповнення речень числівниками та іменниками в правильній граматичній формі.

   Добирання прислів’їв, приказок, фразеологізмів із числівниками.

   Створення постерів, слайдів, відеороликів («Відмінювання числівників», «Позначення часу», «Числівник + іменник»).

   Ігри зі словами, вікторини, конкурси.

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

   Виразне читання вголос науково-популярного тексту та розкладу дзвінків (руху транспорту), у яких вжито числівники; обґрунтування ролі числівників у цих текстах.

   Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

   Складання речень із числівниками (зокрема речень із використанням фразеологізмів, до складу яких входять числівники).

   Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки (з коментуванням і без).

   Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

   Проведення в онлайн-середовищі дискусії про фінансові заощадження з дотриманням засад академічної доброчесності.

   Створення тексту за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо).

   Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

   Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі. Редагування допису.

   Складання і розігрування діалог у з використанням числівників.

   Складання списку потрібних для родини на тиждень продуктів із зазначенням кількості та цін з додержанням правил узгодження числівників з іменниками.

   Розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини.

   Пошук інформації та підготовка повідомлення щодо історії числівників.

   Виписування з підручник а історії речень із датами, а з підручника географії – речень із кількісними даними (чисельність населення, розміри території тощо) та заміна цифр словами.

   Виконання проєкту (наприклад, створення мультимедійної презентації «Школа майбутнього» з елементами опису приміщення та використанням числівників для позначення кількості поверхів, класних кімнат, технічних засобів тощо).

Учень / учениця:

   розпізнає наявні в почутому повідомленні факти й судження

   формулює тему та основну думку тексту

   створює текст за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо)

   створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

   складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами

   створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах

   знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень

   пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил

   дискутує в онлайн-середовищі на знайомі теми

   порівнює позиції учасників дискусії

   толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії

   дотримується засад академічної доброчесності під час онлайн-взаємодії

   вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

Опрац. §59 (с.237-239), впр.578 (І-ІІ).

 

105

1

 

Розряди  кількісних числівників: на означення цілих чисел, дробові, збірні. Неозначені числівники.

Опрац. §60, впр.592 (І, ІІ*).

 

106

1

 

Числівники прості, складні й складені. Написання числівників: роздільне написання складених числівників; м’який знак на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках; написання разом порядкових числівників із -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний.

Опрац. §59 (с.239-241), впр.584 (І-ІІ).

 

107

1

 

РМ №16. Аудіювання медіаційного повідомлення, яке містить багато числівників, у тому числі розпізнавання в ньому фактів і суджень.

Впр.583 (с.240), повт. спрощ. в групах пригол.

 

108

1

 

Відмінювання числівників на означення цілих чисел.

Опрац. §61, впр.600 (І, ІІ*).

 

109

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Сприймання усної інформації на слух / аудіювання (тестування, відкриті завдання).

Тренувальні вправи.

Повт. §61, впр.608 (І, ІІІ*).

 

110

1

 

Відмінювання дробових і збірних числівників.

Опрац. §62, впр.617 (І-ІІ)

 

111

1

 

Відмінювання порядкових числівників.

Опрац. §63 (с.252-254), впр.624 (І, ІІ*).

 

112

1

 

Урок культури мовлення (правильне вживання числівників на позначення дат і часу, антисуржик тощо).

Опрац. §63 (с.254-257), впр.631, 632*

 

113

1

 

РМ №17. Письмова розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини.

Повт. правила вживання великої літери.

 

114

1

 

Узгодження кількісних числівників з іменниками. Використання числівників у текстах різних стилів мовлення.

Опрац. §64, впр.644 (І, ІІ*).

 

115

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Диктант за ІІ семестр.

Знайти цікавинку про числівник.

 

116

1

 

РМ №18. Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі. Редагування допису.

Повт. §§59-64, впр.648 (І-ІІ).

 

117

1

 

Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. Мультимедійна презентація «Школа майбутнього».

Опрац. §65, впр.650 (І-ІІ, ІІІ*), підгот. до ДР.

 

118

1

 

Діагностична (контрольна) робота №7. Числівник як частина мови (тестові завдання).

Впр.651 (І, ІІ*), повт. розділові знаки в складному реченні.

 

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ

Займенник

Ціннісні орієнтири

•Любов до свого народу, усвідомлення потреби в збереженні та примноженні духовного багатства народу.

• Усвідомлення цінності людини, повага людської гідності. Повага до осіб, які гідно реалізовують громадянські права та обов’язки. Розуміння своїх прав і обов’язків.

• Потреба поводитися ввічливо, культурно, дотримуватись етикетних норм.

• Усвідомлення необхідності дотримання правил безпечного спілкування, обміну інформацією в соціальних мережах.

• Уміння відмовлятися від пропозицій, які загрожують життю і здоров’ю.

• Розуміння явищ природи, знання народних прикмет.

119

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №7. Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників.

МОВНА ЛІНІЯ

   Розпізнавання, виписування та групування займенників за певними ознаками.

   Визначення в реченні синтаксичної ролі займенника.

   Розбір займенника як частини мови.

   Відмінювання займенників.

   Вибір форми займенника в реченні.

   Лінгвістичне мінідослідження (наприклад, «Чому Я – займенник?»).

   Перебудова речень (заміна питальних займенників відносними).

   Утворення заперечних і неозначених займенників.

   Добирання фразеологізмів (прислів’їв, приказок) із займенниками.

   Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

   Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним уживанням займенників.

   Ігри зі словами, вікторини, конкурси.

 

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

   Аудіювання і читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах.

   Аналізування, інтерпретація тексту.

   Складання запитань та відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

   Складання речень із визначеними займенниками та певного змісту.

   Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні займенників (з коментуванням).

   Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

   Складання письмових мінівисловлень (реплік), які містять відмову від пропозиції, що загрожує життю або здоров’ю людини, з використанням заперечних займенників.

   Складання листівки на паперових або електронних носіях із запрошенням на урочисту подію (день відкриття школи, ювілей першої вчительки) з використанням займенників, що належать до різних розрядів.

   Складання висловлення з використанням займенників для зв’язку речень.

   Складання діалогів - розпитувань у сімейному колі на побутові теми з використанням питальних і відносних займенників (наприклад: «Як минув день», «Як провести вихідний»).

   Складання діалогу з використанням займенника ви у ввічливому значенні та слів мовленнєвого етикету.

   Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

   Передавання тексту графічно (схема, таблиця тощо).

   Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

   Виконання проєкту.

Учень / учениця:

   вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення

   знаходить у тексті відому і нову інформацію

   висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо

   представляє текстову інформацію, використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту

   записує власні міркування або інформацію з інших джерел

   створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

   складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами

   знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень

   пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил

   добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення

   виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (речення, слово, форми слова)

   вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

Опрац. §66, впр.661 (І, ІІ*).

 

120

1

 

РМ №19. Аудіювання і читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах (практично).

Опрац. с.319-322, впр.659 (І, ІІ*).

 

121

1

 

Особові та зворотний займенники. Приставний н у формах особових займенників. Уживання займенника ви у ввічливому значенні для звертання до однієї особи.

Опрац. §67, впр.671 (І-ІІ, ІІІ*).

 

122

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи.

Повт. розд. знаки при однорідних членах реч.

 

123

1

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи.

Впр. 670 (ІІ).

 

124

1

 

Питальні й відносні займенники.

Опрац. §68, впр.678 (І, ІІ*).

 

125

1

 

РМ №20. Складання діалогів-розпитувань у сімейному колі на побутові теми з використанням питальних і відносних займенників (наприклад: «Як минув день», «Як провести вихідний»).

Впр.677 (І-ІІІ), повт. розд. знаки при звертаннях і вставних словах.

 

126

1

 

Заперечні й неозначені займенники. Правопис заперечних займенників. Написання разом і з дефісом неозначених займенників.

Опрац. §69, впр.685 (І-ІІ).

 

127

1

 

Тренувальні вправи. Використання займенників для зв’язку речень у тексті (практично).

Повт. §66-69, впр.691 (І-ІІ, ІІІ*).

 

128

1

 

РМ №21. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів. Редагування твору.

Завершити роботу на чернетці.

 

129

1

 

РМ №22. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів.

Повт. розд. знаки при прямій мові.

 

130

1

 

Присвійні займенники. Наголошування займенників мій, твій, свій у непрямих відмінках (практично).

Аналіз письмового твору.

Опрац. §70, впр.700 (І, ІІ*).

 

131

1

 

Вказівні й означальні займенники. Наголошування займенників той, цей, весь у непрямих відмінках (практично).

Опрац. §71, впр.709 (І, ІІ*).

 

132

1

 

Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. Укладання словничка фразеологізмів, прислів’їв, приказок із займенниками.

Опрац. §72, впр.715 (І, ІІ*), повт. §§66-71, підгот. до ДР.

 

133

1

 

Діагностична (контрольна) робота №8. Займенник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми).

Скласти діалог з використанням займенника ви у ввічливому значенні та слів мовленнєвого етикету.

 

134

1

 

Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №8.

РМ №23. Есе світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Право на повагу до гідності», «У чому полягає гідність людини», «Чому не можна принижувати людську гідність»).

Впр.716 (ІІ), скл. одне творче завдання до теми «Займенник».

 

135

1

 

Нетрадиційний урок. Вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо.

Повт. §§37-71, скл. 4 тести, підготув. до СК.

 

136

1

 

Семестровий контроль. Морфологія. Орфографія (тестування, завдання відкритої форми).

Повт. §§5-17, записати 5 фразеолог., пояснити  їхнє значення.

 

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО В 6 КЛАСІ

Ціннісні орієнтири

• Усвідомлення необхідності діяти відповідно до суспільних вимог і норм як соціальних цінностей.

• Толерантність як ознака високого духовного розвитку.

• Уміння помічати красу навколишнього світу (рідного краю).

137

1

 

Лексикологія. Фразеологія.

МОВНА ЛІНІЯ

   Розпізнавання, виписування слів указаної лексичної групи, частини мови, граматичної форми, утворених певним способом тощо.

   Тлумачення лексичного значення вжитих у реченнях (текстах) слів і фразеологізмів.

   Пояснення значення фразеологізмів (прислів’їв, приказок, крилатих висловів).

   Виділення у слові значущих частин.

   Визначення способу творення слова.

   Утворення слів вивченими способами.

   Визначення в словах змін приголосних.

   Відмінювання слів вивчених частин мови.

   Утворення граматичних форм слів вивчених частин мови.

   Доповнення речень словами в правильній граматичній формі.

   Визначення в реченні синтаксичної ролі слів певної частини мови.

   Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ

   Аналіз та оцінювання прочитаного чи прослуханого тексту.

   Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

   Зіставлення прочитаного із зображеним на ілюстрації .

   Складання речень і висловлень зі словами певної лексичної групи та фразеологізмами (з обґрунтуванням свого вибору).

   Редагування речень, у яких допущено лексичні чи граматичні помилки (з коментуванням).

   Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

   Складання текстів указаної тематики та з використанням визначених слів.

Учень / учениця:

    формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення

    обґрунтовує достовірність, повноту інформації, у разі потреби звертаючись до відповідних джерел, доречно цитуючи окремі фрагменти почутого повідомлення

    використовує потрібні вербальні та невербальні засоби для збагачення міжособистісної комунікації позитивними емоціями, створення комфортної атмосфери спілкування, спонукання співрозмовників до певних дій

    знаходить у тексті відому і нову інформацію

    піддає сумніву інформацію з тексту на підставі розрізнення фактів і суджень про факти

    формулює тему та основну думку тексту

    записує власні міркування або інформацію з інших джерел

    створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

    добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення

    виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, слово, форми слова)

    вирізняє мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

Повт. §§19-26, впр.170 (ІІ-1)

 

138

1

 

Словотвір та орфографія.

Повт. §§28-71, впр.265 (І-ІІ).

 

139

1

 

Морфологія та орфографія.

Підготув. одне творче завдання про частини мови.

 

140

1

 

Підсумковий урок.

-

 

 

КОРИСНІ ПОКЛИКАННЯ

  1. «Навчально-методична скарбниця. НУШ 5-6 класи». https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mC99CMln4MEbhW_G4v62ptgK8i0MpJAv/edit#gid=1559956736
  2. Всеукраїнська школа онлайн. https://lms.e-school.net.ua/courses/course-v1:UIED+Ukrainian-language-6th-grade+2020/course/
  3. Тренажер з української мови. https://webpen.com.ua/index.html
  4. Зміни в українському правописі за 5 хвилин. https://www.youtube.com/watch?v=SunIrw3fYUc
  5. Мова – ДНК нації. https://ukr-mova.in.ua/library/
  6. Інтерактивні вправи. https://larisaungurian.wixsite.com/0109/interactivni-vpravi
  7. Сурмай А.Д. Збірник КТР з української мови, 6 клас. https://naurok.com.ua/zbirka-kontrollnih-robit-z-ukra-nsko-movi-6-klas-39175.html
  8. Кузьмич Л.В. Збірник переказів. 5-9 класи. https://naurok.com.ua/zbirnik-perekaziv-5-9-klasi-252377.html
  9. Глазова О.П., Косян Т.В. Навчальні перекази з української мови. 6 клас. http://glazova.org.ua/wp-content/uploads/2017/01/navchalni-perekazy-6kl.pdf
  10. Горилюк О.М. Перекази для 6 класу. https://naurok.com.ua/perekazi-dlya-6-klasu-259401.html
  11. Деркач Т.І. Збірник диктантів з української мови для учнів 6 класу. https://vseosvita.ua/library/zbirnik-diktantiv-z-ukrainskoi-movi-dla-ucniv-6-klasu-361440.html
  12. Диктанти.dp.ua. Онлайн-збірник диктантів з української мови для 1-11 класів. 6 клас. http://dyktanty.dp.ua/klas/6/
  13. Міхневська А.Н. Збірник диктантів з української мови для учнів 5-11 класів із національно-патріотичної тематики. https://vseosvita.ua/library/zbirnik-diktantiv-z-ukrainskoi-movi-dla-ucniv-5-11-klasiv-iz-nacionalno-patrioticnoi-tematiki-24017.html
  14. Лапузіна О.М. Дидактичний матеріал (картки) з української мови на тему "Морфологія". 6 клас. https://naurok.com.ua/didaktichniy-material-kartki-z-ukra-nsko-movi-na-temu-morfologiya-6-klas-8666.html
  15. Король Л.Г. Ігри на уроках української мови. 6-7 класи. https://naurok.com.ua/igri-na-urokah-ukra-nsko-movi-posibnik-46903.html
  16. Здрилюк І.М. Збірка «Дидактичні ігри на уроках української мови». https://naurok.com.ua/zbirka-didaktichni-igri-na-urokah-ukra-nsko-movi-37825.html

 

    Перевірено. Заступник директора з НВР    _________________________ /__________________ /

     Українська мова        6 клас НУШ

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Манчуленко Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 серпня 2023
Переглядів
9220
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку