Українська мова 6 клас НУШ
УКРАЇНСЬКА МОВА
6 КЛАС
(140 год, 4 год на тиждень)
Програма. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795):
Підручник. Заболотний О.В., Заболотний В. В. Українська мова: підручник для 6-го класу закл. загальн. середн. освіти. – К.: «Генеза», 2023: https://pidruchnyk.com.ua/2591-ukrmova-6-klas-zabolotnyi-2023.html
РЕКОМЕНДОВАНІ ВИДИ РОБІТ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 6 КЛАСІ
Усього годин/ Години РМ |
140 / 23 |
Критерії оцінювання |
|
Семестри |
І |
ІІ |
|
Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями мовних знань і компетентностей |
4 |
4 |
|
1. Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання |
|
||
аудіювання |
1 |
1 |
Обсяг тексту / час звучання • художнього стилю – 500-600 слів / 5-6 хв • інших стилів – 400-500 слів / 4-5 хв |
2. Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння * |
|
||
діалог |
1* |
- |
7-8 реплік |
усний переказ |
1* |
- |
|
усний твір |
- |
1* |
|
3. Сприймає письмові тексти/ Читання |
|
||
читання вголос |
1* |
- |
80-120 слів за хвилину |
читання мовчки |
- |
1 |
Обсяг тексту / швидкість читання (слів за хв) • художнього стилю – 450-540 слів / 110-180 слів • інших стилів – 360-420 слів / 110-180 слів |
4. Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо |
|
||
переказ |
1 |
1 |
Обсяг тексту – 150-200 слів Обсяг творчого завдання – 0,3-0,5 сторінок |
твір/есей |
- |
1 |
1-1,5 сторінки |
диктант |
1 |
1 |
100-110 слів |
* Види діяльності, перевірка яких здійснюється індивідуально протягом семестру (на розсуд учителя); для них не виділяються окремі уроки.
**Примітка. Якщо покликання не працює, скопіюйте і вставте його в пошуковий рядок.
І СЕМЕСТР
№ за/п |
К-ть год |
Дата |
Зміст навчального предмета
|
Вид навчальної діяльності
|
Очікувані результати навчання |
Домашнє завд., повторення |
Прим. |
ВСТУП Краса та багатство української мови Ціннісні орієнтири • Усвідомлення естетичної цінності української мови, її багатства. • Необхідність вільного володіння державною мовою. • Повага до історії та культурного надбання українського народу, розуміння ментальності народу. • Усвідомлення цінності соціального спілкування. Прагнення етично взаємодіяти у віртуальному просторі. • Розпізнавання маніпулятивного спілкування та оцінювання його як небезпечного й небажаного. Необхідність протистояння маніпулятивним впливам. • Усвідомлення себе як невід’ємної частини природи. Потреба пізнавати світ. |
|||||||
1 |
|
Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста. Багатство української мови. |
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Міркування та відповіді на запитання за змістом висловлень відомих людей про значення мови в житті людини й суспільства. • Розповідь за запропонованою опорною схемою чи таблицею про багатство української мови. • Колективне «наповнення» запропонованого малюнка поетичними, мелодійними словами. • Виконання проєкту (публічний виступ про красу й багатство української мови з використанням самостійно підготовлених постерів, малюнків, слайдів тощо). • Аналізування ситуації спілкування, визначення її складників. • Читання, аудіювання текстів, що належать до різних типів мовлення. • Аналізування прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного. • Сприймання під час читання авторської оцінки інформації, прямо вираженої в тексті. • Складання висловлення за коміксом (малюнком) з урахуванням ситуації спілкування. |
Учень / учениця: • уважно слухає монологічні / діалогічні висловлювання, зважаючи на мету та умови спілкування, особливості текстів • розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення, толерантно реагує, використовуючи формули мовного етикету, етично висловлює власне ставлення до почутого • у разі потреби грамотно перепитує співрозмовника для уточнення деталей • характеризує почуте повідомлення з погляду основних правил спілкування, дотримується їх • добирає стиль мовлення відповідно до мети, потреб і умов спілкування • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними мовними нормами • створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах • розрізняє тексти різних стилів і типів • дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування • взаємодіє з іншими особами у цифровому середовищі, дбаючи про безпеку |
Опрац. с.4-8, впр.4 (І). |
|
|
2 |
1 |
|
РМ №1. Мовлення та спілкування (поглиблення вивченого; практично): види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування. |
Опрац. с.299-302, впр.3, повт. типи мовлення. |
|
||
3 |
1 |
|
РМ №2. Типи мовлення. |
Опрац. с.302-305, впр.3 (І, ІІ*). |
|
||
4 |
1 |
|
РМ №3. Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування (етикетного характеру, щодо безпеки спілкування та протистояння маніпулятивним впливам, за коміксом чи малюнком). |
Опрац. с.305-306, впр.4 |
|
||
5 |
1 |
|
Виконання проєкту (заздалегідь підготовлені групами виступи-презентації на тему «Українська мова – мова моєї країни» з використанням слайдів, постерів, музичного супроводу, віршів, ілюстрації тощо). |
Завд. на с.8, завершити роботу над поєктом, повт. головні й другорядні члени речення. |
|
||
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Синтаксис і пунктуація. Орфографія Ціннісні орієнтири • Повага до прав і свобод людини. Розуміння особистістю своїх прав, свобод, обов’язків. • Потреба дотримуватися високого рівня культури міжособистісних стосунків. • Здатність перетворювальної діяльності з внесенням елементів краси в усі сфери життя людини. • Усвідомлення краси природи як унікального явища та її значення в житті людини. • Усвідомлення негативного впливу шкідливих звичок, залежності від соціальних мереж, комп’ютерних ігор тощо. |
|||||||
6 |
1 |
|
Словосполучення і речення. Головні і другорядні члени речення. |
МОВНА ЛІНІЯ • Визначення головного і залежного слова у словосполученні, членів речення, однорідних членів речення, звертань, вставних слів (сполучень слів), простого і складного речення. • Виписування словосполучень. • Добирання синонімічних словосполучень. • Визначення пунктограм, обґрунтування вживання розділових знаків, записування правильно речень із вивченими пунктограмами. • Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з орфограмами. • Виправлення орфографічних і пунктуаційних помилок. • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням речень, різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Складання речень зі звертаннями, вставними словами (сполученнями слів), однорідними членами речення, складних речень, речень із прямою мовою. • Складання простих речень указаної тематики з використанням поданих словосполучень. • Поширення простих речень однорідними членами. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням указаних синтаксичних засобів та обґрунтуванням свого вибору). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Добирання заголовка до тексту. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Складання листа (наприклад, до осені, музики, міста) з використанням риторичних звертань та однорідних членів речення (письмово ). • Складання тексту листівки (електронного листа), що містить привітання з Днем учителя (днем народження, сімейним святом) із використанням звертань, вставних слів (сполучень слів) та однорідних членів речення. • Складання письмово діалогу-розпитування про заплановану подію (наприклад, канікули). • Виразне читання вголос та обговорення текстів (уривків) різних стилів. |
Учень / учениця: • вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення • формулює тему та основну думку тексту • розрізняє тексти різних стилів і типів • визначає актуальність і несуперечливість тексту (наприклад, чи наведена інформація є правдивою, актуальною, не містить суперечностей) на основі власного досвіду та досвіду інших осіб • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними, пунктуаційними нормами • виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст и, речення, словосполучення, слова) • вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Опрац. §1, впр.13 (І-ІІ), повт. однорідні члени реч., звертання, вставні слова. |
|
7 |
1 |
|
Однорідні члени речення, звертання, вставні слова. |
Опрац. §2, впр.26 (І, ІІІ*), повт. складне реч., пряму мову, діалог. |
|
||
8 |
1 |
|
Складне речення. Пряма мова. Діалог. |
Опрац. §3, впр.33 (І-ІІ), повт. стилі мовлення. |
|
||
9 |
1 |
|
РМ №4. Стилі мовлення (повторення). Поняття про офіційно-діловий стиль; ділові папери. |
Опрац. с.306-309, впр.4 |
|
||
10 |
1 |
|
РМ №5. Складання оголошення для розміщення на вебсайті (на шкільній дошці оголошень) про очікувану подію (екскурсію, поїздку до музею, відвідання театру та ін.). |
Опрац. с.309-310, впр.4. |
|
||
11 |
1 |
|
Основні орфограми та пунктограми (практично). |
Опрац. §4, впр.40 (І, ІІ*). |
|
||
12 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №1. Вступ. Повторення та узагальнення вивченого. Диктант із завданням. |
Скласти письм. діалог-розпитування «Як я планую провести осінні канікули».
|
|
||
ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ Групи слів за походженням та вживанням. Написання слів іншомовного походження. Фразеологізми Ціннісні орієнтири • Збереження та примноження матеріального багатства українського народу. • Почуття любові до свого рідного краю. Гордість за свій народ. • Інтерес до професійної діяльності рідних, знайомих. Прагнення мати професію, успішно діяти. • Відкритість до інновацій, готовність продукувати нові ідеї. • Повага до людей, доброзичливість, вихованість. • Цінність здорового способу життя. • Здатність протистояти виявам несправедливості, жорстокості. Неприйняття агресії. |
|||||||
13 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №1. Групи слів за походженням: власне українські слова та слова іншомовного походження (запозичені). Лексичні помилки (практично). |
МОВНА ЛІНІЯ • Тлумачення лексичного значення слова. • Добирання українських відповідників до слів іншомовного походження. • Добирання відповідників до діалектних слів. • Розпізнавання в тексті чи реченні (виписування з них) власне українських слів, архаїзмів та історизмів, діалектних слів, професійних слів і термінів. • Обґрунтування вживання в певних стилях застарілих і діалектних слів, стилістично забарвлених слів. • Розподіляння слів на лексичні групи та за орфограмами. • Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Читання вголос слів іншомовного походження (із вивченими в цьому розділі орфограмами) з дотриманням орфоепічних норм. • Укладання словника (назв старовинних речей, діалектних слів, популярних у шкільному житті неологізмів та ін.). • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням слів. • Лінгвістичне мінідослідження (уживання слів у різних стилях, особливості діалектних слів тощо). • Пояснення значення фразеологізмів (прислів’їв, приказок, крилатих висловів). • Укладання словника фразеологізмів на позначення певних якостей, ознак чи явищ (або фразеологізмів, що містять певні слова). • Лінгвістичний експеримент (заміна фразеологізмів словами). • Добирання фразеологізмів (прислів’їв, приказок) певної тематики. • Добирання фразеологічних синонімів й антонімів. • Зіставлення фразеологізмів з ілюстраціями. • З’ясування походження фразеологізмів. • Визначення синтаксичної ролі фразеологізмів. • Увідповіднення слів і фразеологізмів; частин прислів’їв. • Робота зі словниками та іншими джерелами інформації. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації. • Лінгвістичні ігри, вікторини.
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аудіювання та читання текстів різних стилів, які містять застарілі, діалектні, професійні, стилістично забарвлені слова чи фразеологізми. • Порівнювання текстів щодо наявності в них слів іншомовного походження, застарілих, професійних слів, термінів, стилістично забарвлених слів, фразеологізмів. • Складання речень і висловлень зі словами певної лексичної групи та фразеологізмами (з обґрунтуванням свого вибору) . • Редагування речень і текстів, у яких допущено лексичні помилки (з коментуванням) . • Складання діалогу в офіційно-діловому стилі з використанням стилістично забарвленої лексики. • Створення висловлення з використанням професійних слів, неологізмів (наприклад, про професію батьків чи інших рідних; про свою майбутню професію (мрія); про тих, хто будує кораблі чи вирощує пшеницю). • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією, з використанням слів певної лексичної групи (наприклад, театральної лексики іншомовного походження). • Складання розповіді про походження певного фразеологізму. • Зіставлення наведеної в тексті інформації (наприклад, риси вдачі людини) з прислів’ями та приказками. • Описування ситуації, у якій може бути доречним певний крилатий вислів. • Складання мінірозповіді з використанням прислів’я чи приказки. • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Створення відеопам’яток щодо написання слів іншомовного походження. • Укладання добірки віршів, пісень чи фрагментів із мультфільмів (фільмів, відеокліпів, реклами), які містять діалектні слова (неологізми, архаїзми тощо). • Проведення флешмобу «Фразеологізми в повсякденному житті» (фото чи відео). • Виконання проєкту (наприклад, створення реклами фразеологізмів; відеоролику про нові слова). |
Учень / учениця: • вказує на окремі особливості, що сприяють або заважають ефективній комунікації в конкретній ситуації спілкування • наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи типові мовленнєві конструкції, доречні цитати з тексту для увиразнення власних поглядів, ідей, переконань • читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання • виокремлює в тексті мікротеми • розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них • розрізняє тексти різних стилів і типів • використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації • переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання • записує власні міркування або інформацію з інших джерел • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними, стилістичними нормами • добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення • знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові і мовному оформленні власних висловлень • коригує текст на основі проведеного аналізу • аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу • виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, слово) • вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть • порівнює тексти щодо наявності в них певних мовних засобів (застарілих, професійних слів, фразеологізмів тощо) • творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір • урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
Опрац. §5, впр.52 (І-ІІІ), 53 (І)*. |
|
14 |
1 |
|
Букви и, і в словах іншомовного походження. |
Опрац. §6, впр.63 (І, ІІ*). |
|
||
15 |
1 |
|
Подвоєні букви в словах іншомовного походження. |
Опрац. §7, впр.74 (І, ІІ*), повт. правила вживання апострофа. |
|
||
16 |
1 |
|
Апостроф у словах іншомовного походження. |
Опрац. §8, впр.82, повт. правила вживання Ь. |
|
||
17 |
1 |
|
М’який знак у словах іншомовного походження. |
Опрац. §9, впр.90 (І-ІІ), повт. ознаки тексту. |
|
||
18 |
1 |
|
РМ №6. Текст, його основні ознаки, особливості будови (повторення). Складний план тексту. |
Опрац. с.311-313, впр.2 (с.315), скласти складний план тексту. |
|
||
19 |
1 |
|
Активна та пасивна лексика: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми. |
Опрац. §10, впр.101 (І, ІІІ*) |
|
||
20 |
1 |
|
Загальновживані слова. Професійні слова й терміни. |
Опрац. §11, впр.110 або 111*. |
|
||
21 |
1 |
|
РМ №7. Будова елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
Опрац. с.313-317, впр.4 (с.316). |
|
||
22 |
1 |
|
Діалектні та просторічні слова. Лексичні помилки (практично). |
Опрац. §12, впр.121 (І, ІІ*). |
|
||
23 |
1 |
|
Стилістично забарвлені слова. Лексичні помилки (практично). |
Опрац. §13, впр.131 (І-ІІ), вивч. культ. мовл. (с.54). |
КЧВ (контр. чит. вголос) |
||
24 |
1 |
|
РМ №8. Написання твору-роздуму про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі з використанням фразеологізмів (орієнтовні теми: «Чому треба берегти природу», «Який вчинок можна вважати героїчним»). |
Опрац. с.317-319, завершити роботу над твором. |
|
||
25 |
1 |
|
Урок культури мовлення. Вживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, розрізнення паронімів. Аналіз письмового твору-роздуму. |
Опрац. §14, впр.136, вивч. культуру мовлення (с.56). |
|
||
26 |
1 |
|
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. |
Опрац. §15, впр.150 (І-ІІ). |
|
||
27 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Сприймання усної інформації на слух / аудіювання (тестування, відкриті завдання). Тренувальні вправи. |
Повт. §15, 145 (І, ІІ*), вивч. культ. мовл. (с.62). |
|
||
28 |
1 |
|
Джерела українських фразеологізмів |
Опрац. §16, впр.156 (І, ІІ) або 157* |
|
||
29 |
1 |
|
Прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів. |
Опрац. §17, впр.168. |
|
||
30 |
1 |
|
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо). |
Повтор. §17, впр.169. |
|
||
31 |
1 |
|
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту (розігрування підготовлених заздалегідь рекламних роликів на тему «Нові слова» або «Перлини фразеології»). |
Опрац. §18, впр. 172, повт. §§5-17 (підгот. до ДР). |
|
||
32 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №2. Лексикологія. Фразеологія (тестові завдання). |
Опрац. §18, впр.174 або 175*. |
|
||
СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ Ціннісні орієнтири • Повага до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій. • Оцінювання позитивно вчинків і поведінки людей, які захищають свою країну, морально й матеріально підтримують інших, допомагають їм у біді. • Усвідомлення важливості різних професій та праці в житті суспільства. • Бережливе ставлення до природи. Усвідомлення взаємозв’язку власного здоров’я зі станом екології. • Готовність робити добрі справи, діяти правильно в ситуації вибору. |
|||||||
33 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №2. Змінювання і творення слів. Похідні і непохідні слова. |
МОВНА ЛІНІЯ • Розбір слова за будовою. • Визначення способу творення слова. • Складання словотвірних ланцюжків. • Словотвірний розбір слова. • Розпізнавання, виписування, групування похідних і непохідних слів, форм слів, слів за способами творення, особливостями написання (разом чи з дефісом). • Лінгвістичне мінідослідження (особливості похідних слів, різноманітність способів словотворення, зміни приголосних під час творення слів тощо). • Утворення слів вивченими способами, зокрема складних слів за допомогою сполучного голосного й без нього. • Утворення суфіксальним способом назв осіб за професією чи видом діяльності. • Утворення прикметників від назв населених пунктів, річок, озер за допомогою суфікса -ськ- (дрогобицький, паризький та ін.). • Утворення назв галузей господарства чи ремесел за допомогою суфікса -ств- (бджільництво, садівництво та ін.). • Пояснення утворення і написання назв пам’яток архітектури чи природи (наприклад: Збаразький замок, Урицькі скелі). • Заміна в реченнях назв (сполучень слів) абревіатурами. • Визначення в словах змін приголосних. • Визначення в словах орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Складання словникових диктантів для взаємоперевірки. • Розгадування і складання ребусів, основою яких є малюнок – корінь слова.
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Читання текстів зі складними словами та словами, у яких відбулася зміна звуків під час словотворення. • Складання речень з однозвучними словами різних частин мови (наприклад: черговий (ім.) і черговий (прикм.)). • Виписування складних слів з тексту та переказування тексту за цими словами. • Створення допису до шкільного вебсайту про українських меценатів з використанням складних слів (наприклад: добродій, милосердя, життєпис, благодійність). • Створення розповіді про віртуальну мандрівку Україною з використанням іменників, утворених від прикметників. • Створення мультимедійної презентації (мінісценарію мультфільму) про пригоди сучасних школярів у Запорізькій Січі (середньовічному Києві, казковій країні та ін.) з використанням прикметників із суфіксами - ськ -, -цьк -, -зьк - (наприклад: козацький, запорізький, молодецький та ін.). • Створення слайдів, (відеоролику) про мандрівку Україною з використанням підписів – іменників, утворених за допомогою суфікса -ин - (Полтавщина, Вінниччина та ін.), або власних назв зі зміною звуків (Збаразький замок та ін.). • Написання мінітвору за початковим реченням «Люди різних професій не можуть обійтися одне без одного». • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією, з використанням складних слів. • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Виконання проєкту (наприклад, укладання словотвірного словника назв осіб чоловічої та жіночої статі за професією, посадою, званням, видом діяльності). |
Учень / учениця:
|
Опрац. §19, впр.184 (І, ІІ*). |
|
34 |
1 |
|
Основні способи словотворення. |
Опрац. §20, впр.194 (І-ІІ), вивч. культуру мовлення на с.81. |
|
||
35 |
1 |
|
Тренувальні вправи. |
Опрац. §20, впр.200 (І-ІІ, ІІІ*). |
КУП (контр. усний переказ) |
||
36 |
1 |
|
Зміни приголосних під час утворення прикметників та іменників за допомогою суфіксів -ськ-, -ств-. |
Опрац. §21, впр.211 (І-ІІІ). |
|
||
37 |
1 |
|
Зміни приголосних під час утворення іменників за допомогою суфікса -ин- від прикметників на -ський, -цький. |
Опрац. §22, впр.216 (І, ІІ*) |
|
||
38 |
1 |
|
Урок культури мовлення (виразне читання текстів, правильна вимова сполучень звуків, антисуржик тощо). |
Повт. §22, впр.219. |
|
||
39 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
Повт. правила подвоєння букв. |
|
||
40 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
Повт. §21, впр.208 (І, ІІ*). |
|
||
41 |
1 |
|
Складні слова. Сполучні голосні [о], [е] в складних словах. Складноскорочені слова як різновид складних. |
Опрац. §23, впр.226 (І-ІІ). |
|
||
42 |
1 |
|
Правопис складних слів разом і з дефісом. |
Опрац. §24, впр.236 (І, ІІ*). |
|
||
43 |
1 |
|
Тренувальні вправи. |
Опрац. §25, впр.246 (І, ІІ*). |
|
||
44 |
1 |
|
Написання слів з пів. |
Опрац. §26, впр.253 (І-ІІ, ІІІ*). |
|
||
45 |
1 |
|
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. |
Опрац. §27, впр.265 (І-ІІ), повт. §§19-26 (підгот. до ДР). |
|
||
46 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №3. Словотвір. Орфографія (тестові завдання). |
Впр.264 (с.107), повторити самостійні та службові частини мови. |
|
||
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Частини мови (оглядово). Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників Ціннісні орієнтири • Усвідомлення потреби в збереженні та примноженні духовного багатства українського народу. Повага до культурних цінностей. • Патріотизм, національна самосвідомість й ідентифікація. • Значущість інтеграції національних та загальнолюдських цінностей. • Прагнення миру та єдності народу. • Усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров’я, прагнення бути фізично здоровою людиною. |
|||||||
47 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №3. Самостійні та службові частини мови, вигук (оглядово). |
МОВНА ЛІНІЯ • Розпізнавання, виписування та групування іменників за певними ознаками (конкретних, абстрактних, збірних тощо). • Визначення роду, числа, відмінка, відміни, групи іменників. • Визначення в реченні синтаксичної ролі іменника. • Розбір іменника як частини мови. • Лінгвістичне мінідослідження (наприклад, «Іменник означає не тільки предмет»). • Створення «хмари слів» до певної групи іменників чи підтеми. • Доповнення речень іменниками в правильній граматичній формі. • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників. • Робота зі словником. • Ігри зі словами (вікторини, конкурси).
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аналізування, оцінювання, інтерпретація тексту. • Читання тексту з власними назвами. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки. • Складання речень з опорними словами та певного змісту. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням певних морфологічних засобів та обґрунтуванням свого вибору). • Складання тексту з використанням топонімів. • Проведення флешмобу «Я хочу побувати в…» (публікація в соцмережах фото місцевості та підпису до нього з власною назвою). • Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо). • Складання допису до вебсайту про подію із життя класу з використанням географічних назв чи прізвищ. Аналіз цього допису. • Складання плейлиста чи добірки пісень, у текстах яких є власні назви (незмінювані іменники, іменники у кличному відмінку тощо). • Складання алгоритму (наприклад, визначення відміни іменників чи роду незмінюваних іменників). • Створення та розв’язування кроссенсів (за вивченим матеріалом). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнти рами. |
Учень / учениця: • вибірково переказує зміст почутого повідомлення • визначає основну мету почутого • розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них • розрізняє тексти різних стилів і типів • переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами • знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень • пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил • добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення • створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах • висловлюється у захищеному цифровому середовищі щодо проблем, пов’язаних із власним життєвим досвідом, зокрема навчанням, читацькою практикою • демонструє здатність до конструктивної взаємодії у процесі редагування • виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (словосполучення, слова, форми слів) • творчо використовує морфологічні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір |
Опрац. §28, впр.274 (І), вивч. культуру мовлення (с.115). |
|
48 |
1 |
|
Іменник як частина мови. Іменники конкретні й абстрактні, загальні і власні, назви істот і неістот (повторення і поглиблення). Збірні іменники. |
Опрац. §29, впр.283 (І-ІІ, ІІІ*). |
|
||
49 |
1 |
|
Велика буква та лапки у власних назвах. |
Опрац. §30, впр.296 (І, ІІ*). |
|
||
50 |
1 |
|
Тренувальні вправи. |
Опрац. §31, впр.305 (І, ІІ*). |
|
||
51 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Диктант за І семестр. |
Повт. §§29-31, впр.306. |
|
||
52 |
1 |
|
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду. |
Опрац. §32, впр.318 (І, ІІ*), вивч. культуру мовлення (с.133). |
|
||
53 |
1 |
|
Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників. |
Опрац. §33, впр.330. |
|
||
54 |
1 |
|
РМ №9. Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо). |
Повт. §33, впр.331 (І, ІІ*). |
КД (контр. діалог) |
||
55 |
1 |
|
Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. |
Опрац. §34, впр.343 (І, ІІ*), вивч. культуру мовлення (с.141). |
|
||
56 |
1 |
|
Відмінки іменників (повторення). Поділ іменників на відміни та групи. |
Опрац. §35-36, впр.358, 359*. |
|
||
57 |
1 |
|
РМ №10. Будова опису приміщення. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. |
Опрац. с.322-326, завершити роботу над переказом. |
|
||
58 |
1 |
|
РМ №11. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. |
Повторити |
|
||
59 |
1 |
|
Тренувальні вправи. |
Повт. §28-36, впр.362 (підгот. до ДР). |
|
||
60 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №4. Іменник як частина мови. Рід, число, відмінки та відміни іменників (тестові завдання). |
Впр.342 (І, ІІ*). |
|
||
61 |
1 |
|
Урок творчості. Створення постерів, фотоколажів, малюнків, хмар слів, коміксів, відеороликів, аудіозаписів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки визначення роду іменників чи вживання великої букви у власних назвах. |
Повт. §§5-36, скл. 4 тести, підготув. до семестр. контролю знань. |
|
||
62 |
1 |
|
Семестровий контроль. Лексикологія та фразеологія. Словотвір та орфографія. Іменник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми). |
Запитати текст (5-6 речень) з вивченими орфограмами. |
|
||
63 |
1 |
|
Аналіз діагностичної та семестрової (контрольної) роботи. |
Скласти одне творче завдання до будь-якої теми, вивч. впродовж І сем. |
|
||
64 |
1 |
|
Підсумковий урок. |
Повт. правила переносу слів. |
|
Перевірено. Заступник директора з НВР _________________________ /__________________ /
ІІ СЕМЕСТР
№ за/п |
К-ть год |
Дата |
Зміст навчального предмета
Мовна лінія |
Вид навчальної діяльності
Мовленнєва лінія |
Очікувані результати навчання |
Домашнє завдання, повторення |
Пр-им. |
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Відмінювання та правопис іменників Ціннісні орієнтири • Повага до особистості. Почуття честі, гідності. • Розуміння явищ природи, знання народних прикмет. • Здатність до конструктивної взаємодії дітей між собою та з дорослими. • Готовність працювати над собою і своїми моральними якостями. • Усвідомлення себе членом колективу. • Усвідомлення своєї відповідальності за домашніх улюбленців. |
|||||||
65 |
1 |
|
Відмінювання іменників І відміни. |
МОВНА ЛІНІЯ • Розпізнавання, виписування та групування іменників за певними ознаками. • Визначення відмінка, відміни, групи іменників. • Розбір іменника як частини мови. • Розбір іменників за будовою. • Утворення граматичних форм іменників. • Утворення складних іменників. • Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Добирання прикладів іменників з тією самою орфограмою. • Складання словникових диктантів для взаємоперевірки. • Лінгвістичне мінідослідження. • Створення «хмари слів» до певної групи іменників чи підтеми. • Доповнення речень іменниками в правильній граматичній формі. • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням іменників. • Робота зі словником.
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аналізування, оцінювання тексту. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки. • Складання речень з опорними словами та певного змісту. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням певних морфологічних засобів та обґрунтуванням свого вибору). • Складання висловлень з іменниками певної групи (наприклад, іменниками ІV відміни лисеня, лелеченя, левеня; назвами міст у формі множини). • Складання висловлення на основі інформації, поданої в різні способи (словесної, графічної тощо). • Створення та розв’язування кроссенсів (за вивченим матеріалом). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Виконання проєкту (наприклад, мініжурнал «Іменник»). Колективне вдосконалення написаного, виправлення помилок. |
Учень / учениця: • добирає стиль мовлення відповідно до мети, потреб і умов спілкування • виокремлює в тексті мікротеми • поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів • розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них • висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами • пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил • добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення • визначає способи виправлення помилок у власному мовленні • вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть • творчо використовує морфологічні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір • урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
Опрац. §37, впр.372 (І, ІІ*). |
|
66 |
1 |
|
Відмінювання іменників ІІ відміни. |
Опрац. §38, впр.384 (І, ІІ*). |
|
||
67 |
1 |
|
Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників чоловічого роду ІІ відміни. |
Опрац. §39, впр.398 (І, ІІ*). |
|
||
68 |
1 |
|
РМ №12. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі. |
Опрац. с.326-327, впр.2. |
|
||
69 |
1 |
|
Відмінювання іменників ІІІ та ІV відмін. |
Опрац. §40-41, впр.416 (І-ІІ). |
|
||
70 |
1 |
|
Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку (узагальнення; практично). |
Опрац. §42, впр.421, 422* |
|
||
71 |
1 |
|
Урок культури мовлення. Уживання звертань, виражених іменниками в кличному відмінку; вибір форми звертання; антисуржик; пароніми тощо. |
Повт. §42, впр.425 (І-ІІ). |
КУП (контр. усний твір) |
||
72 |
1 |
|
Відмінювання іменників, що мають форму тільки множини. |
Опрац. §43, впр.434 (І, ІІ*). |
|
||
73 |
1 |
|
Написання й відмінювання імен по батькові, прізвищ. |
Опрац. §44, впр.445 (І-ІІ). |
|
||
74 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Сприймання письмових текстів / читання мовчки (тестування, відкриті завдання). |
Напис. есе «Як я розумію поняття честі, гідності». |
|
||
75 |
1 |
|
Букви е, и, і в суфіксах -ив(о), -ев(о); -ечок, -ечк-, -ичок, -ичк-; -інн(я), -енн(я), -инн(я), -ен(я). |
Опрац. §45, впр.455 (І-ІІ). |
|
||
76 |
1 |
|
Написання не з іменниками. |
Опрац. §46, впр.465 (І-ІІ). |
|
||
77 |
1 |
|
Тренувальні вправи. Есе на тему стосунків між однолітками. |
Повт. §46, впр.462, повт. написання складних слів. |
|
||
78 |
1 |
|
Правопис складних іменників (повторення й поглиблення). |
Опрац. §47, впр.474 (І-ІІ). |
|
||
79 |
1 |
|
Навчальний диктант. |
Повт. §§37-47, скл. 4 тести. |
|
||
80 |
1 |
|
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. Створення мініжурналу «Іменник». |
Опрац. §48, завершити роботу над проєктом, підгот. до ДР. |
|
||
81 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №5. Відмінювання та правопис іменників (тестові завдання). |
Опрац. с.190-191, підготув. цікавинку про іменник. |
|
||
82 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №5. Нетрадиційний урок. Вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо. |
Повт. грамат. ознаки прикметника. |
|
||
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Прикметник Ціннісні орієнтири • Почуття поваги до рідного краю, народу. Плекання українських національних цінностей. • Збереження та примноження родинних цінностей, забезпечення єдності поколінь. • Сформованість естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті та мистецтві. • Почуття відповідальності, вимогливості до себе, дисциплінованості, старанності, наполегливості. • Співпереживання, взаємоповага і взаємодопомога. • Усвідомлення необхідності фінансової грамотності, важливості раціонального використання коштів. |
|||||||
83 |
1 |
|
Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Повні й короткі форми прикметників. |
МОВНА ЛІНІЯ • Розпізнавання, виписування та групування прикметників за певними ознаками. • Обґрунтування належності прикметників до груп за значенням. • Визначення в реченні синтаксичної ролі прикметника. • Розбір прикметника як частини мови. • Розбір прикметників за будовою. • Визначення способу творення прикметників. • Складання словникових диктантів з правопису прикметників. • Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Лінгвістичне мінідослідження. • Створення синонімічних рядів прикметників. • Творення прикметників різними способами, зокрема творення присвійних і складних прикметників. • Творення ступенів порівняння прикметників. • Створення «хмари слів-прикметників» на означення якогось іменника (пори року, куточка природи). • Створення постерів, слайдів, відеороликів («Прикметникові наголоси», «н і нн у прикметниках»). • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням прикметників. • Доповнення речень прикметниками в правильній граматичній формі. • Робота зі словником. • Ігри зі словами (вікторини, конкурси).
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аналізування, інтерпретація тексту. • Аудіювання текстів з прикметниками вищого і найвищого ступенів порівняння. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Складання речень із прикметниками за картиною. • Редагування речень, у яких допущено граматичні та лексичні помилки (з коментуванням і без). • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією (з використанням певних морфологічних засобів та обґрунтуванням свого вибору). • Поширення речень прикметниками-епітетами. • Написання творів-описів з використанням прикметників-епітетів (з обґрунтуванням свого вибору). • Складання лінгвістичного есе (наприклад, «Прикметник – творча частина мови», «Як з’явилося моє прізвище?»). • Складання тексту реклами з використанням прикметників різних ступенів порівняння. • Складання і розігрування діалогів з використанням прикметників певної тематичної групи («Кольорова Україна», «Мої улюблені книги»). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Виконання проєкту (наприклад, створення мультимедійної презентації «Як розпоряджатися власними грошима» з використанням прикметників різних ступенів порівняння, складних і присвійних прикметників). |
Учень / учениця: • унаочнює та візуалізує почуте повідомлення, використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації • аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом • розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них • розрізняє тексти різних стилів і типів • проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті • переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами • добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення • створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах • знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень • пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил • аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу • вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть • творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір |
Опрац. §49, 52, впр.485 (І-ІІ, ІІІ*). |
|
84 |
1 |
|
Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи в іншу. |
Опрац. §50, впр.498 (І-ІІ). |
|
||
85 |
1 |
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. |
Опрац. §51, впр.503. |
|
||
86 |
1 |
|
Урок культури мовлення. Уживання ступенів порівняння якісних прикметників, плеоназм. |
Повт. §51, впр.517 (п), вивч. матер. з культ. мовл. (с.210). |
|
||
87 |
1 |
|
Відмінювання прикметників. Прикметники твердої і м’якої груп. |
Опрац. §53, впр.526 (І, ІІ, ІІІ*). |
|
||
88 |
1 |
|
РМ №13. Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису). Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. |
Опрац. с.327-330, впр.3, завд.5 (с.330) |
|
||
89 |
1 |
|
Творення прикметників; перехід прикметників в іменники (практично). Особливості творення присвійних прикметників. |
Опрац. §54 (с.215-217), впр.532 (І-ІІ, ІІІ*) |
|
||
90 |
1 |
|
РМ №14. Докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. Редагування тексту переказу. |
Опрац. с.330-331, завершити роботу над переказом. |
|
||
91 |
1 |
|
Букви е, о, и, і в прикметникових суфіксах -ев- (-єв-), -ов-, -ичн-, -ічн- (-їчн-). Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, -цьк-. |
Опрац. §54 (с.217-219), впр.537 (І-ІІ, ІІІ*). |
|
||
92 |
1 |
|
Написання не з прикметниками. |
Опрац. §55, впр.542 (І-ІІ). |
|
||
93 |
1 |
|
Тренувальні вправи. |
Повт. §55, впр.548 (І, ІІ*). |
|
||
94 |
1 |
|
РМ №15. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів. Редагування твору-опису. |
Опрац. с.331-332, завершити роботу над твором. |
|
||
95 |
1 |
|
Написання н і нн у прикметниках. Аналіз письмового твору. |
Опрац. §56, впр.557 (І, ІІ*), вивч. матер. з культ. мовл. (с.227). |
|
||
96 |
1 |
|
Написання складних прикметників разом і з дефісом. |
Опрац. §57, впр.566 (І-ІІ). |
|
||
97 |
1 |
|
Тренувальні вправи. |
Повт. §57, впр.568 (І-ІІ). |
|
||
98 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень. |
Повт. правопис префіксів пре-, при-, прі-. |
|
||
99 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень. |
Скласти одне творче завдання з теми «Прикметник». |
|
||
100 |
1 |
|
Урок творчості. Створення постерів, фотоколажів, малюнків, хмар слів, коміксів, відеороликів, аудіозаписів, виконання інтерактивних вправ тощо про складні випадки написання прикметників. |
Повт. правопис префіксів з-, с-, роз-, без-. |
|
||
101 |
1 |
|
Написання прізвищ прикметникової форми. |
Повт. §§49-57, скл. 4 тести. |
|
||
102 |
1 |
|
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. |
Опрац. §58, впр.571 (І-ІІ), підгот. до ДР. |
|
||
103 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №6. Прикметник як частина мови (тестові завдання). |
Написати есе «Що таке співпереживання, взаємоповага і взаємодопомога», викор. прикм. вищого й найвищ. ступ. порівн. |
|
||
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Числівник Ціннісні орієнтири • Потреба дотримуватися свого слова, керуватися принципом єдності слова і діла. • Усвідомлення взаємозалежності людини та природи. Потреба в оздоровленні довкілля. • Усвідомлення необхідності фінансової грамотності, застосування математичних знань у реальному житті, уміння працювати із числовою інформацією. • Ощадливість, раціональне використання коштів, уміння планувати витрати. • Прагнення поглиблювати уявлення про цілісну наукову картину світу для суспільно-технологічного розвитку. |
|||||||
104 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №6. Числівник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. |
МОВНА ЛІНІЯ • Розпізнавання, виписування та групування числівників за певними ознаками. • Обґрунтування належності числівників до груп за значенням та будовою. • Визначення в реченні синтаксичної ролі числівника. • Розбір числівника як частини мови. • Відмінювання числівників (утворення відмінкових форм). • Записування цифр у реченнях і текстах словами (числівниками). • Вибір відмінкової форми числівника в реченні. • Вибір форми іменника у сполученні із числівником. • Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Лінгвістичне мінідослідження. • Виправлення помилок у написанні числівників (з коментуванням). • Доповнення речень числівниками та іменниками в правильній граматичній формі. • Добирання прислів’їв, приказок, фразеологізмів із числівниками. • Створення постерів, слайдів, відеороликів («Відмінювання числівників», «Позначення часу», «Числівник + іменник»). • Ігри зі словами, вікторини, конкурси.
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Виразне читання вголос науково-популярного тексту та розкладу дзвінків (руху транспорту), у яких вжито числівники; обґрунтування ролі числівників у цих текстах. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Складання речень із числівниками (зокрема речень із використанням фразеологізмів, до складу яких входять числівники). • Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки (з коментуванням і без). • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Проведення в онлайн-середовищі дискусії про фінансові заощадження з дотриманням засад академічної доброчесності. • Створення тексту за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі. Редагування допису. • Складання і розігрування діалог у з використанням числівників. • Складання списку потрібних для родини на тиждень продуктів із зазначенням кількості та цін з додержанням правил узгодження числівників з іменниками. • Розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини. • Пошук інформації та підготовка повідомлення щодо історії числівників. • Виписування з підручник а історії речень із датами, а з підручника географії – речень із кількісними даними (чисельність населення, розміри території тощо) та заміна цифр словами. • Виконання проєкту (наприклад, створення мультимедійної презентації «Школа майбутнього» з елементами опису приміщення та використанням числівників для позначення кількості поверхів, класних кімнат, технічних засобів тощо). |
Учень / учениця: • розпізнає наявні в почутому повідомленні факти й судження • формулює тему та основну думку тексту • створює текст за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо) • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами • створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах • знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень • пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил • дискутує в онлайн-середовищі на знайомі теми • порівнює позиції учасників дискусії • толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії • дотримується засад академічної доброчесності під час онлайн-взаємодії • вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Опрац. §59 (с.237-239), впр.578 (І-ІІ). |
|
105 |
1 |
|
Розряди кількісних числівників: на означення цілих чисел, дробові, збірні. Неозначені числівники. |
Опрац. §60, впр.592 (І, ІІ*). |
|
||
106 |
1 |
|
Числівники прості, складні й складені. Написання числівників: роздільне написання складених числівників; м’який знак на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках; написання разом порядкових числівників із -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний. |
Опрац. §59 (с.239-241), впр.584 (І-ІІ). |
|
||
107 |
1 |
|
РМ №16. Аудіювання медіаційного повідомлення, яке містить багато числівників, у тому числі розпізнавання в ньому фактів і суджень. |
Впр.583 (с.240), повт. спрощ. в групах пригол. |
|
||
108 |
1 |
|
Відмінювання числівників на означення цілих чисел. |
Опрац. §61, впр.600 (І, ІІ*). |
|
||
109 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Сприймання усної інформації на слух / аудіювання (тестування, відкриті завдання). Тренувальні вправи. |
Повт. §61, впр.608 (І, ІІІ*). |
|
||
110 |
1 |
|
Відмінювання дробових і збірних числівників. |
Опрац. §62, впр.617 (І-ІІ) |
|
||
111 |
1 |
|
Відмінювання порядкових числівників. |
Опрац. §63 (с.252-254), впр.624 (І, ІІ*). |
|
||
112 |
1 |
|
Урок культури мовлення (правильне вживання числівників на позначення дат і часу, антисуржик тощо). |
Опрац. §63 (с.254-257), впр.631, 632* |
|
||
113 |
1 |
|
РМ №17. Письмова розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини. |
Повт. правила вживання великої літери. |
|
||
114 |
1 |
|
Узгодження кількісних числівників з іменниками. Використання числівників у текстах різних стилів мовлення. |
Опрац. §64, впр.644 (І, ІІ*). |
|
||
115 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Диктант за ІІ семестр. |
Знайти цікавинку про числівник. |
|
||
116 |
1 |
|
РМ №18. Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі. Редагування допису. |
Повт. §§59-64, впр.648 (І-ІІ). |
|
||
117 |
1 |
|
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. Мультимедійна презентація «Школа майбутнього». |
Опрац. §65, впр.650 (І-ІІ, ІІІ*), підгот. до ДР. |
|
||
118 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №7. Числівник як частина мови (тестові завдання). |
Впр.651 (І, ІІ*), повт. розділові знаки в складному реченні. |
|
||
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Займенник Ціннісні орієнтири •Любов до свого народу, усвідомлення потреби в збереженні та примноженні духовного багатства народу. • Усвідомлення цінності людини, повага людської гідності. Повага до осіб, які гідно реалізовують громадянські права та обов’язки. Розуміння своїх прав і обов’язків. • Потреба поводитися ввічливо, культурно, дотримуватись етикетних норм. • Усвідомлення необхідності дотримання правил безпечного спілкування, обміну інформацією в соціальних мережах. • Уміння відмовлятися від пропозицій, які загрожують життю і здоров’ю. • Розуміння явищ природи, знання народних прикмет. |
|||||||
119 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №7. Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників. |
МОВНА ЛІНІЯ • Розпізнавання, виписування та групування займенників за певними ознаками. • Визначення в реченні синтаксичної ролі займенника. • Розбір займенника як частини мови. • Відмінювання займенників. • Вибір форми займенника в реченні. • Лінгвістичне мінідослідження (наприклад, «Чому Я – займенник?»). • Перебудова речень (заміна питальних займенників відносними). • Утворення заперечних і неозначених займенників. • Добирання фразеологізмів (прислів’їв, приказок) із займенниками. • Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним уживанням займенників. • Ігри зі словами, вікторини, конкурси.
МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аудіювання і читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах. • Аналізування, інтерпретація тексту. • Складання запитань та відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Складання речень із визначеними займенниками та певного змісту. • Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні займенників (з коментуванням). • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Складання письмових мінівисловлень (реплік), які містять відмову від пропозиції, що загрожує життю або здоров’ю людини, з використанням заперечних займенників. • Складання листівки на паперових або електронних носіях із запрошенням на урочисту подію (день відкриття школи, ювілей першої вчительки) з використанням займенників, що належать до різних розрядів. • Складання висловлення з використанням займенників для зв’язку речень. • Складання діалогів - розпитувань у сімейному колі на побутові теми з використанням питальних і відносних займенників (наприклад: «Як минув день», «Як провести вихідний»). • Складання діалогу з використанням займенника ви у ввічливому значенні та слів мовленнєвого етикету. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Передавання тексту графічно (схема, таблиця тощо). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Виконання проєкту. |
Учень / учениця: • вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення • знаходить у тексті відому і нову інформацію • висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо • представляє текстову інформацію, використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту • записує власні міркування або інформацію з інших джерел • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними, граматичними нормами • знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень • пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил • добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення • виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (речення, слово, форми слова) • вирізняє морфологічні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Опрац. §66, впр.661 (І, ІІ*). |
|
120 |
1 |
|
РМ №19. Аудіювання і читання мовчки текстів, що містять займенники; з’ясування ролі займенників у цих текстах (практично). |
Опрац. с.319-322, впр.659 (І, ІІ*). |
|
||
121 |
1 |
|
Особові та зворотний займенники. Приставний н у формах особових займенників. Уживання займенника ви у ввічливому значенні для звертання до однієї особи. |
Опрац. §67, впр.671 (І-ІІ, ІІІ*). |
|
||
122 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи. |
Повт. розд. знаки при однорідних членах реч. |
|
||
123 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи. |
Впр. 670 (ІІ). |
|
||
124 |
1 |
|
Питальні й відносні займенники. |
Опрац. §68, впр.678 (І, ІІ*). |
|
||
125 |
1 |
|
РМ №20. Складання діалогів-розпитувань у сімейному колі на побутові теми з використанням питальних і відносних займенників (наприклад: «Як минув день», «Як провести вихідний»). |
Впр.677 (І-ІІІ), повт. розд. знаки при звертаннях і вставних словах. |
|
||
126 |
1 |
|
Заперечні й неозначені займенники. Правопис заперечних займенників. Написання разом і з дефісом неозначених займенників. |
Опрац. §69, впр.685 (І-ІІ). |
|
||
127 |
1 |
|
Тренувальні вправи. Використання займенників для зв’язку речень у тексті (практично). |
Повт. §66-69, впр.691 (І-ІІ, ІІІ*). |
|
||
128 |
1 |
|
РМ №21. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів. Редагування твору. |
Завершити роботу на чернетці. |
|
||
129 |
1 |
|
РМ №22. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів. |
Повт. розд. знаки при прямій мові. |
|
||
130 |
1 |
|
Присвійні займенники. Наголошування займенників мій, твій, свій у непрямих відмінках (практично). Аналіз письмового твору. |
Опрац. §70, впр.700 (І, ІІ*). |
|
||
131 |
1 |
|
Вказівні й означальні займенники. Наголошування займенників той, цей, весь у непрямих відмінках (практично). |
Опрац. §71, впр.709 (І, ІІ*). |
|
||
132 |
1 |
|
Узагальнення вивченого з розділу. Виконання проєкту. Укладання словничка фразеологізмів, прислів’їв, приказок із займенниками. |
Опрац. §72, впр.715 (І, ІІ*), повт. §§66-71, підгот. до ДР. |
|
||
133 |
1 |
|
Діагностична (контрольна) робота №8. Займенник як частина мови (тестування, завдання відкритої форми). |
Скласти діалог з використанням займенника ви у ввічливому значенні та слів мовленнєвого етикету. |
|
||
134 |
1 |
|
Аналіз діагностичної (контрольної роботи) №8. РМ №23. Есе світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Право на повагу до гідності», «У чому полягає гідність людини», «Чому не можна принижувати людську гідність»). |
Впр.716 (ІІ), скл. одне творче завдання до теми «Займенник». |
|
||
135 |
1 |
|
Нетрадиційний урок. Вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо. |
Повт. §§37-71, скл. 4 тести, підготув. до СК. |
|
||
136 |
1 |
|
Семестровий контроль. Морфологія. Орфографія (тестування, завдання відкритої форми). |
Повт. §§5-17, записати 5 фразеолог., пояснити їхнє значення. |
|
||
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО В 6 КЛАСІ Ціннісні орієнтири • Усвідомлення необхідності діяти відповідно до суспільних вимог і норм як соціальних цінностей. • Толерантність як ознака високого духовного розвитку. • Уміння помічати красу навколишнього світу (рідного краю). |
|||||||
137 |
1 |
|
Лексикологія. Фразеологія. |
МОВНА ЛІНІЯ • Розпізнавання, виписування слів указаної лексичної групи, частини мови, граматичної форми, утворених певним способом тощо. • Тлумачення лексичного значення вжитих у реченнях (текстах) слів і фразеологізмів. • Пояснення значення фразеологізмів (прислів’їв, приказок, крилатих висловів). • Виділення у слові значущих частин. • Визначення способу творення слова. • Утворення слів вивченими способами. • Визначення в словах змін приголосних. • Відмінювання слів вивчених частин мови. • Утворення граматичних форм слів вивчених частин мови. • Доповнення речень словами в правильній граматичній формі. • Визначення в реченні синтаксичної ролі слів певної частини мови. • Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами. МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аналіз та оцінювання прочитаного чи прослуханого тексту. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Зіставлення прочитаного із зображеним на ілюстрації . • Складання речень і висловлень зі словами певної лексичної групи та фразеологізмами (з обґрунтуванням свого вибору). • Редагування речень, у яких допущено лексичні чи граматичні помилки (з коментуванням). • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Складання текстів указаної тематики та з використанням визначених слів. |
Учень / учениця: • формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутого повідомлення • обґрунтовує достовірність, повноту інформації, у разі потреби звертаючись до відповідних джерел, доречно цитуючи окремі фрагменти почутого повідомлення • використовує потрібні вербальні та невербальні засоби для збагачення міжособистісної комунікації позитивними емоціями, створення комфортної атмосфери спілкування, спонукання співрозмовників до певних дій • знаходить у тексті відому і нову інформацію • піддає сумніву інформацію з тексту на підставі розрізнення фактів і суджень про факти • формулює тему та основну думку тексту • записує власні міркування або інформацію з інших джерел • створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід • добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення • виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, слово, форми слова) • вирізняє мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Повт. §§19-26, впр.170 (ІІ-1) |
|
138 |
1 |
|
Словотвір та орфографія. |
Повт. §§28-71, впр.265 (І-ІІ). |
|
||
139 |
1 |
|
Морфологія та орфографія. |
Підготув. одне творче завдання про частини мови. |
|
||
140 |
1 |
|
Підсумковий урок. |
- |
|
КОРИСНІ ПОКЛИКАННЯ
Перевірено. Заступник директора з НВР _________________________ /__________________ /
Українська мова 6 клас НУШ