Корисні матеріали та цікаві вправи для 9 місяця НУШ.

Дев’ятий місяць НУШ покликаний не лише підсумувати набуті за рік знання, але і продемонструвати ідею – все пов’язано з усім. Невеличкі події та вчинки можуть призвести до глобальних наслідків, маленькі істоти, на кшталт комах, здатні творити великі справи, а наш добробут залежить від роботи тисяч інших, незнайомих нам людей. Аби учні побачили свій зв’язок зі світом, ми дібрали кілька вправ, що допоможуть відчути важливість найдрібніших справ.

Усе пов’язано з усім

Розкажіть дітям про таке поняття як «Ефект метелика»? Це термін, що змальовує концепцію, згідно з якою навіть незначний вплив на систему може мати великі та непередбачувані наслідки, у тому числі у зовсім іншому місці.

Уперше ефект було описано в оповіданні письменника-фантаста Рея Бредбері «І вдарив грім». У ньому люди майбутнього винайшли машину часу, і от один із героїв оповідання відправляється у мезозойську еру, але випадково сходить із безпечної стежки та наступає на метелика. Повернувшись у свій час, він розуміє, що смерть метелика призвела до того, що пост президента замість ліберала отримує диктатор.

Подібне явище було змальоване у казці братів Грім «Вошка і блошка», де опік однієї з героїнь призводить до неконтрольованого перебігу подій та, як результат, потопу. Оповідь та казка доносять до нас основну думку – у світі немає незначних деталей.

Приклади «ефекту метелика» з реального життя:

1. У 1918 році військовослужбовець Генрі Тенді під час боїв у Франції прийняв рішення помилувати німецького солдата, що через роки призвело до загибелі мільйонів громадян. Оскільки німецький солдат був поранений, Генрі не зміг спустити курок. Пізніше обличчя Тенді було розміщено на агітаційному плакаті, який через 20 років опинився у заміських апартаментах Гітлера. 

Відвідуючи резиденцію, Невіл Чемберлен поцікавився, навіщо Гітлеру плакат. На це диктатор відповів – на плакаті зображений солдат, який колись його не застрелив.

2. Бобри будують свої будиночки з гілок або ж підкопують береги річки. Це ослаблює узбережжя, течія повільно руйнує річкове ложе. Із часом берег розмивається, що призводить до зміни течії та форми русла.

Попросіть дітей спробувати спрогнозувати майбутні події. 

- Що буде якщо кинути сміття на землю? Чи здатне це підштовхнути іншу людину кинути обгортку від батончика у цьому ж місці? 
- Що буде якщо посадити дерево неподалік від школи? Що буде з цим місцем через кілька десятків років?

Норми спілкування

Люди – соціальні істоти. Тому для нас дуже важливо ще на початку розмови визначити статус співбесідника. Утім, не всі запитання варто ставити одразу, навіть якщо вам дуже цікаво. Більше про людину ви можете дізнатись у процесі спілкування, тому варто притримати коней. 

Запитайте учнів: які запитання про однокласників чи однолітків цікавлять вас перш за все? Чому?

Робота батьків? Їхній  заробіток? Чи є у вас машина? Куди ви їздили влітку?

Усе це соціально важлива інформація, пов’язана зі статусом родини. Тому не складно здогадатися, чому подібні запитання можуть бути некоректними. Чи знають діти, що у Франції вважаються небажаними запитання про: віросповідання, заробіток та політичні вподобання. У Південній Кореї важливе запитання про вік, адже відношення до вас буде повністю залежати від вашого віку. Людина, навіть якщо вона старша лише на рік, не ставиться до молодшого як до рівного. У Японії цінується чемність, тож японці намагаються уникати неприємних запитань – будь-чого, що може змусити людину почуватися незручно.

Які запитання не завжди є приємними для однокласника? Чому?

Наприклад:

- На скільки ти здав контрольну? – якщо однокласник отримав не дуже високу оцінку, йому буде неприємно відповідати.

-  Чому ти весь час мовчиш? – таке запитання здатне увігнати сором’язливу особу у ще більший сором, а в інтроверта це запитувати взагалі не варто, адже це природня сутність особи. 

Задумайтеся, навіщо ви ставите це запитання. Бажаєте допомогти? Чи може хочете отримати від однокласника виправдання, чому він відрізняється від інших? 

- Навіщо стоїш окремо на перерві? – подібно до пункту вище. Задумайтеся, з якою метою ви ставите це запитання. Інколи відсторонення особи від колективу (з будь-яких причин) може несвідомо сприйматися як агресія, а потім стати причиною булінгу.

- Чому в тебе такий дивний одяг? Виглядаєш як хлопець/дівчинка? – знову вимога виправдання та слідування суспільним нормам.

Як написати есе

Запропонуйте школярам написати есе на будь-яку тему. Бажано ту, що викличе у дітей розуміння та відгук. 

Наприклад: як змінилося моє навчання під час карантину; чи вірю я у потойбічні сили; чи існують іншопланетяни; чому я люблю котів і вважаю їх найкращими тваринами у світі? 

Тема не обов’язково має бути серйозною, головне оригінальність думок учнів.  Якщо у дітей виникла проблема з формулюванням теми, допоможіть їм. Як написати есе? Це не найпростіше завдання, але чому б не спробувати?

 

  • Вступ (як і висновки, має фокусувати увагу на проблемі. У вступі вона ставиться, у заключенні резюмується думка автора);
  • Теза, аргументи – (на цьому етапі важливе виділення абзаців, встановлення логічних зв’язків між ними);
  • Теза, аргументи;
  • Теза, аргументи;
  • Висновки.

Наприклад:

Вступ: Я вважаю, що коти – найкращі тварини у світі.

Теза: вони гарні.

Аргументи: у різних видів котів можна побачити неабияке розмаїття гарного хутра. Воно м’яке та часто має красивий візерунок. У мене його прогладжування викликає відчуття теплоти та знімає стрес.

Теза: Вони надзвичайно рухливі.

Аргументи: Гепард – найшвидша тварина у світі. Навіть маленька хатня кішка здатна розвинути швидкість до 50 кілометрів на годину.

Заключення: коти мають чимало доведених наукою та історією переваг – саме тому, для себе я вважаю їх найгарнішими тваринами.

Головна думка і тема

Чим відрізняється тема від головної думки? Тема – те про що, або кого ідеться у тексті, тоді як головна думка, це те, що автор хоче сказати своїм читачам. Потренуйте з учнями виокремлення теми і головної думки з відомих їм казок. 

Курочка ряба

Тема – спроба діда і баби розбити золоте яйце, що знесла курочка.
Головна думка – навіть щось надзвичайне, якщо не вмієш з ним поводитись, не принесе щастя.

Коза дереза

Тема – пригоди невдячної кози.
Головна думка – невдячна людина, що намагається усіх обманути рано чи пізно отримує своє.

Кобиляча голова

Тема – зла мачуха хоче звести зі світу прийомну дочку.
Головна думка – роботяща людина рано чи пізно отримує достаток і любов навколишніх.

Дитинство наших предків

Чимало процесів, що колись робились вручну сьогодні стали автоматизованими. Це робить нас залежними від технологій та людей, що забезпечують їх функціонування. Тоді як люди у минулому були більш незалежними, утім, це давалося складно.

Поставте дітям запитання:

  • Що треба було зробити, аби отримати відро молока? (Купити корову, збудувати стійло, випасати корову щодня, доглядати її, чистити стійло, запасати сіно, доїти корову)
  • Що треба було зробити аби отримати сорочку? (Розчистити ділянку землі, скопати її, посадити конопель або льону, зібрати врожай, вимочити та обробити стебла, просушити та розділити на волокна, випрясти з волокон нитку, виткати тканину, вибілити її, скроїти та зшити сорочку, вишити її)
  • Що було необхідно, аби зробити садові інструменти? (видобути руду, здобути вугілля, скласти пічку, нарубати дрова, виплавити руду, обробити метал у кузні, виготовити дерев’яні частини, поєднати металеві та дерев’яні елементи).

Звісно, другокласники не знають таких нюансів, але тим цікавіше буде почути їхні варіанти! А потім, звісно, варто розказати їм, як усе відбувається насправді, і наскільки все це складно.

Аби глибше зрозуміти процес можна переглянути відео, у якому сучасний чоловік намагається жити так, як жили наші предки та виготовляти всі інструменти без допомоги цивілізації: як зробити глиняний посуд, як виготовити інструменти.

КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ДЕВ’ЯТОГО МІСЯЦЯ НАВЧАННЯ ДРУГОГО КЛАСУ НУШ ІЗ БІБЛІОТЕКИ «НА УРОК»

Тема: Вікторина КВК: «Я і природа» 
Авторка: Костіна Ріта
Про матеріал: мета розробки – навчати учнів бути захисниками природи, охороняти й примножувати її багатства і красу; формувати уміння встановлювати взаємозв'язок між природними об'єктами; підсумувати пізнавальні інтереси учнів, сприяти вихованню в них почуття прекрасного; прищеплювати розуміння того, що люди є частиною природи і має існувати у злагоді із нею; виховувати бережливе, господарське ставлення до природи, бажання зберегти нашу рослинний та тваринний світи від згубного впливу людей. 


 

Тема: Бесіда «Мрій! Плануй! Дій!»
Авторка: Поповкіна Аліна
Про матеріал: Пропонована бесіда буде доречною для проведення її в школі дітям. План-конспект етичної бесіди ілюструє важливість для дітей осмислення впливу мрій на сьогодення та майбутнє кожної людини.


 

Тема: Проєкт «Земля – планета Вода» (природа океанів)
Авторка: Могилян Лариса Володимирівна
Про матеріал: Пропонований проєкт відповідає вимогам програми, віковим особливостям учнів. Допомагає дітям більше дізнатися про світ океанів. Саме такі уроки із запровадженням проєктних технологій, дають можливість школярам працювати творчо, креативно, захоплюють учнів більше пізнавати, подорожувати, дізнаватися щось нове, незвідане для них.

Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

 

  1. «Зміни». 1 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  2. «Способи пізнання». 2 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  3. «Територія». 3 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  4. «Спільнота». 4 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  5. «Вартість і цінність». 5 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  6. «Хочу – можу – треба». 6 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  7. «Ідеї – винаходи – відкриття». 7 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації 
  8. «Рух і час». 8 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter