8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів
Корисні матеріали та поради для навчання на тридцять четвертому тижні 2-го класу НУШ.

Останній, 34 тиждень НУШ є підсумковим для усього року. У другому класі учні покращили навички читання та навчились розв’язувати чимало життєвих завдань за допомогою математики. Аби закріпити знання ми створили комплекс вправ, що допоможуть дітям освоїти практичні навички, зробивши їх поводження з оточуючими предметами та людьми більш вдумливим та обережним.

Вправа: рівновага і вартість

Простим і наочним шляхом продемонструйте дітям процес росту цін і знецінення. Звісно, на утворення цін впливає чимало факторів, що складно продемонструвати, втім, наступний приклад допоможе другокласникам засвоїти основну ідею і причини відносної вартості предметів.

Попросіть учнів намалювати або уявити терези. На одній чаші покладено певний товар, наприклад – кава, злиток алюмінію, приправи (свого часу вони мали високу ціну через рідкість, складність доставки чи виготовлення). На іншій – попит, який можна зобразити у вигляді натовпу людей або іграшкових фігурок (якщо ви використовуєте справжні терези у візуалізації).

Уявімо, що пити вашу каву полюбляє безліч людей, утім, аби вона потрапила до них, необхідно виростити її у далекій країні та привезти додому. А шлях буде довгий і небезпечний. 

Попросіть дітей вигадати способи, яким можна збільшити кількість кави (пропозицію) на першій чаші терезів? 

  1. Більше вирощувати.
  2. Везти коротшим шляхом.
  3. Обрати (або знайти) безпечніший шлях.
  4. Перевозити більше кави за один раз.

Тепер домалюйте додаткові пакунки кави на першій чаші терезів. Що сталося? Чаша має опуститься вниз, що символізуватиме падіння ціни. Або ж ваги можуть урівноважитися – попит і пропозиція відповідають одне одному. Утім, що буде, коли прибрати частину чоловічків із другої чаші терезів? Вона стане легшою, піде угору, а от кава (якої тепер забагато) впаде вниз. 

Експериментуйте з різними товарами, попросивши дітей вигадати різні способи збільшення попиту/пропозиції, чи навпаки, його зниження (карантин; медики кажуть що кава шкідлива/корисна; дітям та літнім людям не можна пити багато кави тощо).

Знецінювання грошей

Спираючися на попередню вправу, спробуйте пояснити учням принцип знецінювання коштів. Що треба розмістити на вагах? На одну чашу покладіть монети, у якості валюти можна використовувати ту ж саму каву, тоді як на іншій, як і раніше, буде попит. 

Гроші теж можуть впасти у ціні, якщо попит на них буде менший, ніж пропозиція. Яким чином це відбувається? Якщо ви маєте банку кави, висипте з неї частину вмісту та поставте назад на терези. Що ви маєте? Так, банка кави, але вона наповнена лише наполовину. Гроші теж можуть бути «порожніми», а їхня вага залежить від «наповненості» продуктами і товарами, що виробляє країна.

Друкувати ж грощі безкінечно неможливо. Усе закінчиться тоді, коли товарів, які виробляє держава, стане менше. Поясніть дітям, що обидві чаші терезів мають бути врівноважені. Якщо ви висипали каву з банки, що необхідно зробити, аби знову врівноважити ваги? 

  1. Досипати кави
  2. Поставити поряд другу банку (теж напівпорожню). 

Тобто ваші кошти знецінились удвічі. Яким чином можна виправити ситуацію?

  1. Створювати більше товарів.
  2. Почати продавати товари ішим країнам..

Цікаво знати: Чи можна друкувати кошти і уникати знецінення? Так. Якщо на ваші гроші є великий попит. Запитайте учнів, яка валюта є найвідомішою і найпопулярнішою у світі? Звісно, це долар. Саме у цій валюті ведеться торгівля по усьому світу, тож попит на неї значно вищий ніж на гривню.

Довго чи ні?

Що таке довго чи швидко у контексті людського життя? Спробуймо поглянути на часову стрічку, що демонструє існування живих організмів на нашій планеті. Учні можуть не просто розглянути малюнок, а навіть намалювати його на власній руці, позначивши кожен важливий проміжок або подію, що допоможе краще запам’ятати та співставити часові періоди з розмірами власного тіла. 

Якщо учень витягне свою руку, то більша її частина (від передпліччя до початку пальців) буде відображати період, коли на Землі панували примітивні одноклітинні організми – еукаріоти. Лише у Кембрійський період відбувається так званий «кембрійський вибух», що супроводжується бурхливим розвитком форм життя. Період існування динозаврів займатиме трохи більше останньої фаланги пальця, а існування людства – взагалі крихітний проміжок, що здатен поміститися на кінчику вашого нігтя.

Люди з’явилися в останні 100 мільйонів років, наприкінці цього періоду. Лінія людини відокремилася від загального з мавпами стовбура не раніше 10 і не пізніше 6 млн років тому. Найдавніші сліди трудової діяльності людини датуються 2,5-2,8 млн років (знаряддя з Ефіопії).

Для порівняння, перші предки хатніх котів з’явились близько 50 мільйонів років тому (вони ж були предками собак), а справжні котячі трохи пізніше – 30 мільйонів років тому.

  • Перші риби – 500 мільйонів років тому.
  • Перші земноводні – 350 млн.
  • Перші рептилії – 300 млн.
  • Перші ссавці – 200 млн.
  • Сучасний вигляд люди отримали 500 тисяч років тому.
  • 25 тисяч років тому вимерли неандертальці.

Ділимо текст на абзаци

Усі речення у межах абзацу мають виражати одну й ту саму думку та випливати одне з одного. Автор має розбивати довгі абзаци, що поєднують кілька думок, на частини. При цьому варто бути обережними та не заплутати читача.

Чи існує ідеальна довжина абзацу? Чи існують абзаци з одного речення? А з одного слова, якщо те виражає закінчену думку? Розглянемо приклад.

«Новий гравець вийшов на поле. Команда сподівалася, що це виправить їхнє сумне становище. Утім, через десять хвилин він упустив м’яча і гравці опинилися на межі ганебної поразки. Здавалось, надії нема. Майже весь час сплив.

Майже.»

Мета створення абзацу:

  1. Автор може використати короткий абзац, особливо після довгого, аби підвести читача до раптової драматичної зупинки.
  2. Структурувати думки і текст.
  3. Зробити перерву. Автор ніби говорить: «Ви все зрозуміли? Якщо так, то я переходжу до наступної думки».
  4. Розвантажити текст, спростити його сприйняття.

Наступний уривок у авторському варіанті не має жодної розбивки. Попросіть дітей прочитати його та подумати – як можна розділити текст на абзаци? А потім запитайте, чому вони зробили саме таку розбивку, у чому була їхня ціль?

«Улітку вечори довгі. Ще було видно. Раптом Том увірвав свій свист. Перед ним стояв чужий, незнайомий хлопець, трохи вищий за нього самого. Нова особа будь-якого віку і статі завжди викликала цікавість жителів маленького містечка Санкт-Петербургу. До того ж хлопець був чепурно одягнений, — чепурно одягнений у будень! Це було просто дивовижно! Гарний капелюх, акуратно застебнута синя суконна куртка, нова і чиста, і такі самі штани! На ногах черевики, дарма що сьогодні тільки п’ятниця. На шиї у нього була навіть краватка — строката стрічка. Взагалі він мав вигляд міського франта, і це страшенно дратувало Тома. Що більше Том глядів на це диво дивне, то біднішим йому здавався його власний костюм і то вище задирав він носа, показуючи, які огидні йому подібні пишні вбрання. Обидва хлопці не вимовили й слова. Але варт було одному зробити крок, як робив крок і другий — тільки вбік, по колу. Вони стояли дуже довго лицем до лиця і дивились один одному в очі. Нарешті Том сказав:»

Вчимося сприймати критику

Мало кому подобається, коли їх критикують. Особливо якщо мова йде про їхню творчість. Утім, критика може бути безцінною, якщо навчитися нею користуватися. Правильний підхід може перетворити дріб’язкову, нещиру чи навіть упереджену критику на чисте золото. 

Для цього необхідно дотримуватись правила: людина, що сприймає критику має перетворити спір у бесіду. Під час суперечки одна сторона слухає лиш для того, аби знайти контраргументи, тоді як у бесіді іде обмін поглядами. У суперечці є переможець, тоді як у бесіді обидва здатні чомусь навчитись.

Об'єднайте клас у пари та запропонуйте інсценувати бесіду, у якій один учень буде критиком, а інший автором, якого критикують. У якості об’єкта критики можна використати улюблений фільм учня, оповідання, твір чи навіть причини розбивки тексту (що вказаний у попередній вправі) на абзаци. Нехай критик починає розмову з відкритих чи завуальованих нападок, тоді як інший має перевести суперечку у русло бесіди (потім учні міняються місцями).

Дотримуйтеся наступних правил:

  1. Не потрапляйте у пастку суперечок про смаки.
  2. Не захищайте інстинктивно свою роботу від нападів критика.
  3. Поясніть критику, чого ви хотіли досягти.
  4. Перетворіть суперечку на бесіду.

Із чого складається вміння читати?

Що значить «уміти читати»? Чим воно відрізняється від уміння плавати, грати у футбол? Попросіть дітей замислитися над питанням та записати власні припущення у зошит. Аби дати учням підказки, задайте наступні наводки, відповіді на які вони також можуть написати у зошиті.

  1. Читання – це автоматична навичка (наприклад, уміння ходити та плавати – так)?
  2. Які м’язи та органи відповідають за спортивні навички, а які за читання?
  3. Із чого складається вміння читати?
  4. Чи можна вважати складовою читання вміння складати літери у слова, а слова у речення?
  5. Що ми можемо дізнатися про автора, коли читаємо його текст?
  6. Чому читати наукові статті/книги, складніше, ніж казки? Чи потрібна для їхнього читання окрема навичка?

Попросіть дітей скласти текст-роздум на основі цих запитань.

Корисні матеріали для тридцять четвертого тижня навчання у 2 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:

Тема: Діагностична робота з математики для учнів 2 класу НУШ
Авторка:
Зіць Ольга Петрівна
Про матеріал: Метою даної роботи є діагностика засвоєння програмного матеріалу учнями з особливими освітніми проблемами на кінець 2 класу. 


Тема: Тест. Діагностична робота з математики. (Підсумкова за 2 клас)
Авторка: Ливрінц Віра Василівна
Про матеріал: Робота зорієнтована на реалізацію компетентнісного підходу до навчання з математики у 2 класі НУШ. Вона допоможе учням закріпити й перевірити свої знання та вміння з математики за 2 клас.


Тема: Презентація. «Вивчаємо кратне порівняння. Досліджуємо таблицю множення числа 6; таблицю ділення на 6»
Авторка: Томчук Тетяна Анатоліївна
Про матеріал: Урок розроблений для закріплення понять «більше у», «на», також містить математичний диктант, вправи на повторення понять «більше», «менше».


Тема: Слово. Значення слова 
Авторка: Торжинська Сніжана Вікторівна
Про матеріал: Діагностична робота, що містить тестові завдання з теми синоніми та багатозначні слова.


Тема: Склади. Поділ на с клади. Перенос слів
Авторка: Торжинська Сніжана Вікторівна
Про матеріал: Контрольна робота, що перевіряє знання учнів з тем «перенос слів» та «поділ на склади».


Тема: Розробка уроку «Омоніми» 2 клас
Авторка: Семенова Марія
Про матеріал: Презентація містить добірку вправ, прикладів та ілюстративного матеріалу з теми «омоніми».


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

  1. Тижневий кейс №1: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  2. Тижневий кейс №2: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  3. Тижневий кейс №3: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  4. Тижневий кейс №4: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  5. Тижневий кейс №5: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  6. Тижневий кейс №6: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  7. Тижневий кейс №7: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  8. Тижневий кейс №8: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  9. Тижневий кейс №9: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  10. Тижневий кейс №10: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  11. Тижневий кейс №11: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  12. Тижневий кейс №12: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  13. Тижневий кейс №13: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  14. Тижневий кейс №14: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  15. Тижневий кейс №15: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  16. «З Новим роком та Різдвом!». 16 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  17. «Що насправді цінне?». 17 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  18. «Цінуймо те, що маємо». 18 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  19. «Зимуємо – не нудьгуємо». 19 тиждень 2 класу НУШ. Додаткові матеріали та рекомендації
  20. «Мої бажання та обов'язки». 20 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  21. «Як впливає реклама?». 21 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  22. «Бажання та дії». 22 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  23. «У світі художніх образів». 23 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  24. «Новий погляд на звичні речі» 24 тиждень 2 класу НУШ. Додаткові матеріали та рекомендації
  25. «Кмітливість рятує!». 25 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  26. «Винаходи і винахідники». 26 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  27. «Весна прийшла!» 27 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  28. «Слова, що долають відстань!» 28 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  29. «Подорож у часі». 30 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  30. «Стежки-доріжки». 31 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  31. «Події, що змінюють нас». 32 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter