Отже, з вересня почнеться епоха змішаного навчання. А це означає, що дистанційка покине нас ще не скоро. Добре це чи погано? Відповідь на це запитання буде у кожного своя, але якою б вона не була, ми маємо ретельно підготуватися до нового навчального року. Не дамо змішаному навчанню заскочити нас зненацька!
Є базові речі, без яких не впорається жоден учитель, вимушений працювати дистанційно. Про них і поговоримо!
Інструменти для дистанційної співпраці
Робота вчителя – це постійне спілкування з учнями. Чудово, що людство винайшло інтернет і створило безліч корисних програм. Погано, що доступ до Всесвітньої мережі є не у всіх, а комп'ютерна грамотність населення не така висока, як хотілося б. Утім, наші неймовірні вчителі вже продемонстрували, що можна зробити, якщо є ентузіазм і бажання навчати!
Тож поки що є час пригадати нюанси користування ресурсами та платформами для дистанціїної роботи з учнями, які стануть у пригоді і під час змішаного навчання. Пригадайте, як:
- збирали учнів у Google Classroom;
- організовували віддалене навчання за допомогою сервісів Google;
- налагоджували командну роботу у Trello;
- опановували Class Notebook;
- проводили уроки у Zoom.
У березні ми переналаштовувалися дуже швидко, часу на роздуми не було, тому й обирали для роботи часто не найзручніші особисто для себе варіанти. Тож зараз є час подумати над тим, якими платформами хочеться та зручно користуватися вам, що більше подобалося учням. Це дозволить зробити роботу значно продуктивнішою і результативнішою.
Знання
Звісно, ми знаємо не все. Навіть більше – ми й не мусимо знати все! А карантин змусив чи не кожного педагога перетворитися на вчителя інформатики. Адже довелося не лише опановувати нові технології, а ще й допомагати учням, які теж далеко не всі з легкістю впоралися з комп'ютером. Онлайн-інструментів, які допоможуть організувати дистанційне та змішане навчання дуже багато, і кожен із них цікавий, і чи не щодня з'являються нові. Але опанувати їх самостійно не завжди просто.
А щоб дізнатися, як працювати з новими ресурсами та у нових умовах, які методи використати, варто постійно працювати над підвищенням кваліфікації. Зараз якраз є час!
Зв'язок із учнями
У школі все просто: вчитель та учні бачать одне одного, постійно підтримують контакт. Тож досвідчені педагоги одразу розміють, чи «схопили» учні нову тему, чи «зайшла» вона їм, чи потрібні додаткові пояснення. А під час виховних годин можна було обговорити нагальні питання, поділитися досвідом і просто розказати щось цікавеньке. Що вже говорити про те, що під час перерви будь-яка дитина могла прийти до вчителя просто порадитися чи поділитися чимось важливим. В онлайні все дещо складніше.
Ми ще не звикли працювати дистанційно настільки, щоб «зчитувати» емоції співрозмовників. І хоча всі говорять про те, що відеодзвінок – чудова альтернатива звичайному спілкуванню, ми розуміємо, що все не так ідеально. Утім, організувати ефективну роботу все ж реально. Для цього:
- Створіть ефективний розклад онлайн-занять.
- Сплануйте траєкторію вивчення матеріалу.
- Визначте, як спілкуватиметеся з учнями. Якийсь із месенджерів точно здається вам зручнішим, а може ви взагалі створили групу класу на Facebook чи спеціальну папку для завдань на Google-диску. Немає правильних чи неправильних ресурсів, є лише зручні та незручні, але варто визначитися з ними заздалегідь і не створювати собі зайвих проблем.
- Створіть навчальні матеріали. Просто відправити дітей читати параграф – не варіант. Під час змішаного навчання ми маємо допомгти учням самостійно розібратися з тим, чого він ще не знаю та не вміє. А зробити це він зможе лише за наявності додаткових навчальних матеріалів, інструкції для роботи з ними, поради та підказки.
- Подумайте над мотивацією. Під час карантину багато хто з педагогів помітив, як змінилися учні. Ті, хто не надто добре працював у класі, раптово показали чудові результати і навпаки. Але дистанційка втомила всіх, тож передбачити, які результати будуть у вересні, складно. Як мотивувати учнів до навчання? Єдиного рецепту немає, необхідно працювати індивідуально з кожнем учнем. Комусь допоможе індивідуальна консультація, комусь – групова робота з однокласниками, а комусь – новий метод.
Пам'ятайте, що зв'язок із учнями – найголовніше. Без цього ви точно не зможете досягти успіху.
Оцінювання ефективності
Зараз у МОН і МОЗ говорять про змішане навчання, коли дистанційка та відвідування школи поєднуватимуться. Але у березні-травні школа вже пережила і складніші часи. Яким був карантин особисто для вас і ваших учнів? Спробуйте неупереджено оцінити ефективність такої роботи:
- Напишіть два списки: позитивних і негативних моментів дистанційного навчання.
- Визначте, що вдалося реалізувати, а що так і лишилося недосяжною мрією.
- Пригадайте, як ви впоралися з негативними моментами.
- Збирайте відгуки учнів та їхніх батьків (упевнені, їх було багато!).
- Порівняйте досягнення учнів під час очного та дистанційного навчання.
- Подумайте над тим, що можна було зробити інакше.
Такий підхід дозволить зрозуміти, чи у правильному напрямку ви рухаєтеся. Можливо, варто змінити стиль викладання або дібрати нові методи роботи з учнями? А може варто навчитися чомусь новому. А може ви все робите правильно і вже вийшли на орбіту дистанційного навчання! Тоді можна обирати нові маршрути та досліджувати нові зірки.
Таке оцінювання корисне не лише зараз, під час підготовки до нового навчального року, а й протягом року. Загалом роміжні підсумки варто підбивати хоча б раз на місяць, це надзвичайно корисно для розуміння, куди ж рухатися далі.
Підготовка
Так, кожен учитель – професіонал, який чудово знає, які методи працюють саме з цим класом, що необхідно розказати та як. Але проблема у тому, що все це працює під час традиційного навчання, а от чи працюватиме в умовах змішаного? Доведеться пробувати та одразу без жалю відкидати варіанти, що не виправдали надій. Утім, ми вже пройшли карантинне завершення минулого навчального року, а отже певний досвід уже є. Також необхідно підготувати нові додаткові матеріали для навчання, обрати корисні ресурси та додатки. Головна роль тепер саме у них, а не, наприклад, у плакатів.
Ретельно розписуйте сценарій уроку. Принаймні перші рази. Усе ж таки змішане навчання – нова родзинка, яку ми ще не так добре роздивилися, як хотілося б. Тому втрачати час просто немає можливості! І пам'ятайте: всі учні мають бути у рівних умовах. А це: ідентичний об'єм інформації, однакові (чи однотипні) завдання, одні й ті самі підручники чи додаткові матеріали.
Але найголовніше: спокій і ще раз спокій! Наші вчителі неймовірні і вони вже впоралися з дистанційним навчанням, а отже впораються і зі смішаним!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.