П’ять різнопланових завдань, що допоможуть дослідити наскрізну тему дев’ятого місяця НУШ.

Останній місяць НУШ у четвертому класі присвячено можливостям людини. Цікава тема, чи не так? Її вивчення допоможе школярам навчитися зважено оцінювати власні можливості та сильні сторони. А це особливо важливо зараз, коли навчальний рік завершується, тож діти мають підсумувати вивчене та досягнуте за обидва півріччя. 

Аби школярі могли підбити підсумки весело і з задоволенням, ми підготувати кілька цікавих вправ, що допоможуть краще співставляти власні ресурси, мрії та можливості.

Хочу, можу треба

Немовлята потребують негайного втамування їхніх потреб, але дорослі знають – між бажаннями, можливостями та потребами існує суттєва різниця. Що старшою стає дитина, а її бажання – складнішими, то більше наближаються до реальності уявлення про власні можливості, та можливості батьків. Звісно, в учнів четвертого класу процес цей є далеким від завершення, але ви, як учитель, можете зробити власний внесок у його становлення та формування більш реалістичних уявлень школярів. 

Для цього скачайте бланк нижче та запропонуйте дітям виконати наступну вправу. Нехай школярі поставлять перед собою мету та спробують спланувати її досягнення. Бланк допоможе розбити досягнення цілі на три блоки: хочу, можу, треба. Таким чином діти мають усвідомити не лише власні бажання, але й визначити, які їм знадобляться ресурси, з якими перешкодами можна зіштовхнутися, які дії потрібно виконати на шляху до мети.

Це завдання можна виконувати як під час уроку, так і просто з батьками. А можна поєднати. Нехай діти заповнять бланк власними міркуваннями, а потім обговорять і доповнять його разом із батьками, які допоможуть скоригувати плани і уявлення дітей в бік більш продуманих і реалістичних. На наступному уроці ви можете обговорити із учнями, наскільки реалістичними і повними виявились їхні плани, а також як саме їх доповнили дорослі.

Як стати генієм?

Хто такі генії? Зазвичай ми уявляємо їх собі як людей, наділених талантом, що багаторазово перевищує можливості звичайної людини. Бути генієм – це доля. Такі люди проявляють талант дуже рано, а життя їхнє передбачає успіх від самого народження. Утім, чи дійсно це так? Запропонуйте дітям розвіяти деякі міфи про геніїв, що істотно впливають на наші уявлення про власні можливості, роль особистих зусиль і впливу оточення.

Наприклад, чи знають школярі, що більшість нобелівських лауреатів народилися та працювали в США, Західній/Центральній Європі та Ізраїлі? Але чи означає це, що люди з Іраку, Китаю чи Індії не такі розумні, як люди з Канади чи Франції? Звісно, ні.

Кількість нобелівських лауреатів насамперед демонструє рівень ефективності системи освіти. А також – наскільки хороші умови створені для того, аби науковці та культурні діячи не їхали до інших країн, тощо. Тобто наукові та культурні досягнення підживлюються матеріальними та соціальними умовами, що можуть бути чудовими в одній країні, а в іншій – дещо гіршими.

Те саме можна сказати і про геніїв літератури чи живопису. До ХІХ-ХХ ст. знайти серед них вихідця з бідної родини, селянина або жінку – виключення з правил. Відсутність матеріальних ресурсів, освіти та брак вільного часу обмежували навіть найталановитіших дітей, не даючи їм не просто проявити, а й подекуди хоча б усвідомити власний талант.

Запропонуйте дітям подумати, як вони розуміють наступні тези:

  • Геній стоїть на плечах попередників.
  • Успіх – це 90% праці і 10% таланту.
  • Талант – це дорогоцінний камінь, який лише належить очистити та огранювати.

Нехай учні оберуть митця або вченого, що вважається генієм, та спробують дослідити його біографію (якого походження, в якій частині світу народжений/на, чи були сприятливими умови для розвитку таланту тощо).

Вгадай мелодію

Чи знайомі діти з грою «Вгадай мелодію»? Якщо ні, то поясніть правила та запропонуйте простукати перед класом мотив певної композиції (вона обов’язково має бути дуже відомою!). Але перш ніж переходити безпосередньо до гри, проведіть опитування. Нехай учні зроблять припущення – скільки однокласників вгадає задуману пісню. Потім, коли кожен гравець озвучить свою мелодію, ви маєте зафіксувати кількість учнів, які реально вгадали композицію.

Як показує практика, більшість людей надзвичайно переоцінюють здатність товаришів вгадати музичний мотив. Значною мірою це відбувається через те, що ми постійно відтворюємо мелодію в голові, а це викривляє наше уявлення про те, як саме та сприймається оточенням. Але чи можуть бути інші причини, що зменшують шанси вгадати? Наприклад: ви недостатньо добре відтворили звуки, переоцінили власне почуття ритму, координацію, популярність пісні тощо.

Що я можу зробити?

Наступна вправа допоможе дітям краще зрозуміти можливості власного тіла. Запропонуйте школярам прочитати запитання з бланку, наведеного нижче: скільки разів ти плеснеш у долоні, скільки разів підстрибнеш, скільки разів напишеш своє ім’я, скільки слів прочитаєш, скільки разів порахуєш від 1 до 10 тощо. Наявні челенджі можна доповнити власними.

Нехай навпроти кожного рядка в колонці «Можу виконати» діти напишуть власне припущення – скільки плескань зможуть зробити, скільки слів прочитати, скільки разів підстрибнуть протягом хвилини. 

Далі потрібно увімкнути таймер і перевірити, скільки разів учень зможе виконати вказані дії впродовж 60 секунд, а потім записати результат у третю колонку. Завдання сприятиме формуванню адекватної самооцінки дитини.

Кадрування і його можливості

У кожного художнього прийому або мистецької техніки є свої можливості. Так, можливості кіно у створенні історій істотно вищі, аніж можливості фотографії. Але впоратись із фотографуванням значно простіше, аніж із монтажем або відеозйомкою. 

Аби перевірити, наскільки яскраву історію діти зможуть розказати за допомогою фотоапарату, запропонуйте їм наступне завдання. Нехай учні вигадають короткий сюжет (його героями може бути: домашній улюбленець, овочі на кухні, тарілки, власні пальчики тощо), зроблять кілька фото, а потім створять із них колаж або комікс.

Які проблеми можуть виникнути під час виконання такого завдання? З якого кадру можна почати нарізку? Як показати дію? Чи не придумали учні сюжет, що надто складно відтворити у фото? Якого роду це складнощі?  

Корисні матеріали для дев’ятого місяця навчання у 4 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:

Тема: Презентація «Промисловість України» 4 клас
Авторка: Басенко Ольга Іванівна
Про матеріал: Презентація до уроку «Я досліджую світ» за підручником Н. О. Будної, що перераховує основні напрямки української промисловості. Матеріал допоможе вчителю унаочнити урок, зробити його цікавим, використати сучасні форми та методи роботи. 


Тема: Презентація «Що таке екологічні проблеми?»
Авторка: Гоцуляк Тетяна Іванівна
Про матеріал: Презентація допоможе дати дітям уявлення про екологічні проблеми, розвивати вміння дбати про навколишнє середовище, а також розповідає, чому чисте довкілля – це важливо.


Тема: Презентація «Чому матеріали використовують повторно?»
Авторка: Гоцуляк Тетяна Іванівна 
Про матеріал: Презентація допоможе педагогу формувати в дітей прагнення до пізнання тваринного та рослинного світу, популяризує дбайливе ставлення до природи.


Тема: Логічні задачі на переливання та пересипання
Авторка: Замлинна Жанна
Про матеріал: У розробці ви знайдете вправи на логічне мислення, що розвивають навички швидкої лічби та кмітливість учнів.


Тема: Робочі картки «Леді Баг» 4 клас українська мова, математика
Авторка: Степаненко Анастасія Василівна
Про матеріал: Пропоновані картки містять завдання з української мови та читання на кшталт: добери слова з відповідною кінцівкою, підкресли головні члени речення, визнач число, рід, відмінок та початкову форму слова, постав іменники в потрібному відмінку тощо. Також у картках є завдання з математики: виконай ділення та множення, розв’яжи задачу, а також, завдання з іменованими числами тощо.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter