Сьомий місяць третього року навчання пропонує учням подорож у таємничий світ «Прихованих можливостей речей». Часто ми трактуємо процеси, думки, можливості використання речей виключно крізь призму власного досвіду. Це цілком виправдано! Втім, відкритість новому – дуже корисна для щасливої особистості ХХІ століття навичка. Летимо назустріч пізнанню нестандартних можливостей речей! Скільки відкриттів чекає на нас і дітлахів попереду!
Ми підготували для вас інтегровані завдання, що допоможуть виховати допитливих, кмітливих і чуйних дітлахів. Такі майбутні дорослі ладні вирішувати нестандартні завдання, будувати власне натхненне життя та екологічно ставитися до оточення. Розвиток цих навичок і є метою педагога, чи не так?
Веселий тайм-менеджмент
Доречно залучати на уроках математики та мистецтва
Ефективне планування свого часу відкриває перед нами нові можливості. Вже змалечку діти мають розуміти цінність часу та свідомо ставитися до власного розпорядку дня. Кумедні тваринки допоможуть познайомити молодших школярів із корисним світом тайм-менеджменту.
За програмою НУШ 3 класу діти мають уміти застосовувати знання про одиниці вимірювання часу (рік, місяць, тиждень, доба, година, хвилина, секунда) та розуміти співвідношення між ними при розв’язуванні сюжетних та практично зорієнтованих задач. Планування часу – чудовий практичний приклад такої задачі! Також важливою навичкою є перетворення величини, вираженої у двох одиницях найменувань (години у хвилини/секунди тощо). Третьокласник має вміти порівнювати іменовані числа, виконувати дії додавання й віднімання іменованих чисел, поданих в однакових одиницях вимірювання. Тож застосуймо знання про одиниці вимірювання часу на практиці!
Маленькі бридкенькі «жабки»
Їжте «жаб» на сніданок! Аби протягом дня не відриватися на настирливе «квакання» у своїй голові.
«Жабками» в деяких теоріях тайм-менеджменту називають невеликі, але неприємні справи. Їхнє виконання не займає багато часу, але чомусь їх завжди хочеться відкласти. І коли «жаб» стає занадто багато, вони починають витягати з нас енергію. Ми відчуваємо, що загрузли в болоті.
Наприклад, якщо дитині не подобається чистити зуби чи заправляти ліжко – краще зробити це одразу після пробудження, а не після сніданку.
Величезні обтяжні «слони»
«Слони» – об'ємні та складні завдання. Наприклад, це підготовка до контрольної, вивчення іноземної мови, складання іспиту в музичній школі тощо. Дитина розуміє важливість і глобальність таких цілей, тому й намагається відкласти їх на потім. Коли терміни спливають, кинуті справи-«слони» остаточно «розчавлюють» школяра своїм вантажем.
«Слона» важко з'їсти за один раз. Тому його радять розділити на шматочки. Тобто розбивати великого «слона» на багато невеличких справ-«біфштексів». Вони вже не будуть здаватися такими глобальними й обтяжливими.
Наприклад, роботу над підготовкою до іспиту в музичній школі можна поділити на такі «біфштекси»:
- Обрати твір разом із педагогом.
- Вивчити партію правої та (чи) лівої руки.
- Об'єднати дві партії (якщо інструмент передбачає залучення обох рук).
- Пропрацювати мелодійні акценти ти техніку.
- Вивчити твір напам'ять (частково дитина вивчить його під час підготовки попередніх етапів).
- Прорепетирувати у залі виступу (якщо є така можливість, аби зменшити хвилювання та «познайомитися» з новим місцем).
- Скласти іспит.
Важливо: щоб успішно доводити всі справи до кінця, треба відзначати конкретні терміни їх виконання.
Розподіл справ за кумедними категоріями показує дитині, що планування – веселе та корисне заняття. Виконувати всі завдання вчасно – велике задоволення!
Завдання:
1. Розрахувати час, який знадобиться на розв'язання питань із «жабками» та «слонами».
2. Скільки годин на тиждень знадобиться для розв'язання «слона», а скільки хвилин на день займає «жабка»? А якщо розрахувати їхній «вплив» на рік?
3. Як можна оптимізувати свій час та розклад?
Насичене життя однієї речі
Доречно залучати на уроках мистецтва, української мови, «Я досліджую світ».
Запропонуйте кожному учневі обрати якусь річ і написати (чи намалювати) якомога більше способів її використання в різних ситуаціях. Варіанти можуть бути корисними, кумедними, незвичними тощо. Клас може створити добірку лайфхаків на щодень.
Наприклад, олівець можна використовувати для:
- декорування: рамочок, вази, годинника;
- підв'язки невеликої рослини;
- в'язання гачком. На олівець намотують нитку, щоб отримати однакові кружечки;
- виготовлення намиста;
- зачісок. Заколоти довге волосся, ніби використовуєш японські палички;
- пробивання отворів в аркуші паперу, якщо немає під руками дироколу;
- жонглювання, фокусів тощо.
Піклуємося про тварин і свій екологічний слід
Доречно залучати на уроках мистецтва, читання, «Я досліджую світ».
Одну річ можна використати декілька разів. При чому в різних варіаціях! Адже важливо турбуватися про свій екологічний слід, скоротити кількість сміття на планеті.
Розглянемо особливості використання звичайного рюкзака. Якщо у школяра з'явився новий портфель – можна дати друге життя старій речі. Наприклад, власноруч зробити оригінальну переноску для домашнього улюбленця!
Запропонуйте учням пригадати фразеологізми, героями яких виступають тварини, або ж поміркувати над пропонованими фразеологізмами, пояснити їхнє значення.
- Жити, як кіт із собакою – постійно сваритися.
- Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка, попри добрі наміри, завдає великої шкоди, неприємності.
- Знає кіт, чиє сало з'їв – почуватися винним.
- Вовча думка – лихий, недобрий намір.
- Де раки зимують – 1. Пізнати горе в житті, мати досвід. 2. Знати, де можна поживитися; бути хитрим, спритним.
- Кота в мішку купувати – купувати, не знаючи якості товару.
- Підкласти свиню – вчинити підлість щодо кого-небудь, улаштувати велику неприємність.
- Котові хвоста зав'язати – коли здібний до всього!
- Курям на сміх – зробити щось нерозумне, недоладно.
- Коти шкребуть на серці – хвилюватися, тривожитися.
- Горобець у роті не наслідив – хто-небудь дуже голодний, зовсім нічого не їв.
- Давати горобцям дулі – ходити без діла, байдикувати.
- Минеться котові масниця – закінчиться безтурботне та веселе життя.
Авокадо просто вдома!
Доречно залучати на уроках читання, «Я досліджую світ».
Останнім часом популярність авокадо зростає. Цікаво, чи набула вона максимальних обертів? Цей фрукт має у своєму складі практично весь набір незамінних жирних кислот, необхідних для хорошої пам'яті та нормального функціонування клітин мозку. А ще вітамінно-мінеральний склад авокадо багатий і різноманітний, до нього входять: холін, вітаміни А, В1, В2, В5, В6, В9, С, D, Е, Н і РР, а також необхідні організму макро- і мікроелементи: калій, кальцій, магній, мідь і марганець, залізо, фосфор і натрій. Тому він корисний і для розумових процесів дітей, і для краси та молодості дорослих!
Але чи все так однозначно? Організація The Water Footprint Network, яка піклується про відповідальне використання води, підрахувала, що на вирощування лише одного авокадо йде 272 літри води. І це може нагетивно впливати на регіони, де вирощуються ці фрукти.
Але ж ми можемо не лише їсти плоди, але й вирощувати нові деревця. Це надзвичайно захопливий процес! Утім, для багатьох він не до кінця зрозумілий і прихований! Догляд за рослиною формує відповідальність, спостережливість й уважне ставлення до оточення. Школярі можуть проаналізувати інформацію та самостійно розрахувати, скільки води, світла та тепла потрібно для вирощування авокадо.
Також діти можуть самостійно приготувати смачну незвичну страву!
Страви з авокадо. Гуакамоле
Окрім тостів, із авокадо можна приготувати екзотичний гуакамоле – традиційну страву в мексиканській та іспанської кухні. Із зелені
- 2 авокадо;
- 1 цибулина;
- 0,5 лимона чи лайма;
- пучок зелені (підійде кінза, петрушка, селера, кріп, цибуля);
- щіпка солі.
Покроковий рецепт:
- Підготуйте необхідні інгредієнти: помийте овочі та зелень, почистьте цибулину.
- Подрібніть цибулю і перетріть її з сіллю.
- Із половинки лимона чи лайма видавіть сік.
- Подрібніть зелень.
- З авокадо видаліть кісточку і звільніть від шкірки.
- Подрібніть авокадо зручним способом: ножем, виделкою, блендером.
- Щоб гуакамоле з авокадо не потемнів і зберіг привабливий колір, скропіть його соком лимона чи лайма.
- З'єднайте всі інгредієнти та перемішайте.
Запитання:
- Чому авокадо – це фрукт
- Чому авокадо чорніє?
- Чому лимон не дає плоду чорніти?
Скласти власну загадку, яка описуватиме застосування речей і їхні приховані можливості
Доречно залучати на уроках мови, інформатики, мистецтва.
Загадки допомагають побачити приховані значення понять і явищ, формують уявлення про переносне значення слова. Складання загадок допоможе розвинути креативне мислення та навчить дітей використовувати різні алгоритми розв'язання проблем.
Перш ніж скласти цікаву головоломку, допоможіть школярам визначитися з розгадкою! Учитель може запропонувати приблизні теми обговорення: природа, техніка, характер людини, моральні цінності тощо.
Наприклад, ви обираєте тему техніки. Сучасні девайси значно полегшують життя, якщо використовувати їх правильно та не впадати а залежність. Цифрові гаджети відкривають перед нами нові можливості та допомагають у повсякденні! Ми отримуємо корисну інформацію в мережі, спілкуємось у месенджерах, малюємо, дивимося фільми тощо.
Крок 1: На початку роботи над власною загадкою діти мають відповісти на такі запитання:
- Із ким (або з чим) ви можете порівняти комп'ютер? (Комп’ютер можна порівняти з коробкою, другом, порадником, добрим чарівником, наставником).
- Що робить комп’ютер? (Комп’ютер показує, розказує, рахує, співає, пише, малює, розважає, допомагає зв'язатися з другом, рідними, що живуть далеко).
Крок 2: Складаємо загадку, називаючи не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.
Приклади загадок про комп’ютер
- Говорить, а не людина,
Показує, а не телевізор. - Може він пісні співати,
Може він порахувати,
Малювати та писати,
Помилки перевіряти.
Попри те, що створення загадок – творчий процес, із ним легко впораються діти з різним типом мислення. Адже вчитель ознайомить дітей із алгоритмом вигадування, а за «інструкцією» працювати простіше! Важливо лишень знати теоретичну основу.
Розбираємо творення різних типів загадок:
1. Загадки-описи. У них відбивається сукупність ознак і властивостей предмета.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
(Калина)
2. Загадки, у яких опис дається через заперечення.
М’яке, а не вата. (Хмаринка).
3. Загадки, в тексті яких містяться підказки.
Якою хворобою ніхто не хворіє на суші? (Морською)
4. Загадки, побудовані з використання порівнянь, метафор.
Згорнеш – клинець, розгорнеш – млинець. (Парасолька)
5. Загадки-римування.
Дає здоров’я – спорт.
Вагу – солодкий торт.
Мед – працьовиті бджоли.
Знання глибокі – … (Школа)
6. Загадки на кмітливість.
Від чого качка пливе? (Від берега)
7. Побудова у формі питання. Такі загадки починаються із питального слова.
Що воно за штука,
Що день і ніч стука? (Серце).
Повідгадуймо деякі загадки, й визначмо спосіб їх творення!
1. Біле, а не цукор, м'яке, а не вата, без ніг, а йде.
(Сніг. Побудована на основі порівняння, протиставлення)
2. На городі молода пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки золоті хова зернинки.
(Кукурудза. Опис ознак предмета)
3. Хто на собі хатку носить?
(Равлик. Побудована у формі запитання)
Корисні матеріали для сьомого місяця навчання у 3 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:
Тема: Приховані можливості речей
Автор: Тресницька Ілона Василівна
Про матеріал: Розробка уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» для 3 класу. Тема місяця «Приховані можливості речей». Тема уроку «Що приховує яблуко?».
Тема: Урок «Що приховує яблуко?»
Автор: Дзергун Наталія Миколаївна
Про матеріал: Розробка уроку «Що приховує яблуко?» за підручником О. Волощенко, теми 7 «Приховані можливості речей» дасть змогу вчителю високоефективно провести урок та залучити школярів до активної роботи.
Тема: Проєкт учня «Підставка під гаряче» з вторсировини
Автор: Бондаренко Ольга Леонідівна
Про матеріал: Опис учнівського проєкту з трудового навчання «Підставка під гаряче». У матеріалі йдеться про виготовлення виробу з вторсировини своїми руками. Тут ви знайдете поетапний опис процесу виготовлення підставки та оздоблення виробу технікою декупаж.
Тема: Проєкт «Нове життя старим речам»
Автор: Панасюк Інна Іванівна
Про матеріал: Цей проєкт проінформує учнів про можливість вторинного використання сміття та продемонструє можливі для цього варіанти. Діти навчаться виготовляти прикраси з вживаних предметів.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.