19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку
Дієві поради, які допоможуть навчити дітей піклуватися про своє здоров’я та цінувати природу.

Екологічна грамотність і здорове життя – надзвичайно важливі компетентності, що допоможуть майбутнім випускникам школи успішно реалізуватися в сучасному світі. 

Що означає бути екологічно грамотним і вести здоровий спосіб життя?

Людина, яка компетентна у сфері екології та здорового життя, здатна чітко усвідомлювати власну відповідальність за стан навколишнього середовища. Вона може розрізняти основні екологічні проблеми та діяти задля їх вирішення, дотримуватися здорового способу життя, вирішувати нагальні життєві проблеми, раціонально використовувати природні ресурси. Все це дозволяє виробити особливу систему цінностей, орієнтовану на збереження природи та здоров’я людини.

Як формувати екологічну грамотність у школярів?

Учитель може розвивати екологічну грамотність дітей під час поточних уроків чи виховних годин, тематичних чи урочистих заходів, виконуючи різноманітні екологічні проекти. Однак шкільні дисципліни мають різні можливості для формування цієї компетентності. Так, навчальний матеріал предметів природничого циклу більше, ніж дисциплін суспільно-гуманітарного профілю, пов’язаний із довкіллям і здоров’ям. Такі дисципліни як біологія, географія, фізика, хімія, екологія, основи здоров’я та фізична культура навіть тематично дуже близькі до проблем, безпосередньо пов’язаних із екологічною грамотністю і здоровим життям. Тож і формувати їх на таких уроках значно легше.

Однак розвивати цю важливу компетентність у школярів можна під час будь-яких уроків. Головне – виокремити найбільш перспективні теми та визначити правильний підхід до презентації навчального матеріалу.

Які форми роботи обрати?

В арсеналі сучасного вчителя є безліч дієвих інструментів, які можна застосувати для формування ключових компетентностей учнів. Як свідчить досвід, найефективнішими при формуванні екологічної грамотності та здорового життя будуть такі:

  • розв’язування екологічних ребусів, загадок і кросвордів; 
  • підготовка та презентація проектів на екологічну тематику;
  • робота з візуальними матеріалами (інфографікою, фото, мотиваторами, відеофільмами, ментальними картами тощо);
  • підготовка тематичного оформлення класу;
  • проведення еколого-краєзнавчих екскурсій та акцій; 
  • створення екологічних стіннівок і буклетів, підготовка матеріалів на екологічну тематику для місцевих ЗМІ;
  • проведення виховних заходів;
  • позашкільна робота (збільшення площі зелених насаджень, виготовлення годівниць та шпаківень, догляд за рослинами, проведення толок тощо). 

Як формувати екологічну грамотність на уроках предметів гуманітарного циклу?

У програмі із зарубіжної літератури можна виокремити чимало тем, які допоможуть зацікавити дітей питаннями екології та збереження довкілля. Наприклад, вивчаючи міфи народів світу в 6 класі, запропонуйте школярам звернути увагу на проблему єдності людини та природи. Нехай учні спробують оцінити рівень залежності тогочасної людини від навколишнього середовища, а також розглянуть способи її впливу на нього. Після цього попросіть дітей об’єднатися у малі групи та придумати власний міф, який би стосувався проблем природи чи здоров’я людини.

На уроці правознавства у 9 класі, ознайомлюючи учнів із текстом Конституції України, запропонуйте дітям звернути увагу на те, яким чином держава регулює питання охорони навколишнього середовища. Змоделюйте проблемну ситуацію, яка пов’язана з порушенням норм Основного Закону. Наприклад, активісти дізналися, що в місцевому лісі відбувається незаконна вирубка дерев. Вони намагалися самостійно переконати браконьєрів припинити знищення природи. Однак порушники вдалися до залякування і хуліганських дій. Завдання для дітей: розглянути проблему з точки зору Конституції України та визначити механізми захисту прав людини.

А на уроці всесвітньої історії у 7 класі, вивчаючи середньовічне суспільство, варто детально розглянути тогочасні екологічні проблеми. Наприклад, попросіть школярів дослідити взаємозв’язок між соціально-економічними і політичними проблемами європейських країн (часті війни, слаборозвинена медицина, глобальна антисанітарія) та глобальними епідеміями чуми. Крім того, нехай діти подумають, чи можливе повторення таких катастроф сьогодні.

Корисні матеріали з Бібліотеки «На Урок»

Тема: Посібник «Екологічна безпека і сталий розвиток» (матеріали для формування ключової компетентності «Екологічна грамотність та здоровий спосіб життя»)
Автор: Савчук Вікторія Сергіївна
Про матеріал: У посібнику показано, як за допомогою текстових задач і додаткових запитань можна формувати одну з ключових компетентностей учнів. Пропоновані завдання можуть бути використані для проведення уроків та в позакласній роботі.


Тема: Методичний матеріал для розвитку компетентності «Екологічна грамотність і здорове життя» на уроках історії
Автор: Саліванова Марина Володимирівна
Про матеріал: Пропонована добірка завдань може бути використана для розвитку компетентності «Екологічна грамотність і здорове життя» на уроках історії в основній і старшій школі та в позакласній роботі.


А як ви формуєте в своїх учнів екологічну грамотність? Діліться досвідом із колегами! Додавайте власні розробки до Бібліотеки «На Урок»!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.