КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
уроків зарубіжної літератури
7 клас
(70 годин / 2 години на тиждень)
Складено відповідно до програми: ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 5 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти ( у редакції 2023 року)
. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Усього – 70 годин (2 години на тиждень)
Текстуальне вивчення творів – 56 годин
Розвиток мовлення – 4 години
Позакласне читання – 4 години
Резервний час – 6 годин
Для вивчення напам’ять Р. Бернс. «Моя любов…»
* (ТЛ) – теорія літератури.
* (ЛК) – література і культура.
* (ЕК) – елементи компаративістики.
* (МЗ) – міжпредметні зв’язки.
* (УС) – Україна і світ.
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Теорія літератури |
ДЗ (орієнтовне) |
Примітки |
Вступ Роль художнього перекладу в сучасну добу Ключові компетентності Учень (учениця): усвідомлює багатство української мови, яка слугує засобом міжкультурного спілкування (НЛ-2). Предметні компетентності Учень (учениця):
розуміє значення опанування творів в оригіналі (іноземною мовою), роль художніх перекладів у розвитку культури, взаємин між народами, становленні особистості. |
|||||
1. |
Види перекладів (прямий, точний, повний, вільний та ін.). Видатні українські перекладачі. |
|
Теорія літератури (ТЛ) Поглиблення понять: оригінал і переклад. Література і культура
(ЛК) Значення художнього перекладу для розвитку культури, дружніх взаємин між країнами та народами. Україна і світ (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької школи. Медіатекст (МТ) Документальні фільми, науково-популярні тексти, спогади про представників української перекладацької школи. |
Опрацювати теоретичний матеріал підручника |
|
Герої та героїні балад (10 год) Ключові компетентності Учень (учениця): поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні (НЛ-2); самокритично оцінює власні рішення та поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності
Учень (учениця):
|
|||||
2. |
Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. |
|
|
Скласти таблицю про різницю між фольклорним і літературним твором. |
|
3. |
«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Презентація |
|
Підготувати питання до літературної гри « Так чи ні». |
|
|
4. |
«Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном». Образ народного захисника Робіна Гуда. Аудіокнига |
|
Дати письмову відповідь на питання «Чому саме Робіна Гуда було обрано ватаком?» |
|
|
5. |
Фольклорні балади. Англійська балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. Презентація |
|
Підготувати розповідь про те, як ви любите своїх батьків, тих, хто про вас піклується, у чому виражається ця любов і пошана. |
|
|
6. |
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність у баладі «Рукавичка». Презентація |
|
Підготувати доповідь про життя та творчість А.Міцкевича |
|
|
7. |
Адам Міцкевич. Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі «Світязь». Символічні образи, елементи фольклору у творі Презентація |
|
Намалювати ілюстрації до твору. Підготувати 10 цікавих фактів про Р.Л.Стівенсона
|
|
|
8. |
Роберт Льюїс Стівенсон. Основний конфлікт «Балади про вересовий трунок»: батько і син – король, свобода – рабство. Презентація |
|
Зобразити зміст твору за допомогою символів, малюнків. |
|
|
9. |
Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей в «Баладі про вересовий трунок», її символіка. Презентація https://vseosvita.ua/library/prezentacia-r-l-stivenson-utverdzenna-duhovnoi-sili-piktiv-66557.html |
|
Відтворити «ланцюжок подій» у творі |
|
|
10.
|
Розвиток мовлення 1 (усно). Висловлювання про одну з балад із приведенням прикладів та цитуванням. |
|
Підготуватися до контрольної роботи Підготувати проєкт за вивченими творами |
|
|
11. |
Контрольна робота № 1 на тему «Вступ. Жанр балади у європейських літературах» (тести, відповіді на запитання) |
|
Підготувати доповідь про Вальтера Скотта |
|
|
Лицарство В ЛІТЕРАТУРІ (5 год) Ключові компетентності Учень (учениця): усвідомлює загрозу зникнення людства внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1); цінує любов до ближнього, виявпатріотизму (НЛ-2); висловлює судження щодо переваг мирного співіснування народів світу (НЛ-3) усвідомлює важливість креативності та переваги спільної дільності задля досягненні мети (НЛ-4) Предметні компетентності Учень (учениця):
висловлює враження про ліричні твори про Другу світову війну. |
|||||
12. |
Вальтер Скотт– засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Презентація |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман), повість. Початкові поняття про художній час, художній простір. (ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна). (УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману. (ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.). (МЗ) Історія, музичне мистецтво. |
Намалювати ілюстрації до твору |
|
13. |
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Презентація |
|
Підготувати питання до літературної гри «Так чи ні» |
|
|
14. |
Головні образи твору Робочий аркуш Вікторина |
|
Відтворити зміст твору за допомогою малюнків або символів. |
|
|
15 |
Розвиток мовлення 2 (письмово). Порівняльна характеристика персонажів
|
|
За допомогою ШІ створити ілюстрації до твору |
|
|
16. |
Історичний колорит роману «Айвенго» та засоби його створення. Динаміка сюжету твору і гумор. Бліц-опитування |
|
Підготувати доповідь про другу світову війну. |
|
|
Пам’ятаємо про минуле (7 год)
|
|
|
|||
17 |
Друга світова війна у європейській поезії. К.І. Галчинський «Лист з полону», Пісня про солдатів Вестерплятте». Презентація https://vseosvita.ua/library/prezentacia-druga-svitova-vijna-u-evropejskij-poezii-380880.html |
|
Скласти сенкан до слова «Окуджава», «Мир» |
|
|
18 |
А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд». І. Вайсґлас («Круки»). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Презентація
|
|
Скласти психологічний портрет головного героя |
|
|
19. |
Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті. Фільм |
|
Написати міні-твір «Як би ви змінили закінчення твору?» |
|
|
20. |
«Хлопчик у смугастій піжамі». Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога.
Інтерактивна гра «Так чи ні» |
|
Написати есе на тему «Чи потрібно читати твір Д. Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» дітям? |
|
|
21. |
Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі «Хлопчик у смугастій піжамі». Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. |
|
Прочитати «Діти Ноя» |
|
|
22. |
ПЧ № 1 Е.Е. Шмітт (народ. 1960) «Діти Ноя». Доля дітей у період Другої світової війни. Духовний подвиг священика Понса, його турбота про дітей. Тема культури у творі. Біблійні мотиви
Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-pozaklasnogo-chitannya-e-e-shmitt-ditya-noya-310180.html |
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|
23.
|
Урок контролю та корекції за темою «Історичне минуле в літературі». Контрольний твір. Твір-роздум «Теми нацизму та Голокосту в повісті Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі». |
|
Підготувати улюблений вірш про кохання |
|
|
СИЛА ДРУЖБИ І КОХАННЯ ( 9 год) Ключові компетентності Учень (учениця): висловлює судження щодо важливості духовного й емоційного збагачення людини (НЛ-1); усвідомлює красу високих почуттів, висловлює критичну думку щодо вияву меркантилізму, прагматизму у людських стосунках (НЛ-2); цінує віру у власні здібності, здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4).
Предметні компетентності Учень (учениця):
виразно читає вірші зарубіжних авторів про кохання, висловлює враження від прочитаних творів, порівнює оригінали та переклади віршів (за умови володіння іноземною мовою). |
|||||
24. |
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. П’єр Ронсар (1524-1585) «До того, як любов у світ прийшла…»
|
|
ТЛ) Новела, розповідач, композиція художнього твору символ. Поглиблення понять: художня деталь, герой / героїня. (ЛК) Культура людських почуттів і міжособистісного спілкування. (УС) Українські переклади творів зарубіжних письменників. (МТ) Фільмографія: «Дари волхвів» (режисер Г. Гетевей, США, 1952), «Дари волхвів» (режисер Б. Борк, Велика Британія, 1980), Канада, США, 1997) та ін.
|
Підготувати улюблений вірш про кохання |
|
25 |
Р. Бернс (1759– 1796) «Моя любов…», Г. Гейне (1797–1856) «Коли настав чудовий май…»
|
|
Скласти кроссенс Вивчити напам’ять «Моя любов... |
||
26 |
Адам Міцкевич (1798-1855) «Непевність». Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину. Презентація
|
|
Підготувати доповідь про життя та творчість Ульфа Старка |
||
27 |
Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі – майстер новели. |
|
Створити ілюстрації за змістом новели |
||
28 |
Моральні цінності в новелі О. Генрі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. Вікторина https://learningapps.org/view24743955 |
|
Написати твір-мініатюру «Найкращий подарунок у моєму житті» |
||
29 |
Новела О. Генрі «Останній листок» – гімн людині, яка здатна на самопожертву заради ближнього. Образ Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). |
|
Заповнити інтерактивний аркуш https://www.liveworksheets.com/w/uk/zarubizhna-literatura/2226206 |
||
30 |
|
Прочитати «Диваки і зануди» |
|||
31 |
ПЧ № 2 Ульф Старк. «Диваки і зануди». Доля дівчинки Симони, її проблеми в родині та у школі. Стосунки Симони з однолітками. Складний шлях героїні до усвідомлення власної сутності. Вікторина https://learningapps.org/view2195081
|
|
Підготуватися до контрольної роботи |
||
32.
|
Урок контролю та корекції за темою «Сила дружби і кохання». Контрольний твір |
|
Підготувати доповідь про жанрове розмаїття детективів |
|
|
ІІ семестр РОЗСЛІДУЄМО ДЕТЕКТИВНІ ІСТОРІЇ(11 год) Ключові компетентності Учень (учениця): розуміє невідворотність покарання злочину (НЛ-2); висловлює судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового способу життя (НЛ-3); усвідомлює необхідність набуття знань для успішної професійної діяльності (НЛ-4).
Предметні компетентності Учень (учениця):
порівнює оригінали й художні переклади творів письменників (за умови володіння іноземною мовою). |
|||||
33. |
Детективна література. Її характерні особливості. Різновиди детективів. |
|
(ТЛ) Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору. (ЛК) Екранізації творів Е. А. По і А. Конана Дойла. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям. (УС) Українські письменники – майстри детективного жанру. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних детективів з екранізаціями. (МЗ) Українська література, біологія. |
Підготувати 10 цікавих фактів про Е.А.По |
|
34. |
Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Літературний пазл https://learningapps.org/view29039802 |
|
Дібрати цитатний матеріал до характеристики головних героїв |
||
35. |
Особливості композиційної будови повісті «Золотий жук», її художнє значення. Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача в повісті. Вікторина https://learningapps.org/view29236504 |
|
Ознайомитися з творчістю А.К.Дойла |
|
|
36. |
Артур Конан Дойл – відомий автор детективних циклів, популярність його героїв Шерлока Холмса і доктора Ватсона у різних країнах. |
|
Намалювати ілюстрації до твору |
|
|
37. |
Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.
|
|
Написати питання до літературної гри «Так чи ні» |
|
|
38 |
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні«Пістрява стрічка». |
|
|
||
39. |
А.К. Дойл «Спілка рудих» Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». |
|
Прочитати на вибір будь-яке оповідання про Шерлока Холмса. Підготувати про нього доповідь. |
||
40 |
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. |
|
Створити анаграму або ребуси до твору |
||
41. |
Вікторина https://learningapps.org/view6697016 |
|
Скласти власну детективну історію |
||
42. |
Розвиток мовлення № 3 (у) Створення віртуальної екскурсії (презентації, відеофільм та ін.) до музею літературного героя (Шерлок Холмс, Лондон, Великобританія).
|
|
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
43 |
Урок контролю та корекції за темою «Літературний детектив» Тести, розгорнуті відповіді. |
|
|
Підготувати повідомлення про А. де Сент-Екзюпері |
|
ОСОБИСТА ВІДПОВІДАЛЬЬНІСТЬ ( 7 год) Ключові компетентності Учень (учениця): висловлює судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки та утвердження справедливості; цінує щирість людських стосунків (НЛ-2); усвідомлює цінність життя (НЛ-3); шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-4).
Предметні компетентності Учень (учениця):
знає про втілення сюжетів новел у різних видах мистецтва, висловлює ставлення до них (1-2 твори за вибором). |
|||||
44. |
Антуан де Сент-Екзюпері (1900– 1944). «Маленький принц». Алегоричні образи та ситуації, людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі. |
|
(ТЛ) Алегорія. Поглиблення понять: новела (новела-притча), казка (казка- притча), символ. (ЛК) Ідея моральної відповідальності крізь призму християнства, буддизму. (УС) Переклади творів українською мовою. (МТ) Фільмографія: «Маленький принц» (режисер М. Осборн, Франція, 2015), «Павутинка» (режисер А.Ісідзука, Японія 2009) та ін.
|
Намалювати карту- схему мандрівки Маленького принца до Землі |
|
45. |
|
Виписати вислови Маленького принца про сенс життя |
|
||
46 |
Маленький принц у ставленні до своєї планети, троянди, лиса та ін |
|
Твір-мініатюра "Якби я зустрів Маленького принца” |
|
|
47. |
Риси людей у казкових персонажах твору. Інтерактивні вправи - https://learningapps.org/view3341644 |
|
Доповідь про Р.Акутагаву |
|
|
48-49. |
Вікторина https://learningapps.org/view10870982 |
|
Намалювати ілюстрації до твору Скласти кросворд |
|
|
50 |
Філософський зміст новели «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата). |
|
Підготуватися до уроку розвитку мовлення |
|
|
51 |
Розвиток мовлення № 4 (письмово) Есе на тему « Роль читання в житті людини» ( за прочитаними текстами) |
|
|
Прочитати «Останній дюйм» |
|
52 |
ПЧ № 3 Дж.Олдрідж «Останній дюйм » Проблема взаємин між батьками і дітьми. Символічність назви оповідання.
|
|
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
53 |
Урок контролю та корекції за темою «Особиста відповідальність». Контрольний твір |
|
|
Цікаві факти про А.Азімова |
|
СУТНІСТЬ ЛЮДИНИ Ключові компетентності Учень (учениця): прогнозує загрози для розвитку інтелекту людини, пов’язані з науково-технічним прогресом (НЛ-1); розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2); аналізує ступінь ризику під час прийняття життєво важливого рішення, усвідомлює цінність життя (НЛ-3); виявлє здатність оперативно та адекватно реагувати на технологічні зміни у житті суспільства (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця):
виявляє початкові вміння розрізнення художньої вартості сучасних творів. |
|||||
54. |
Айзек Азімов. Роздуми про майбутнє людини й людства у повісті «Фах». |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва. (ЛК) Коло читання сучасних підлітків. (УС) Бібліотеки України. (ЕК) Порівняння образів підлітків у творах. (МЗ) Іноземна мова. |
Написати міні-твір на тему «Якою я бачу школу майбутнього» |
|
55 |
Проблема духовної реалізації людини. |
|
|
||
56 |
|
Намалювати ілюстрації до твору Скласти паспорт-анкету головного героя твору |
|||
57 |
Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. |
|
Малюнок або твір на тему: «Мій вибір професії» |
||
58 |
|
Підготувати повідомлення про Діану Вінн Джонс |
|||
59. |
Корнелія Функе. «Чорнильне серце».
|
|
Скласти стислу пам'ятку-рекомендацію від імені героя щодо читання книжок. |
|
|
60 |
Тема «оживлення» книги у творі. Дидактичний матеріал |
|
|
|
|
61. |
Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування. |
|
Поміркувати над питанням «Наскільки актуальним є твір сьогодні?» |
|
|
62. |
Поєднання уявного і реального світів у творі «Чорнильне серце». |
|
Переглянути екранізацію «Мандрівного замку» |
|
|
63 |
ПЧ№4 Діана Вінн Джонс. «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Фільм https://uakino.me/animeukr/page,1,2,554-mandrvniy-zamok-haula.html
|
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|
64. |
Урок контролю та корекції за темою «Сутність людини». Тестові завдання. |
|
Повторення |
|
|
ПІДСУМКИ Ключові компетентності Учень (учениця): розкриває взаємозв’язки людини і навколишнього середовища (НЛ-1); цінує здатність до ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-2); усвідомлює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3); розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця):
демонструє вміння порівнювати твори різних видів мистецтва, твори українських і зарубіжних авторів (в окремих аспектах – теми, ідеї, образи, жанри та ін.). |
|||||
65 |
Актуальні теми і проблеми у творах класичної і сучасної літератури, прочитаних протягом навчального року.
|
|
(МЗ) Українська література |
Підготувати розповідь про улюбленого літературного героя |
|
66 |
Образи улюблених героїв та героїнь художніх текстів/медіатекстів Авторські ідеї, втілені в літературних персонажах.
|
|
Намалювати ілюстрації до улюбленої книги |
|
|
67 |
Літературні жанри та міжжанрові утворення. Сучасні ресурси творів зарубіжної літератури для молоді. |
|
|
|
|
68. |
Гра «Літературний калейдоскоп». |
|
Підготувати проєкт |
|
|
69 |
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
||
70. |
Підведення підсумків. Завдання для літнього читання. |
|
Література на літо |
1