КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
уроків зарубіжної літератури
6 клас
(70 годин / 2 години на тиждень)
За модельною навчальною програмою «Зарубіжна література. 5-6 класи» («ШКОЛА РАДОСТІ», автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В. та ін.), рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ № 795 від 12.07.2021 р.), за підручником «Зарубіжна література. 6 клас» авторського колективу під керівництвом Ніколенко О.М. (К., ВЦ «Академія», 2021) 70 годин (2 години на тиждень)
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
К-сть годин |
Очікувані результати |
Теорія літератури (ТЛ) Література і культура (ЛК) Україна і світ (УС) Медіатекст (МТ) |
Види навчальної діяльності
ДЗ (орієнтовне) |
Примітки |
||
|
|
Вступ. Художня література і мистецтво. |
|
||||||
1 |
|
Специфіка художньої літератури як виду мистецтва, її подібність і відмінність від інших видів мистецтва. |
1 |
Учень (учениця):
|
Теорія літератури (ТЛ) Художній образ, види художніх образів у літературі. Поглиблення понять: оригінал і переклад. Література і культура (ЛК) Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Україна і світ (УС) Традиційні образи в національних літературах. Медіатекст (МТ) Використання художніх образів у державних символах різних країн, у різних видах мистецтва. |
Різні види читання (про себе, уголос, коментосване, «ланцюжком»), аудіювання (виявлення і відтворення прихованого змісту образів у художньому тексті/медіатексті), висловлювання власних думок і виявлення конструктивних думок інших осіб, характеристика форми (зокрема образів) художніх тесктів/медіатекстів, Варіант домашнього завдання: написання мінітвору або складання розповіді про улюблений твір/книжку. |
|
||
2 |
|
Художній образ, особливості його сприйняття. Роль перекладачів у залученні українських читачів до скарбниці світової літератури.
|
1 |
||||||
|
|
МІФИ НА ВСІ ЧАСИ |
|
||||||
3 |
|
Поняття про міф, його відмінності від казки та легенди. Міфологія народів світу як джерело літературних сюжетів. Основні тематичні групи грецьких міфів. |
1
1
1
1
1
1
1 |
Учень (учениця):
розповідає про свої улюблені міфи, міфологічних героїв, висловлює власне ставлення до них. |
|
відтворення змісту почутого та/або прочитаного міфу, висловлення власного ставлення до подій і ситуацій у прочитаних та/або почутих міфах, вибірковий переказ почутого та/або прочитаного міфу (або медіатексту) |
|
||
4 |
|
Боги, герої і люди в давньогрецьких міфах. Найвідоміші міфологічні образи, сюжети, мотиви Стародавньої Греції. |
|
||||||
5 |
|
Грецькі міфи. Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей. Уславлення цивілізації в міфі. Аудіокнига https://www.youtube.com/watch?v=Ztnu0gFGJqY |
складання простого плану почутого та/або прочитаного тексту, Д.З. Намалювати малюнок одного із грецьких богів або героїв. |
|
|||||
6 |
|
Міфи про Геракла. «Народження героя», «Авгієві стайні». Поетизація в образі Геракла могутності й мужності, що покликані на боротьбу зі злом. |
Формулювання висновків на основі аналізу опрацьованого текстухарактеристика літературних персонажів Підготувати повідомлення про улюблений подвиг Геракла |
|
|||||
7 |
|
Міф про Дедала і Ікара. Мрія давніх греків освоєння простору |
Складання і оформлення власного висловлення із використанням доречних засобів виразності. Прочитати міф «Орфей і Еврідіка» |
|
|||||
8 |
|
ПЧ № 1 «Орфей і Еврідіка» |
Створити комікс за сюжетом міфу |
|
|||||
9 |
|
РМ № 1 (усно) Крилаті вислови грецької міфології Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-krilati-grecki-virazi-279991.html |
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|||||
10 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей № 1 за темою «Міфи на всі часи» (різнорівневі завдання) |
1 |
|
|
Підготувати проєкт |
|
||
|
|
ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА (16 ГОД) |
|
||||||
11 |
|
Жуль Верн (1828-1905) – французький письменник, найвідоміший автор пригодницьких романів. Роман «П'ятнадцятирічний капітан». (Аналіз І-ІІ розділу, ч.1) Тема духовного випробування людини в романі. Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-zhitteviy-ta-tvorchiy-shlyah-zhul-verna-259200.html Цікаві факти https://faktypro.com.ua/page/15-czikavikh-faktiv-pro-zhyulya-verna |
1
1
1
1
1
1
1
|
Учень (учениця):
називає 1-2 твори мистецтва за мотивами прочитаних творів, висловлює враження від них. |
|
Різні види читання (виразне, «ланцюжком», в особах, вибіркове, коментоване, прогнозоване або ін.), Підготувати 10 цікавих фактів про Жуля Верна |
|
||
12 |
|
Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. |
Логічне структурування власного повідомлення, дотримання норм у виборі мовленнєвих засобів Скласти список порад від Діка Сенда |
|
|||||
13 |
|
Дік Сенд і його друзі. Дік Сенд і Негоро. Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-dik-send-i-yogo-druzi-problema-rabstva-v-romani-197460.html |
використання окремих засобів художньої виразності у власному мовленні, наведення прикладів з художніх текстів/медіатекстів щодо вміння/невміння керувати емоціями.
Підготувати кросворд або комікс |
|
|||||
14 |
|
Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-problema-rabstva-v-romani-p-yatnadcyatirichniy-kapitan-222713.html |
|
|
|||||
15 |
|
Особливості розвитку пригодницького сюжету у творі |
Створити карту подорожі шхуни-бриг «Пілігрим» (бажаний шлях і щдях справжній). |
|
|||||
16 |
|
Образи природи та ідея її пізнання у творі. Презентація |
Підготуватися до написання контрольного твору. |
|
|||||
17
|
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей № 2 Письмовий твір-роздум «В чому полягає велич людини?» (за романом Жуля Верна «П’ятнадцятилітній капітан». |
Прочитати роман «Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона. |
|
|||||
18 |
|
ПЧ №2. Роберт Льюїс Стівенсон «Острів скарбів».
|
1 |
Вміти переказувати ключові епізоди твору, характеризувати героїв. |
|
||||
19 |
|
Чарльз Дікенс (1812-1870) – англійський письменник. «Різдв’яна пісня в прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі як можливість осягнути своє життя
Цікаві факти https://starylev.com.ua/blogs/shcho-vy-ne-znaly-pro-charlza-dikkensa |
1
1
1
1 |
Підготувати повідомлення про те, як святкують Різдво у вашій родині |
|
||||
20 |
|
Динаміка його образу, причини духовного переродження.
|
Підготувати 5 порад «Як не стати Скруджем» |
|
|||||
21 |
|
Придумайте продовження «Різдвяної пісні у прозі» у вигляді комікса. |
|
||||||
22 |
|
Значення образу Різдва у творі. Ознаки фольклору (казки, пісні) у творі
|
1 |
Підготувати повідомлення або презентаціяю як святкують Різдво у різних країнах світу |
|
||||
23
|
|
Микола Васильович Гоголь (1809– 1852). «Ніч перед Різдвом». Поетичність повісті «Ніч перед Різдвом». |
1 |
Намалювати ілюстраціїдо твору або створити комікс |
|
||||
24 |
|
Українські народні традиції та звичаї у творі. Поєднання фантастичного і реального. |
1 |
Написати коротке повідомлення про традиції своєї сім’ї |
|
||||
25 |
|
Тема кохання. Образи Оксани і Вакули. Виразне читання уривків твору. |
1 |
Підготувати питання до літературної гри «Так або ні» |
|
||||
26 |
|
|
|
Підготувати 10 цікавих фактів про Ульфа Старка |
|
||||
27 |
|
Ульф Старк. «Чи вмієш ти свистати, Юганно?». Проблеми самотності (дітей і дорослих), ставлення до людей похилого віку у творі |
1 |
Підготувати кросворд |
|
||||
28 |
|
Образи дітей (Ульф, Берра) і дідуся Нільса, встановлення духовного зв’язку між ними. |
1 |
Дібрати цитати для характеристики головних героїв повісті. Намалювати улюбленого героя повісті. |
|
||||
29 |
|
Світ добра, людяності, милосердя, який герої творять власноруч.
Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-tvoru-ulfa-starka-chi-vmiesh-ti-svistati-yuganno-337544.html |
1 |
|
|
Придумати продовження твору. |
|
||
30 |
|
Смисл назви твору. Значення символів (шовкова хустка, краватка, повітряний змій та ін.).
Матеріали до уроку https://vseosvita.ua/library/materialy-do-uroku-ulfa-starka-chy-vmiiesh-ty-svystaty-yuhanno-649674.html |
1 |
|
|
Створіть пост для соцмереж про літературний твір «Чи вмієш ти свистати, Юганно?» Підготуйтеся до діагностувальної роботи за темою «Пригоди і фантастика». |
|
||
31 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей № 3 за темою «Пригоди та фантастика» (різнорівневі завдання) |
1 |
|
|
Підготувати до уроку РМ. |
|
||
32 |
|
РМ №2. (письмово) Написання листа літературному персонажу. |
1 |
|
|
Повторити вивчені протягом семестру твори. |
|
||
ІІ СЕМЕСТР
НЕ ЗДАВАТИСЯ В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ |
|
||||||
33 |
|
Анна Ґавальда (нар. 1970). «35 кіло надії». Теми школи, родини, життєвого покликання особистості Презентація https://vseosvita.ua/library/anna-gavalda-35-kilo-nadii-651.html |
1 |
Учень (учениця):
зіставляє літературні твори з їхніми екранізаціями, ілюстраціями (за вибором). |
|
Скласти цитатну характеристику образу Ґрегуара Дюбоска. |
|
34 |
|
Ґрегуар Дюбоск на шляху дорослішання (болісне переживання самотності й нерозуміння з боку інших, пошук власної духовної сутності та улюбленої справи) |
1 |
Написати твір на тему "Чому не всі люди досягають успіху у житті?" |
|
||
35 |
|
Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка. Образ дідуся Леона як моральний приклад і опора для хлопця. Відкритий фінал повісті. |
1 |
Підготувати повідомлення про життя та творчість Джека Лондона |
|
||
36 |
|
Джек Лондон (1876–1916). «Жага до життя». Самовладання, воля до життя головного героя оповідання Дж. Лондона, його мужність у сутичках із суворою природою та життєвими обставинами. Презентація |
1 |
Намалювати ілюстрації до твору. |
|
||
37 |
|
Збереження моральних переконань у моменти смертельної небезпеки. |
1 |
Створіть карту пересування персонажів. |
|
||
38 |
|
Роль пейзажних і портретних замальовок у відтворенні внутрішнього стану головного героя. |
1 |
Знайти зображення та зібрати інформацію про представників фауни, яких зустрів головний герой |
|
||
39 |
|
Проблеми зрадництва та духовної стійкості у творі. |
1 |
Прочитати «Вождь червоношкірих» |
|
||
40 |
|
ПЧ №3. О. Генрі. «Вождь червоношкірих». Гумористичний сюжет твору. |
1 |
Підготуватися до уроку РМ |
|
||
41 |
|
РМ № 3 (усно) Усне висловлювання щодо проблеми вибору у складній життєвій ситуації (на основі вивчених творів) |
1 |
Підготувати цікаві факти з життя Міхаеля Енде |
|
||
42 |
|
Міхаель Андреас Гельмут Енде (1929–1995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Теми дружби, взаємодопомоги, поваги до представників різних рас, націй, національностей, народів. |
1 |
Дослідити маршрут мандрівки Джима Ґудзика, машиніста Лукаса та Емми. Намалювати карту їхньої подорожі. |
|
||
43 |
|
Образи Джима Ґудзика та Лукаса як позитивних казкових героїв, які сміливо вступають у боротьбу зі злом і насильством. |
1 |
Намалювати 2-3 листи від імені Джима пані Штоцкер. |
|
||
44 |
|
Роль фантастики у творі. Елементи казки у творі «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». |
1 |
Створіть пантбук за вивченою темою. |
|
||
45 |
|
Моральні цінності, що утверджуються у творі «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». |
|
Підготуватися до діагностувальної робота за темою «Не здаватися у життєвих випробуваннях». |
|
||
46 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей № 4 за темою «Не здаватися у життєвих випробуваннях» (різнорівневі завдання) |
1 |
Підготувати повідомлення про культуру Японії |
|
||
БАРВИ СВІТОВОЇ ПОЕЗІЇ |
|
||||||
47 |
|
Мацуо Басьо (1644—1694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Вивчити напам’ять 3-4 хайку Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку Біографія https://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printit.php?tid=4234 |
1 |
Учень (учениця):
називає імена видатних українських перекладачів творів зарубіжних поетів, демонструє майстерність їхніх художніх перекладів, барви української мови. |
|
Самостійно скласти 3-4 хайку. Намалювати до них малюнки. |
|
48 |
|
Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст. Виразне читання напам’ять хайку М. Басьо |
1 |
Створіть листівку для близької людини в японському стилі з використанням хайку Мацуо Басьо або власним хайку. |
|
||
49 |
|
Роберт Бернс (1759—1796). "Моє серце в верховині …" . Ідея любові до Батьківщини, до рідного краю . Антитеза.
|
1 |
Знайти декілька цікавих фактів про минуле й сучасне Шотландії, підготувати пост для соцмереж. |
|
||
50 |
|
Виразне читання напам’ять. Роберт Бернс "Моє серце в верховині …" . Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.)
|
1 |
Створити малюнки (підібрати з Інтернету) українських місць чи краєвидів, з якими пов’язане ваше серце. |
|
||
51 |
|
Генрі Лонгфелло (1807—1882). «Пісня про Гайавату». Міфи північноамериканських індіанців та їх втілення в поемі .
|
1 |
Напишіть цитати для характеристики Гайавати. |
|
||
52 |
|
Образ Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, служіння народові (Розділ «Люлька згоди»). Елементи фольклору в творі.
Презентація |
1 |
Знайдіть 1-2 цікаві факти про сучасне життя північноамериканських американців. |
|
||
53 |
|
Джанні Родарі (1920–1980). «Листівки з видами міст». Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. |
1 |
Підібрати прислів’я, приказки про мир, злагоду.
|
|
||
54 |
|
Листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття
|
1 |
Підготуватися до контрольної роботи |
|
||
55 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою № 5 «Поетичне бачення світу» (тести, відповіді на запитання) |
1 |
|
|
||
ЗАМИСЛЮЄМОСЯ ПРО МАЙБУТНЄ |
|
||||||
56 |
|
Рей Дуглас Бредбері (1920—2014) Проблема руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Образ Тома, його розвиток під впливом подій, мимовільним учасником яких він стає. Значення образу Джоконди для розкриття авторського задуму. Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-rey-bredberi-usmishka-174707.html
|
1 |
Учень (учениця):
висловлює свою думку щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому |
|
За допомогою інтернету дізнайтеся про історію і загадки картини «Джоконда» Леонардо да Вінчі. Кого на ній зобразив митець? |
|
57 |
|
Ідея особистої відповідальності у творі. Віра автора в силу мистецтва, яке здатне врятувати душу людини та світ. Образ Тома, його динаміка.
|
1 |
Написати продовження оповідання «Усмішка». |
|
||
58 |
|
Роберт Шеклі (1928-2005) . «Запах думки». Фантастичний світ оповідання |
1 |
Підготувати кросворд до твору |
|
||
59
60 |
|
Духовне й фізичне випробування Кліві.
Уславлення могутності, розуму та інтуїції людини, її здатності не схилятися в екстремальних ситуаціях. |
1
1 |
Складіть пам’ятку або напишіть лист-пораду тому, хто опиниться в екстремальній ситуації. |
|
||
61 |
|
РМ № 4 (письмово) Написання есе на тему «Чи актуальні сьогодні попередження Рея Бредбері? Чому?» (за прочитаними творами) |
1 |
Намалюйте фантастичних істот, яких Лерой зустрів на планеті З-М-22. |
|
||
62 |
|
ПЧ № 4 Р.Д.Бредбері «Все літо в один день». Проблема дитячої жорстокості в один день |
1 |
Підготуватися до контрольної роботи |
|
||
63 |
|
Діагностування прогресу набуття учнями знань і компетентностей за темою № 6 «Замислюємося про майбутнє» (тести, відповіді на запитання) |
1 |
|
|
||
ПІДСУМКИ |
|
||||||
64 |
|
Види художніх образів у прочитаних художніх текстах і медіатекстах. Актуальна проблематика класичних і сучасних творів. |
1 |
Учень (учениця):
усвідомлює взаємозв’язки української літератури з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис міфології, жанрів (байка та ін.), тем (природа та ін.), образів (дітей та ін.) тощо). |
|
Повторити вивчений протягом року матеріал.
|
|
65 |
|
Міфологічні образи і сюжети, їх утілення в різних видах мистецтва. |
1 |
Створити пантбук за вивченими міфами. |
|
||
66 |
|
Фантастика та її роль у художній літературі. Моральні якості літературних героїв та героїнь у життєвих випробуваннях. |
1 |
Намалювати ілюстрації до улюбленого фантастичного твору. |
|
||
67 |
|
Засоби художньої виразності у поетичних і прозових творах. Сучасні ресурси зарубіжної літератури для учнів (друковані, цифрові). |
1 |
Підготуватися до літературного квесту. |
|
||
68 |
|
Квест «Сторінками прочитаних книг». |
1 |
Повторити вивчений протягом року матеріал. |
|
||
69 70 |
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Рекомендації щодо читання літератури влітку |
2 |
Література на літо
|
|
||
|
|
Для вивчення напам’ять Р. Бернс «Моє серце в верховині… » М. Басьо. Хайку (3-4 за вибором учня) |
|
|
|
|
|