Із кожним днем красуня-весна стає дедалі прекраснішою, наповнюючи все зеленню та радістю. Саме велич живої природи спонукає нас невпинно розвиватися і радіти життю. Тож для того, щоб першачки зрозуміли важливість природи для нашого життя, Модельна навчальна програма присвячує 28 тиждень НУШ вивченню світу рослин. Діти дізнаються більше про живу і неживу природу, розширять знання про рослинний світ, зрозуміють необхідність дбайливого ставлення до флори і довкілля.
Пропонуємо до вашої уваги добірку цікавих вправ, завдань та мультфільмів, які стануть у пригоді під час ознайомлення першачків зі світом рослин.
Мовленнєва активність «Знаходимо рослини»
Анаграми
- ВІКТИ (квіти)
- ЕДРЕОВ (дерево)
- ЩУК (кущ)
- БУД (дуб)
- СИЛЯТ (листя)
- РУБКИНЬ (бруньки)
- БЯЛУОК (яблуко)
- ОНРЕЗ (зерно)
- КОАР (кора)
- ЛИНАКА (калина)
Після того, як першачки відгадають усі слова, запропонуйте їм намалювати одну з названих рослин, що, на їхню думку, найкраще втілює уявлення про рослинний світ. Також попросіть дітей пояснити свій вибір і скласти коротку розповідь.
Загадки
Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
****
Сидить баба на грядках вся закутана в хустках. (Капуста)
****
На сонечко я схоже і сонечко люблю, до нього повертаю голівоньку свою. (Соняшник)
****
Взимку спить, а влітку шумить. (Дерево)
****
Взимку – як влітку, влітку – як взимку. (Ялина, сосна)
****
Без рук, без ніг, без черева – залізе на дерево. (Хміль)
****
Зубів не має, а кусає. (Кропива)
****
Влітку виростають, а восени опадають. (Листочки)
****
Червона, солодка, пахуча, росте низько, до землі близько. (Суниця)
Запропонуйте дітям придумати власну загадку про рослини. Наприклад, «Красуня у чорно-білій сукні навесні соком усіх напуває» (береза).
Бесіда «Природа і ми»
Розкажіть першачкам, що без рослин неможливо було б уявити життя людини. Адже ми не тільки вживаємо їх у їжу, а й завдяки рослинам можемо дихати свіжим повітрям. Саме через це їх і називають «легенями» нашої планети. Щоб учні краще зрозуміли значення рослин у житті людини, покажіть їм пізнавальне відео.
Після перегляду запитайте в учнів:
- Що є «їжею» для рослин?
- Яка різниця між кущами і деревами, деревами і травами, травам і кущами?
- Що таке насіння? Чи куштували ви його колись?
- Із яких частин складаються всі рослин?
- Чому ми маємо берегти рослини?
Вправа «Працюємо у світі рослин»
Попросіть дітей пригадати пройдені тижні, які були присвячені вивченню професій та наук. Скажіть, що існує чимало людей, для яких вивчення та вирощування рослин є справою життя. Особливе місце серед них займають ботаніки (вчені, які досліджують рослини) та агрономи (займаються вирощуванням культурних рослин). Запропонуйте школярам спробувати відчути себе представниками цих двох важливих професій.
Ботанік
Запропонуйте дітям уявити себе ботаніками, завдання яких – дослідити рослини на шкільному подвір’ї. Так, проводячи час на вулиці, школярі мають звертати увагу на всі деталі та характеристики, які стосуються світу рослин. Коли ж учні повернуться до класу, попросіть їх пригадати (усно, записати в зошиті чи намалювати) всі рослини, які вони побачили. Також можна поставити їм кілька додаткових запитань:
- Що це за рослини?
- До яких груп рослин належить кожна з них (дерева, кущі чи трави)?
- Які з цих рослин культурні, а які дикорослі?
- Яке значення для життя людини має кожна рослина?
- Яка з рослин вам сподобалася найбільше? Чому?
- Як ми можемо допомогти цим рослинам?
Агроном
Нагадайте дітям, що овочі та фрукти не лише дуже смачні, а ще й неймовірно корисні. Запропонуйте школярам уявити себе справжніми агрономами і розказати про ті овочі, які подобаються їм найбільше. А потім – усім разом вигадати коротеньку історію про те, як вирощували овоч, який вони згадували найчастіше.
Гра «Природнича естафета»
Уміння висловлювати свою думку і правильно ставити запитання є надзвичайно важливими для першачків. Тож запропонуйте їм потренуватися. Поставте всьому класу запитання про світ рослин. Після того, як хтось із учнів відповість, інша дитина має поставити своє запитання до її відповіді. І так доти, доки будуть озвучені всі ідеї. Наприклад, «Які рослини ми звикли вживати в їжу? – Овочі та фрукти. – Які ваші улюблені фрукти? – Яблука і груші. – Що можна приготувати із яблук і груш? тощо».
Орієнтовні запитання до всього класу:
- Які ви знаєте рослини?
- Які рослини не варто їсти?
- Чому зелені рослини потрібно мати вдома?
- Які рослини можна вирощувати вдома чи на городі?
- Яка з рослин найсмачніша?
- Яка з рослин найгарніша?
Мультфільми про рослинний світ
Пісня про кульбабу
Розкажіть першачкам, що за світом рослин дуже цікаво спостерігати. Щоб проілюструвати цю думку, використайте позитивну анімовану пісеньку про кульбабу, яка росла в садку. Мультфільм неодмінно мотивує дітей поважати велич живої природи, завжди радіти життю і не журитись. Також цю пісеньку можна розучити і заспівати всім класом на уроці музичного мистецтва чи під час позакласного заходу.
Пісня «Ходить гарбуз по городу»
Ви вже говорили з учнями про те, що рослини бувають культурними та дикорослими. Для того, щоб якісно та цікаво закріпити знання дітей, покажіть їм сучасну мультиплікаційну версію пісні «Ходить гарбуз по городу». Так школярі зможуть розібратися, які овочі століттями вживали в їжу українці та яке значення відігравало городництво в житті наших пращурів.
Після перегляду запитайте в дітей, які з названих овочів вони полюбляють найбільше. Також, за аналогією до мультфільму, можна розіграти маленьку виставу і заспівати пісеньку про гарбуз.
Мультфільм «Піп саджає зернятко»
Поясніть школярам, що вирощування рослин – це досить тривалий процес, який потребує чималих зусиль і терпіння. Продемонструйте цікавий мультфільм про пташеня Піпа. Ця стрічка навчить дітей цінувати природу і примножувати її дари, не боятися труднощів, що виникають, а тим більше – зупиняти роботу. А перегляд цього мультфільму, що навчає цінувати дружбу і завжди шукати порозуміння, можна поєднати з вивченням англійської мови.
Мультфільм «Фотосинтез»
Нагадайте дітям, що рослин називають «легенями» планети, адже вони споживають шкідливий для людини вуглекислий газ і виробляють кисень. Усе це відбувається завдяки процесу фотосинтезу. А щоб діти краще зрозуміли, що це таке, покажіть їм мультфільм про фотосинтез. Головний герой стрічки – Доктор Бінокль розкаже про цей важливий процес, використовуючи прості та зрозумілі приклади.
У Бібліотеці «На Урок» представлені матеріали від учителів зі всієї України. Вони неодмінно надихнуть вас на роботу та стануть у пригоді під час проведення уроків упродовж 28 тижня НУШ.
Тема: Дидактичні матеріали до лепбуку «Навіщо їсти» 27 тиждень НУШ або «Світ рослин» 28 тиждень НУШ.
Автор: Руденко Анна Сергіївна
Про матеріал: Цікаві матеріали, які можна використати під час уроків математики чи на курсі «Я досліджую світ». Розробка допоможе поєднати повторення вивченого матеріалу 27 тижня та вивчення їстівних рослин. Дидактичні матеріали передбачають проведення ігор і вправ, які чудово розвивають логіку, пам’ять і увагу.
Тема: Ідея розтяжки «Світ рослин»
Автор: Руденко Анна Сергіївна
Про матеріал: Розтяжка допоможе вчителю успішно ознайомити школярів із темою 28 тижня НУШ, візуалізувати їхні знання та налаштувати на сприйняття матеріалу. Кожна буква міститься у файлі pdf і може бути роздрукована на аркуші А4. Розробку можна розмістити у класній кімнаті.
Тема: «Куточок настрою» в дизайні овочі та фрукти
Автор: Руденко Анна Сергіївна
Про матеріал: Розробка стане яскравою окрасою для класного приміщення. Скориставшись нею, кожен учасник освітнього процесу зможе показати свій емоційний стан: здивування, сум, сонливість, радість, байдужість. Овочі та фрукти, які є персонажами розробки, неодмінно додадуть позитиву і налаштують на продуктивну роботу.
Тема: Презентація «Чи знаєш ти фрукти?»
Автор: Кривенко Людмила Борисівна
Про матеріал: Презентація стане чудовим матеріалом для успішної роботи протягом тематичного тижня. Вона допоможе дітям вивчити назви фруктів, актуалізувати знання про кольори, розвивати мовлення, креативне мислення та пам'ять. Розробку можна використовувати на уроці розвитку мовлення та під час проведення виховної години.
Тема: Презентація «Культурні та дикорослі рослини рідного краю»
Автор: Новікова Світлана Анатоліївна
Про матеріал: Презентація допоможе учням запам’ятати приклади дикорослих та культурних рослин (усі зображення підписані), ознайомитись із різновидами культурних рослин, які вирощують у Запорізькій області, сприятиме зацікавленості дослідженням рослинного світу рідного краю та довкілля. Розробка також містить посилання на інтерактивну дидактичну вправу для закріплення навчального матеріалу.
Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:
- «Я – школяр». 1 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мій/наш клас». 2 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої друзі». 3 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Моє довкілля». 4 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Осінь». 5 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я і моя Батьківщина». 6 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – підприємливі (осінній доброчинний ярмарок)». 7 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Техніка, яка допомагає». 8 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Театр». 10 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мода». 11 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Пригоди крапельки». 12 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зима». 13 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Таємниці космосу». 14 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Подорожуємо в часі». 15 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Світ захоплень». 17 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я – мандрівник». 18 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Спорт». 20 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої улюблені книжки». 21 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Транспорт». 22 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Професії». 23 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Час. Як керувати часом». 24 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Весна». 25 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Весняні свята. Великдень». 26 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Навіщо їсти». 27 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.