Відповідно до Модельної навчальної програми двадцять сьомий тиждень НУШ присвячений їжі та харчуванню. І це надзвичайно важлива тема, адже всі ми полюбляємо смачну їжу, а головне – маємо харчуватися. Першачки повинні розуміти: щоб бути розумними, веселими та здоровими, потрібно їсти, дотримуючись правил харчування і уникаючи загроз шкідливої їжі. Саме про це говоритимемо упродовж 27 тижня НУШ. Тож ми підготували добірку позитивних ігор, вправ і розробок, які допоможуть зробити його цікавим та насиченим корисною інформацією.
Бесіда «Їмо, щоб жити»
Розкажіть дітям, що вживання їжі є невід’ємною частиною нашого життя. Саме вона дає енергію та поживні речовини, які допомагають нам рости, розвиватися та успішно навчатися. Однак, попри те, що харчування для нас – це справа буденна, не варто забувати про загрози, які приховує необачне вживання їжі.
Усім нам варто частіше згадувати слова «Треба їсти для того, щоб жити, а не жити для того, щоб їсти». Запропонуйте дітям пояснити це висловлювання. Крім того, обговоріть з учнями такі питання:
- Чи любите ви їсти?
- Як ви гадаєте, навіщо ми їмо?
- Яка користь від їжі?
- Чи будь-яка їжа корисна для людини?
- Чи вся їжа смачна? А може смачна їжа бути шкідливою?
- Як ви гадаєте, чому варто обмежувати вживання смачної, але не надто корисної їжі?
- Які емоції викликає у вас процес вживання їжі?
- Як ви гадаєте, скільки разів на день потрібно їсти, а скільки води потрібно випивати?
- Що, крім енергії та сил, має давати нам їжа?
Мовленнєва активність «Цікава їжа»
Скоромовки про їжу та харчування
Черепаха чаплю ввечері
Пригощала чаєм з печивом.
****
Горох у городі виріс небувалий
Горобці город пограбували.
****
Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з`їли.
****
Ведмедику-ледащо,
Вліз на пасіку нащо?
Буду джмеликом дзизчати,
Буду меду куштувати.
****
А дідусь Опанас
Нам купив ананас.
Тож приходьте до нас –
Почастуємо вас.
****
Мавпенятко мовить: «Мамо,
Масла, моркви, маку мало.
Миска, мамочко, мілка,
Мало містить молока».
****
Сторож на баштані кріт
Якось зготував обід.
Лиш зачувши про обід,
До крота примчався кіт.
Кіт і кріт посмакували,
Кіт і кріт порозмовляли,
Трішки кіт і кріт поспали..
Лихо! Кавуни покрали!
Попросіть першачків назвати персонажів, яких було згадано у скоромовках. Запитайте дітей, чи знають вони, що тварини бувають травоїдні, м’ясоїдні та всеїдні. Попросіть школярів подумати, до якої групи належить кожен із персонсонажів, згаданих у загадках. Крім того, учні можуть вигадати історію про сніданок звірят.
Прислів’я і приказки про їжу
Розкажіть школярам, що харчування є невід’ємною частиною культури кожного народу. Так, наші предки завжди намагалися пояснити нащадкам, що їжу потрібно поважати, берегти і цінувати. Запропонуйте дітям послухати народні прислів’я і приказки та подумати, чого вони навчають.
- Без їжі й віл не потягне.
- Хто ситий, той гадає, що вже ніколи не зголодніє.
- Добра паска, як є ковбаска.
- Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.
- Завжди є їдець на готовий хлібець.
- Краще сухий хліб із водою, ніж паляниця з бідою.
- Найсмачніший хліб од свого мозоля.
- З`їж часнику – хоч не скажеш, то взнають.
- Млин меле водою, а чоловік живе їдою.
- Риба – вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова.
Запитайте дітей, чому, на їхню думку, у народних приказках так багато уваги приділяється хлібу. Запропонуйте школярам скласти власну приказку про їжу. Наприклад: «Не поїси – оцінки сусіду віддаси».
Гра «Смакота в банці»
Розкажіть першачкам про те, що наші предки навчилися зберігати їжу впродовж тривалого часу, консервуючи її. Запитайте дітей, чи полюбляють вони ласувати такими консервами та які продукти для них найсмачніші. Після цього запропонуйте їм зіграти у гру, яка чудово розвиває пам’ять, уяву та просторову орієнтацію. Крім того, цю розвагу можна поєднати з вивченням понять «їстівне» – «неїстівне».
Учні по черзі мають називати предмети, які можуть вміститися до банки, об’єм якої – три літри. Після того, як одна дитина називає щось, інша має віднести предмет до їстівного/неїстівного та прийняти чи відхилити відповідь. Наприклад, виноград легко вміщується до трилітрової банки і є їстівним, а ґудзик також можна покласти до банки, але їсти його заборонено. Зауважте, що школярі мають деталізувати свою відповідь (якщо це потрібно).
Слова, які можна використати:
Суниця, банан, зошит, ручка, печиво, лампочка, баклажан, кавун, цукерка, крейда, тарілка, масло, картина, набір фарб, портфель тощо.
Вправа «Смакуємо разом»
Їжа не лише збагачує нас енергією, вона має смакувати, бути естетично привабливою. Крім того, процес приготування і споживання їжі повинен об’єднувати людей. Тож запропонуйте першачкам стати маленькими кухарями. Для цього підготуйте зображення інгредієнтів та рецепти для приготування страв. Для того, щоб учні розвивали математичні навички, у рецептах та на зображеннях продуктів можна вказувати необхідну масу кожного з інгредієнтів (наприклад, на зображеннях помідора – 1 грам, води – 2 грами, капусти – 5 грамів). Загальна маса готової страви не може перевищувати 20 грамів.
Об’єднайте школярів у дві команди: кухарі та відвідувачі (одночасно і продавці магазину). Кухарі отримують рецепти чотирьох страв (гречана каша, парова котлета, овочевий салат, узвар). Після цього вони мають підрахувати, скільки продуктів потрібно купити, та отримати необхідні інгредієнти в продавців магазину. Потім, кухарі складають зображення разом та на окремому аркуші малюють готову страву. Відвідувачі також створюють малюнки замовленої їжі.
Після завершення роботи кухарі презентують «готові» страви, а відвідувачі перевіряють правильність використання продуктів згідно із рецептами та порівнюють отримані зображення з власними. Школярі також мають розповісти про емоції, які у них виникали під час виконання вправи.
Бесіда «Смачна частинка культури»
Ми вже говорили, що їжа – це не лише джерело енергії, а й невід’ємна складова національної культури. Особливі страви є в кожного народу, який проживає на території України. Запропонуйте дітям подумати і пригадати, які вони знають українські національні страви. Нехай школярі скажуть, яка з них є найсмачнішою, а яка – найкориснішою.
Покажіть учням відео про п’ять найкорисніших українських національних страв. Нехай діти подумають, яка із них є найапетитнішою, і розкажуть про свої найулюбленіші наїдки.
Мозковий штурм «Ми уважні споживачі»
Запитайте дітей, де їхні батьки беруть їжу та продукти, необхідні для харчування. Напевне, першачки точно скажуть, що їх можна придбати у магазині чи на ринку, а в селі за продуктами ще й ходять на город. Уже з першого класу учні мають знати, що необхідно слідкувати за якістю та терміном придатності продуктів, які ми купуємо. Тож необхідно колективно створити пам’ятку про правильний вибір товарів.
Об’єднайте дітей у кілька груп і запропонуйте їм придумати та записати основні правила, яких необхідно дотримуватися, купуючи продукти. Учні, які вже вміють писати, зможуть зафіксувати всі ідеї. Після цього школярі самостійно мають обговорити їх та обрати п’ять-сім найважливіший правил. Їх можна буде записати на аркушах чи намалювати ситуацію, для якої вони будуть актуальними. Після цього учні зможуть презентувати ідеї та колективно визначити сім принципів уважного споживача.
Мультфільми про їжу
Мультфільм «Навіщо харчуватися правильно»
Позитивний мультфільм про чудернацьке створіння Питайлика та його друга допоможе пояснити дітям основні правила вживання їжі. Персонажі неодмінно переконають першачків споживати корисні та здорові продукти. Крім того, вони нагадають правила гігієни харчування.
Відеофільм «Корисна їжа»
Переглянувши історію про корисну їжу, першачки зможуть зрозуміти переваги здорового харчування. ЇЇ персонажі, Добрячок та його подружка мишка, розмовляють про шкоду, якої завдає надмірне вживання солодощів та газованої води. Мультфільм неодмінно змусить школярів замислитися про те, чи правильно вони харчуються.
Мультфільм «Колосок»
Мультфільм допоможе пояснити дітям, що необхідно цінувати їжу та бути вдячним за працю інших. Переглянувши його, першачки зрозуміють, що лише спільними зусиллями можна досягати значного успіху.
У Бібліотеці «На Урок» представлені розробки колег, які можуть надихнути вас на роботу і неодмінно стануть у пригоді під час проведення уроків упродовж 27 тижня НУШ.
Тема: НУШ Цифровий кейс 27 тиждень «Навіщо їсти?»
Автор: Савченко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Цифровий кейс складається із шести презентацій та добірки корисних відео про їжу. Матеріали допоможуть учителю пояснити школярам, яке значення має харчування у нашому житті; розказати про правила здорового харчування та користь вітамінів для організму; пояснити важливість дотримання правил гігієни харчування. Розробка містить велику кількість теоретичних матеріалів, правила поведінки за столом, тематичні завдання і вправи.
Тема: Презентація «Корисна і шкідлива їжа»
Автор: Олійник Андрій Вікторович
Про матеріал: Презентація допоможе вчителю ознайомити учнів із перевагами, які дає нам вживання корисної їжі. Також першачки дізнаються про загрози, які приховує фаст-фуд. Розробка дозволяє зробити вивчення проблем здорового харчування максимально наочним та успішно популяризувати здорове харчування.
Тема: Презентація «Корисна та шкідлива їжа. Правильне харчування»
Автор: Волошенко Світлана
Про матеріал: Розробка містить чимало корисних матеріалів, які дозволять пояснити учням важливість регулярного та здорового харчування. Крім того, у презентації аргументовано пояснюється важливість вживання продуктів із великою кількістю вітамінів та мікроелементів. А для того, щоб першачки розуміли усі ризики, які приховує їжа, авторка підготувала перелік із десяти зразків найшкідливішої повсякденної їжі.
Тема: Урок із «Я досліджую світ» на тему «Навіщо їсти»
Автор: Прокопьєва Валерія Анатоліївна
Про матеріал: Інтегрованний урок з «Я досліджую світ» та «Математики». Урок допоможе вдосконалити вміння учнів додавати й віднімати в межах 20, порівнювати іменовані числа подані в одиницях маси; вчити оперувати грошима;дасть уявлення про традиційну страву українського народу; розвиває мислення, уяву, фантазію.
Тема: Конспект уроку Я досліджую світ з елементами тренінгу для 1 класу на тему «Навіщо їсти»
Автор: Шелюх Ирина
Про матеріал: Розгорутий конспект уроку з елементами тренінгу з додатками на допомогу вчителю. Діти дізнаються, які поживні речовини містяться у продуктах, чому їжа важлива, чому варто надавати перевагу корисним продуктам, сповненим вітамінів.
Тема: Дидактичні матеріали до лепбуку «Навіщо їсти»
Автор: Руденко Анна Сергіївна
Про матеріал: Цікавий матеріал,який може бути використаний для занять з математики чи на курсі «Я досліджую світ». За бажанням можна заламінувати деякі елементи.
Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:
- «Я – школяр». 1 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мій/наш клас». 2 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої друзі». 3 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Моє довкілля». 4 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Осінь». 5 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я і моя Батьківщина». 6 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – підприємливі (осінній доброчинний ярмарок)». 7 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Техніка, яка допомагає». 8 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Театр». 10 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мода». 11 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Пригоди крапельки». 12 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зима». 13 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Таємниці космосу». 14 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Подорожуємо в часі». 15 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Світ захоплень». 17 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я – мандрівник». 18 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Спорт». 20 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої улюблені книжки». 21 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Транспорт». 22 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Професії». 23 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Час. Як керувати часом». 24 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Весна». 25 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Весняні свята. Великдень». 26 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.