Добірка завдань із української мови та математики для другокласників (відповідно до програми НУШ).

На 18 тижні навчання програма НУШ пропонує другокласникам цікаву тему про неохідність цінувати те, що ми маємо. Учні протягом цього періоду мають навчатися аналізувати рекламу, тексти та вірші, розбиратися у різновидах перетворення інформації та вдосконалювати навички обчислення. А щоб вам і учням було простіше, ми створили добірку вправ, що покращать аналітичні здібності та креативність дітей. 

Перетворення інформації у зображення

Поговоріть зі своїми вихованцями про перетворення інформації. Учні мають самостійно здогадатися, як людина сприймає оточуючий світ (завдяки органам чуття), та що допомагає нам перетворювати отриману інформацію у зображення, комікси, схеми, таблиці чи мапи думок. 

Після невеличкого обговорення об'єднайте дітей у 3 групи і запропонуйте їм розглянути зображення. Кожна команда має спробувати, дивлячися на комікси, скласти свою історію із детальними подробицями: які настрої у героїв, що вони відчувають, що їх оточує, що кожен персонаж бачить, говорить, як діє тощо. Дайте волю дитячій фантазії! Єдине правило – не порушувати послідовність. 

На картинці наведена проста ситуація. Вона лише для тренування! Далі буде дещо складніше, оскільки кожна група має описати конфліктну ситуацію та шляхи її вирішення. 

У розповіді діти мають використати такі слова-синоніми (кожна група по 3 пари): говорити і розмовляти; студінь і холоднеча; бажати і зичити; пейзаж і краєвид; швидко і хутко; завірюха і хуртовина; відносини і взаємини; енергійний і активний; завзятий і потішний.

Якщо школярі не розуміють значення якоїсь із лексем, вони мають скористатись словником.

Удома діти можуть намалювати невеличку власну історію у вигляді коміксу (тема «Мої життєві цінності»).

Вплив реклами

Запропонуйте другокласникам двічі уважно переглянути рекламу і звернути особливу увагу на те, які прийоми в ній використано, щоб «подражнити» кіндером глядача. Після перегляду подискутуйте із учнями про вплив реклами на свідомість людей.

Запитання для обговорення:

  1. Які емоції викликала у вас музика, що грала у рекламі? Вона вас заспокоювала, чи змушувала хвилюватися? А яким був голос? Чи гармонічно поєднані музика та голосо?
  2. Які тваринки були на відео? Виникало бажання потримати їх на руках, погратися? Чи логічно доповнює музика образи у рекламі?
  3. Що пили тваринки на відео? А як ви гадаєте, чому показали цей кадр? Чи пов'язане молоко з продуктом, що рекламують? А чи є справжнє молоко у складі «кіндер мілк слайс»?
  4. Навіщо рекламодавці вирішили показати «кіндер мілк слайс» крупним планом? Чи виглядав він від цього більш привабливим?
  5. Чи хотілося вам скуштувати прорекламований продукт? 

Після невеличкого обговорення поясніть дітям, навіщо рекламодавці використовують усі ці технології маніпуляції. Так діти вчитимуться розпізнавати вплив реклами і намагатимуться не вестися на хитрі прийоми. 

Щоб закріпити отримані знання, учні мають самостійно назвати прийоми маніпуляції у наступних рекламних роликах. Ви можете натякати школярам на правильні відповіді, але не підказувати! Другокласники мають тренувати своє критичне мислення!

 
 

Робота із текстом

Запропонуйте учням виразно прочитати текст. Допоможіть їм визначити зачин, основну частину та кінець, а потім попросіть обгрунтувати їхній вибір. Діти у другому класі мають навчитися розуміти діалог як логічний ланцюжок висловлювань, тож поясніть, що кожна репліка – частина діалогу дійових осіб.

А чи мають ваші вихованці акторські здібності? Впевнені, що так! Може, хтось просто соромиться показувати талант. Ми радимо другокласникам інсценізувати текст та виконати до нього завдання. Розподіліть ролі між учнями: хтось гратиме бабусю, хтось – дідуся, а комусь дістанеться роль оповідача. 

Світлі мрії бабусі з дідусем

Жили-були бабуся  з дідом.  Якось за обідом говорить бабця  дідусю:

– Ти  подивись на цю красу: розквітла яблунька в саду, співає там на гілці какаду.

– Ти що примару кажеш?! Той птах у Африці живе. Ходім мерщій, покажеш мені, хто ж там співає.

Приходять разом у садочок, а там деревця ростуть у рядочок. Тут є і яблуня-краса! Розквітла, справжні чудеса! І бджілок рій гуде над нею, розносять аромати з неї.

– Кохана, де ж твій гарний какаду? Щось надто тихо в нашому саду!

– То трішки я покепкувала і на подвір'ячко тебе покликала. Присядьмо тут удвох і поговоримо. Дивись, як гарно у садку! Я принесу сюди медку! Поп'ємо чаю з бергамотом, чи, може, хочеш ти компоту?

Погодився старий дідусь, сів на пеньок і крутить вус. 

– Ти маєш рацію! Тут, дійсно, гарно у садку! Принеси мені, будь ласочка, медку. І паляницю із родзинками, малинку.

Сидять удвох довгенько та згадують молодість свою: як бігали на річку, обривали вдвох порічки, як діток народили та жили гарно, не тужили. Співають пісеньку тихенько про сім'ю. Поглянули на зірки та побачили, що деякі із них почали падати. 

– Дідусю, ти встиг загадати бажання?

– Так, я приклав усі старання!

– Дивись, летить іще одна! Яка ж красунечка вона!

Замовили удвох вони довголіття всій родині, зустріти 100-річні іменини, життя у мирі, силі та любові! Також міцного всім здоров'я! І почуттів веселих, нових!

Так воно й трапилось із ними. Хто в серці має мрію світлу і дуже вірить в майбуття, життя будується привітне. Щасливим буде те життя!

Тепер попросіть дітей дати відповіді на такі запитання:

  1. Чи часто ви відвідуєте дідуся та бабусю?
  2. Якими б словами ви їх описали?
  3. Про що мріє подружня пара у тексті?
  4. Чи можна їхні мрії та спогади назвати життєвими цінностями?
  5. А які життєві цінності є у вас? 

Як ви гадаєте, чому садок надихнув дідуся та бабусю на спогади? А які у вас асоціації із садком? Які думки пробуджуються, коли ви знаходитесь у ньому?

Чи звернули ви увагу на те, що у тексті виділено деякі літери? Це – орфограми. Вам потрібно пояснити написання цих літер і сказати, чи не помилився автор у написанні слів із підкресленими орфограмами (діти згадують такі вивчені орфограми: велика літера у географічних назвах; написання прийменників окремо від інших слів; написання ненаголошених е,и; позначення м'якості приголосних буквами і, я, ю, є та за допомогою ь).

Аналіз вірша

Попросіть дітей заплющити очі та уважно послухати вірш Валентини Зорік про зимову ніч. Далі запитайте, який настрій він навіяв учням? Після обміну враженнями діти мають кілька разів виразно прочитати вірш, а потім виконати завдання.

 

Нехай учні спробують проаналізувати вірш, відповівши на такі запитання:

  • Які рима та ритм у цьому вірші?
  • Які є порівняння у вірші? А які метафори ви знайшли?
  • Чи є у вірші слова з прямим і переносним значенням? Які саме?
  • Знайдіть пестливі слова.
  • Як ви розумієте вирази «кришталево сяє місячна стежина», «колискова лине ніжними словами», «причаївся вітер, ніби у колисці»?
  • Чи допомагають усі ці художні прийоми передати атмосферу зимової ночі? Чому?
  • А якими словами ви б описали зиму?

За бажанням, діти можуть намалювати зображення зимової ночі, яку вони уявили під час прослуховування вірша.

Хто краще обчислює вирази?

Ледь не всі маленькі діти знають життєрадісного сніговика Олафа та кмітливого оленя на ім'я Свен. Ці персонажі з'являються у мультфільмі «Крижане серце». 

Радимо зіграти з учнями у таку гру: клас об'єднується у дві великі групи (одна вболіває за Олафа, інша – за Свена), далі учні обчислюють вирази та виправляють помилки, якщо вони є. Так школярі зможуть визначити: хто з героїв мультфільму має кращі здібності у математиці.

Життєві цінності

На 18 тижні програма НУШ пропонує другокласникам удосконалювати свої навички рахування та обчислення виразів. Розгляньте разом із учнями зображення та запропонуйте дітям дати відповіді на такі запитання:

  1. Скільки людей зображено на картинці?
  2. А скільки предметів? 
  3. Порахуйте овочі. 
  4. Назвіть цінності родини, що зображені на картинці. Предмети можуть підказати відповіді.
  5. А які ви маєте життєві цінності?

Зашифроване слово

Об'єднайте клас у 2 команди. Кожній групі роздайте картки (зі словами «родина» та «освіта»). Команди не мають знати слово опонента. Далі учні мають розглянути приклад на таблиці №2: 

  • літери з першого стовпчика формують певне слово;
  • біля першої літери на кожній із карток є вираз, і якщо його обчислити, ми отримаємо число, яке є шифром літери у таблиці №1 (наприклад, шифр літери «д» – число 135);
  • діти мають у своїх групах скласти аналогічні вирази, щоб зашифрувати всі інші літери у словах;
  • коли вирази будуть готові, учні повинні ще раз перевірити їх і виправити помилки, якщо є;
  • останній етап – один представник від кожної команди записує вирази на дошці, а команда-суперник обчислює їх і називає слово.

Перемагає та група дітей, яка першою обчислила всі вирази та назвала зашифроване слово.

Корисні матеріали для вісімнадцятого тижня навчання у 2 класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:

Тема: «Слово. Значення слова»
Автор: Ясковець Марія Михайлівна
Про матеріал: Діагностична робота, за допомогою якої вчитель НУШ може діагностувати знання, вміння та навички другокласників із засвоєння ними теми «Слово. Значення слова». Учень/учениця мають право виконувати завдання у зручному порядку, наприклад, від простого до складного.


Тема: «Будова тексту»
Автор: Матвієнко Любов Леонідовна
Про матеріал: Розробка допомагає учням розібратися у будові тексту та його частинах; розвиває вміння виділяти в тексті зачин, основну частину, кінець і абзаци; розвиває мовлення учнів; поповнює словниковий запас; виховує бережливе ставлення до природи.


Тема: «Урок розвитку зв'язного мовлення»
Автор: Клочко Наталія Миколаївна
Про матеріал: Розробка допоможе навчити учнів складати казку із деформованих речень, добирати заголовки по темі. Також матеріал покликаний розробити вміння правильно записувати речення і виділяти абзаци у казці. Сприяє створенню емоційної ситуації, яка б дала можливість співпереживати героям казки.


Тема: «Навчаюся вживати дієслова в мовленні. Робота з деформованим текстом. Інсценування діалогу»
Автор: Пархоменко Валентина Петрівна 
Про матеріал: Ця розробка допоможе закріпити знання учнів про слова – назви дій предметів (дієслова), знаходити дієслова та доречно їх вживати у мовленні, ставити до них запитання, вчить виправляти деформований текст і збагачує словниковий запас учнів.


Тема: «Шукаємо шлях розв'язування складеної задачі. Обчислення значень виразів»
Автор: Чорна Наталія
Про матеріал: Авторка пропонує власну розробку, яка формуватиме вміння учнів здійснювати аналітичний пошук розв'язування задачі (від запитання до числових даних), знаходити значення виразів за діями; допоможе закріпити знання у залежності результату арифметичних дій додавання або віднімання від зміни одного із компонентів, покращуватиме вміння дітей знаходити довжину ламаної лінії.


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних тижнів НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

  1. Тижневий кейс №1: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  2. Тижневий кейс №2: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  3. Тижневий кейс №3: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  4. Тижневий кейс №4: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  5. Тижневий кейс №5: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  6. Тижневий кейс №6: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  7. Тижневий кейс №7: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  8. Тижневий кейс №8: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  9. Тижневий кейс №9: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  10. Тижневий кейс №10: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  11. Тижневий кейс №11: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  12. Тижневий кейс №12: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  13. Тижневий кейс №13: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  14. Тижневий кейс №14: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  15. Тижневий кейс №15: Українська мова і математика. 2 клас НУШ
  16. «З Новим роком та Різдвом!». 16 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  17. «Що насправді цінне?». 17 тиждень 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter