Навіть у мирний час, вчителям математики доводилось докладати неабияких зусиль, щоби захопити школярів вивченням фундаментальної науки та налаштувати їх на успіх. Адже значна кількість школярів вважають цей предмет одним із найскладніших, бо їм важко зрозуміти суху мову цифр, формул, графіків і рівнянь. А у кризових умовах це завдання ще більш ускладнилось. Однак вчителі математики володіють неординарними професійними та особистісними якостями й впевнено рухаються до своєї мети. Тож аби допомоги педагогам у пошуку нових та ефективних інструментів, ми проводимо Всеукраїнську інтернет-конференцію «Сучасні уроки математики: ідеї та практика». А ще ми підготували добірку наших матеріалів, які допоможуть вдосконалити деякі напрями професійної діяльності.
Реалізація Держстандарту математичної освітньої галузі
Державний стандарт базової середньої освіти є фундаментальним документом, яким визначено обсяг навчального навантаження та вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів. Тож розуміння засад та ключових компонентів Держстандарту є важливою теоретичною базою організації всього освітнього процесу. У статті «Огляд і розбір Держстандарту математичної освітньої галузі» ми розглянули найважливіші складові цього документа зокрема:
- річне та тижневе навчальне навантаження;
- базові знання учнів;
- компоненти обов’язкових результатів навчання учнів;
- орієнтири для оцінювання результатів навчання здобувачів освіти у математичній освітній галузі.
Викладання математики у 2023/2024 навчальному році
Щорічно особливості організації освітнього процесу та пріоритетні напрями роботи педагогів визначаються листами МОН, які мають рекомендаційний характер. Аби допомогти вчителям математики опрацювати Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році ми підготували декілька статей:
- «Рекомендації для викладання навчальних предметів: математика»;
- «Рекомендації для викладання навчальних предметів: початкова школа»;
- «Викладання навчальних предметів: загальні рекомендації».
Крім того, згідно з Інструктивно-методичними рекомендаціями педагоги можуть використовувати у практичній діяльності відповідні рекомендації минулого навчального року (лист МОН від 19.08.2022 № 1/9530-22). Цей документ ми детально розглядали у статтях:
- «Рекомендації для викладання навчальних предметів: математика» (2022/2023 навчальний рік);
- «Оцінювання результатів навчання учнів у 2022/2023 навчальному році».
Календарно-тематичне та поурочне планування
Планування освітнього процесу – це неймовірно цікава та творча робота вчителя. Адже в рамках академічної свободи він може самостійно обирати форму плану, його структуру та спосіб фіксації, визначати послідовність формування очікуваних результатів навчання та кількість годин на вивчення програмових тем. Головне, щоби зміст документа відповідав вимогам Держстандарту та освітній програмі закладу освіти. У цих статтях ми підготували добірку авторських матеріалів із нашої Бібліотеки, присвячених плануванню освітнього процесу:
- «5-6 класи НУШ: календарно-тематичне та поурочне планування»;
- «Календарно-тематичне планування: предмети початкової школи та 7-11 класів».
Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти
Оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів
Наказом МОН від 01.04.2022 № 289 затверджено методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти. У статті «Оцінювання та оформлення Свідоцтва навчальних досягнень учнів 5-6 класів НУШ» ми розглянули цей документ у частині видів оцінювання та встановлення рівня досягнень результатів навчання учнів з математики за навчальний період.
Формувальне оцінювання
Технологія формувального оцінювання дозволяє легко адаптувати навчання до індивідуальних можливостей школярів і налагодити насичений та змістовний зворотній зв’язок. Аби допомогти вчителям урізноманітнити освітній процес і підвищити мотивацію учнів до навчання, ми підготували статтю «10 ідей для формувального оцінювання успішності учнів НУШ на уроках математики», у якій запропонували добірку простих, але дієвих, прийомів для перевірки знань школярів. А у цих статтях ви знайдете універсальні прийоми, які можна адаптувати для будь-якого навчального предмета:
- «55 вправ для здійснення формувального оцінювання учнів під час уроків різних освітніх галузей»;
- «ТОП-7 нестандартних способів перевірки знань учнів»;
- «5 ідей для формувального оцінювання знань учнів».
Підсумкове оцінювання учнів, які перебувають на небезпечних територіях України та за кордоном
Наказом МОН від 15.05.2023 №563 затверджено методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Цим документом врегульовано забезпечення права на доступне навчання учнів, які вимушено опинилися за межами України, дітей з неконтрольованих територій, територій населених пунктів на лінії зіткнення та деокупованих територій. Дякі норми цього наказу ми розглянули у статті «Особливості підсумкового оцінювання та руху учнів, які перебувають на небезпечних територіях України та за кордоном».
Підвищення якості уроку
Ефективність уроку математики залежить від багатьох факторів, критеріїв і показників. Серед них – використання різноманітних методів і прийомів для забезпечення належного засвоєння матеріалу та розвитку різних типів мислення учнів, визначення чіткої мети та критеріїв оцінювання, організація конструктивної взаємодії, яка розвиває їхню ініціативність та впевненість. І цей перелік можна продовжувати та продовжувати. Наша команда підготувала декілька матеріалів, які допоможуть урізноманітнити проведення уроків у різних форматах та заохочуватимуть школярів до плідної роботи:
- «Поради щодо розробки стратегії вимірювання та компенсації освітніх втрат»;
- «9 порад для підвищення ефективності освітнього процесу в умовах війни»;
- «5 універсальних компонентів ефективного уроку»;
- «Вчительська «скарбничка»: ідеї для інтерактивної роботи учнів»;
- «20 ідей використання ігрових прийомів на уроках».
Використання інновацій в освітньому процесі
Інформаційно-цифрова компетентність є однією з обов'язкових професійних якостей, необхідних для реалізації трудових функцій вчителя, визначених Профстандартом. Адже сучасні електронні ресурси дозволяють організувати ефективну комунікацію з учнями та їхніми батьками, зробити освітній процес більш цікавим, різноманітним і якісним. За їхньою допомогою також можна автоматизувати виконання трудомістких стандартних завдань щодо планування освітньої діяльності, ведення документації та підготовки навчальних матеріалів. У цих статтях ми запропонували багато цікавих ідей, які допоможуть використати інноваційні продукти з користю для освітнього процесу:
- «Оптимізація щоденної роботи педагога за допомогою інтернет-сервісів»;
- «Штучний інтелект: джерело ідей для ефективного навчання»;
- «Розробка актуального навчального проєкту за допомогою ШІ»;
- «Креативні ідеї для використання соцмереж на уроках».
Підвищення кваліфікації
Підвищення кваліфікації є необхідною умовою для проведення атестації педагогів й проводиться в міжатестаційний період відповідно до норм законодавства. Тож за цей час вчителю потрібно окреслити чіткі орієнтири для розвитку професійних компетентностей та побудувати траєкторію самовдосконалення педагогічної майстерності. У цих статтях ми розглянули Типові програми, затверджені наказами МОН:
- «Підвищення кваліфікації вчителів 5-6 класів НУШ: вимоги та можливості». Цей матеріал містить вибірковий огляд Типової програми підвищення кваліфікації для вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти та можливості, які пропонують різні суб'єкти підвищення кваліфікації;
- «Підвищення кваліфікації педагогів: розвиток цифрової компетентності». У цій статті ми розглянули базовий нормативний документ, яким регламентовано відповідний напрям професійного зростання освітян.
Команда «На Урок» пропонує широкий спектр можливостей для професійного зростання за різними напрямами, які педагогічні працівники можуть обирати, орієнтуючись на власні інтереси і потреби. Для того, аби вчителям математики було простіше зорієнтуватися в навчальному матеріалі, ми підготували декілька статей, в яких систематизували наші заходи за відповідними напрямами:
- Підвищення кваліфікації вчителів математики;
- Підвищення кваліфікації педагогів за напрямом «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами»;
- 5-6 клас НУШ: підвищення кваліфікації та самоосвіта педагогів;
- Реалізація принципів та ідей НУШ в початковій і середній школі;
- Організація роботи закладу освіти;
- Компетентнісний підхід у навчанні: актуальні методи та прийоми;
- Проєктна діяльність у закладах освіти;
- Розвиток різних типів мислення учасників освітнього процесу: ефективні інструменти та стратегії;
- Психологічна складова роботи вчителя: вчимося підтримувати себе та учнів.
Нагадуємо, що згідно зі ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» підвищення кваліфікації педагогів у частині вдосконалення компетентностей у роботі з дітьми з ООП та надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу є обов'язковими напрямами. Кожен із них має становити не менше 10% від загальної кількості годин підвищення кваліфікації за 5 років.
Бажаєте дізнатися більше про осучаснення уроків математики? Долучайтеся до нашої конференції та слідкуйте за нашими анонсами! Буде цікаво та корисно!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.