Інколи складається враження, що сьогодні особливо складно зацікавити учнів читанням книжок. І навіть наявність унікальних сюжетних ліній, поворотів, непересічних персонажів та нестандартних сюжетних ліній не завжди їх вражають. Тому педагоги часто перебувають в пошуку нових методів та підходів, які допоможуть зробити літературу більш привабливою для учнів. За 6 років роботи Освітній проєкт «На Урок» накопичив багатий досвід у цій сфері – ми написали безліч статей та організували десятки заходів, присвячених цій темі. А сьогодні ми підготували добірку найцікавіших матеріалів, які допоможуть зробити уроки літератури актуальними та привабливими для школярів.
Запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференції «Викладання української літератури: сучасні підходи», під час якої наші спікери поділяться корисними порадами, креативними ідеями та практиками.
Оживити видатного діяча минулого: як зацікавити дітей літературою та історією
В епоху гаджетів і соціальних мереж зацікавити дітей навчанням – складне завдання. Особливо коли справа стосується великих літературних творів – нове покоління звикло до легкого доступу до інформації і не завжди зацікавлене в читанні. Як зробити навчання не лише корисним, а й захопливим? Персональний помічник сучасного вчителя від «На Урок» пропонує безліч чудових можливостей для того, аби зацікавити дітей літературою. У цій статті ми ми підготували декілька ідей, які допоможуть зробити давні події та видатних особистостей ближчими до сучасних школярів на прикладі вивчення творчості Ольги Кобилянської.
Створення дидактичних ігор з допомогою ШІ: прості поради
Згідно з численними теоріями та концепціями ігрової діяльності, дидактична гра є не лише методом та формою активного навчання, а й провідним практичним видом діяльності протягом життя. Вони дозволяють зацікавити учнів і мотивувати їх до навчальних здобутків, покращують запамʼятовування, закріплюють знання та покращують атмосферу на уроці. Звісно, ви завжди можете скористатися сервісами, які містять уже готові ігри, та обрати варіант, що максимально відповідає навчальній меті. Але розробка власної гри з нуля – неймовірно захопливий процес, до того ж ви маєте можливість освітній продукт, який ідеально відповідає вашим запитам та потребам учнів. У цій статті ми детально розглянули етапи створення дидактичної гри за допомогою штучного інтелекту.
Креативні ідеї для осучаснення уроків літератури
В епоху стислих інформаційних продуктів і мікроблогів навіть один погляд на об'ємний літературний твір зі шкільної програми викликає у школярів відчуття розгубленості. Адже вони цінують легкий доступ до інформації та віддають перевагу яскравому феєричному контенту. Тож чому б не запропонувати учням спробувати себе у ролі маркетолога, розробника реклами, PR-менеджера або головного редактора онлайн-видавництва? Або написати «зламану» казку чи перетворити персонажів на крутих героїв комп'ютерних ігор? У цій статті ми запропонували декілька цікавих ідей, які допоможуть осучаснити класичні твори та неодмінно вразять ваших учнів.
5 нестандартних ідей для цікавих уроків літератури
Нестандартний підхід та креативність дозволяють «оживити» уроки літератури та зацікавити учнів класичними творами. У цій статті ми підготували декілька дієвих способів, як сприятимуть активізації пізнавальної діяльності школярів. Наприклад, ви дізнаєтесь, як провести урок у форматі дружніх посиденьок, як перетворити учнів на експертів, опонентів і рецензентів або як навчити їх фрірайтингу.
Прийом «7 сюжетів»: допомагаємо дітям стати знавцями літератури
Якщо ви скажете учням, що усі художні книги та фільми будуються за сімома основними сюжетами, вони поставляться до цієї заяви з недовірою. Утім, яким різноманітним не здавався би світ літератури, в основі історій дійсно лежать однакові схеми, що мають безліч варіацій. У цій статті ми розглянули прийом, який допоможе учням навчитись визначати жанр твору, знаходити кульмінацію та розв'язку, а також оцінювати оригінальність та експериментаторство автора.
Лайфхаки швидкого і продуктивного читання
Книги – нескінченне джерело знань та інформації. Але щоби не загубитися у книжковому світі та поглибити необхідні знання, важливо вміти їх правильно читати. Особливо вчителю, адже він є прикладом для наслідування школярів та найкращим путівником у переповненому інформацією світі. Тож як увібрати якомога більше знань з літературних творів і, водночас, не витратити на це купу часу? У цій статті ми запропонували декілька прийомів, які допоможуть імплементувати у вчительське життя різні етапи продуктивного читання.
Ідеї альтернативних домашніх завдань
Домашні завдання – надійний спосіб перевірити рівень засвоєння дітьми матеріалу, повторити його, або ж опрацювати нову тему. Проте традиційні форми цієї роботи не завжди є ефективними. Набагато краще діти засвоюють інформацію, виконуючи завдання іншого типу – перефразовуючи, переказуючи, створюючи певний продукт, або викладаючи матеріал у вигляді пояснення чи інструкції. У цій статті ми запропонували декілька інноваційних ідей, які допоможуть зацікавити учнів домашньою роботою і мотивуватимуть їх до поглибленого вивчення літератури.
Буктрейлер: як створити зі школярами міні-фільм про книгу
Сьогодні багато фахівців наголошують на тому, що гаджети витісняють читання книг. Як з цим бути? Саме час взяти на озброєння сильні сторони візуальної культури! Наприклад, можна запропонувати учням продемонструвати власне бачення змісту через відео візуалізацію головної ідеї твору, створивши трейлер до книги. Це дасть їм змогу відчути себе справжніми режисерами або навіть акторською групою. До того ж, такий спосіб опрацювання програмного матеріалу мотивує не лише читати, але і проявити власний творчий потенціал. У цій статті ми розглянули головні етапи, програми для реалізації проекту та запропонували декілька ідей візуалізації.
Аналізуємо казки і книги за методом Джозефа Кемпбелла
Із зародженням літератури людство неодноразово задавалося питанням – чи є якийсь універсальний сюжет, формула? Знайти його вдалося Джозефу Кемпбелу, який ввів поняття «мономіфу» – мега-сюжету, що лежить в основі багатьох історій: від казок до романів. Концепція, винайдена дослідником міфології, є вкрай простою, але дає ключ до класифікації і глибшого розуміння багатьох текстів. Завдяки цьому аналізу учні не лише навчаться знаходити багато спільного у казках, фільмах та міфах, а й розуміти будову сюжету. У цій статті ми розглянули структуру монофіму та запропонували декілька практичних порад щодо його застосування на уроках.
Дивовижний світ поезії: вчимося розуміти та аналізувати вірші
Чому вірші часом мало цікавлять школярів? Можливо, причина в тому, що вони зачіпають болісні аспекти, змушують прислухатися до себе та своїх почуттів. Їх не прочитаєш «по діагоналі», не застосуєш метод швидкого читання. Тож як навчити їх розуміти сенс віршів, а не обмежуватися визначенням теми, ідеї, головної думки та аналізом художніх засобів? У цій статті ми зібрали добірку дієвих порад, які допоможуть учням краще пізнати суть вірша.
Самостійна робота школярів: дієвий спосіб підвищення мотивації до навчання
Самостійна робота школярів вважається однією з проблемних складових освітнього процесу. Адже для деяких учнів виконання певного завдання може бути простим і не вимагати значних зусиль, а для інших – занадто складним. Чи може самостійна робота розкривати реальний потенціал учнів і формувати у них позитивну мотивацію до навчання? У цій статті ми запропонували декілька цікавих ідей для організації самостійної роботи учнів, які допоможуть неабияк урізноманітнити освітній процес та мотивувати учнів до вивчення літературних творів!
Згадати все: дієві методики запам’ятовування, яким можна навчити школярів
Як ваші учні запам’ятовують великі обсяги інформації, що валиться на них буквально кожен день? Певні, що більшість з них просто намагаються зазубрити параграф, перечитуючи його по декілька разів. Це найпростіший, але разом з тим далеко не найефективніший спосіб запам’ятати навчальний матеріал. У цій статті ми підготували огляд простих та дієвих методик для швидкого запам’ятовування, які можна використати у молодшій, середній та старшій школі.
Мовний патруль: ліквідація слів-паразитів у школярів
Слова-паразити – «дзвіночки» бідної мови, недостатньої начитаності чи психологічних утисків? На жаль, причин може бути багато. Але це не означає, що з цим явищем не варто боротися! У цій статті ми розглянули різновиди слів-паразитів та запропонували універсальні способи боротьби зі словами-шкідниками.
7 орієнтирів для навчання дітей із кліповим мисленням
Кліпове мислення – феномен сучасності, причиною формування якого став стрімкий розвиток інноваційних медіакомунікацій. Добре це чи погано? На жаль, сучасним дітям складно зосередитися, вони весь час переключаються між справами, щоб вразити їх – необхідно справді постаратися. А фрагментарність та поверховість знань школярів стала справжньою проблемою. Як мотивувати їх до навчання? У цій статті ми розглянули декілька ключових аспектів, які допоможуть створити умови для ефективного навчання покоління Z.
Мистецтво педагогічної риторики: секрети та прийоми
Якісні знання та щире захоплення учнів предметом – найкраща винагорода для вчителя. А що допоможе заволодіти увагою школярів та проводити незабутні уроки? Мистецтво риторики! У цій статті ми підготували добірку практичних вправ, які допоможуть розвивати та вдосконалювати ораторські здібності, та розглянули їхнє місце у професійному житті вчителя.
Мистецтво виразного читання: коли твір оживає
Читати «на автоматі» та забувати зміст, щойно закрили книжку – знайомо, чи не так? У цій статті ми запропонували кілька цікавих вправ для вдосконалення навички виразного читання учнів, які можна виконувати в класі або пропонувати дітям як домашнє завдання. А ще підготували пам'ятки, які допоможуть школярам підготуватися до публічного виступу, виразно читати загадки, прислів'я й інші твори.
Суперсила сторітелінгу: ідеї для цікавих уроків
Сторітелінг. Здавалося б, що в ньому складного? Учитель обирає тему, вигадує персонажів, переміщує їх у реальний або казковий світ, та ретельно продумує перешкоди, які герої мають подолати. Це все? Ні, такий алгоритм не спрацює. Завдання вчителя – вигадати не прості, а переконливі історії, які активізують пізнавальну діяльність та мотивуватимуть учнів до навчання. Як досягти такого ефекту? У цій статті ми підготували добірку рекомендацій і практичних прийомів, які допоможуть розбавити суху теорію яскравими та пізнавальними історіями.
Вчительська «скарбничка»: ідеї для інтерактивної роботи учнів
Використання педагогічних інструментів, які викликають позитивні емоції в учнів та сприяють розкриттю їхнього внутрішнього мотиваційного потенціалу, дозволяють забезпечити ефективне та продуктивне навчання. Існує багато різноманітних дієвих технік і прийомів, серед яких особливою популярністю користуються інтерактивні методи. У цій статті ми підготували декілька простих, але ефективних прийомів, які сприятимуть розвитку інтелектуальної автономності та соціальної компетентності учнів.
Що таке мудборди та як їх використовувати на уроках
Мудборд – улюблений інструмент дизайнерів, архітекторів, організаторів святкувань, представників ЗМІ, письменників, психологів і просто тих, хто полюбляє мріяти та візуалізувати власні бажання. А створення мудбордів у межах освітнього процесу має багато переваг - цей прийом дозволяє розкрити творчій потенціал школярів, узагальнити їхні знання з теми та допомагає їм поглянути на вивчений матеріал із іншого боку й просто приємно провести час. Адже це так цікаво – шукати та добирати тематичні зображення і цитати, а потім створювати з них цілісний твір! У цій статті ми підготували декілька простих кроків, які допоможуть створити мудборд й отримати позитив і натхнення.
Бажаєте поповнити вчительську скарбничку цікавими ідеями та практичними порадами щодо викладання літератури? Долучайтесь до нашої конференції та перегляньте наші заходи у запису:
Онлайн-курси «На Урок»:
- Компетентнісний підхід до вивчення предметів мовно-літературної галузі: проблеми, особливості, реалізація
- Організація вивчення української мови та літератури у середній ланці НУШ із компенсацією освітніх втрат
- Педагогічні стратегії сучасного вчительства
- Сучасні технології інклюзивного навчання
- Виразне читання як складова професійної діяльності педагога
- Комунікативна компетентність учасників освітнього процесу: практичний підхід до формування навички ХХІ століття
- Storytelling: пізнавально, цікаво, захопливо
- Ефективне навчання: інструменти для вчителя
- Педагогіка довіри
Інтернет-конференції «На Урок»:
- Викладання літератури в школі
- Сучасні підходи до викладання української літератури
- Предметний інтенсив: Література в 5 класі НУШ
- Українська мова та література: дистанційне навчання та робота у класі
- Українська мова та література: ідеї та досвід викладання
- Інтерактивні методи навчання в НУШ
- Формувальне оцінювання: практичні прийоми та поради
- Практикум для педагогів: інтернет-ресурси на кожен день
- Освітні інструменти сучасного вчителя: штучний інтелект
- Формування мовленнєвої компетентності: поради для педагогів
- Предметний інтенсив: українська та світова література
Вебінари «На Урок»:
- Як і для чого використовувати штучний інтелект на уроках літератури
- Стратегії формування навички читання з розумінням: від бабусиних порад до SQ3R
- Оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти у 5-6(7) класах НУШ згідно із чинним законодавством
- Практикум із застосування Персонального помічника вчителя: ефективна підготовка до уроку
- Формування м'яких навичок під час викладання дисциплін мовно-літературної галузі
- Викладання предметів мовно-літературної галузі в умовах дистанційного і змішаного навчання
- Сучасне вивчення української: розширюємо традиційні освітні кордони
- Уроки української мови та літератури в 5 класах НУШ: особливості та можливості навчання та виховання
- Ген свободи: українська література (до питання про національно-патріотичне виховання)
- Командна робота на уроках літератури під час дистанційного навчання
- Аналіз ліричного твору: мовознавчий і літературознавчий виміри
- Нетрадиційні методи роботи над літературним текстом на уроках читання в початкових класах НУШ
- Як розвивати літературний геній учнів початкової школи: методика, мотивація, вправи
- Рецептивний аналіз поетичного тексту: практичні поради для уроку літератури
- Медіаграмотність на уроках української мови: фейки, перевірка інформації та створення медіапроєктів
- Вивчення української мови та літератури за допомогою соцмереж
- Як розвивати емоційний інтелект учнів на уроках літератури
- Використання елементів швидкочитання на уроках літератури: навчальні перспективи та практичні поради
- Типові завдання на ЗНО з української мови та літератури: на що потрібно звернути увагу
- Нетипові способи використання онлайн-тестів на уроках літератури
- Герой літературного твору: сучасні прийоми роботи з образом
- Використання лінгвістичних ігор на уроках української мови
- Мовленнєва культура учнів: механізми та інструменти формування
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.