Огляд добірки статей «На Урок»

Професійна діяльність вчителя включає багато різноманітних функцій. А через реалії війни функціонал роботи ще більш розширився. Які нюанси організації освітнього процесу варто врахувати педагогам, чому слід приділити окрему увагу? Саме про це ми поговоримо під час дводенної Всеукраїнської інтернет-конференції «6 клас НУШ: готовність до нового навчального року». Також наша команда підготувала добірку теоретичних і практичних матеріалів, які допоможуть вчителям спланувати та систематизувати роботу з майбутніми шестикласниками  за деякими напрямами.


Реалізація Держстандарту

Ефективність впровадження Державного стандарту базової середньої освіти залежить від ґрунтовного опрацювання нормативних документів та використання дієвих практичних прийомів, які мотивуватимуть школярів до навчання. У статті «Держстандарт базової середньої освіти: огляд та розбір кожної освітньої галузі» ми розглянули деякі складові кожної з освітніх галузей, зокрема навчальне навантаження, базові знання учнів, компоненти обов’язкових результатів навчання учнів та орієнтири для їхнього оцінювання. 


Виконання навчального плану

Із 2023/2024 навчального року 6-ті класи закладів загальної середньої освіти працюватимуть за новою Типовою освітньою програмою. Цим документом окреслено обов’язкові та рекомендовані підходи до розроблення та використання шкільних освітніх програм, сформовано варіанти типових навчальних планів та затверджено перелік модельних навчальних програм. У статті «Підготовка до нового навчального року: складаємо навчальний план для 6-х класів НУШ» ми розглянули навчальне навантаження майбутніх шестикласників і розподіл навчальних годин між обов’язковими освітніми компонентами. А у статті «Модельні та власні навчальні програми: коротко про головне» ми визначили особливості використання цих програм у закладах загальної середньої освіти.


Планування роботи

Яким буде формат навчання у новому навчальному році? Дистанційним, змішаним чи очним? Все залежить від безпекової ситуації в кожному регіоні, тож зараз ніхто не може сказати, чого саме нам очікувати. У статті «Як спланувати роботу в новому навчальному році в умовах війни: корисні поради» ми підготували декілька ідей, які допоможуть розробити антикризовий план дій в часи, коли складно щось планувати.


Забезпечення безперервності здобуття освіти дітей

Через бойові дії на території нашої країни та окупацію деяких регіонів кількість учнів, які позбавлені можливості навчатись у звичному форматі, значно збільшилась. Тож здобуття освіти школярів за індивідуальною формою набуло надзвичайної актуальності, а у деяких випадках воно є єдиним варіантом для навчання. Аби допомогти освітянам налагодити ефективний освітній процес у такий спосіб, ми підготували статтю «Індивідуальна форма здобуття освіти учнів: вимоги та порядок організації», в якій зробили огляд базового нормативного документа. А у статті «Особливості організації навчання учнів, які перебувають за кордоном» ми розглянули рекомендації МОН щодо організації освітнього процесу школярів, які вимушено опинилися за межами України. 


Інклюзивне навчання

Інклюзивне навчання є особливою системою надання освітніх послуг, яка потребує від освітян створення належних умов, що сприяють розвитку особистості та інтеграції учнів із ООП у соціумі. Наша команда намагається максимально охопити всі напрями цієї роботи, тому ми систематично публікуємо матеріали, в яких розглядаємо законодавчу базу та надаємо поради щодо вдосконалення освітнього процесу. Тож перед початком навчального року пропонуємо вам опрацювати такі статті: 

Підвищення мотивації учнів до навчання

Захопити учнів вивченням шкільних дисциплін було складним завданням і в мирні часи, а в умовах війни та відсутності особистого контакту під час дистанційного навчання це стало справжньою проблемою. Як боротися з глибокою апатією та байдужістю школярів до освітнього процесу? Ми спробували дати відповідь на це запитання у статті  «Як мотивувати учнів до навчання в непростий час?» та запропонували декілька стратегій для формування пізнавальних інтересів учнів у матеріалі «12 порад для підвищення мотивації школярів до навчання».


Формування академічної доброчесності учнів

Забезпечення академічної доброчесності у сфері загальної середньої освіти регламентується ст.42 Закону України «Про освіту», ст 43. Закону України «Про повну загальну середню освіту» та іншими спеціальними законами. Аби допомогти освітянам організувати цілеспрямовану та ефективну роботу з шестикласниками у цьому напрямі, ми підготували статтю «Навчаємо учнів академічної доброчесності: від теорії до практики», в якій зробили огляд вищезазначених документів та систематизували їх за окремими аспектами.  


Підвищення якості уроку

Ефективність уроку залежить від багатьох факторів, критеріїв і показників. Серед них – використання різноманітних методів і прийомів для забезпечення належного засвоєння матеріалу та розвитку різних типів мислення учнів, визначення чіткої мети та критеріїв оцінювання, організація конструктивної взаємодії, яка розвиває їхню ініціативність та впевненість. І цей перелік можна продовжувати та продовжувати. Наша команда підготувала декілька матеріалів, які допоможуть урізноманітнити проведення офлайн та онлайн-уроків та заохочуватимуть школярів до плідної роботи:

Як здивувати учнів оригінальним підходом до звичної роботи та перевірити їхні знання у незвичний спосіб? У цих статтях  ми підготували декілька ідей для викладання предметів різних освітніх галузей, які неодмінно зацікавлять школярів:

Оцінювання навчальних досягнень учнів

Оцінювання результатів навчання учнів 6-х класів має бути зорієнтованим на очікувані групи результатів навчання учнів відповідної освітньої галузі Держстандарту, а критерії – відповідати навчальній програмі, бути конкретизовані в освітній програмі закладу освіти. А ще оцінювання має не лише перевірити знання школярів, а й стимулювати їх до  подальших досягнень. У цих статтях ми підготували огляд нормативних вимог до оцінювання та заповнення Свідоцтва досягнень й безліч цікавих ідей для перевірки знань школярів: 


Психологічна підтримка учасникам освітнього процесу

Вдосконалення компетенцій щодо надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу включено до обов'язкових напрямів  підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти. Адже реалії війни вимагають від освітян великих резервів самовладання та саморегуляції, які дозволять перетворити заклад освіти на острівець стабільності та емоційної безпеки. У статті «Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу: потреба часу та вимоги законодавства» ми підготували добірку наших освітніх продуктів, яка допоможе педагогам налагодити комфортну психологічну взаємодію з учасниками освітнього процесу та підвищити рівень професійної майстерності.


Виховна робота

Готовий план виховної роботи може виглядати як зручна таблиця, де перераховано назви тем, кількість занять та визначено строки їх проведення. Але це скоріше верхівка айсберга, а от під водою ховається величезний масив роботи, непомітний сторонньому оку. Бо недостатньо просто вигадати ряд тем, прив’язавши їх до дат у календарі. У статті «Від аналізу до результату: як створити план виховної роботи» ми розглянули етапи створення цього документа, які допоможуть налагодити ефективний виховний процес у новому навчальному році. 


STEM-навчання

Згідно з Типовою освітньою програмою школи мають право включати до навчального плану міжгалузеві навчальні предмети, зокрема інтегрований курс «STEM». І це дійсно неймовірна цікава інновація! Адже поєднання передових технологій з традиційними методами навчання дозволяє школярам отримати максимально корисний навчальний досвід та  одночасно розвивати різні види мислення й цінні навички. У статті «9 актуальних тенденцій STEM-освіти у 2023 році» ми підготували огляд перспективних трендів, які допоможуть захопити учнів STEM-навчанням і підвищити якість освітнього процесу. А у статті «Простий алгоритм підготовки та проведення STEM-уроку»  ми надали декілька порад, які допоможуть спланувати та провести плідне навчальне заняття й визначити оптимальний спосіб  оцінювання результатів навчання учнів.


Використання інновацій в освітньому процесі

Поява «розумного» чат-бота, який здатний допомагати учням виконувати навчальні завдання (а іноді й замість них), викликало занепокоєння освітян. Чи не призведе такий легкий спосіб здобуття освіти до зниження інтелектуального рівня та мотивації школярів? Так, ризик є. Проте українські вчителі здатні перетворювати будь-які виклики на можливості! У цих статтях ми запропонували багато цікавих ідей, які допоможуть використати цей інноваційний продукт із користю для освітнього процесу:

Формування медіаграмотності учнів

Здатність оцінювати та ефективно фільтрувати контент визнана однією з ключових навичок 21 століття. А в умовах «інформаційної війни», коли щодня ми піддаємось справжнім «бомбардуванням» фейкової та неправдивої інформації, ця навичка стала критично важливою. Як навчитися аналізувати інформацію в соцмережах і месенджерах, перевіряти її на достовірність та шукати упередженості? У статті «10 цікавих ідей для навчання учнів медіаграмотності» ми зібрали декілька стратегій для розвитку медіаграмотності школярів, які можна реалізувати на уроках, позакласній роботі та проєктній діяльності. 


Розвиток навичок критичного мислення учнів

Останнім часом через величезний обсяг інформації здатність об'єктивно її аналізувати та критично мислити стає дедалі важливішою. Особливо вразливою категорією у світі небезпечного контенту є школярі. Адже вони ще не мають достатнього досвіду, який дозволяє ефективно оцінювати та використовувати інформацію й робити правильні висновки. Як під час освітнього процесу навчати шостикласників приймати ретельно зважені рішення й розвивати відкритий та допитливий розум? У статті «8 стратегій для розвитку навичок критичного мислення учнів» представлено декілька простих прийомів, які допоможуть навчати школярів свідомо працювати з інформацією.


Розвиток креативного мислення учнів

Сучасний інноваційний світ потребує людей, які вміють генерувати велику кількість ідей, бачити проблему під різними кутами і знаходити унікальний способів її вирішення. Тож наявність розвинутого креативного мислення має великий вплив на досягнення  успіху у професійній сфері та особистому житті. Як формувати у школярів навички гнучкого та оригінального бачення світу й вміння  реалізовувати нестандартні творчі задуми? У статті «9 стратегій для розвитку креативного мислення учнів» ми підготували декілька порад, які допоможуть успішно вирішити поставлені завдання під час освітнього процесу. 


Ведення ділової документації

Ведення ділової документації є важливим і відповідальним напрямом професійної діяльності педагога. Адже будь-який аспект роботи має бути правильно задокументованим у відповідності з чинними нормами законодавства. У статті «Ділова документація закладу освіти: загальні правила оформлення» ми зробили вибірковий огляд правил щодо створення паперових та електронних документів, які визначені Національним ДСТУ 4163:2020. А у статті «Ділова документація закладу освіти: оформлення деяких видів документів і грифів» ми розглянули обов'язкові вимоги щодо організації роботи з документами,  встановлені Інструкцією з діловодства у закладах загальної середньої освіти.  

Дотримання Професійного стандарту вчителя

Професійний стандарт вчителя є одним із основних нормативних документів, що регламентують діяльність педагогічного працівника. Ним встановлено умови праці та допуску до роботи, затверджені кваліфікаційні вимоги до професійних компетентностей, які враховуються під час атестації та сертифікації. Як спланувати та організувати ефективну роботу в міжатестаційний період, дотримуючись стандарту? Щоби ви мали змогу окреслити чіткі орієнтири траєкторії професійного розвитку та визначити подальші дії, ми підготували статті «Дотримання професійного стандарту вчителя: запорука успішної атестації», в якій зробили вибірковий огляд профстандарту. 


Підвищення кваліфікації

Підвищення кваліфікації є необхідною умовою для проведення атестації педагогів й проводиться в міжатестаційний період відповідно до норм законодавства. Тож за цей час вчителю потрібно окреслити чіткі орієнтири для розвитку професійних компетентностей та побудувати траєкторію самовдосконалення педагогічної майстерності. Стаття «Підвищення кваліфікації вчителів 5-6 класів НУШ: вимоги та можливості» містить вибірковий огляд  Типової програми підвищення кваліфікації для вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти та можливості, які пропонують різні суб'єкти підвищення кваліфікації. А у статті «Підвищення кваліфікації педагогів: розвиток цифрової компетентності» ми розглянули базовий нормативний документ, яким регламентовано відповідний напрям професійного зростання освітян. 


Атестація педагогічних працівників

У 2023/2024 навчальному році процедура атестації буде проводитись за новим Положенням, затвердженим наказом МОН від 09.09.2022 №805. У статті «Атестація педагогічних працівників закладів освіти: огляд нового Положення» ми підготували огляд цього документа та акцентували увагу на більш вагомих нормах.


Бажаєте дізнатися більше про організацію освітнього процесу в 6 класах НУШ? Долучайтеся до нашої конференції та слідкуйте за нашими анонсами! Буде цікаво та корисно! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter